Tja! Då var säsongen över för mig!

Vandal

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
BMW S1000 RR
vad är det för idioter som inte kan hjälpa till själv tog det slut får två månader sedan när en liten pojk på tre år srang ut mellan två parkerade bilar ca en och enhalv meter framför hojen han ju knappt tänka på att bromsa som tur var klarade sig pojken med brutet ben och hjärn skakning

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Som sagt, Epic av dig att köra hem i det skicket, men nästa gång det svartnat för ögonen när du vurpat så åker du bulans därifrån i stället, hör du det :7peta

Sen undrar man ju var det här samhället är på väg egentligen angående att hjälpa andra, vaffan. Jag hoppas på att Karmafördelningen funkar och att "what you do to others" fungerar och att alla med dåligt karma föds om som kackerlackor i 1000 liv :gnissla

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Lama jävla bilister :mad:

Krya på dig, och som sagt, om du orkar så kontakta bussbolaget, kan ge något.

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Damn... Skönt att det gick så bra ändå. Hade kunnat sluta värre. Fan en buss. *skraj*

Är så jäkla glad att när jag blev påkörd i våras så var det en bilist som stannade direkt efter o hjälpte mig o var ett excellent vittne osv.
Det visade sig snabbt att han själv körde hoj såklart...

Men hur tänker man när man inte hjälper till när någon har råkat ut för något? ehlt ärligt. Har man ingen skam i kroppen?
O att blinka på någon som varit med om en olycka...
Kan man lämna in en önskan nånstans om att man vill flytta till en annan planet???

Krya på sig!!!!!
:pannkyss

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Nu vet jag inte om någon skrivit det här tidigare. ( orkade inte läsa igenom alla svar ) Men det är inte svårt att ta reda på vilken buss det var som körde där. Om du har en exakt tid det hände. Då är det bara att kontakta SL eller swebus eller vilket bussbolag som kör där ute.
Märken lär det finnas på bussen och chauffören lär ha märkt av det.. Med tanke på att man har en jäkla bra överblik plus att man sitter så långt fram att man märker det minsta lilla. ( Har kört SL buss själv ).

edit: avskyr busschaffisar efter att ha jobbat i den branchen.

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Hur tänker folk? Jo det skall jag tala om. Folk som sitter i sina bilar när det regnar ute samtidigt som det är lite halvskum belysning är lika distanserade till vad som sker runt bilen som till vad som sker på andra sidan jordklotet. Med andra ord är det ganska stor sannolikhet att bilisterna i fallet (och speciellt idioten som blinkade med helljuset) tänkte:
"Va faaen, skall det bli kö nu!? Kan han inte bara flytta på sig så jag kommer förbi. Måste ju hem i tid till middagen. Dessutom lovade jag ju ungarna att vi skulle på bio sen. Men gud människa, flytta dig då så jag kommer fram!" typ... Helt sjukt är det att man inte fattar vad som händer och hoppar ut och hjälper till.:mad:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Krya på dig!

Instämmer i tidigare skribenters hat mot folk som inte bryr sig. Jävla idioter det finns i trafiken!

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Vurpade hojen i mars i år, jag glider på asfalten, hojen dunsar in i trottoarkanten och jag blir liggande mitt i vägen. Ca. 10 personer står på buss stationen 15 meter därifrån INTE EN ENDA GÅR FRAM OCH FRÅGAR HUR DET ÄR!!!

Det är nog 3-4 bilar som kör om mig innan en stannar och hjälper mig upp!!!

Jag kom hem undrandes vart har empatin tagit vägen hos svenska folket!!!!

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Förstår inte hur man INTE kan stanna o går fram ifall man är först till en olycka, oavsett storlek.
Det är nästan att man skulle ligga kvar mitt på vägen, bara för att jävlas.

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
hmmm... viss forskning har visat att människosläktet tyvärr fungerar på detta vis i vissa situationer. exempelvis om en större grupp människor ser en nödställd så är det ingen som direkt känner ngt ansvar att hjälpa den nödställde, man kan så att säga gömma sig i massan och vänta på att ngn annan ska ta initiativet till att hjälpa. resultatet kan bli just detta, dvs ingen gör ett skit, eller att det tar lång tid innan ngn gör slag i saken och hjälper den nödställde.

det paradoxala i det hela är att om en ensam person ser en nödställd så är han/hon rätt snabb på att hjälpa till. detta delvis eftersom den ensama personen känner att det är på hans/hennes ansvar att hjälpa...

sedan kan det ju såklart finnas andra faktorer som gör att situationer som dessa uppstår...

men riktigt jävligt att råka ut för en olycka utan att få hjälp på direkten:mad:

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Det finns egentligen inte så mycket mer att säga, men jag blir så förbannad att jag måste. Det värsta som finns är fordonsförare (obs att jag inte kategoriserar;) ) som inte använder blinkers. Körde bakom en bil för ett tag sedan, som inte använde blinker i en enda rondell (3), bara när han skulle svänga i en korsning där det i princip bara går att åka åt ett håll:va . Men samtidigt vet jag att det är livsfarligt att lita på när någon blinkar också. Man är faktiskt rättslös om man gör det.
Men som sagt, det är för jävligt och det mest jävliga är att det tog så lång tid innan det kom en bil med en medmänniska i, inte bara idioter:mad: .
Krya på dig!

marie

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
cbr 1000rr '08
Håller med er alla som har skrivit. Det går inte att lita på bilisterna, har själv med varit nära att köra rätt in i sidan. De tittar men SER inte tyvärr.
Krya på dig!

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Tänk om alla hade blinkat på samma sätt i en rondell

Jag kör 6000 mil yrkesmässigt och ett gäng mil på biken och i bilen per år. Jag svär dagligen över att vi inte har nått´som styr upp hur man SKALL använda körriktningsvisaren i en rondell!!!
Vissa blinkar som i en korsning, andra blinkar sej ur rondellen, några blinkar inte alls... Oavsett om man föredrar som i en korsning eller ur rondell så hade det varit en välgärning om alla gjort på samma sätt.

Ingen driftig människa som har ett finger eller fot inne hos nån´som har nått´att säga till om?

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj

Jag kör 6000 mil yrkesmässigt och ett gäng mil på biken och i bilen per år. Jag svär dagligen över att vi inte har nått´som styr upp hur man SKALL använda körriktningsvisaren i en rondell!!!
Vissa blinkar som i en korsning, andra blinkar sej ur rondellen, några blinkar inte alls... Oavsett om man föredrar som i en korsning eller ur rondell så hade det varit en välgärning om alla gjort på samma sätt.

Ingen driftig människa som har ett finger eller fot inne hos nån´som har nått´att säga till om?

Det var väl ett antal år sedan det blev ens skyldighet att blinka ut ur en rondell??
El har jag fel nu?? Om jag inte minns helt fel så kom den regeln till starx innan jag tog bilkortet och det är en bra sju år sedan...

diver6

Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Det var väl ett antal år sedan det blev ens skyldighet att blinka ut ur en rondell??
El har jag fel nu?? Om jag inte minns helt fel så kom den regeln till starx innan jag tog bilkortet och det är en bra sju år sedan...

Min dotter tog kort för två år sen och hennes körlärare sa:

-Blinka på bägge sätten så blir du inte kuggad iaf.

Det är ju oxå ett sätt att inte missuppfattas.

Nån´annan med koll på lagtext?

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Hoj

Hade inte tänkt dra min favoritlitania, men måste nog. Det är ganska enkelt.
En cirkulationsplats är en enskild enkelriktad vägsträcka. Man blinkar höger när man lämnar den ut på en annan väg. Enda gången man blinkar vänster är om den har fler filer o man vill byta fil. Eller om man har för avsikt att köra in i själva rondellen, som definitionsmässigt utgörs av gruset, gräsmattan, planteringen eller vad fan det nu är som finns innanför cirkulationsplatsen:D
:fakta
Mvh
Messerschmidt;)

Helt rätt. EU-anpassning.

Last edited:

diver6

Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Hade inte tänkt dra min favoritlitania, men måste nog. Det är ganska enkelt.
En cirkulationsplats är en enskild enkelriktad vägsträcka. Man blinkar höger när man lämnar den ut på en annan väg. Enda gången man blinkar vänster är om den har fler filer o man vill byta fil. Eller om man har för avsikt att köra in i själva rondellen, som definitionsmässigt utgörs av gruset, gräsmattan, planteringen eller vad fan det nu är som finns innanför cirkulationsplatsen:D
:fakta
Mvh
Messerschmidt;)

... och det står då givetvis skrivet i alla körskoleböcker? Varför i helvete gör då alla bilister på olika sätt?

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
... och det står då givetvis skrivet i alla körskoleböcker? Varför i helvete gör då alla bilister på olika sätt?

för att de är älgar???
För att de fått sina körkort i flingpaketet??

Det är för att tex min körlärare sa att han minsann aldrig tänker blinka höger när han faktiskt svänger vänster viaa rondellen. Harn var väldigt pissed off över den nya regeln att man ska blinka när man ska ut...
Men men...

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Hoj

Hur det står i körskoleböckerna vet jag inte. Över 40 år sedan jag läste;) Men efter en debatt på den tidningssida jag ansvararför kände jag mig tvungen att ta redan på hur det förhåller sig. Det är inte förbjudet att blinka åt vänster, men enligt Vägverkets hemsida så är det det som jag refererat som gäller.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0