Tjusningen att köra mc?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
DaggeZ skrev:
Varför inte bli bergsklättrare då? eller fallskärmshoppare? eller störtloppsåkare? eller...


Missförstå mig inte. Adrenalin och Serotonin är konsekvenser av att åka hoj - inte orsaken. Men jag tror många på ett omedvetet plan söker 'kicken' med att åka hoj - som kan uttalas adrenalin & serotonin.

Jag själv tycker om att gasa bromsa o svänga :)
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Det är ett sätt att fly undan vardagen. Man är i sin "egna lilla värld".
Sedan har vi adrenalin kícken och så är det skoj helt enkelt. :)

Frihetskänsla. Behöver jag säga så mkt mer? :yoparty
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Faktiskt lite klurig fråga att svara på... :va :)

Det är ju ett dyrt nöje som samtidigt är lite livsfarligt och för det betalar man hundratusentalskronor.

För man kan ju som sagt, inte övertyga dom "oinvigda".. jag har en kompis som åker bakpå sin kille, men hon är INTE tagen av att åka o har ingen lust att köra själv heller.

Men det är definitivt adrenalinet som lockar... känslan när man drar på sig skinnstället och vet att snart så kommer det att gå fort... att känna i kroppen när hojen axar...att det är JAG som bestämmer. Friheten... att bara köra..FORT.

Kurviga vägar.... utmaningen att kunna köra så fort man förmår... på gränsen till att känna sig "rädd" men ändå inte.. om ni förstår hur jag menar. :brinnerup

Men FAN...nu blev jag ju såååååå körsugen... hit med vår..GENAST..!!

//Mad

PS: Det är modiga o "dumma" människor som blir sporthojsåkare. :tungan
 

Gabor

Guest
Madhonda skrev:
Faktiskt lite klurig fråga att svara på... :va :)

Det är ju ett dyrt nöje som samtidigt är lite livsfarligt och för det betalar man hundratusentalskronor.

För man kan ju som sagt, inte övertyga dom "oinvigda".. jag har en kompis som åker bakpå sin kille, men hon är INTE tagen av att åka o har ingen lust att köra själv heller.

Men det är definitivt adrenalinet som lockar... känslan när man drar på sig skinnstället och vet att snart så kommer det att gå fort... att känna i kroppen när hojen axar...att det är JAG som bestämmer. Friheten... att bara köra..FORT.

Kurviga vägar.... utmaningen att kunna köra så fort man förmår... på gränsen till att känna sig "rädd" men ändå inte.. om ni förstår hur jag menar. :brinnerup

Men FAN...nu blev jag ju såååååå körsugen... hit med vår..GENAST..!!

//Mad

PS: Det är modiga o "dumma" människor som blir sporthojsåkare. :tungan

Du har så rätt i allt du säger....ett litet tillägg....

Mc är inte bara ett intresse, det är RÄTT SÄTT ATT LEVA.!!!

"ps. Har precis avslutat min 30.e hoj säsong, de du. Tips på hur det är lämpligt att fira kanske..??.. :tummenupp
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Man får :tuttar och :arsele : :tummenupp
Det är därför man kör hoj. Resten är skitsnack :)
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Jag kör hoj för att det gör mig lycklig.
 

HiXz

It wasn't me...
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 600 -02
Ställer mig den frågan ofta, varför?
Särskillt som nu när man knappt kommit halvvägs genom månaden och pengarna är redan slut och då är det inte ens säsong nu... (och så ska man handla julklappar :tomten )

När jag tappar tron och bara vill sälja hojen finns det bara en sak som gäller.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=58963&highlight=h%E4ckeberga

Måste citera Pejo, "Mental-terapi för vintern"

Och sen vill jag instämma med föregående talare, frihetskänsla, adrenalin, serotonin sammanfattar bra...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tror det som lockar mig mest är svårighetsgraden, hur mycke utmaning det är att få allting att bli perfekt. Det är det som lockar mig nu iaf, nog det som lockade mig när jag var liten också! Sen är det härligt att känna kraften också. Det känns bra att kunna flyta fram i trafiken som man själv behagar. I slutändan är det också lite av en statuspryl, man känner sig lite häftigare och står ut mer ur mängden när man kör hoj.

Sen är det riktigt roligt att träffa andra som kör motorcykel, inte för att alla är speciellt snälla eller utan ego ;D Men vissa är! Några av mina bästa vänner har jag hittat via den!

