Vilket vaktbolag jobbar du för?
Jag kan inte garantera att jag hade hanterat situationen bättre, men så har jag heller aldrig tagit på mig rollen som upprätthållare av ordning. Om man däremot jobbar som någon form av myndighetsperson så bör man ha fått utbildning att hantera liknande situationer på smidigare sätt. Hur mycket våld hade väktaren "varit tvingad" att använda om han inte haft 50 kg extra vikt och muskler gentemot förövaren? Var går gränsen?
Absolut, man får utbildning för att ta hand om personer.
Den utbildningen säger att man först ska tala med personen. Det funkar nog dåligt på denna killen.
Har man sedan blivit tillsagd av polis att kvarhålla personen eftersom den är efterlyst så får man göra detta med våld.
Detta våld ska vara propotionerligt mot vad personen gjort. Sparkas, bitas och spotta på en tjänsteman resulterar i en hel del våld tillbaka. För att inte tala om att ungen var efterlyst som sagt.
Många kommentarer frågar sig varför de inte bara satte handfängsel? Det kunde de gjort, dock är handfängsel SISTA utvägen för alla väktare/ordningsvakter. De åker på om personen är så farlig att någon riskerar att skadas. De måste dock normalt sett tas av så fort personen lugnar ner sig, och det måste skrivas ner ett speciellt papper exakt hur allt gick till. Därför undviker man att sätta fängsel om det inte verkligen behövs.
Helt enkelt, det absolut bästa sättet att handskas med en sån här person är att lägga honom ner, låsa fast honom så han inte kan fortsätta bitas/slåss/sparkas/spotta. Och hur gör man det på bästa sättet? Jo på rygg (det är betydligt skönare än mage+låg risk för kvävning), och en hand på huvudet för att antingen täcka för munnen, eller vinkla huvudet åt sidan (precis som han gjorde)
Hade ordningsvakten INTE haft de där extra kilona så hade filmen visat en brutal brottningsmatch, inklusive batongslag, följt av handfängsel. Nu behövdes inget av det, ändå gnälls det.
Grejen är ju att nioåringen säkert var en första klassens skitunge. Men det finn inte, i Stockholm i alla fall , inte en enda väktare som inte förtjänar att slängas framför tåget, (vissa av dem kanske inte förtjänar att bli överkörda dock, men de tillhör definitivt undantaget). Kolla på de där svinen som glider runt i tunnelbanan, uteslutande white trash eller förortsgangsters.
Nioåringen är tveklöst en skitunge, och väktaren är till 99% sannolikhet ett jävla svin.
Vilken tur att ingen av de på filmen var väktare då. De var ordningsvakter. Så är de gangsters så är det Rikspolisstyrelsens fel för det är de som godkänner och utbildar ordningsvakter. Det är inget man kan bli på eget bevåg.