tjatit men jag måste fråga ändå!!!

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Valbo
Hoj
Hogtech
nu har jag sökt tittat i böcker men kan inte hitta några uppgifter om bromsprovet ifrån 70-0km/t 90-0km/t om hur många meter bromssträckan ska vara snälla hjälp mig för jag tänkte öva på det snarast
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Dom kollar om du håller upp blicken samt att du tar i ordentligt och inte är rädd.
 

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Har för mig att 90-0 ska vara under 25 meter. 70-0 = 20 meter?? Nåt sånt...
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Sajmon skrev:
Har för mig att 90-0 ska vara under 25 meter. 70-0 = 20 meter?? Nåt sånt...

Stämmer ganska bra har jag för mig, runt 25 meter.
Men 70km/h är väl inte mer än en dryga 15 meter nånting va? Eller kanske närmare 20 då.
För 50km/h var väl runt 7 meter har jag för mig. :va
Om man orkar kan man ju räkna på det men är bra mycket för sent för det.
 

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Valbo
Hoj
Hogtech
ja då lär man ju hålla i sig skapligt då :)
men hur gjorde ni då sket ni i bakbromsen? jag har hört många sagt det att man bara ska lägga upp foten så det ser ut som man bromsar annars så är risken stor att det låser sig och då lär man ju kugga
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jo prexist... använd inte bakbromsen alls! Det låser sig direkt eftersom det knappt nuddar marken när man tokbromsar med framhjulet. Man skall nog bara bromsa så mycket det bara går utan att låsa nåt av hjulen helt enkelt, jag har aldrig hört om nån maxmetersgräns.....

korpe skrev:
ja då lär man ju hålla i sig skapligt då :)
men hur gjorde ni då sket ni i bakbromsen? jag har hört många sagt det att man bara ska lägga upp foten så det ser ut som man bromsar annars så är risken stor att det låser sig och då lär man ju kugga
 

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kommer
korpe skrev:
ja då lär man ju hålla i sig skapligt då :)
men hur gjorde ni då sket ni i bakbromsen? jag har hört många sagt det att man bara ska lägga upp foten så det ser ut som man bromsar annars så är risken stor att det låser sig och då lär man ju kugga

Man behöver inte bromsa något överdrivet om man ska klara bromsprovet. Har du någorlunda bra bromsar så borde du klara det med marginalerna på din sida.

Bakbromsen ska "användas" det räcker med att visa att man nuddar den, den gör ju inte så mycket nytta vid hård inbromsning..
 

iM.se

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Söder om tullarna
Hoj
TLs
Du kuggar inte bara för att du låser något hjul, sånt kan alltid hända. Råkar du låsa ett hjul så gäller det att släppa bromsen och sedan börja bromsa direkt igen utan en massa tvekan, då är det inga problem.
 

Redman

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
SV650 S, 2007
RoLLER skrev:
Jo prexist... använd inte bakbromsen alls! Det låser sig direkt eftersom det knappt nuddar marken när man tokbromsar med framhjulet. Man skall nog bara bromsa så mycket det bara går utan att låsa nåt av hjulen helt enkelt, jag har aldrig hört om nån maxmetersgräns.....
Inte jag heller, det är väl lite godtyckligt. Syftet är väl att man ska göra en högst effektiv och kontrollerad inbromsning med tanke på hoj och väderlek.
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
RoLLER skrev:
Jo prexist... använd inte bakbromsen alls! Man skall nog bara bromsa så mycket det bara går utan att låsa nåt av hjulen helt enkelt, jag har aldrig hört om nån maxmetersgräns.....

Nej nån maxmetergräns finns väl inte men det finns ett "riktmärke".
Som nån sa, du ska ha blicken långt fram och visa att du vågar så grejar du det.
Men använd bakbromsen, räcker att visa att du trycker ner foten lite bara.
Inte bara lägga foten på pinnen, det godkänns inte.
Lagom är alltid bäst, som så ofta. Svårt att veta här bara...
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Som sagt behöver man inte bromsa särskillt bra, jag fixade det på en gammal gixx400 med kassa bromsar :huvet

Min körskolelärare sa att upkörningssnubben "tar tiden".
2,5s från 70 och 3s från 90 om jag inet minns fel, och det gör jag säkert.
 

