Titan el-motorcykel, kan det va något o pendla med?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nä, trampcykel är laglöst land. Där skiter jag i om det är 1,5kW och toppar 60. Man får göra som på när man var ung och körde moppe, en dold dödarswitch som man slog till när den lokala konstapeln ville provgasa lite med moppen. Fan vad svårstartat det var. Jag tror fö inte att medelålders fetton i lycra på trampcykel är snutens primära målgrupp oavsett hur snabb cykeln är.

I stockholm har polisen särskilda aktioner mot den laglösa cyklismen, vilket fan behövs ibland. :hihi

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
I stockholm har polisen särskilda aktioner mot den laglösa cyklismen, vilket fan behövs ibland. :hihi

Hur ser laglös cyklism ut i Stockholm? Har man en "toktrimmad" elcykel men ordning på allt med ljus, reflexer och naturligtvis den obligatoriska reflexvästen och inte buskör så tror jag man klarar dig. Eller?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nä, trampcykel är laglöst land. Där skiter jag i om det är 1,5kW och toppar 60. Man får göra som på när man var ung och körde moppe, en dold dödarswitch som man slog till när den lokala konstapeln ville provgasa lite med moppen. Fan vad svårstartat det var. Jag tror fö inte att medelålders fetton i lycra på trampcykel är snutens primära målgrupp oavsett hur snabb cykeln är.

Jag skiter också högaktningsfullt i effekten i en cykel. Jag har själv funderat på att sätta en 1 kW navmotor och ett batteripack på en av mina cyklar för daglig cykelpendling. Men jag är väl medveten om att om polisen kollar och bryr sig så åker jag dit då det trots allt inte är helt enligt reglerna.

Men jag tror som du. Dom bryr sig nog inte så mycket. I alla fall inte så länge som man inte blåser förbi dom i uppenbart hög hastighet och inte lever rövare. Glider man efter cykelvägarna i 30-40 så låter dom det nog bero. Framför allt.
Det finns ju lagliga cyklar med hjälpmotor. Om man bara ser till att hålla igen och samtidigt låtsas trampa lite om man passerar polisen så lär dom troligen inte misstänka att det är något olagligt.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nja. Det beror ju på vad den är för något.

För att den skall få räknas som cykel så krävs att motorn är på max 250w och bara hjälper till om du själv trampar samt inte hjälper till i hastigheter över 25 km/h.

Går den utan att du trampar blir den genast moped och då blir det ju en klass 1 eller klass 2 beroende på vad den har för toppfart.

Elcykel kan även ha valfri effekt men toppfart max 20km/h. Inga krav på trampor.
Detta ger ju alla möjligheter att ha olika mycket strypta program beroende på om det är du eller polisen som kör.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Elcykel kan även ha valfri effekt men toppfart max 20km/h. Inga krav på trampor.
Detta ger ju alla möjligheter att ha olika mycket strypta program beroende på om det är du eller polisen som kör.

Hmm. Det har du nog rätt i. Det hade jag förbisett. Då gäller det bara att man har en styrenhet med ett program som gör att den toppar max 20 km/h så är man home safe. Om det inte är en tekniskt väl bevandrad konstapel som snabbt listar ut hur man ändrar. (Han kanske har en likadan själv.)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
S
Hmm. Det har du nog rätt i. Det hade jag förbisett. Då gäller det bara att man har en styrenhet med ett program som gör att den toppar max 20 km/h så är man home safe. Om det inte är en tekniskt väl bevandrad konstapel som snabbt listar ut hur man ändrar. (Han kanske har en likadan själv.)

Här kommer "kill switch" under sadeln in igen som på den goa moppetiden. En dold switch som togglar mellan tokjävel mode och reflexväst mode.

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Jag hade satsat på en Kuberg Freerider för 44.995:-
Helt olaglig i trafik :hihi men tas nog för en mountainbike vid ett snabbt ögonkast.

http://www.kubergbikes.se/shop/elektriska-motorcyklar/freerider/

free_rider.jpg

Maxhastighet: 55km/h
Maxeffekt motor: 8 KW
Batteri: Lithiumpolymer 22Ah 48V
Wifi: Förberedd
Framdämpare: Manitou Dorado Expert 180 mm, ställbar
Bakdämpare: DNM Burner RB-RCP, ställbar
Däck: 20” x 2.5” Maxxis Creepy Crawler
Hjulbas: 1230mm
Bromsar: Hardened SBT 35 HRC 203 mm
Sitthöjd: 860m
Styrhöjd: 1040mm
Vikt: 36 kg

Åktid: 1-1,5 timme
Laddtid: ca 90min

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade satsat på en Kuberg Freerider för 44.995:-
Helt olaglig i trafik :hihi men tas nog för en mountainbike vid ett snabbt ögonkast.

Är den verkligen olaglig om man programmerar den till max 20km/h och monterar en ringklocka?
Låter som en klockren cykel klass 3 tycker jag.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA