Tjutande bromsar. Märken på skivorna.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Nej, det har jag inte kollat.

Shimonu postade på ett annat forum (tror han är medlem här med) och förklarade för mig att nitarna inte ska röra på sig.

"@Sniglom, nitarna på bromsskivor ska inte röra sig. Gå in på mc-handlare och känn på alla splitternya hojar. De kommer sitta som berget. Har en video som förklarar det bra också om du vill se."

"Ursäkta hans lite råa stil men innehållet är väldigt bra om du tar dig igenom den. Tycker den förklarar allt väldigt bra. Sammanfattat så är syftet bara att klara värmen och tillåta metallen att expandera. Det har inget med hur skivan ska centreras till oket."

Så hur är det egentligen? Är det viktigt att nitarna kan snurra eller är deras enda funktion att hantera värmeexpansion?
De skall snurra, då kan skivan "flyta" dvs. centrera sig mellan beläggen.
Värmeexpansion är en bonus
EDIT De skall ju dock inte skallra

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nej, det har jag inte kollat.

Shimonu postade på ett annat forum (tror han är medlem här med) och förklarade för mig att nitarna inte ska röra på sig.

"@Sniglom, nitarna på bromsskivor ska inte röra sig. Gå in på mc-handlare och känn på alla splitternya hojar. De kommer sitta som berget. Har en video som förklarar det bra också om du vill se."

"Ursäkta hans lite råa stil men innehållet är väldigt bra om du tar dig igenom den. Tycker den förklarar allt väldigt bra. Sammanfattat så är syftet bara att klara värmen och tillåta metallen att expandera. Det har inget med hur skivan ska centreras till oket."

Så hur är det egentligen? Är det viktigt att nitarna kan snurra eller är deras enda funktion att hantera värmeexpansion?
Spixer har svarat på frågan. Men jo nitarna skall ej vara stumma dom skall kunna snurra.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om skivorna inte är för slitna (tunna), så kan du ju enkelt slipa bort märkena och sedan montera nya belägg efter att du kontrollerat skicket på dessa.

OT. Undrar hur det gått för dig med dina tidigare bekymmer ex. kopplingsstrulet (S1000RR) och därefter svampiga bromsarna (CBR600)?
Märkena går inåt, det är som små gropar. Tror inte det är något som jag kan slipa ner för hand. Skulle vara om jag väljer att svarva ner skivorna hos någon som kan, förutsatt att det inte blir för mycket material som försvinner.

Vad gäller kopplingsstrulet med S1000RR, så är den hojen såld och jag har en annan likadan S1000RR av samma årsmodell och färg med fungerande koppling nu. Jag lät två mc-mekar försöka fixa kopplingen på den hojen, utan att det blev bra. Var inte sugen på att ge mig på det själv.

CBR600 har jag inte löst problemet med än. Ska hämta ut nya packningar till oken idag och renovera dem i veckan.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Runt mina nitar sitter en liten typ bladfjädet antagligen för att ta bort eventuella ljud av rörelse mellan nit o skiva.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Så länge bromsarna fungerar som dom ska, skull jag inte bry mig om detta.

Jag hade gjort samma som du säkert. Och givetvis hålla noga koll på dom så se om det verkar bli mer eller kommer några sprickor.
Men blir det ett hjärnspöke så man tänker på det hela tiden när man kör så kanske det är läge att köpa nya istället

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Så länge bromsarna fungerar som dom ska, skull jag inte bry mig om detta.
Bromsarna fungerar inte som de ska. Utseendet och ljudet kan jag leva med.
Det hugger i dem vid inbromsning, särskilt vid lägre hastigheter och hård bromsverkan.
Det är så klart möjligt att skivorna är slagna och märkena inte har något att göra med det.

När jag gjort hårda bromsövningar från 70-0 upplever jag det som ett lotteri huruvida ABS rycker in, det blir en stoppie eller jag får en "vanlig" hård inbromsning. När jag lånar en kompis hoj och gör precis samma övning blir det inte samma lotteri mellan körningarna.

Vid högre hastigheter och svagare broms känns endast ett svagt pulsande.

Ska ta mig en titt på nitar och belägg, samt se om 180 graders rotation av skivan räcker.
Annars får jag väl köpa mig nya skivor.

Rekommendationer på skivor någon? Originalskivorna är orimligt dyra, så det får bli något bra från annan tillverkare.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...