tisp på kätting att ha till hojen

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Jag håller med dig vad det gäller att om dom vill ha hojen så spelar det ingen roll vad man har för kätting.

Det ända jag vill tillägga till din lista är bara att kolla upp med sitt försäkringsbolag att just den kättingen som man sen köper att just den är godkänd hos dom...annars kan det bli jävligt trist. Det finns ju vissa bolag som inte godkänner Gunnebo-kättingar eller Clas Olhsson-kättingar oavsett vilken klass dom håller.
Så kolla med försäkringsbolaget oxå. :tummenupp
//TwinSucker

Thunderbird skrev:
Det spelar ingen roll vilken kätting du köper, vill de ta hojjen klipper de den ändå; bara de får tid. Då spelar det ingen roll om det står ABUS och kättingen kostar 1500 spänn, eller om det är något mindre känt märke.

Claes Ohlson säljer Gunnebo-kättingar (klass 3 - tyvärr bara en rätt kort längd) för 398 spänn. De håller precis lika bra kvalitet som många dyrare varianter från ABUS. Är du tveksam, gå in till en låssmed och fråga.

Om jag behövde en längre kätting skulle jag köpa en Gunnebo, klass 4 och kombinera det med ett "anchor of Sweden" klass4-lås, i kombination med vägg/golv-fäste. Låssmederna är rätt dyra överlag, men ring runt lite så kan du säkert få ett hyfsat pris någonstans.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
TwinSucker skrev:
Det finns ju vissa bolag som inte godkänner Gunnebo-kättingar eller Clas Olhsson-kättingar oavsett vilken klass dom håller.
Så kolla med försäkringsbolaget oxå. :tummenupp
//TwinSucker

Eller så sätter man dit skivbromslåset så blir kättingen bara bonus. Behövs ju ändå ett extra medtagbartlås, för kättingen tar man inte med sig hur som helst.

Själv kör jag med 2,5m Gunnebokätting som jag köpt på Classe, har klätt in den i neoprentyg. Sen har jag försåtminerat cykeln med en hangranat också :hihi

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Snowjob skrev:
:)

Kätting jo. Visst men det är falsk trygghetskänsla. Jag köpte 12mm kätting på löpmeter. När dom sen fråga hur mycket jag sku ha så sa jag..1½ meter. Ok sa han och klippte till 1½ meter med bultsax! :)
Visserligen fick han stå på bultsaxen för att det skulle klippa men klippte gjorde det. Hydrauliska bultsaxar kostar en tusenlapp typ. Och mycket behändigare att ha med än en manuell. :D Nej Parkera hojen inne i vardagsrummet över vintern. Vackert och se på och mycket säkrare.

Tyvärr sant..
Vad du köper med en låsanläggning, av vilken typ som helst är TID!
Inget annat. Varje minut som egendomsutjämnarna är på platsen är ett riskmoment.
Mera tyvärr, det finns ju idag batteridrivna slipmaskiner (av användarna oftast försedda med kapskiva) och för den mer företagsamme "fick-gassvets" som platsar i en plastkasse..
Det är bara att inse att vi laglydiga (?) är i rejält underläge redan från början.
I fredags var det en intressant diskussion på radion om polacken Rutkowski, ni vet han som i somras paketerade några utpressare i Vårby, ringde polisen och bad dem komma och hämta.. :Bugar
Den ene debattören, han som var emot "privata garden" i alla former, ansåg sig "inte kunna bedöma huruvida polisens resurser idag är tillräckliga eller inte".
Skrämmande faktiskt. Var har han funnits de sista tjugo åren? :arsele
Jag har för min tid i Sthlm, 20 år, gjort en kalkyl på vad jag under denna tid blivit bestulen på och det resulterade i en summa nära 250 000 kronor. :mad:
Detta gäller inte stora varor som bilar eller hojar utan verktyg, mätinstrument, svetsutrustningar etc.. T ex fyra inbrott i bilen på två månader, polisen ville inte ens ta emot anmälan, jag hade ju ingen stöldförsäkring..
Nu :censored skall jag härifrån, fort !!!

missVFR

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
VFR800
Thunderbird skrev:
I min mening finns det EN ENDA anledning till att köpa MC-dedikerade lås, och det är för den gulliga tygpåsen som omsluter kättingen. När det gäller Gunnebo är det antingen gummerat, eller "naket", så då får du ordna det på egen hand.

