Tjöpa laptop

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Går i tankar att införskaffa mig en portabel vid sidan av min stationära.
Användningsområdena ska främst vara media. Dvs ta med datorn lite överallt och spela musik och film(med tv-ut). T.ex ta med den till grillkvällen utomhus och spela musik. Men jag vill definitivt kunna spela spel på den.
Den ska helt enkelt vara hyfsat i närheten av en stationär burk i prestanda.
Har hittat två jämförelser. Ska dock inte tjöpa nu. Blir om ett par månader om man har tur.

Mina två huvudpunkter i frågaställningen är:

1. Turion X2 VS Core 2 Duo.
Intel är bättre. No question. Men hur mycket bättre? Är AMD liksom så märkbart mycket sämre att man blir grinig över att man inte valde Core?
Jag vill inbilla mig att AMD dessutom drar mer ström och blir varmare.

2. Grafikkortet.
Det verkar finnas tre olika typer. Integrerat, separat PCI-E och semiseparat.
Integrerat är out of the question.
Separat kort á la PCI-E är att föredra. Men vilket av de undre är bäst? Gissningsvis 7600an. Men det är lite oklart om det är ett "semiseparat"
Semiseparat kort tolkar jag det som att det är en separat krets, som tar sitt virtuella minna från datorns RAM. Inte en krets integrerad i nordbryggan med andra ord.

Är någon insatt i om det är så stor skillnad i komponenterna?

Nedan följer komponentlistan över de två olika. Personligen tycker jag att ASUS:en är mer lovande. Men då var det en modell som sticket ut ekonomiskt pch prestandamässigt från likvärdiga. De andra har "semiseparat" grafik.
Dell har dessutom ofta prissänkande erbjudanden, t.ex dubbelt RAM. Just nu är modellen 1200 spänn dyrare än sist jag kollade.

DELL

1,66Ghz Core 2 Duo
15,4" truelife-skärm 1280x800
1 gig 667mhz ram
160 gig S-ATA
DVD-brännare
Radeon X1400 PCI-E 256 mb
9-cellsbatteri
Trådlöst LAN
Bluetooth
TV-ut
Minneskortläsare
USB & Firewire

12 500 kr

ASUS

AMD TurionX2 TL-52 (1,66Ghz?)
1 gig 667Mhz ram
15,4" likvärdig skärm
120 gig S-ATA
DVD-brännare
Geforce GO 7600 256 mb
6-cellsbatteri
Trådlöst LAN
TV-ut
Bluetooth
Minneskortläsare
USB & Firewire

Pris: 11 000

Edit:
Shit the same, jag tog reda på allting själv.

I'm the best

Last edited:
Köp en som inte väger 4kg... du kommer inte vilja bära med dig den...

Tror du jag är nån jälla fjunis, eller? :brynad

Skämt åsido. Efter viss efterforskning är jag nu insatt nog att kunna välja laptop utan att fråga. Asus:en är bra mycket bättre än Dell:en. Iaf när det kommer till spel och grafik.
Den hade varit mitt val om köpet skulle ske idag. Det är för övrigt en F3T det rör sig om.

jag har haft en Dell som vägde runt 4kg... aldrig mer. 1kg är mer lagom... Jag värdesätter att burken är just bärbar... Powerbooken är på gränsen... Spela kan jag göra på xboxen... Civ3 funkar bra på det mesta ;)

Asus:en väger 2,75 kg. Motsvarande HP där man tvunget har 17"-skärm väger nästan ett kilo mer.

Vad man ska med 17" till på en bärbar, det förstår jag inte.

....och ändå blev det en Sony Vaio VGN-A397XP..
4 kg och 17-tumsskärm!

:rofl

SÄMSTA skitet man kan ha, A-serien SUGER, man ska ALDRIG köpa budgetvarianten av en viss märke när det gäller bärbara... du kommer att lära dig det den hårda vägen :tummenupp

En motivering vore inte dumt.

