Tjöööpa nytt helställ men är lång och smal läs 1.84 69 kilo vad passar?

mojja83

Guest
Dags att köpa sig ett nytt eftersom jag gick omkull med mitt förra är det numera skrot.

Det förra stället satt inte som det skulle då det fladdrade och satt allmänt löst och illa.
Nu tänkte jag göra rätt och köpa ett ställ som sitter som det ska jag vet att man ska prova än det ena än det andra stället tills man hittar det som sitter perfekt och ja jag har idag varit iväg och provat 10 olika ställ och inget av dom satt som det skulle antingen för trångt eller för kort eller för fladdrigt.

Då slog det mig att det kanske finns firmor som skräddarsyr ställ efter mått?
Finns det sådana firmor och vad kan det tänkas kosta att få ett skräddarsytt ställ?

M.v.h Mojja

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Slutat käka nu när du börja med hoj??

Kolla men den lokala skräddaren vad han/hon tar för att modda ett ställ ?? Ett alternativ iaf!

mojja83

Guest
Slutat käka nu när du börja med hoj??

Kolla men den lokala skräddaren vad han/hon tar för att modda ett ställ ?? Ett alternativ iaf!

Gått upp 9 kilo dom senaste 7 månaderna sedan jag slutade röka :crash
Skulle sett mig innan!

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Köpte Arlen Ness Multiplex i strl 102. Jag är lite längre och lite tyngre än dig, men skulle tippa på att ett sådant i strl 98 eller steget under skulle passa dig fint. Jag hade nog kunnat tvinga mig in i ett 98, men överdelen vore nog lite trång då eftersom att det jag har nu sitter klockrent upptill, men är liite för stort nedtill. Jag har dock späda ben :p.

Tyvärr är det tvådelat, men det har ju sina fördelar det också =). Annars vet jag att Dainese har vissa modeller som är anpassade för oss långsmala, men att hitta ett sådant med kort varsel är inte helt enkelt... Jag beställde mitt från FC-moto och det gick rätt fort och helt smärtfritt för mig iallafall. En vecka tog det.

Lycka till!

Mvh //Robert

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Har liknande kroppsform och lyckades hitta ett gimoto helställ som sitter perfekt nu.
Lite kort i armar och ben, men där har man ju handskar och stövlar.

Tänk på att ställen töjs ordentligt där det behövs, så om dom är lite för korta gör oftast inte, få springa runt som en ostbåge i början när man inte sitter på hojen.
Största problemet brukar vara att knäskydden kommer på fel plats när man böjer benen ordentlig, iaf om du åker R hoj.
Så ut och testa och provsitt hojarna med stället.

Berik ställen kändes bra också, ska vara så tajt så du knappast få på det.
Tror storlek 52 kändes ok på berik.
På gimotostället har jag strl 50 på!

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Gimoto skräddarsyr: http://www.gimoto.com/
Superb kvalitet.
Vill du se, klämma och få hjälp med att måtta upp ett så är Mitonga Racing i Lomma återförsäljare för dem. BLir faktiskt inte dyrare att ta det via dem jämfört med att beställa direkt från Gimoto. Ring och kolla med dem först så att de har något hemma.

Själv ville jag inte slänga 10-12K på ett ställ just nu då jag håller på att gå ner i vikt, tappat 15kg och siktar på 15 till, så jag beställde ett skräddarsytt "Perrini"-ställ via eBay.
3000:- inklusive frakt. Hade stället i handen en vecka efter lagt beställning. Fattar inte hur de hinner..

Nåja, det sitter inte helt perfekt då knäskydden hamnat för långt ner bla. Blir väl lätt så när man specialbeställer något och tillverkaren inte har möjlighet att ta egna mått. Reklamationsprocess pågår så vi får väl snart se om jag skall varna för eller rekommendera dem.. Just nu känns det som om de försöker krångla sig ur och missförstår med flit tills jag skickar över bilder som beskriver de olika problemen.

Kvalitén känns helt ok, t.o.m superb i förhållande till priset. Plastskydden är lite mjäkiga jämfört med mina gamla Dainesebitar, men sömmar och skinn känns väldigt bra. Känns gedignare än Berik, men håller inte riktigt Dainsese/Gimotokvalitet enligt min ytterst ovetenskapliga jämförelse.
Finns en del som kraschtestat dem flera gånger om utan anmärkningar.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Hör med denna snubbe var han hittar sina ställ, ni är ju ungefär samma i storlek.

