FreddaGädda
Guest
Går i tankar att införskaffa mig en portabel vid sidan av min stationära.
Användningsområdena ska främst vara media. Dvs ta med datorn lite överallt och spela musik och film(med tv-ut). T.ex ta med den till grillkvällen utomhus och spela musik. Men jag vill definitivt kunna spela spel på den.
Den ska helt enkelt vara hyfsat i närheten av en stationär burk i prestanda.
Har hittat två jämförelser. Ska dock inte tjöpa nu. Blir om ett par månader om man har tur.
Mina två huvudpunkter i frågaställningen är:
1. Turion X2 VS Core 2 Duo.
Intel är bättre. No question. Men hur mycket bättre? Är AMD liksom så märkbart mycket sämre att man blir grinig över att man inte valde Core?
Jag vill inbilla mig att AMD dessutom drar mer ström och blir varmare.
2. Grafikkortet.
Det verkar finnas tre olika typer. Integrerat, separat PCI-E och semiseparat.
Integrerat är out of the question.
Separat kort á la PCI-E är att föredra. Men vilket av de undre är bäst? Gissningsvis 7600an. Men det är lite oklart om det är ett "semiseparat"
Semiseparat kort tolkar jag det som att det är en separat krets, som tar sitt virtuella minna från datorns RAM. Inte en krets integrerad i nordbryggan med andra ord.
Är någon insatt i om det är så stor skillnad i komponenterna?
Nedan följer komponentlistan över de två olika. Personligen tycker jag att ASUS:en är mer lovande. Men då var det en modell som sticket ut ekonomiskt pch prestandamässigt från likvärdiga. De andra har "semiseparat" grafik.
Dell har dessutom ofta prissänkande erbjudanden, t.ex dubbelt RAM. Just nu är modellen 1200 spänn dyrare än sist jag kollade.
DELL
1,66Ghz Core 2 Duo
15,4" truelife-skärm 1280x800
1 gig 667mhz ram
160 gig S-ATA
DVD-brännare
Radeon X1400 PCI-E 256 mb
9-cellsbatteri
Trådlöst LAN
Bluetooth
TV-ut
Minneskortläsare
USB & Firewire
12 500 kr
ASUS
AMD TurionX2 TL-52 (1,66Ghz?)
1 gig 667Mhz ram
15,4" likvärdig skärm
120 gig S-ATA
DVD-brännare
Geforce GO 7600 256 mb
6-cellsbatteri
Trådlöst LAN
TV-ut
Bluetooth
Minneskortläsare
USB & Firewire
Pris: 11 000
Edit:
Shit the same, jag tog reda på allting själv.
I'm the best
Användningsområdena ska främst vara media. Dvs ta med datorn lite överallt och spela musik och film(med tv-ut). T.ex ta med den till grillkvällen utomhus och spela musik. Men jag vill definitivt kunna spela spel på den.
Den ska helt enkelt vara hyfsat i närheten av en stationär burk i prestanda.
Har hittat två jämförelser. Ska dock inte tjöpa nu. Blir om ett par månader om man har tur.
Mina två huvudpunkter i frågaställningen är:
1. Turion X2 VS Core 2 Duo.
Intel är bättre. No question. Men hur mycket bättre? Är AMD liksom så märkbart mycket sämre att man blir grinig över att man inte valde Core?
Jag vill inbilla mig att AMD dessutom drar mer ström och blir varmare.
2. Grafikkortet.
Det verkar finnas tre olika typer. Integrerat, separat PCI-E och semiseparat.
Integrerat är out of the question.
Separat kort á la PCI-E är att föredra. Men vilket av de undre är bäst? Gissningsvis 7600an. Men det är lite oklart om det är ett "semiseparat"
Semiseparat kort tolkar jag det som att det är en separat krets, som tar sitt virtuella minna från datorns RAM. Inte en krets integrerad i nordbryggan med andra ord.
Är någon insatt i om det är så stor skillnad i komponenterna?
Nedan följer komponentlistan över de två olika. Personligen tycker jag att ASUS:en är mer lovande. Men då var det en modell som sticket ut ekonomiskt pch prestandamässigt från likvärdiga. De andra har "semiseparat" grafik.
Dell har dessutom ofta prissänkande erbjudanden, t.ex dubbelt RAM. Just nu är modellen 1200 spänn dyrare än sist jag kollade.
DELL
1,66Ghz Core 2 Duo
15,4" truelife-skärm 1280x800
1 gig 667mhz ram
160 gig S-ATA
DVD-brännare
Radeon X1400 PCI-E 256 mb
9-cellsbatteri
Trådlöst LAN
Bluetooth
TV-ut
Minneskortläsare
USB & Firewire
12 500 kr
ASUS
AMD TurionX2 TL-52 (1,66Ghz?)
1 gig 667Mhz ram
15,4" likvärdig skärm
120 gig S-ATA
DVD-brännare
Geforce GO 7600 256 mb
6-cellsbatteri
Trådlöst LAN
TV-ut
Bluetooth
Minneskortläsare
USB & Firewire
Pris: 11 000
Edit:
Shit the same, jag tog reda på allting själv.
I'm the best
Last edited: