Tjejer ska inte köra enduro

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Österlen
Hoj
CBR900RR
jag har sett folk som kört RR med crossmaskiner och då sänkte dom den bak med ett vanligt spännband runt fjädern, inte snyggt men det funkade.
Klart som fan att du skall köra om du vill det!
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Silwer skrev:
En offroad ser ut som en skogshoj, men klarar knappast mer än lättare terrängåkning. Jämför tex en XT600 med en Husaberg av nåt slag.
DEt är vikskillnader, det är effektskillnader, det är fjädringsskillnader, det är stora skillnader på service mm, kort sagt skillnaderna är egentligen enormt stora.
Men du kanske tänkte mer på att vissa kör lv reggat med endurohojar, isf är skillnaden bara besiktningsnödvändiga delar.

ok.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Finns kliniker där man kan få benen förlängda...Modernt i kina faktiskt..
Gör ont som fan och tar ett par år säkert!!!

Allt går att sänka!
Ska köpa en Ducce 600 monster till min 155 cm långa hustru! (ej förlängd)
Den ska sänkas så hon når ner!

Sänk säljaren på Mc affären..Det går det med ska du se!

Lycka till!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Sicket pucko till försäljare.

Själv hade man sagt "Självklart går den att sänka, det krävs dock lite arbete, men det kan våra mekaniker hjälpa dig med om du inte önskar göra det själv."

Sen hade jag tagit Provisen från försäljningen och handlat kolfibergrejer för :crash :hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Exitime, åk upp till Yamaha Center i Helsingborg och snacka med Kung Hallibabba i stället. Där är alla säljare mycket trevligare än det där malmö stället.

:)

:hej
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
En enduro går fint att sänka! En endurobana ser inte ut som crossbana, man använder inte hela dämparna som man gör på crossbanan. Ska du köpa en sprillans ny?
 

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
cRoC skrev:
En enduro går fint att sänka! En endurobana ser inte ut som crossbana, man använder inte hela dämparna som man gör på crossbanan. Ska du köpa en sprillans ny?

Om du inte använder hela fjädringsvägen i skogen har du den inte rätt justerad.... :rolleyes:
 

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
exiteme skrev:
I värsta fall får det räcka med ena tån.
Har fått tips om Huskvarna TE400. Sitthöjd: 88,5cm!

Byt ut fjädrarna till ett par som matchar din vikt... då kommer den sjunka ihop mera å du når ner bättre... på köpet blir den bättre i skogen med :tummenupp
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
cRoC skrev:
En enduro går fint att sänka! En endurobana ser inte ut som crossbana, man använder inte hela dämparna som man gör på crossbanan. Ska du köpa en sprillans ny?

Nu har du fått allt om bakfoten! Fjädringen ska användas till fullo, det är ju därför den sitter där...det är förövrigt olika fjädring på en cross & enduro, men fjädringsvägen är inte kortare för det.




I övrigt håller jag med mycket det säljaren sa, men kanske inte på det sättet. Skadar ju inte att vara trevlig... Fjädring går att sänka, men skillnaden på sitthöjden blir ju inte mycket mer än marginel. Titta sen tex på Husaberg & KTM, hur mycket finns det tex att hämta genom att gröpa ur sadel? 2-4 mm möjligtvis. Att sänka fjädringen innebär att fjädringsvägen blir kortare & mycket sämre. Blir nog inte speciellt kul att mata på över stock & sten med undermålig fjädring...oavsett kör nivå. Du måste ju ha en viss markfrigång på cykeln om du inte vill att det ska ta tvärstopp vid varje sten.

Däremot förstår jag inte varför längden skulle vara ett problem. Finns många tjejer (och killar) som inte är längre än du som kör enduro på hög nivå. Det handlar om teknik. Man behöver inte nå ner med båda föterna. Bara du når ner med den ena så kickar du med den andra. Sen är det bara köra och då gäller det verkligen att hålla in föterna, gör väldigt ont att slå i en stubbe med foten...

Annars håller jag med silwer, enduro är enduro och offroad är offroad. Inga större likheter maskinellt.

Hur ofta tävlar man föresten med 50-80 cc hojar i skogen? Det brukar mestadels handla om knattecross :)

Lycka till!!!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Finns sänkningssatser till en del maskiner. Men annars går det att köra med hojen som den är och se till att ha något att stå på vid stopp. Om det verkligen är enduro och ute i skogen, så är det sällan problem att hittar stenar o.d. att stanna vid.

Klart du ska köra enduro! :tummenupp
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Exiteme, då tar jag o köper din DR då? :) Jag provkörde jP's Xr igår och blev en smula kär. Nej, hojarna är inte speciellt lika, men jag når iallafall ner på din :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
alt xr400 är fina!! xr 250 är kanske klenaste laget för dig.
en annan hoj jag körde med -95 var en kawasaki kdx200 -95
(tvåtakt)den var helt ny från de året med annan ram + andra saker jämfört med gamla kdx200. mkr fin hoj i skogen. tror dom tar hem sådana på beställning om man vill ha just en kdx200.
här är en bild iallafall på en kdx200
 

Bifogat

  • kdx200.jpg
    kdx200.jpg
    24.4 KB · Visningar: 236

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det låter som Huset där du bor och jag måste säga att jajg hatar dem allihop där nere.

Vem är Kung_Halibabb på Y-Centret här i stan Putte?
Jag tror det var honom jag köpte batteri av.....

750RR
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
cRoC skrev:
Du är mycket lik Peter Hansson! Är det du?! =D En kille som vunnit många Gotland grandnational bla.

nej det är inte jag...
jag har aldrig ens varit på gotland...
 

Therudeboy

Guest
Kanske borde köpa en husa istället polarens husa unitedcolors här har en husa och den är "låg" väldigt låg tycker jag jämfört med min gammla cr250.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
exiteme skrev:
Var på stora mc-affären för att kolla in en enduro. Bad att få hjälp av killen som snackade med sina kolleger. Jag ville provsitta en Yamaha. Kort som jag e (165cm), så kom jag inte upp. Frågade då om den gick att sänka.

- Sänka? sade han o tittade på mig som om jag var dum i huvudet. Man kan inte sänka enduros, för då kommer man inte över stenarna (?!) :confused:

- Jaha, svarade jag o funderade på om de som kör 50-80 kubikare kör i smurfskogen. Men om man är tjej och vill köra enduro då?

- Man får väl inse sina begränsningar, svarade han syrligt.

- Men Suzuki dr:n 650 där borta då, den går ju att sänka, påpekade jag. (Vet, för jag har en sådan)

- Det är en offroad och inte en enduro, replikerade han. (nähä...)

- Det vet jag, svarade jag, men den sade ni oxå att den inte gick att sänka. Men vi gör såhär: Hittar jag en enduro som går att sänka, så kommer jag in o berättar det för dig. Sen gick jag.

Det är andra gången jag blir så nonchalant bemött på det stället. Jävla idiot! :finger

Så jag får väl ta på platåskor, eller så får någon här tipsa mig.... För enduro ska jag köra! :fakta

Skriv vilken affär det var så att vi kan märka dom :fatta!
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Finns väl bara en affär i Malmö som beter sig på det viset.

MC-huset gissar jag på.

Exiteme sväng förbi Nilssons Motor i Skånes Fagerhult :tummenupp dom brukar ha en del Enduro och Offroadare hemma, iofs Honda men en dam som du har väl inget imot kvalite... :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top