Tjena alla! Ska ha kort innan sommaren är slut …

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
Z1000
Tack så mycket :)

Hoppas det går bra för dig med på körprovet, hur upplevde du teorin? Var det svårt, enkelt eller sådär? Hur många rätt/fel fick du?

Nu har jag bokat teori till den 21 Juli, hoppas det går undan ...

Sedan så har jag bokat min första körlektion till nu på Onsdag, ska bli kul :)

Hmmm jag fick 57 rätt men missade på alla fem "övningsfrågor". Men jag hade klart mig även om de hade vart riktiga frågor, man ska ju ha 52 rätt för godkännt.
Jag tyckte inte att det var speciellt svårt, det jag hade fel på var sånt som jag inte tänkt till ordentligt på.
Men det är en hel del som är som bil teorin men sen är det ju en massa frågor som är mc relaterade oxå.
Jag läste Mc boken en gång sen gjorde jag några övningsprov på datorn (tills jag kunde).
Du kommer klara teorin utan problem! Övertygad om det!

Ha fan va nice att få köra!!!
Jag har inte haft lektion på en månad, men jag har en handledare oxå så jag har fåt glida runt lite och så har jag tränat koner, kanske inte det roligaste speciellt inte när det e as varmt ute... men jag e rätt nöjd ändå när jag får åka :D!

Lycka till!!!
Det kommer gå as bara med allt! :tummenupp
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Idag skrev jag teoriprovet, jag var nervös som faan!

Men det gick bra :) Jag fick godkänt :)

På vägen hem bokade jag min första körlektion. Så vid 17:00 idag är det daggs att köra lite :)
 

DasKind

Daytona-listans Führer! :-)
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
Idag skrev jag teoriprovet, jag var nervös som faan!

Men det gick bra :) Jag fick godkänt :)

På vägen hem bokade jag min första körlektion. Så vid 17:00 idag är det daggs att köra lite :)


Fan vad kul :) Jag ska boka Teoriprovet ikväll tänkte jag, har för mig att man kan boka det via internet också? Man fick väl någon kod i körkortstillståndet?

Jag ska också ha körlektion idag, blir min 2:e lektion hitills. Trafikkörning, sen imorgon har jag manöver. Hoppas det går bra!

:tummenupp
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Fan vad kul :) Jag ska boka Teoriprovet ikväll tänkte jag, har för mig att man kan boka det via internet också? Man fick väl någon kod i körkortstillståndet?

Jag ska också ha körlektion idag, blir min 2:e lektion hitills. Trafikkörning, sen imorgon har jag manöver. Hoppas det går bra!

:tummenupp

:) Visst man kan boka via internet :) Precis som du sägger så använder man sig av koden man får på körkortstillståndet :)

Vad kul, vad övade ni på första lektionen? Fick du öva kryp körning något?
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Hej ska oxå snart ta teorin och undrar om ni vet någon sida på nätet där man kan göra ett test? vore kul och se vad man kan och inte, och sedan undrar jag om man får köra upp med sin egen hoj eller om det måste vara deras?
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Hej!
Hoppas det går bra för dig med kortet!
Själv håller jag på att övningskör. Teorin fixa jag för ett par veckor sedan.
Jag tor att det är lättare att boka teorin själv då kan man ringa och tjata varje dag å få en avhopps tid.
Men uppkörningstider det har de inte gott om.... Men det beror nog mycket på vart man bor och så är jag ju låst vid att köra upp med körskolan.

Lycka till! :tummenupp

Jag skrev teorin i slutet av juli förra året, klev in på en körskola när den biten var klar och sade att jag avsåg att köra upp innan säsongen var över och att jag ville ha lite hjälp av dem. Killen jag körde med "testade" då mej ett pass för att se lite vilken nivå jag låg på körmässigt och sen var han schysst och bokade in mej för uppkörning några veckor fram och så lade vi upp några lektioner där emellan, där han hann gå igenom det han tyckte jag behövde. Funkade skitbra och jag klarade uppkörningen i mitten av september!

Jo, Globens Trafikpedagoger vid Gullmarsplan, Thomas hette killen. Rekommenderas!:tummenupp

Välkommen till hojlivet och lycka till!
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Grattis. Nu är du på god väg:tummenupp

Tackar mannen!

Hej ska oxå snart ta teorin och undrar om ni vet någon sida på nätet där man kan göra ett test? vore kul och se vad man kan och inte, och sedan undrar jag om man får köra upp med sin egen hoj eller om det måste vara deras?

Köra upp ska du kunna göra med din egen hoj :) Se bara till att din hoj uppfyller kravet för behörigheten som du skall ha :)

Jag skrev teorin i slutet av juli förra året, klev in på en körskola när den biten var klar och sade att jag avsåg att köra upp innan säsongen var över och att jag ville ha lite hjälp av dem. Killen jag körde med "testade" då mej ett pass för att se lite vilken nivå jag låg på körmässigt och sen var han schysst och bokade in mej för uppkörning några veckor fram och så lade vi upp några lektioner där emellan, där han hann gå igenom det han tyckte jag behövde. Funkade skitbra och jag klarade uppkörningen i mitten av september!

