Tjöpa Xbox 360 - HDMI- eller komponentkabelversionen?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Som kanske bekant finns vanliga "gamla" 360 utan HDMI. Den gamla använder sig av komponentkabel, dvs tre kontaker för video och separata kablar för audio.

Nu är det så pass att jag är tämligen kvalitetsfixerad vad det gäller ljud och bild, så jag vill ha ut det bästa möjliga.
Tänkte köra xboxet på min 32" LCD-TV med upplösning á 720p. HDMI-kontakt version 1,2. Och ljudet ska gå till mitt sorround.

Alternativen blir då:
1. Tjöp 360 utan HDMI och spara minst 500 spänn, då den versionen är dyrare. Ljudet blir inga problem att koppla. Men hur står sig bildkvalitén mot HDMI?
2. Tjöpa HDMI-versionen för mer pengar, vilka man kunde lagt på spel.
Problemet blir då ljudet. Det går ju in i TV:n med den där kontaktjäveln.
Så jag får koppla ljudsystemet i TV:ns utgång, vilket jag mycket gärna undviker. Sjukt onödigt att TV:n ska ha ljudet först, sen skicka det vidare till högtalarsystemet.

Så det balanserar på om det är någon skillnad i bildkvalité.
Jag vet efter eget test att kompositkabel, vilket inte ska förväxlas med komponent, är brutalt mycket sämre än VGA-kabel, och borde förbjudas för utvecklingens skull.
Då jag aldrig använt vare sig HDMI eller komponent har jag inte den blekaste vilken man skall välja.
Men det vet nån på sporthoj.

Så, kom igen.. Argumentera..

med hdmi versionen kan du ju alltid välja att använda komponent kabeln istället..

Det finns även en optisk (toslink) utgång från xboxen (kontakten sitter på samma sladd som komponent ut) för ljudet. Vet dock inte om HDMI sladden har denna optiska ut.

Kör själv ett xbox 360 på en 40" LCD ala 720p, och jag är grymt nöjd med bilden via komponentkabel :tummenupp

Kör själv ett xbox 360 på en 40" LCD ala 720p, och jag är grymt nöjd med bilden via komponentkabel :tummenupp

Kör också 720p via komponent fast på en 50" Plasma och är mycket nöjd. :tummenupp

På en 32" spelar det nog kvitta om du kör komponent eller HDMI.

Kör komponent på 80" bild , via en Infocus projektor.
Är också lite ljud/bild nörd, men är nöjd med "kvallen".

Stenbra, då blir det vanliga utan HDMI,

Värt att tillägga är att Microsoft numer tillverkar 360 med 65nm-processorer istället för 90nm.
De nya konsolerna drar ca 30 watt mindre ström och blir inte lika varma.
Vad jag förstår så finns det många 90nm på lager kvar i affärer, men man kan titta på kartongen för att få en hum om vilken version det är.
Batch 0735 och högre bör ha nya, men det är ingen garanti.
Det dök upp några 65nm redan vid batch 0734.
Så efter jul kan man förmoda att man går ganska säker eftersom det säljs massor till julen.

Synd bara att de spel jag vill ha inte har kommit ut än.
Indiana Jones och Star Wars: Force unleashed kommer inte ut förrän första kvartalet nästa år, och Fable2 kommer ännu senare.
:gnissla

Stenbra, då blir det vanliga utan HDMI,

Värt att tillägga är att Microsoft numer tillverkar 360 med 65nm-processorer istället för 90nm.
De nya konsolerna drar ca 30 watt mindre ström och blir inte lika varma.
Vad jag förstår så finns det många 90nm på lager kvar i affärer, men man kan titta på kartongen för att få en hum om vilken version det är.
Batch 0735 och högre bör ha nya, men det är ingen garanti.
Det dök upp några 65nm redan vid batch 0734.
Så efter jul kan man förmoda att man går ganska säker eftersom det säljs massor till julen.

Synd bara att de spel jag vill ha inte har kommit ut än.
Indiana Jones och Star Wars: Force unleashed kommer inte ut förrän första kvartalet nästa år, och Fable2 kommer ännu senare.
:gnissla
Fable 2 ser jag verkligen fram emot, Fable var ju en höjdare

Fable 2 ser jag verkligen fram emot, Fable var ju en höjdare

Ho!
Helvittes vilket bra spel det var. Vet inte hur många gånger jag spelat igenom det långsamt och grundligt. Minst tre i alla fall. :yoparty
Mitt rekord på combat multipliern ligger på 468x. :gnissla
Jag gillade bäst att vara snäll. :D

Har du lyckats få Skorm's Bow?
Bra skit.

Last edited:
Det senaste MotoGP, Xbox live, sen får du fan inte röven ur soffan på ett bra tag :)

Racingspel är inte riktigt min grej. Särskilt inte banracing.
Det kittlar inte på det rätta stället, om man så säger.

Tidigare nämnda tre titlar är ganska uteslutande de enda spelen jag är intresserad av för stunden, hur konstigt det än må låta. :arsele

freddagädda skrev:
Sjukt onödigt att TV:n ska ha ljudet först, sen skicka det vidare till högtalarsystemet.
Det är ingen bra lösning men när du har en A/V-receiver/förstärkare med HDMI-in och ut kommer du att tycka att det är kanon. Då blir det en HDMI-kabel från Xbox, Blu-Ray, HDTV-box mm till receivern och sedan en enda HDMI-kabel till TV:n :)

Det är ingen bra lösning men när du har en A/V-receiver/förstärkare med HDMI-in och ut kommer du att tycka att det är kanon. Då blir det en HDMI-kabel från Xbox, Blu-Ray, HDTV-box mm till receivern och sedan en enda HDMI-kabel till TV:n :)

Fast nu har jag ingen sån.

Bjuder du på en? :brynad

Det är ingen bra lösning men när du har en A/V-receiver/förstärkare med HDMI-in och ut kommer du att tycka att det är kanon.

Det är ganska så bra eller ?
Då slipper han High-bandwidth Digital Content Protection (en form av lopieringskydd som endast är positivt för tillverkare och producenter) som finns implementerat i HDMI.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick