Tjutande bromsar. Märken på skivorna.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Märkt att mina bromsar tjuter och att bromsverkan inte känns helt jämn.

Tittade på skivorna och såg märken i dem. Gissar att hojen blivit ståendes med blöta belägg någon gång, då märkena är på samma ställe på båda skivorna på insida så väl som utsida.

Är det bara att skaffa nya skivor eller finns det något att göra?
 

Bifogat

  • C94174C6-1272-4365-9970-30C364880CE2.jpeg
    C94174C6-1272-4365-9970-30C364880CE2.jpeg
    986.6 KB · Visningar: 45
  • 38243AD9-0968-4B6E-A1E1-653753B7C4B7.jpeg
    38243AD9-0968-4B6E-A1E1-653753B7C4B7.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 48
  • A7102968-FE5A-48FE-B974-58A6AA9008A3.jpeg
    A7102968-FE5A-48FE-B974-58A6AA9008A3.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 46
  • BA1C3278-5D94-40BB-B776-854690E2B696.jpeg
    BA1C3278-5D94-40BB-B776-854690E2B696.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 47

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Går märkena inåt i godset eller utåt? Hur djupa eller höga är märkena? Jag tycker att de ser ut som om de går inåt i materialet. Jag tycker att de verkar vara djupare än 0,5mm. Om de är djupare än 0,5 mm tror jag att det blir svårt att bromsa bort dem.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Går märkena inåt i godset eller utåt? Hur djupa eller höga är märkena? Jag tycker att de ser ut som om de går inåt i materialet. Jag tycker att de verkar vara djupare än 0,5mm. Om de är djupare än 0,5 mm tror jag att det blir svårt att bromsa bort dem.

men spelar det egentligen någon roll? Bromsskivor med genomgående hål från fabriken är ju mer eller mindre standard så några små gropar kan knappast ha någon dramatisk inverkan, eller?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag skulle nog hålla koll på märkena så det inte blir början till sprickor.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag hade roterat en av skivorna så den kom 180° offset med den andra, lagt dit sintrade belägg och bromsat satan ett tag så man såg hur det utvecklade sig.


Irriterade när bromsarna hu-hu-hugger.
Hjälper det inte då är det bara att byta skivor.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Går märkena inåt i godset eller utåt? Hur djupa eller höga är märkena? Jag tycker att de ser ut som om de går inåt i materialet. Jag tycker att de verkar vara djupare än 0,5mm. Om de är djupare än 0,5 mm tror jag att det blir svårt att bromsa bort dem.
De går inåt, vågar inte gissa på djupet, men tror inte de kommer bromsas bort.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag hade roterat en av skivorna så den kom 180° offset med den andra, lagt dit sintrade belägg och bromsat satan ett tag så man såg hur det utvecklade sig.


Irriterade när bromsarna hu-hu-hugger.
Hjälper det inte då är det bara att byta skivor.
Vet inte om det är sintrade belägg, men har gjort en del bromsövningar med min mc-elev utan att det blivit någon skillnad alls.

För min del upplever jag riktigt kraftiga inbromsningar som ett lotteri mellan stoppie, ABS går in eller normal inbromsning och det känns inte helt rätt.

På vilket sätt hjälper det att vända dem 180° när det är märken på båda sidor, på båda skivor?
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har gjort flertalet rejäla inbromsningar utan att det blivit någon skillnad.
Gör några till då eller lev med det tills det självläker. Annars får du väl byta skivor.

Att man inte skulle kunna parkera med blöta belägg låter helt uteslutet. Mina hojar parkeras utomhus under bar himmel och jag har aldrig råkat ut för något sådant.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Gör några till då eller lev med det tills det självläker. Annars får du väl byta skivor.
Jag har kört sen i Januari och övat en hel del kraftiga inbromsningar med min elev. Tror det borde självläkt vid det här laget om det hade räckt med hårda inbromsningar.

Att man inte skulle kunna parkera med blöta belägg låter helt uteslutet. Mina hojar parkeras utomhus under bar himmel och jag har aldrig råkat ut för något sådant.
Min gissning är att jag gjort en vinterkörning, det har varit blött och lite saltigt. Kommit hem, kört ner i garaget och bromsat på vägen ner. Sedan har det blivit ståendes ett par veckor.

Men det kan så klart vara något som tidigare ägare gjort. Köpte denna hojen i slutet av förra säsongen, så inte hunnit köra så många mil än.

Har du någon bättre teori om vad som skapat dessa fyra märken på samma ställe, så tar jag gärna emot den. Vill undvika att göra samma skada på nya skivor.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
På vilket sätt hjälper det att vända dem 180° när det är märken på båda sidor, på båda skivor?
Du förskjuter den ena skivan 180° för att halvera effekten av att båda skivorna är skadade på samma ställe. Det gör förvånansvärt stor skillnad men är inte alltid tillräckligt för att det ska bli perfekt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har kört sen i Januari och övat en hel del kraftiga inbromsningar med min elev. Tror det borde självläkt vid det här laget om det hade räckt med hårda inbromsningar.


Min gissning är att jag gjort en vinterkörning, det har varit blött och lite saltigt. Kommit hem, kört ner i garaget och bromsat på vägen ner. Sedan har det blivit ståendes ett par veckor.

Men det kan så klart vara något som tidigare ägare gjort. Köpte denna hojen i slutet av förra säsongen, så inte hunnit köra så många mil än.

Har du någon bättre teori om vad som skapat dessa fyra märken på samma ställe, så tar jag gärna emot den. Vill undvika att göra samma skada på nya skivor.
Jag kör nästan varje dag, året runt. Snö, slask, salt och annan skit. Inga problem.

Du har ju ett helt gäng trådar med bromsproblem på din hoj. Fan vet vad du eller en verkstad gjort.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du har ju ett helt gäng trådar med bromsproblem på din hoj. Fan vet vad du eller en verkstad gjort.
Jag börjar ärligt talat tvivla på dina mekkunskaper
Fel på delar eller fel på meken?
tegel.png
Försök vara trevlig, särskilt när du har fel.

Vill du prata känslor och anledningar till varför du projicerar din inre ilska på forumet, så finns jag tillgänglig via pm, men i de tekniska diskussionstrådarna är jag inte intresserad av att höra ovidkommande strunt. Bete dig.

Det finns inga forumtrådar om bromsproblem med denna hojen. Som det står i inlägget du citerar så är denna hojen köpt i slutet av föregående säsong, så det är enkelt att kolla upp innan du postar.

Jag har inte rört bromsarna på den eller skruvat något annat heller. Någon verkstad har inte rört vid hojen sen jag köpte den.

Jag utgick från att jag gjort märkena själv i samband med vinterkörning, men det kan vara så att de är från tidigare ägare. Jag vet inte hur de kom dit, men jag är mån om att inte skapa nya, särskilt om jag köper nya skivor.

Har du en idé om hur skivorna skadas på detta sätt, får du gärna dela med dig. Om du bara har ogrundade åsikter om mina kunskaper som mekaniker, så kan du hålla dem till dig själv.

Du förskjuter den ena skivan 180° för att halvera effekten av att båda skivorna är skadade på samma ställe. Det gör förvånansvärt stor skillnad men är inte alltid tillräckligt för att det ska bli perfekt.
Tack, tankevurpa från min sida. Trodde det menades att vända 180° så insidorna blev utsidor för slitagets skull. Att förflytta ena skivans skador 180° längs med varvet, borde så klart ge en jämnare bromsverkan även med ojämnheterna kvar.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
View attachment 471143
Försök vara trevlig, särskilt när du har fel.

Vill du prata känslor och anledningar till varför du projicerar din inre ilska på forumet, så finns jag tillgänglig via pm, men i de tekniska diskussionstrådarna är jag inte intresserad av att höra ovidkommande strunt. Bete dig.

Det finns inga forumtrådar om bromsproblem med denna hojen. Som det står i inlägget du citerar så är denna hojen köpt i slutet av föregående säsong, så det är enkelt att kolla upp innan du postar.

Jag har inte rört bromsarna på den eller skruvat något annat heller. Någon verkstad har inte rört vid hojen sen jag köpte den.

Jag utgick från att jag gjort märkena själv i samband med vinterkörning, men det kan vara så att de är från tidigare ägare. Jag vet inte hur de kom dit, men jag är mån om att inte skapa nya, särskilt om jag köper nya skivor.

Har du en idé om hur skivorna skadas på detta sätt, får du gärna dela med dig. Om du bara har ogrundade åsikter om mina kunskaper som mekaniker, så kan du hålla dem till dig själv.


Tack, tankevurpa från min sida. Trodde det menades att vända 180° så insidorna blev utsidor för slitagets skull. Att förflytta ena skivans skador 180° längs med varvet, borde så klart ge en jämnare bromsverkan även med ojämnheterna kvar.
Alright lycka till med mekandet. Har ju gått bra hittills. Glöm inte att du inte får köra i vattenpölar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har gjort flertalet rejäla inbromsningar utan att det blivit någon skillnad.
Har du kollat så inte nitarna fastnat mellan den fasta ringen i navet o själva bromsskiva? Om dom skall vara flytande skall du kunna snurra/rucka på nitarna dom skall vara lösa.

Om dessa fastnat så kan man få alla möjliga knepiga beteende då skivorna kan ha fastnat lite snett.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad är det för skivor ? Ser ju ut som bitar /fragment av skivorna lossnat det har jag faktiskt inte stött på på vare sig bra fabrikat eller kinaskivor , hur ser beläggen ut ?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har du kollat så inte nitarna fastnat mellan den fasta ringen i navet o själva bromsskiva? Om dom skall vara flytande skall du kunna snurra/rucka på nitarna dom skall vara lösa.

Om dessa fastnat så kan man få alla möjliga knepiga beteende då skivorna kan ha fastnat lite snett.
Nej, det har jag inte kollat.

Shimonu postade på ett annat forum (tror han är medlem här med) och förklarade för mig att nitarna inte ska röra på sig.

"@Sniglom, nitarna på bromsskivor ska inte röra sig. Gå in på mc-handlare och känn på alla splitternya hojar. De kommer sitta som berget. Har en video som förklarar det bra också om du vill se."

"Ursäkta hans lite råa stil men innehållet är väldigt bra om du tar dig igenom den. Tycker den förklarar allt väldigt bra. Sammanfattat så är syftet bara att klara värmen och tillåta metallen att expandera. Det har inget med hur skivan ska centreras till oket."


Så hur är det egentligen? Är det viktigt att nitarna kan snurra eller är deras enda funktion att hantera värmeexpansion?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad är det för skivor ? Ser ju ut som bitar /fragment av skivorna lossnat det har jag faktiskt inte stött på på vare sig bra fabrikat eller kinaskivor , hur ser beläggen ut ?
Skivorna ser ut att vara originalskivor till en S1000RR.
Får titta närme på beläggen imorgon och återkomma.
 

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000R
Om skivorna inte är för slitna (tunna), så kan du ju enkelt slipa bort märkena och sedan montera nya belägg efter att du kontrollerat skicket på dessa.

OT. Undrar hur det gått för dig med dina tidigare bekymmer ex. kopplingsstrulet (S1000RR) och därefter svampiga bromsarna (CBR600)?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top