Va?
"Fler funktioner"? Det beror ju på vad du är ute efter. Du får gärna specificera vad du vill att en kamera skall göra.
Om du vill ha en kamera som kan filma i 4k/30, 2,7k/50 och med höga fps (1080p/120), fixar seriebildstagning i 30 bilder/sekund, som dessutom har en skyddad frontlins (i skyddshuset), är bombsäker och välutvecklad och omfattande tillbehörs-/supportbas, då köper du en GoPro.
Om du vill ha en kamera som maxar i 1080p/30, har seriebildstagning som bara klarar 6 bilder/sekund, har en oskyddad frontlins, har en massa lullull som inbyggd GPS (som användarna klagar på att den är oexakt och hoppig), då köper du en Garmin.
Så, vad vill du ha? En kamera som gör det den skall, eller en kamera som inte matchar prestandan hos den andra men har lullull som inte funkar perfekt?
Jag raljerar lite och säger inte att Garmin är en dålig produkt, men i min bok så vinner GoPro. Jag vill ha en så bra
kamera som möjligt.
Ps
Din jämförelse med en smartphone är intressant. Generellt sett är smartphones ansedda som bra på mycket men inte bäst på något. Det är svårt att hitta en smartphone som prestandamässigt matchar en dumbphone när det gäller att använda den som just telefon (ljud, signal, batteritid). Även där är frågan vad du vill ha, en telefon som är bra på mycket men inte bäst på något, eller en telefon som är bäst på att vara just en telefon.
Du kanske skall skaffa ett vatten- och stötsäkert skal till din smartphone och filma dina äventyr med den?