Man kan nog sammanfatta det i frihet, vänner och tävlan på banan!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Mitt hojintresse är nog lite som en sexuell läggning. Jag dras till motorcyklar. Under vintern när jag inte kan köra så läser jag om dem, putsar på hojen, drömmer, sitter och torrbryter i garaget, grejjar och mekar. Resten av min tid så tänker jag på motorcyklar. Och börjar någon snacka mc med mig så kan man inte få mig att sluta. I övrigt så är det ju skitkul att köra hoj, höra det goda motorljudet, och känna den härliga mc-doften när man kommer ut i garaget. Det finns nog inget som gör en på så gott humör som mc:n gör...nä nu ska jag gå ner till min älskling...
 

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
Kan egentligen inte sätta fingret på någon enskild orsak :va . Det bara känns så j-a rätt när man väl sitter där. :yoparty
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
ola_sandin skrev:
Mitt hojintresse är nog lite som en sexuell läggning. Jag dras till motorcyklar....

det kan man nog hålla med om :)
själv har man ju bara 125cc än så länge, så så mkt fart blir det ju inte :(
men just det här att bara kunna dra ut en solig dag och känna friheten är så fruktansvärt skönt! :rolleyes:
sen tycker jag att det är otroligt roligt att "leka" lite med hojen också, se hur mkt man klarar av.
och självklart spelar ju adrenalinet en stor roll :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Solid snake skrev:
I rest my case! :lol

Förstår att man inte kan svenska vid din ålder...

Hade jag haft en bil hade jag skrivit: Min bil drar din tiger på alla E-vägarna här.
Förstå skillnaden pojkspoling.
 

LalleBalle

Guest
Köra hoj är en livsstil. Den känslan av att vara "fri" ur på vägen går inte att beskriva. Jag själv tycker nästan att när man sitter där på hojen och lägger i 1: an så blir allt annorlunda. Det känns som om det mesta bara kopals bort och man kan liksom bara köra sitt eget race. Känslan av ett kurvigt parti som gått perfekt eller en lyckad bakhjuls körning eller dylikt.
Man har alla kompisar man åker ut och kör med. Vem glömmer sommar kvällarna när man precis ätit middag hemma och sedan åker ut och kör. För att sedan komma hem kl 01-03:00 på natten efter timmar fyllda av lycka!?

Jag brukar göra en överdriven jämförelse med hojar och brudar...

En brud måste ha en massa uppmärksamhet, myssel och allt annat. De kostar pengar och har alltid något och klaga på. Man kommer lite för sent, sa något i fel ton eller kunde inte just förstå vad hon menade med den där konstiga blicken. Och om man tröttnar? Då blir det ännu mer tjaffs.
Med en hoj blir det inte så. Visst kostar den pengar. Man kanske inte kan myssla med en hoj på samma sett som med en brud men visst fan kan man få en skysst resa av hojen Och om man mot all förmodan skulle tröttna, så är det bara ställa in den i garaget ett litet tag. Sen när man kommer nästa gång så är den lika villig för det. Man behöver inga förklaringar eller blommor för att den ska bli glad. Bara putsa och tanka lite.

En aning överdrivet men dock lite sanning över det hela

MVH

Alex
 
Last edited:

Pierc

Känner demonerna komma
Gick med
30 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki Gsxr 750w (Streetfighter)
Varför åker man hoj...
Mycket för adrenalin kickar med mera men också för gemenskapen... jag menar att man ser inte varje bil åka och hälsa på varandra. jag gillar adrenalinet i kroppen man får genom hög fart eller genom en fin wheelie eller stoppie men gemenskap är någonting som är viktigt också. Man är blandade människor. alla hoj åkare kommer ju överens. (dom flesta i alla fall) om man är ute eller någon annan stans så kan man ju alltid titta på alla grupperingar som faktiskt finns i samhället.. en kostym nisse usräkta mig om det är någon som är det skulle aldrig hälsa på en hd åkare i vanliga fall men kommer kostym nisse på en costum och den andra åker hd så ser man ju alltid att folk tittar pratar och skrattar med varandra. jag älskar när min mc eller någon annans samanfogar olika människor och ger en gemenskap som inte något annat. Hojjen min älskar jag lika högt som min sambo det gör jag verkligen och för mig så vet jag att den kan knyta kontakter som i vanliga fall aldrig skulle komma att hända. :yoparty
 

Solid snake

Guest
Mavve skrev:
Förstår att man inte kan svenska vid din ålder...

Hade jag haft en bil hade jag skrivit: Min bil drar din tiger på alla E-vägarna här.
Förstå skillnaden pojkspoling.

Ok, slarvläste, förlåt gamlo. :rodnar
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top