Jo, Globens Trafikpedagoger vid Gullmarsplan, Thomas hette killen. Rekommenderas!:tummenupp

Välkommen till hojlivet och lycka till!

Vad var svårast vid uppkörningstillfället?

Jag är lite orolig för krypkörningen...
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
För övrigt så har jag nu bokat två körlektioner till, en på Onsdag och en på Fredag.
 

DasKind

Daytona-listans Führer! :-)
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
För övrigt så har jag nu bokat två körlektioner till, en på Onsdag och en på Fredag.

Damn vad lätt du får tag på lektioner :) Vart bor du egentligen ? hehe
Jag har nu kört 3 st lektioner.

Första 2 lektionerna var trafik och stadskörning, lite motorväg också. Gick väldigt bra och han tyckte att jag bara behövde någon lektion till i trafiken.

Igår körde jag Manöverbanan och det var ju lite svårare, provade alla 3 banorna och tycker nog att högfartsbanan är den som är lättast.

Krypkörningen när man ska sicksacka mellan konerna är ganska svår. Men men det är bara att öva och öva.

Hur gick din första lektion?
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Intressant läsning. Ska själv skicka in papper för tillstånd i veckan för jag har tänkt att ta kort nästa år o vill ha allt klart innan dess.

Det skulle va kul om du kan skriva lite kontinuerligt vad du får göra på de första lektionerna med och vad du tycker är lätt eller svårt.

Lycka till med kortet både du och de andra som skrivit här!
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Damn vad lätt du får tag på lektioner :) Vart bor du egentligen ? hehe
Jag har nu kört 3 st lektioner.

Första 2 lektionerna var trafik och stadskörning, lite motorväg också. Gick väldigt bra och han tyckte att jag bara behövde någon lektion till i trafiken.

Igår körde jag Manöverbanan och det var ju lite svårare, provade alla 3 banorna och tycker nog att högfartsbanan är den som är lättast.

Krypkörningen när man ska sicksacka mellan konerna är ganska svår. Men men det är bara att öva och öva.

Hur gick din första lektion?

He he he, tydligen så var det mycket folk som skulle ta kort i början på sommaren så nu har de rätt mycket dit för sånna som mig som försöker lite senare in på sommaren. Förhoppningsvis så förblir det så åtminstånde tills jag har fått mitt kort :)

Jasså, fick du börja med att köra i stan från första gången?

Jag var överaskad över att det gick så bra för första gången om jag ska vara ärlig. Jag fick köra i gocart bana i ca 1,5 - 2 timmar och sedan fick jag köra krypkörning i ca 1,5 timme. I stort så gick det bra men jag är lite iriteral på mig själv att jag inte kunde göra bättre av mig på krypkörningen.

Vi får hoppas att det går bättre idag :)

Intressant läsning. Ska själv skicka in papper för tillstånd i veckan för jag har tänkt att ta kort nästa år o vill ha allt klart innan dess.

Det skulle va kul om du kan skriva lite kontinuerligt vad du får göra på de första lektionerna med och vad du tycker är lätt eller svårt.

Lycka till med kortet både du och de andra som skrivit här!

Tack för kommentaren och lycka till med ditt kort :)

Jag ska fortsätta skriva lite för eran och för min egen skull. Sånt kan vara kul att läsa efter några år ...

Återigen tack och lycka till du med :)
 

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Oslo
Hoj
Letar!
Ok, varför ta samma inlägg en gång till? :D

Han kanske glömde bort att han hade skrivit i tråden och svarade exakt samma sak en gång till.. Konkret snubbe! :)

Lycka till allihopa, jag tog kortet 8 juli! Känslan att trycka på start-knappen och glida iväg efter en godkänd uppkörning är grym!
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Han kanske glömde bort att han hade skrivit i tråden och svarade exakt samma sak en gång till.. Konkret snubbe! :)

Lycka till allihopa, jag tog kortet 8 juli! Känslan att trycka på start-knappen och glida iväg efter en godkänd uppkörning är grym!

Jag är inte ett dugg avundsjuk på dig :rolleyes: :D
Grattis som fasen! Vilken känsla kan jag tänka mig.
 

Arjiris

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2003, Yamaha YZF R1
Då är körlektion två avklarat.

Idag började vi med lite uppvärmning på go cart banan. Jag fick köra en motorcyckel av samma model som den som jag fick köra gången innan dock var det inte samma motorcyckel. Jag vet inte om det var så att denna var enklare att köra eller om man bara börjar få in lite vana men det kändes enklare.

Efter gocart banan vart det lite krypkörning och det kändes bättre det med. Jag klarade det några gånger och vissa gånger gick det lite sämre, men nu började jag även köre spegelvänt :) Förhoppningsvis så sitter det som smånningom ....

Och efter det vart det landskörning. Det var riktigt kul :)

Ser redan fram emot till nästa lektion nu på Fredag :)
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Har du kört MC innan?
Tycker det låter snabbt att köra i trafik o så redan på lektion 2, fast det kanske inte var så trafikerad väg?

Har nämligen lite funderingar på hur svårt det är....
Hur många lektioner har du tänkt ta totalt innan uppkörning?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top