Tjejer: erfarenhet av detta (sjukdom)

Scilla

Ex-böna
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
VTR1000F 03
När jag läser det här så kommer jag att tänka på ett symptom som heter PCO. Det drabbar ca 10 % av kvinnor i fertil ålder.
"Det mest centrala är den uteblivna ägglossningen[anovulation]. Äggstockarna är förstorade och i stället för att ägg bildas innehåller de många vätskefulla blåsor (cystor). Cystorna som är högst 8 mm i diameter och behöver inte tas bort, de innebär inte heller en ökad risk för cancer. I och med att inga ägg bildas, det blir vätskefyllda cystor i stället, kan kvinnorna inte heller bli gravida. Ibland får kvinnor med PCO ägglossning i alla fall, och då kan de även bli gravida."
Tydligen så kan man behandla med hormoner så att ägglossningen sätter igång, men det är en av dom vanligaste orsakerna till ofrivillig barnlöshet.
Ett annat symptom är endometrios...
Kollade upp det här en del då en gynekolog som jag gick till för mina samlagssmärtor började antyda saker som att om jag inte åt p-piller kunde jag ha ökad risk för cystor eller cancer på äggstockarna. Senare visade det sig att hon var ute och cyklade när det gällde mig. Totalt oansvarigt sagt också. Blev ju inte lite stressad, speciellt som p-piller pajar mina slemhinnor totalt. Men jag kollade som sagt upp en del...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Okej, jag tjuvläste också.
Hoppas du får må så bra som möjligt, och att du fort får någon hjälp.

Jag har haft två arbetskamrater vars tjejer har haft samma sak.
Den ena opererades ett par gånger, och läkaren sa att en graviditet kanske kunde hjälpa, det var ändå "inplanerat", men dom hade skjutit på det pga hennes operationer.
Ena äggstocken hade dom tagit bort tidigare, men dom försökte.
Hon blev gravid, och dom fick en liten tös.
Problemen kom dock tillbaka och nya cystor bildades, och hon skulle in och operera bort den andra äggstocken, strax innan operationen upptäckte hon att hon var gravid igen, ut kom en liten sprallig kille, och efter det har hon inte haft fler besvär.
(det är flera år sedan, och jag träffar dom sällan men för en månad sedan stötte vi ihop)

Den andra tjejen hade redan två barn när problemen började, och på henne valde dom att ta bort båda äggstockarna, men eftersom hon redan hade dom barn hon ville ha så gjorde det mindre (hon hade redan övervägt att sterilisera sig), efter operationen har hon mått bättre än någonsin, hon får förvisso äta medicin ibland men hon säger själv att det är det bästa som har hänt henne sedan hon började få problem.

Kämpa på, hoppas du har en varm hand att hålla i när det är jobbigt!
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Scilla skrev:
Cystorna som är högst 8 mm i diameter och behöver inte tas bort, de innebär inte heller en ökad risk för cancer. I och med att inga ägg bildas, det blir vätskefyllda cystor i stället, kan kvinnorna inte heller bli gravida. Ibland får kvinnor med PCO ägglossning i alla fall, och då kan de även bli gravida."
Tydligen så kan man behandla med hormoner så att ägglossningen sätter igång, men det är en av dom vanligaste orsakerna till ofrivillig barnlöshet.
Ett annat symptom är endometrios...
...

Jag har diagnostiserad endometrios :(
Till skillnad mot vad du skriver att dem vid denna sjukdom blir högst 8 mm i diameter så kan "mina" växa obegränsat, har haft dem som varit 15 cm.

Planerar eve hormonbehandling på försök under ett halvår. Vi planerar inte att skaffa barn även om jag vet att en eve gradivitet kan minska cystbenägenheten.

GuW skrev:
Kämpa på, hoppas du har en varm hand att hålla i när det är jobbigt!


:krama tack..
 
Last edited:

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
zxr400
:( det där låter ont! Hoppas det går bra för dig och att du får rätt hjälp så snart så möjligt! Svensk sjukvård är ju lite allmänt seg enl mig! Håller tummarna för dig!

Själv diverse smärtor ibland men jag är för mesig för gå o kolla ... :4skrika Mamma o systrar haft liknande o efter opertion har de blivit helt friska!
 