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Småland
Hoj
Suzuki
Dez skrev:
Som sagt behöver man inte bromsa särskillt bra, jag fixade det på en gammal gixx400 med kassa bromsar :huvet

Min körskolelärare sa att upkörningssnubben "tar tiden".
2,5s från 70 och 3s från 90 om jag inet minns fel, och det gör jag säkert.

Hur pass kassa bromsar var det på den hojen?
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
spharv skrev:
Hur pass kassa bromsar var det på den hojen?

ja det undrar jag med... ( i nyfikenhet på själva hojen )

angående själva bromsprovet så kan du trycka till lite på bakbromsen just i början av intbomsningen(det rätar upp hojen om du nu skulle komma lite snett), sen är det nästan ingen idé att lägga nå tryck på den då den bara låser sig när du bromsar hårt med frambromsen.
 
Last edited:

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Centralt
Hoj
R1000
korpe skrev:
nu har jag sökt tittat i böcker men kan inte hitta några uppgifter om bromsprovet ifrån 70-0km/t 90-0km/t om hur många meter bromssträckan ska vara snälla hjälp mig för jag tänkte öva på det snarast

bara du visar att du kan använda bakbromsen så e d inga problem.. bara att peta till den lite, så går det nog fint :tummenupp
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
spharv skrev:
Hur pass kassa bromsar var det på den hojen?

Så kassa att jag nöp allt jag kunde i handtaget men fick ändå göra om bromsprovet från 90. Sen knep jag längst ut på handtaget (längre hävarm) och och då stannade den fortare.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Var på en sådan där avrostning för en vecka sedan och då skulle man bromsa så hårt man bara kunde från 50, 70 och 90.
De tyckte det såg rätt kul ut när jag bromsade för bakhjulet hängde konstant 5 cm över marken vid både 70 och 90 bromsningen :)

sen hade de den där konbanan som man kör på uppkörningen och den kan jag säga är ganska kul att leka i.
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
fireblade skrev:
Var på en sådan där avrostning för en vecka sedan och då skulle man bromsa så hårt man bara kunde från 50, 70 och 90.
De tyckte det såg rätt kul ut när jag bromsade för bakhjulet hängde konstant 5 cm över marken vid både 70 och 90 bromsningen :)

sen hade de den där konbanan som man kör på uppkörningen och den kan jag säga är ganska kul att leka i.
Jag har åxå haft skitskoj på sån där avrostning med min gamla BSA A65L 650cc, 1969. Trumbromsar, dubbelnock fram och enkel nock bak. Den stannar utan problem och konbanan e ball. Nu har den fått sidvagn utan broms (men jag sålde den i februari efter 20 år...) och det höjer svårighetsgraden något!!! :kocko

Knuttar/knuttor, lär er använda bakbromsen (när hjulet är i marken) så ni vet hur hårt ni kan trampa utan att ni sladdar omkull. Bakbromsen gör stor nytta om ni har skjuts för då lär inte bakhjulet hamna i luften lika lätt, eller hur?!! :rofl
Sen riktar ju bakbromsen upp hojen i färdriktningen... ( :banana innan hjulet låser)
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Dez skrev:
Så kassa att jag nöp allt jag kunde i handtaget men fick ändå göra om bromsprovet från 90. Sen knep jag längst ut på handtaget (längre hävarm) och och då stannade den fortare.

ojdå, det är ju apkasst... vad var det för årsmodell på den?
 

Gabor

Guest
Bsa

iommi skrev:
ojdå, det är ju apkasst... vad var det för årsmodell på den?

BSA A65L Lightning Rocket, 650cc, 1969. Skoj med gamla hojar men jag åker mycket mera regelbundet med lite nyare prylar.
Ducati Monster från -98 med elektrisk startanordning och blinkers är ju ett steg i rätt riktning...! :va
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
iommi skrev:
ojdå, det är ju apkasst... vad var det för årsmodell på den?

F-n va trött jag blir. Bäste herr Tassen. Nu vet jag varför du alltid blir inloggad på jobbet när vi andra tittar in på www.sporthoj.com... Jag försöker skriva svar men du står som avsändare precis här ovanför. :kocko

Så här skrev jag:
BSA A65L Lightning Rocket, 650cc, 1969. Skoj med gamla hojar men jag åker mycket mera regelbundet med lite nyare prylar.
Ducati Monster från -98 med elektrisk startanordning och blinkers är ju ett steg i rätt riktning...!

D e ql me hoj :dummer
//J@nne
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top