46
Valentino Rossi
Ducati Team
Bike: Ducati
Urbino
16/Feb/1979
Weight: 67 kg
Height: 182 cm

mojja83

Guest
Gimoto skräddarsyr: http://www.gimoto.com/
Superb kvalitet.
Vill du se, klämma och få hjälp med att måtta upp ett så är Mitonga Racing i Lomma återförsäljare för dem. BLir faktiskt inte dyrare att ta det via dem jämfört med att beställa direkt från Gimoto. Ring och kolla med dem först så att de har något hemma.

Själv ville jag inte slänga 10-12K på ett ställ just nu då jag håller på att gå ner i vikt, tappat 15kg och siktar på 15 till, så jag beställde ett skräddarsytt "Perrini"-ställ via eBay.
3000:- inklusive frakt. Hade stället i handen en vecka efter lagt beställning. Fattar inte hur de hinner..

Nåja, det sitter inte helt perfekt då knäskydden hamnat för långt ner bla. Blir väl lätt så när man specialbeställer något och tillverkaren inte har möjlighet att ta egna mått. Reklamationsprocess pågår så vi får väl snart se om jag skall varna för eller rekommendera dem.. Just nu känns det som om de försöker krångla sig ur och missförstår med flit tills jag skickar över bilder som beskriver de olika problemen.

Kvalitén känns helt ok, t.o.m superb i förhållande till priset. Plastskydden är lite mjäkiga jämfört med mina gamla Dainesebitar, men sömmar och skinn känns väldigt bra. Känns gedignare än Berik, men håller inte riktigt Dainsese/Gimotokvalitet enligt min ytterst ovetenskapliga jämförelse.
Finns en del som kraschtestat dem flera gånger om utan anmärkningar.

Letade upp den friman på ebay som tillhandahåller ställ för 3 lök verkar vara ganska intressant och värt att prova då 3 lök inte är allt för mycket pengar.

Nu blir det att tvinga gumman leta fram måttbandet och börja måtta så man kan dra iväg en beställning :)

http://www.ebay.com/itm/Perrini-Fus...parel_Merchandise&hash=item3cac617373&vxp=mtr misstänker att det är denna firma?

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Letade upp den friman på ebay som tillhandahåller ställ för 3 lök verkar vara ganska intressant och värt att prova då 3 lök inte är allt för mycket pengar.

Nu blir det att tvinga gumman leta fram måttbandet och börja måtta så man kan dra iväg en beställning :)

http://www.ebay.com/itm/Perrini-Fus...parel_Merchandise&hash=item3cac617373&vxp=mtr misstänker att det är denna firma?

Visst är det det. Är lite småirriterad på deras sätt att sköta reklamationen på just nu, så jag vet inte om jag vill rekommendera dem egentligen.. Är övertygad om att det kommer att lösa sig, men det börjar bli tröttsamt att upprepa sig stup i kvarten då de snabbt tycks glömma vad som sagts i föregående mail..
Stället är extremt fint för de pengarna, det går inte att sticka under stol med.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
PSI som flera sagt..

Annars vill jag minnas att det var helt omöjligt för mig att komma i Daineese pga att de är sydda för folk utan axlar och rygg som spenderat livet i en spjälsäng eller nåt istället för att röra på sig eller besöka ett gym.

Jag kör Lindstrands, det som satt bäst på mig och verkar va sytt för nordiska män. Så det ska du ju inte ha i så fall.

Tror de italienska märkena är prio att kolla på för dig. Dainese mf. då de är sydda efter andra normer. men som sagt, PSI istheshizniz

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
180cm/64kg, köpte ett Lindstrands i strl 50, sitter perfekt.
Får återkomma med modell, kostade 8495 hos bröderna nilssons mc ifall du vill kolla själv iaf!

mojja83

Guest
180cm/64kg, köpte ett Lindstrands i strl 50, sitter perfekt.
Får återkomma med modell, kostade 8495 hos bröderna nilssons mc ifall du vill kolla själv iaf!

Men var inte lidstranda för riktiga nordiska män som spenderade dagarna på gym och kostbutiken? Nu blir jag förvirrad

Agile förklara dig :):D

Shreddie

Gitarrist i Stormhold
Gick med
10 Apr 2011
Hoj
1991, Kawasaki ZXR750R
Sharkspeed i trollhättan skräddarsyr de flesta av sina ställ, sen kan man alltid göra ett custom Gimoto-ställ :tuttar

Last edited:

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Sweep.

Jag har ett sådant, ganska säker på att jag har storlek 52, sitter jävla bra, jag är 1.85 o väger ~73kg

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Men var inte lidstranda för riktiga nordiska män som spenderade dagarna på gym och kostbutiken? Nu blir jag förvirrad

Agile förklara dig :):D

Har aldrig satt min fot på ett gym och är tanig (som man ska vara när man tjöör hoj!) men stället passar superbt!
Lindstrands Zolder heter modellen jag köpte btw.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...