Scilla

Ex-böna
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
VTR1000F 03
2fast4hjo skrev:
Jag har diagnostiserad endometrios :(
Till skillnad mot vad du skriver att dem vid denna sjukdom blir högst 8 mm i diameter så kan "mina" växa obegränsat, har haft dem som varit 15 cm.
Jag tänkte nog inte bara på dig, jag tänkte mer i allmänhet. Det verkar som om de två sjukdomarna följs åt.
Sedan så verkar det vara lite luddigt med PCO, på andra ställen än där jag tog den här texten så står det även om cystor som växer mm. Men kanske främst "pärlband".

Hoppas du får hjälp iaf! :pannkyss
Vet hur jobbigt det är med vården, kom precis hem från huddinge där jag går varannan vecka. Fick bråka som fan innan jag fick hjälp.
Om det varit en manssjukdom så hade det ju med all sannorlikhet funnits mycket mer forskning och behandlig att ta till, men som det är får man nog kämpa på...
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Lider med dig!

Min sambo har endometrios och är mycket insatt i ämnet. Hon blev diagnostiserad -96 och har haft ett helvete (rent ut sagt!!).
Vill du stöta och blöta frågor/tankar/you name it, tveka inte att höra av dig till:
maria.jimrell@gmail.com
Hälsa från mig, så förstår hon vart du kommer ifrån/hur du fått hennes mailadress.

//Johan aka bissmark
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
bissmark skrev:
Min sambo har endometrios och är mycket insatt i ämnet. Hon blev diagnostiserad -96 och har haft ett helvete (rent ut sagt!!).
Vill du stöta och blöta frågor/tankar/you name it, tveka inte att höra av dig till:
maria.jimrell@gmail.com
Hälsa från mig, så förstår hon vart du kommer ifrån/hur du fått hennes mailadress.

//Johan aka bissmark

:Bugar Tack det ska jag göra. Har pratat med läkaren som idag..eve operation i veckan. :gråta, han vill helst inte vänta så pass länge som till den 10:e.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Scilla skrev:
När jag läser det här så kommer jag att tänka på ett symptom som heter PCO. Det drabbar ca 10 % av kvinnor i fertil ålder.Tydligen så kan man behandla med hormoner så att ägglossningen sätter igång, men det är en av dom vanligaste orsakerna till ofrivillig barnlöshet.
Ett annat symptom är endometrios......
Scilla skrev:
Det verkar som om de två sjukdomarna följs åt

Nyss hemkommen ifrån sjukhuset. De vågar fortfarande inte operera och läkaren har nu (förutom endometriosen) diagnostiserat PCO. :4skrika

Ska nu genomgå en halvårs hormonbehandling. :gråta
 
Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
2fast4hjo skrev:
Nyss hemkommen ifrån sjukhuset. De vågar fortfarande inte operera och läkaren har nu (förutom endometriosen) diagnostiserat PCO. :4skrika

Ska nu genomgå en halvårs hormonbehandling. :gråta
Hoppas att det går bra :pannkyss . Du måste vara såååå trött på allt vad sjukhus heter.
Håller tummarna. Kram
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Låter hemskt det där! Uch o fy! Och svensk vård är inte den roligaste heller. Läste grodorna och det är ju skrattretande! Har iofs själv ungefär samma erfarenheter med min reumatism som läkare inte såg förens efter 7-9 år...

Läkare:"dagens ungdom, ni sitter bara still! Klart ni får ont i ryggen..."
Jag: "jag sitter inte still, ajg tränar kampsport 5-7 gånger i veckan."
Läkaren: "kampsport?!! Klart du har ont i ryggen då, det är ju livsfarligt!"


Doh....

Finns det någon bra gynekolog som ni kan rekomendera i göteborg? Man blir ju orolig när man läser detta, så det är lika bra o ta en rutinkontroll. Vill dokc inte gå till kortedala vårdcentral där jag är "skriven" för den barnmorskan verkar helt blåst! Hon satt och snackade skit om att hennes vanliga "kunder" var så tröga och inte förstod någe när jag var hos henne...
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har suttit i telefon nästan hela eftermiddagen för att försöka få tag i min lungläkare. Frågan är ju nu hur kroppen i och med att jag har problem med de vita blodkropparna reagerar på en hormonbehandling och dens biverkningar.

Tack alla som har skrivit/pm:at mig för erat stöd och värmande ord och goda råd..

:krama Lena.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top