Jag har exakt INGENTING att klaga på hos den här datorn. Den är jävligt bra överallt.
Speciellt skärmen. Grym bortom beskrivning.

Lustigt att jag inte hört ett enda knyst om att den skulle vara dålig, när den tydligen är den sämsta som finns.

Edit: Och vad exakt är det som är budget? Kostade 17 000 för 1½ år sen. Har jag inte fel så kostade den 24 000 när den kom ut, men jag kan missminna mig. Hur som helst, budgetmodeller kostar varken 17 eller 24 tusen.

Vaio har ju för helvete gjort sig kända för att vara da shizzle!

Last edited:
Vaios skärmar är väl bland de bästa?

Jag har 17" wide på min, varför vill man ha MINDRE? Ligga med datorn på magen och glo på film med schyssta hörlurar är tamigfan bättre än hemmabio.

Jag har 17" wide på min, varför vill man ha MINDRE? Ligga med datorn på magen och glo på film med schyssta hörlurar är tamigfan bättre än hemmabio.

Ja, Vaios skärmar är top of the line i "konsumentsektorn".
Sitter med 1920x1200 på den här, pixlarna är så små att man inte kan urskilja dem utan förstoringsglas. Bilden är knivskarp. Datorn är stabil, potent och underbar. Vad är det som är dåligt? Batteritiden möjligen. Ligger på en timme. Men eftersom jag alltid kör inkopplat förutom när jag flyttar den mellan rum så spelar det ingen som helst roll.
Jag är jävligt övertygad om att uttalandet från ovanstående inte stämmer.
Jag hänger mycket på Sweclockers, och den enda tillverkaren som direkt fått kritik för dålig kvalitet är Acer. Och det är fortfarande många som har Acer och är nöjda med det. Jag har inte hört ett ont ord om Vaio. Jag tycker man borde hört något om den här hade varit den sämsta som finns.

Såna där inlägg gör mig så jävla förbannad.
Det är alltid lika roligt när det kommer nån och sänker en utan motivering.

Fy fan..

Last edited:
Sitter med 1920x1200 på den här, pixlarna är så små att man inte kan urskilja dem utan förstoringsglas. Bilden är knivskarp. Datorn är stabil, potent och underbar. Vad är det som är dåligt? Batteritiden möjligen. Ligger på en timme. Men eftersom jag alltid kör inkopplat förutom när jag flyttar den mellan rum så spelar det ingen som helst roll.
Jag hänger mycket på Sweclockers, och den enda tillverkaren som direkt fått kritik för dålig kvalitet är Acer. Och det är fortfarande många som har Acer och är nöjda med det. Jag har inte hört ett ont ord om Vaio. Jag tycker man borde hört något om den här hade varit den sämsta som finns.

Fy fan..

Saken är det att två av mina polare har A-serien, enkelkärninga varianten som ligger på 1,73GHz, och deras datorer låter mycket mer än de andras, oavsett om du har helt nyinstallerad OS.Värmeutvecklingen är katastroffalt. En av polarna har ägt sin i över 1,5 år och den har blivit väldigt ostabil, hänger sig pga för hög värme osv. Sedan så har några till polare där ena har IBM R-serien och ena Fujitsu Amilo och tro mig, de är inte bland de bästa du kan hitta. Vi andra har IBM X-serien, T-serien eller SONY X-serien, Fujitsu Lifebook osv där man SER TYDLIGT att det är skillnad.

Min uttalande ovan grundade sig på att du ville ha BRA dator, men om du är ute efter bra skärm :va så har inte jag något emot. Jag pratade om datorkvaliten. Och vad gäller priset så betalar man halva priset för märket när det gäller IBM och SONY. Acer = en budgetmärke, de som inte klagar på den är de som inte utnytjar den fullt ut.

Det är lyxigar att ha en 42" plasma hängande i sovrummet :tummenupp HAHA
17" bärbar är igentligen stationär men för folk som har ont om plats :D

Fy fan..

Jag kritiserade INTE märket VAIO, utan A-serien bara, de tillverkar många andra serier som är topp of the line

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back