Tisdagsträning Sviestad 19/9

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Neutral skrev:
2479989 Det får han väl göra men jag tycker LMS kan ha en ödmjuk attityd och inte alltid studsa frågor från folk tillbaka till dem själva.

Vi får väll ta upp det på något möte och kolla om det går att göra något, innan vi diskuterar mer. Låter det som en bra idé?

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
OM det krävs orginalsystem för att träna..... Så köper jag ett...
Så mycket gillar jag tisdags-träningen.

Håller med om att säsongen var på tok för kort i år. förra året körde vi ju race 15:e Oktober.
//
Benny

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Visst var det nästan frost på sina ställen, men faaaan vicken härlig dag det blev till slut. +18gr mitt på dan tror jag.

Det tog mig till mitten av Juli att slå den tid jag hade då....
(säger kanske mer om mig än om nått annat???:D )

Babar skrev:
2481487 Då var det ju nästan isracing som gällde.. iaf direkt på morgonen :D

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
RR:Benny skrev:
2481364 OM det krävs orginalsystem för att träna..... Så köper jag ett...
Så mycket gillar jag tisdags-träningen.

Håller med om att säsongen var på tok för kort i år. förra året körde vi ju race 15:e Oktober.
//
Benny
Det kanske skulle kunna vara en väg att gå, att göra skillnad på bullerträningar och bullerfria träningar? Medger tillståndet att man fortsätter köra kvällsträningar i oktober om man gör det med begränsat buller?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Teddy skrev:
2481713 Det kanske skulle kunna vara en väg att gå, att göra skillnad på bullerträningar och bullerfria träningar? Medger tillståndet att man fortsätter köra kvällsträningar i oktober om man gör det med begränsat buller?

vem är det som kan svara på dessa frågor? LMS/Hannes? länstyrelsen? Kommunen? Bra att det kommer upp så vi kan reda ut det här, verkar ju skumt att grannarna skulle va känsligare för buller nu på hösten än mitt i sommaren

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
ozto skrev:
2481853 vem är det som kan svara på dessa frågor? LMS/Hannes? länstyrelsen? Kommunen? Bra att det kommer upp så vi kan reda ut det här, verkar ju skumt att grannarna skulle va känsligare för buller nu på hösten än mitt i sommaren

Det är väll inte så att grannarna blir bullerkänsliga på hösten men om banan får ett visst antal bullerdagar per år och väljer att lägga alla dom på sommaren finns det ju inga kvar till hösten!

Jag vet tyvärr inte själv var man ska vända sig för att få svar på frågorna du har. Men det måste väll komma ett beslut från LMS styrelse innan det kan bli på tal om fler dagar och träningar. Jag kan försöka kolla lite under dagen och se om jag kan få fram vad som gäller för bullerdagar och inte.

Ursäkta om jag lät lite bitsk förut, det var inte min mening.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Alx skrev:
2485922 Det är länsstyrelsen som utfärdar tillstånd till motorbanorna.

Bullerkrav finns att läsa om här:

http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/nfs2004/NFS2004_16.pdf

Finns mer info om man orkar leta!

Men det säger ju inget om varför tillståndet i linköping för sviestad bara skulle vara september ut... Jag tycker det verkar jättekonstigt!
Jag hade gärna sett körning hela oktober med! Fan i våras körde vi ju när det låg snö vid sidan av banan.... Men nu är folk för fega för att åka bara det blir under 15 grader...

Dock är det kanske lite mörkt nu, men varför inte ett par lördagar eller liknande, enligt det länkade dokumentet så är det ju mest helgdagar och söndag som är heliga...

Har diskussionen tagits upp på lms? Jag har tyvärr missat att närvara...

Jag kanske är den enda som undrar????

/Otto

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Vi tog upp det på förra mötet (alltid första tisdagen i månaden, du är välkommen) och tydligen gjordes förra miljöprovningen för väldigt länge sedan och reglerna för ljudmätning har ändrats till vår nackdel sedan dess så vi är inte angelägna om en ny prövning.

Jag har köpt en cross för att få åka mer.:tuttar

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Neutral skrev:
2565548 Vi tog upp det på förra mötet (alltid första tisdagen i månaden, du är välkommen) och tydligen gjordes förra miljöprovningen för väldigt länge sedan och reglerna för ljudmätning har ändrats till vår nackdel sedan dess så vi är inte angelägna om en ny prövning.

Jag har köpt en cross för att få åka mer.:tuttar

jo men cross kör dom ju fortfarande eller? 10-14 på lördagar... varför inte vi?

jo jag får väl oxå köpa en cross men nu pajja bilen så jag måste köpa en sån med.... och sälja R1an... sen cross!
När man kör cross blir man skitig o svettig, det slipper man ju när man åker rr..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
ozto skrev:
2565744 jo men cross kör dom ju fortfarande eller? 10-14 på lördagar... varför inte vi?
Förmodligen för att när prövningen gjordes var det bara 2-taktare som körde på crossbanan och de låter ju mycket mindre på lite avstånd än vad 4-taktare gör så de fick väl frikostigare regler.

Vet inte vad som väger in förutom ljudaspekten men det är inte omöjligt att sånt som barn- och ungdomsverksamhet väger tungt och RR har ju ingen att tala om.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...