Säljarens alias:
efocus.cn http://www.ebay.com/itm/2-BT-interphone-bluetooth-motorcycle-Motorbike-helmet-intercom-Headset-500M-/190634748007?pt=Intercoms_Access_Controls&hash=item2c62b76867
eBay-site:
ebay.com
Ursprungsland:
Hong Kong
Produkt:
Blåtands intercom (2 st.)
Pris ink. frakt (och ev tull):
$78 = 544 SEK
Leveranstid:
1 vecka
Köpte dessa med viss skepsis, priserna för Nolan och Scala Rider startar ju på 2500:- för liknande kit.
View attachment 364118
Förpackningen
View attachment 364119
Manualen på ganska OK engelska.
View attachment 364120
Bra bilder och lättförståeligt.
View attachment 364121
Det som fanns i (plus en hel likadan uppsättning till)
View attachment 364122
Själva sändaren/mottagaren.
View attachment 364124
Fästet på hjälmen, det fanns ett "clips" också men jag valde att sätta fast det med medföljande 3M-tejp. Sitter mycket bra.
View attachment 364125
Och så här ser det ut när BT-enheten sitter fast monterad, mycket lätt att ta på och av.
View attachment 364127
Dålig bild, men mikrofonen och hörlurarna fästes antingen med 3M-kardborre tejp eller med kardborre direkt mot stoppningen i hjälmen. Sitter bra och skön utformning. Det enda negativa med min hjälm är att jag har väldigt lite utrymme mellan munnen och hjälmens framsida så mikrofonen får knappt plats där, men det fungerade ändå trots att läpparna i princip ligger emot mikrofonen när jag pratar.
Sammanfattning:
Jag och en kompis testade detta på en långtur och det fungerar över förväntan, det fungerar nästan bättre med öronproppar och högre volym så man slipper väg- och avgasljud. I upp till 80 km/h så är det mycket bra hörbarhet, lite raspigt men helt OK. Inga störningar eller klipp. I 120 km/h så börjar det bli svårt att höra men det beror nog mest på det omgivande ljudet.
Min kompis kunde inte blockera luftinsläppet vid munnen på sin hjälm så vindbruset störde en del i hans mikrofon i hastigheter över 100 km/h, han kunde däremot höra mig även i 120 km/h.
Avståndet verkade inte vara några problem, vi prövade på ett par hundra meter och man hörde varandra perfekt. Längre än så brukar man ju inte komma ifrån varandra. Vet ej hur det är på angivna 500 meter, men det skulle inte förvåna mig om det fungerar.
Lyssna på musik via mobilens blåtand fungerar över förväntan, inte HIFI-klass och kanske inget jag kommer använda men kul att det funkar!
Telefonsamtal fungerar utmärkt, det är autosvar så man behöver inte ens släppa styret (om man inte vill blockera samtalet, man har 4-5 sekunder på sig när det börjar ringa).
Testad med både Iphone 4 och Xperia Arc S och dom fungerar klockrent med detta kit. Vi hade dom påslagna i fem timmar och det var inga som helst problem, pratade med varandra till och från under färden. Helt OK batteritid verkar det som!
Funktionen att ta emot ljud från GPS och liknande har jag inte testat.[/QUOTE
Även jag har ett antal av dessa, har flera då en mic pajat på en och en enhet blev fylld med vatten på en ( glömde stänga laddluckan i ösregn i dryag 2 timmar)
Funkar perfekt för mig med, med 2 undantag min garmin GPS hittar inte deras enhet o vice versa och ( är väl så på alla typer) går ju inte att få ljudet från GPS till mobil och sen till enheten)
BRA pris och funkar helt klart godkänt