/T

Kan i så fall "glädja" dig med att berätta att de finns att köpa lösa och trä påvilken kedja du vill....
Köpte själv 3 m klass 3 kätting på båtfirma i Älvsjö till ca 700 spänn.... (och lös tygpåse)... Om det nu kan vara ett användbart tips.

Mam

mam
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
En blå gixxer K6
Kätting

Du kan få köpa Abus låskätting av mig, har lite olika varianter, sporthojs rabbat! Det är nog bland det bästa på marknaden, inte billigast kanske men riktigt bra grejer.

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:tummenupp jupp jag har ett skivbromslås på min med så det är kirrat men jag vill ha en kätting också så tar de lite längre tid i alla fall.......

:tummenupp :Bugar inte illa en hangranat är de inte alla som har :lol

Abloy skrev:
Eller så sätter man dit skivbromslåset så blir kättingen bara bonus. Behövs ju ändå ett extra medtagbartlås, för kättingen tar man inte med sig hur som helst.

Själv kör jag med 2,5m Gunnebokätting som jag köpt på Classe, har klätt in den i neoprentyg. Sen har jag försåtminerat cykeln med en hangranat också :hihi

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
mmmmm inte kul att du blive av med så mycke och än mindre att Polisen inte gör något åt de hella *suck* var F-N är vi på väg när polisen skiter i att hjälpa en :va

Kahobe skrev:
Tyvärr sant..
Vad du köper med en låsanläggning, av vilken typ som helst är TID!
Inget annat. Varje minut som egendomsutjämnarna är på platsen är ett riskmoment.
Mera tyvärr, det finns ju idag batteridrivna slipmaskiner (av användarna oftast försedda med kapskiva) och för den mer företagsamme "fick-gassvets" som platsar i en plastkasse..
Det är bara att inse att vi laglydiga (?) är i rejält underläge redan från början.
I fredags var det en intressant diskussion på radion om polacken Rutkowski, ni vet han som i somras paketerade några utpressare i Vårby, ringde polisen och bad dem komma och hämta.. :Bugar
Den ene debattören, han som var emot "privata garden" i alla former, ansåg sig "inte kunna bedöma huruvida polisens resurser idag är tillräckliga eller inte".
Skrämmande faktiskt. Var har han funnits de sista tjugo åren? :arsele
Jag har för min tid i Sthlm, 20 år, gjort en kalkyl på vad jag under denna tid blivit bestulen på och det resulterade i en summa nära 250 000 kronor. :mad:
Detta gäller inte stora varor som bilar eller hojar utan verktyg, mätinstrument, svetsutrustningar etc.. T ex fyra inbrott i bilen på två månader, polisen ville inte ens ta emot anmälan, jag hade ju ingen stöldförsäkring..

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Pm:a mej med info så får vi se.... :)

Mam skrev:
Du kan få köpa Abus låskätting av mig, har lite olika varianter, sporthojs rabbat! Det är nog bland det bästa på marknaden, inte billigast kanske men riktigt bra grejer.

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Kakan: Polisen prioriterar, så enkelt är det. Det är som med allt annat; frågan är bara var gränsen går för vad samhället och medborgarna är beredda att betala.

MissVFR: Att det famms lösa tygpåsar (ja, eller strumpor - förstår inte varför jag skrev "påsar") att köpa visste jag faktiskt inte. Tack för tipset!

/T

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kakan skrev:
hittas vart?? hos mc handlarn eller båt handlarn??

Hos båthandlaren hittade jag min länk. Kostade runt femhundringen.

Denna kätting är alltså Godkänd för mc, båt mm enl. klass3 så, om man har kravet att det skall vara låst med två oberoende lås för att få ersättning och/eller halv/sänkt självrisk så gäller denna.

Det finns ju "löpmeterkätting" kätting klass 3 men dessa klassningar avser vad jag förstått LAST enligt lyftdonsnorm. Alltså dragtestad tills den går av utav lasten, en låskätting borde vara provad genom att man mäter kraften som åtgår för att klippa av den?
(jag är inte expert, men jag skulle nog kolla upp vad som gäller innan jag inhandlade sådan, brukar vara misstänkt billiga.)

Last edited:

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Jag har självklart ett skivbromslås oxå! Men som sagt ska dom ha hojen så ska dom f** i mig få jobba lite...så därför använder jag både och.
//TwinSucker

Abloy skrev:

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
TwinSucker skrev:
Jag har självklart ett skivbromslås oxå! Men som sagt ska dom ha hojen så ska dom f** i mig få jobba lite...så därför använder jag både och.
//TwinSucker

Visst, du har rätt men..

Jag tänkte bara på att om man är osäker på om kedjan är godkänd av fb eller ej så spelar detta ingen roll om du ändå har låst hojen med två godkända lås.

Bolagen kräver ju bara två godkända lås (tändningslås och ex. skivbromslås), alltså blir kedjan bara något som gör det lite mer besvärligt för tjuvarna och den har då inget med en eventuell stöldförsäkring att göra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kahobe skrev:
T ex fyra inbrott i bilen på två månader, polisen ville inte ens ta emot anmälan, jag hade ju ingen stöldförsäkring..

Min kusins bil blev stulen, när hon fick tillbaka den låg det en massa verktyg i bagageluckan. Då ringde hon till polisen och meddelade det som de flesta hade gjort. Varför? För att någon kanske saknade dem.

"Jaha, men det kan du behålla för det där finns det ingen tid för att reda ut" :3freak

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
Min kusins bil blev stulen, när hon fick tillbaka den låg det en massa verktyg i bagageluckan. Då ringde hon till polisen och meddelade det som de flesta hade gjort. Varför? För att någon kanske saknade dem.

"Jaha, men det kan du behålla för det där finns det ingen tid för att reda ut" :3freak

Betala mer i skatt så får polisen mer resurser att utreda verktygsstölder, Markus! :D ;)

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Man "klipper" inte av kättingar i klass3 och uppåt, visst det går om man vill speciellt "gunnebokättingarna" med runda länkar. Kättingar med tätare, kantiga länkar(som tex abus) är bra mycket svårare att klippa pga av att bultsaxen bara halkar på dom, alla som har använt bultsax till diverse vet vad jag pratar om. Men det är oftast bara slöseri med bultsaxar utan det är ett bra mycket säkrare kort för tjuven att skära av kättingen med vinkelkap eller skärbrännare. Men det bästa är att alltid låsa fast hojen i nåt för då kan ingen bära iväg med en låst hoj. Och om ni låser fast hojen i nånting som inte är speciellt hållbart(som ett vattenrör, stolpe eller liknande) se till att ni låser ihop hjulet och svingen(tex) också. Jag har sett exempel på stulna hojar med en kätting som sitter kvar i svingen, för att ingen hade låst hjulet utan bara låst fast svingen i nånting.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:tummenupp tackar för alla tipps jag har fåt.....sitter just nu och kollar upp alla olika varianter men alla i klass 3 eller uppåt och inte rundade :)
En tacksam Kanan :Bugar för alla råd.

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Jag har hemförsäkring hos Länsförsäkringar, och dom säljer en del grejer på "postorder". Bland brandsläckare, förbandkuddar och rattkryckor fanns ABUS skivbromslås och kättingar med, kommer inte ihåg priserna men har för mig att dom var bra.

Sålunda: Kolla med ditt försäkringsbolag om dom har bra grejer att kränga!

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
No comments :hihi

vw_security.jpg

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
GixxerJensa: Är du låssmed, eller har du förvärvat denna kompetens du skriver om på något annat sätt?

Skulle du kunna berätta lite mer om varför åttakantiga länkar skulle vara så mycket bättre än vanliga "gunnebo"-dit? Att bultsaxen "halkar", är det verkligen så?

Själv har jag trott att det har haft att göra med dragstyrkan i kedjan och att åttakantiga länkar ger en starkare infästning.

/Thomas

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...