Tjejer (och killar) som kan meka...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Efter bilder på en tjej på ett forum som låtsasmekade med en båge så var det några som sade typ "hon kan säkert inte meka" "hon har långa naglar då går det inte att meka" etc.

Vilka här kan MEKA? Byta olja, tändstift, ställa ventiler, byta bromsklossar, byta avgassystem, byta slangar och virar och sådant kan ju vilken idiot som helst göra bara de har gått om tid och någon någongång har förklarat/visat för de hur de ska göra.

Jag kan inte MEKA. Jag kan det som behövs för en vanlig service och underhåll men vid ett motorras vette fan var jag ska börja. Jag kan inte klyva en motor. Vill helst inte pyssla med kammen och sådant om jag sätter ngt fel. Visst skulle jag kanske kunna försöka byta kolv, kam och kamkedja etc. men jag ger mig inte på det då jag inte e säker på att det e rätt...

Vilka tjejer (och killar med för den delen) här kan MEKA som jag ser det?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Alla kan meka, det enda man behöver är några verktyg och en verkstadshandbok.

Nozfer

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
None
Jag kan absolut inte meka, skulle väl ev klara ett oljebyte om jag anstränger mig.
Tur att man har folk som gör sånt åt en :tummenupp

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Jag kan skruva/meka om jag inte kan något så pratar jag med någon som kan först och sen gör jag det som ex att byta cylinder m.m.

Solid snake

Guest
Jag kan meka, har bytat topplock på en del bilar o klyvt (stavning?) ett par moppemotorer (moppefucko :D )

Fixat elen på min egen, bytat drivpaket, bytat munstycke men det kan nog dom flesta. :)

Skuvat sönder en mercamotor, nu ska jag bara ha en ny vev till den sen ska den ihop igen. :)

Bytat kylare på ett par bilar. :)

Men det är mest bilar som jag har mekat med, och moppar innan.
Mc:n felar sällan :)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag skulle nog inte ge mig in på att klyva en motor. Finns många som är bra mkt bättre på det än mig och som säkerligen gör det för ett gäng pengar.

//@

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
Alex.J skrev:
Jag kan skruva/meka om jag inte kan något så pratar jag med någon som kan först och sen gör jag det som ex att byta cylinder m.m.

Precis, kan man inte får man fråga nån som kan. Man ska inte skämmas över det, ingen föds med kunskaper det är sånt man skaffar sig. Det är det som är så kul med sporthoj.com, den samlade kompetensen här är ofattbar. Det finns alltid någon som kan hjälpa en.

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Klarar nog det mesta... Inte rakt av men man får ju läsa på lite innan man gör nåt.

Saken är väl inte HUR man gör det utan om man VÅGAR.

Tror dom flesta kan göra det mesta men det är en massa människor som inte törs eller orkar.

Det är inte så svårt om man läser på först, skaffar rätt grejer och har riktiga verktyg och nånstans att skruva.

/Lucky9

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Solid snake skrev:
Jag kan meka, har bytat topplock på en del bilar o klyvt (stavning?) ett par moppemotorer (moppefucko :D )

Fixat elen på min egen, bytat drivpaket, bytat munstycke men det kan nog dom flesta. :)

Skuvat sönder en mercamotor, nu ska jag bara ha en ny vev till den sen ska den ihop igen. :)

Bytat kylare på ett par bilar. :)

Men det är mest bilar som jag har mekat med, och moppar innan.
Mc:n felar sällan :)
Drivpaket och munstycke räknas inte ;). Skruvat sönder en mercamotor var ju med en merit.. skulle jag kanske klara ;)..

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag kan inte meka, men byta olja, filter, stift, bromsbelägg & vajrar osv. e väl inte så svårt. Men svårare meck lämnar jag till min mekaniker.

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
d1ce skrev:
Jag skulle nog inte ge mig in på att klyva en motor. Finns många som är bra mkt bättre på det än mig och som säkerligen gör det för ett gäng pengar.

//@

Det handlar väl mest om att ha ett intresse. Vill man inte och har pengar så behöver man inte...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Nää. det e säkert inte SVÅRT att göra allt, men sedan så gäller det att vara 100 säker på att allt sitter som det ska sedan. Att jag inte missat något, dragit lagom hårt (momentnyckel kan kanske vara bra... ;)) tagit lagom mängd tätningsklister fall det ska användas, satt alla kedjor och sådant rätt och lagom spänt etc. etc. Man klarar nog av det mesta om man verkligen försöker och har tid/ork och så men större grejjer lämnar jag hellre bort för att VETA att det blir riktigt gjort, är det itne det så får de fixa det helt enkelt...

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Att klyva en motor är ingen konst. Har man väl fått isär den är det bara plocka fram handboken och använda sin logik så får man ihop det till slut. :tummenupp

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Jag KAN meka, jag har i helgen klyft min R1 motor för 2:a gången, bytte vxl-drev.

Har kört cross förr, då bytte man både det ena o andra i motorn.

Jag har även bytt motor på en Honda Civic m.m.m.m....

Så jag tror snart jag ska titulera mig R1-mekaniker + lite alltiallo! =)

//Niklas

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Jag kan inte heller meka, måste bero på att jag är så dj*vla snygg... :rolleyes:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Loader skrev:
Det handlar väl mest om att ha ett intresse. Vill man inte och har pengar så behöver man inte...

Jag är under inlärning ;) ganska nytt intresse, ligger lite i det med. Men det första raset kommer säkerligen inom kort, då är det bara att lära sig.

//@

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Ska ju inte ge mig in i den här tråden eftersom den ju egentligen efterlyste tjejer....
Men de är ju bara en sån som vågat svara hittils... (Och MW´s bravader har vi ju inte sett bevis på ännu...) :)

Som sagt "Det är inte så svårt om man läser på först, skaffar rätt grejer och har riktiga verktyg och nånstans att skruva."

Framför allt de två sista är en stor förutsättning för att lyckas och må bra. (Jag gör gärna INTE om ett hardy-skive byte på en halvfrusen grus/isig ladugårdsplan vid -5 grader...)
Efter att ha satt ihop i alla fall en MB diesel helt från tomt block och tidigare bland annat plockat isär och fått ihop en rasad 230E motor som sen gick (går) som en klocka år ut och år in får man väl påstå att man kan skruva. Det hela började givetvis med moped vid 12-13 års ålder. Och det senaste jag skruvade på var en 300SL måsvinge.

Men just nu har man lite abstinens...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...