Tjena alla! Ska ha kort innan sommaren är slut …

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Hej alla!

Jag har haft intresse för MC sedan länge men alla pengar har gått på sportbilen hittills. Nu tänkte jag att jag ska ta tag i det här med MC kortet. Om allt går min väg så ska jag ha kortet innan sommaren är slut.

Jag har skickat in alla papper till länsstyrelsen för körkortstillstånd och skaffat mig böcker för att plugga inför teorin. I helgen så pluggade jag klart MC boken. Längre än så har jag inte kommit ännu men jag kommer skriva så fort något nytt händer.

På onsdag dyker jag upp på Skogskyrkogården med bilen än så länge för att få lite inspiration av er ;)
 

Dr P

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Södermalm
Hoj
2001 Honda CBR600FS
Välkommen!
Jag fick mitt körkortsintyg efter bara några veckor. 11 dagar senare hade jag kortet! Det verkar gå ganska lätt att få tider för såväl teoriprov som körprov, bara man ligger på lite. Klart att du fixar kortet under sommaren:) om du vill! Lycka till!
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Vad är det för sportbil du lagt pengarna på :) Blir en tuff utmaning att hinna med innan sommarens slut men med stor vilja bör du lyckas
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Välkommen!
Jag fick mitt körkortsintyg efter bara några veckor. 11 dagar senare hade jag kortet! Det verkar gå ganska lätt att få tider för såväl teoriprov som körprov, bara man ligger på lite. Klart att du fixar kortet under sommaren:) om du vill! Lycka till!

:) Faan va kul att höra :D Grattis för kortet :) Kör försiktigt nu bara så !

Jag ska göra mitt absolut bässta för att det ska gå undan så fort som bara möjligt. Pluggar varje dag så man föhöpningsvis slipper boka mer än en gång teoriprov. Sedan så ska jag ta körlektioner så fort körkortstillstånden landat ...

Vad är det för sportbil du lagt pengarna på :) Blir en tuff utmaning att hinna med innan sommarens slut men med stor vilja bör du lyckas

Dont get me started ;) Det är en Nissan 300ZX Special Edition ;)

Angående min plan att ta körkort innan sommaren är slut så är det min stora förhoppning och mål för den här sommaren. Hoppas det går smärtfritt :)
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Vad är det för sportbil du lagt pengarna på :) Blir en tuff utmaning att hinna med innan sommarens slut men med stor vilja bör du lyckas

Jag hade himla problem att få mitt tillstånd. De slarvade bort mina papper och massa annat strul så tog över 6 veckor. Tips är att ringa länssyrelsen och kolla att de verkligen fått in både papper och perngar.

Teoriprovet fixa jag förra veckan, så nu är det "bara" uppkörning kvar...
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Bra bra, du närmar dig, själv gick jag ner personligen till länsstyrelsen så de fick stämpla pappren framför ögonen, och det tog ca två veckor :)

Jag har också haft en 300zx -TT men satan vad den drog soppa
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag svarade ju :) Jag har en Nissan 300ZX Twinturbo med massa mods. Eller förstog jag frågan fel, var det modsen som var det intressanta??? :confused:

jag tror att han menade, på ett skämtsamt vis, att din bil inte var sportig nog att få kallas sportbil...;) menlycka till med kortet och kämpa på! själv har jag min uppkörning (på customhoj:näsblod ) om åtta dagar...:gnissla lite nervöst men jag hoppas att det går bra:) har ju lätt kort sen innan så kanske är de lite extra snälla mot mig...:gnissla
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Jag hade himla problem att få mitt tillstånd. De slarvade bort mina papper och massa annat strul så tog över 6 veckor. Tips är att ringa länssyrelsen och kolla att de verkligen fått in både papper och perngar.

Teoriprovet fixa jag förra veckan, så nu är det "bara" uppkörning kvar...

Det är det jag är rädd för. Hoppas det inte tag längre än de 4 - 5 vecker de lovade. Jag har ringt flera ggr men de svarar alltid på samma sätt. Det går inte att se något i datorn innan det är registrerat. Och registreringen sker på mellan 4-5 veckor efter att papper och pengar är skickade :(

Grattis för provet :) Var det lätt eller svårt? Hur många rätt fick du? Lyckades du på första gången?

Lycka till med uppkörningen!

Bra bra, du närmar dig, själv gick jag ner personligen till länsstyrelsen så de fick stämpla pappren framför ögonen, och det tog ca två veckor :)

Jag har också haft en 300zx -TT men satan vad den drog soppa

Faan att jag inte tänkte på det :huvet

300or drar lite soppa, min drar ca 3 liter milen :mad:

jag tror att han menade, på ett skämtsamt vis, att din bil inte var sportig nog att få kallas sportbil...;) menlycka till med kortet och kämpa på! själv har jag min uppkörning (på customhoj:näsblod ) om åtta dagar...:gnissla lite nervöst men jag hoppas att det går bra:) har ju lätt kort sen innan så kanske är de lite extra snälla mot mig...:gnissla

Aha, ok :) Jag missade att skriva att det är en 605 bakhulhästars 300a :p Men det kanske inte kvalificeras det heller :p

Lycka till med uppkörningen :) Men det borde gå bra om du kar körvana :) Jag håller tummarna för er alla!

Glöm bara inte att köra försiktigt när ni väl har fått kortet :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Aha, ok :) Jag missade att skriva att det är en 605 bakhulhästars 300a :p Men det kanske inte kvalificeras det heller :p

Lycka till med uppkörningen :) Men det borde gå bra om du kar körvana :) Jag håller tummarna för er alla!

Glöm bara inte att köra försiktigt när ni väl har fått kortet :D

hehe, jag tycker att det låter sportigt och bra:tummenupp men men, vissa har andra ideal...:rolleyes:

tack så mycket!:) jo, jag hoppas det... det enda jag är rädd för är att min tänkta uppkörningshoj inte är riktigt lämpad för det men... jaja, det ska nog gå:) med guds hjälp och en tandborste:D

lovar:tummenupp :gnissla
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Det är det jag är rädd för. Hoppas det inte tag längre än de 4 - 5 vecker de lovade. Jag har ringt flera ggr men de svarar alltid på samma sätt. Det går inte att se något i datorn innan det är registrerat. Och registreringen sker på mellan 4-5 veckor efter att papper och pengar är skickade :(

Grattis för provet :) Var det lätt eller svårt? Hur många rätt fick du? Lyckades du på första gången?

Lycka till med uppkörningen!

När jag satt där och skrev provet så blev jag rätt nervös, kom massa knäppa frågor om ålder för att övningsköra lätt mc (bryr ju inte jag mig om....) osv. Men när jag väl hade vågat trycka på "rätta"-knappen så hade jag endel marginal ändå. 59 rätt tror jag det var.

När jag ringde dom såg dom att de fått in min ansökan den 5 maj (jag skickade in den den 23 april) och att det skulle ta upp till 4 veckor efter det. Sen visade det sig att det var mina pengar de hade registrerat in den 5 maj (vilka jag också betalade den 23 april) och någon ansökan kunde hon inte hitta. Så ring och tjata igen. Be att få tala med en handläggare och inte nån himla kundtjänst tjej. Dom har ingen koll!

Jag fick som sagt skicka in mina papper och synundersökning och allt igen. Men då skickade jag direkt till den handledaren jag hade pratat med och då gick det på bara någon dag!!
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Tack för tipsen!

Nu ringde jag och tog reda på vem min handläggare är. Hon var dessvärre inte där idag, men jag ringer på måndag :)
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Jag ringde till "min handläggare" och det visade sig vara någon som inte alls hade något med körkortstillstånd att göra utan någon som hanterade polisärenden :huvet

Fatta ingenting :confused:

Sedan ringde jag till det vanliga numret igen och då sa de att handläggningstiden nu var mellan 7 - 8 veckor :mad:
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Idag fick jag en trevlig överaskning, körkortstillståndet låg i ladan :tummenupp

Jag ska ta och ringa till trafikskolan snart och boka lite körlektioner samt kolla hur det ser ut med tider för teoriprov genom dem :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag fick jag en trevlig överaskning, körkortstillståndet låg i ladan :tummenupp

Jag ska ta och ringa till trafikskolan snart och boka lite körlektioner samt kolla hur det ser ut med tider för teoriprov genom dem :)

grattis, nu tar det fart och är inte långt kvar!:tummenupp

själv kirrade jag min uppkörning förra tisdagen så nu blir det tung hoj så fort pengarna trillar in!!:yoparty
 

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
Z1000
Hej!
Hoppas det går bra för dig med kortet!
Själv håller jag på att övningskör. Teorin fixa jag för ett par veckor sedan.
Jag tor att det är lättare att boka teorin själv då kan man ringa och tjata varje dag å få en avhopps tid.
Men uppkörningstider det har de inte gott om.... Men det beror nog mycket på vart man bor och så är jag ju låst vid att köra upp med körskolan.


Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Hej!
Hoppas det går bra för dig med kortet!
Själv håller jag på att övningskör. Teorin fixa jag för ett par veckor sedan.
Jag tor att det är lättare att boka teorin själv då kan man ringa och tjata varje dag å få en avhopps tid.
Men uppkörningstider det har de inte gott om.... Men det beror nog mycket på vart man bor och så är jag ju låst vid att köra upp med körskolan.


Lycka till! :tummenupp

Tack så mycket :)

Hoppas det går bra för dig med på körprovet, hur upplevde du teorin? Var det svårt, enkelt eller sådär? Hur många rätt/fel fick du?

Nu har jag bokat teori till den 21 Juli, hoppas det går undan ...

Sedan så har jag bokat min första körlektion till nu på Onsdag, ska bli kul :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top