Tjuvar i farten! igen...Bromma

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Inte första gången någon är ute efter min hoj:(

Lördag 29/6 klockan 08:00 håller man på sätta morgonkaffet i halsen då två individer knatar förbi min lägenhet och helt obrydda lyfter kapellet till hojen. Pulsen rusar och jag går ut på altan i bara kallingar och ser att de är på väg bort. Går in igen för att klä på mig och se var de tar vägen, då står de och trycker vid grannhuset. Frågar vad de har för avsikt att röra mina prylar och får luddiga svar tillbaka samtidigt som de är övertrevliga och ska skaka hand osv. Tids nog knatar de iväg och jag går in för att ringa polisen. Under tiden jag väntar har killarna kommit en bit och de ser att jag iaktar dem. Eftersom de förstått att de fortfarande är under uppsikt kommer de efter några minuter tillbaka. Man blev ju lite nojig och tänkte att det skulle bli lite stökigt så direkt de anlände talade jag om att polisen var på väg. Förvånadsvärt sätter de sig och vänta på polisen som kom efter ett par minuter.

Eftersom de inte brytit i hojen kunde polisen inte göra mer än att kontrollera dem och givetvis är de kända sedan tidigare..

Så håll uppsikt där ute, lås fast prylarna och var på er vakt!

De var två killar i 30-årsåldern, mjukbyxor och t-shirt, vita, smala kortklipta varav den ena hade rödlätt skägg, ca 175-180 cm. Den andra hade ena armen tattuerad. Troligtvis missbrukare av något slag.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Inte roligt, bra att du kontaktade polisen och att dom var kvar så att dom fick deras uppgifter, kan underlätta när något försvinner i området.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Intressant att de stannar kvar. De vet hur leken fungerar med andra ord och bryr sig inte om ifall de skulle misstänkas ifall hojen försvinner framöver.

Du fick inte namn på dem?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
De var ju kända av polisen. Enligt en bekant till mig så kan de bara fortsätta på sitt inslagna spår. De får inte ett strängare straff för att de tar några hojar till om de redan har åkt fast för ett antal innan.

Inte på något vis fakta utan bara vad jag fått berättat för mig. Men är det så blir man ju mer än lovligt förbannad på systemet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De får inte ett strängare straff för att de tar några hojar till om de redan har åkt fast för ett antal innan.
Nu får man väl inte straffrabatt för att man har gjort ett brott innan.
Ibland kan dock mindre brott bakas in ifall man blir dömd för ett grövre som ger ett redigt straff.
Blir du dömd för mord så kanske inte snatteriet som du gjorde innan mordet tas upp, då mordomen anses ge tillräckligt.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu får man väl inte straffrabatt för att man har gjort ett brott innan.
Ibland kan dock mindre brott bakas in ifall man blir dömd för ett grövre som ger ett redigt straff.
Blir du dömd för mord så kanske inte snatteriet som du gjorde innan mordet tas upp, då mordomen anses ge tillräckligt.

Fast har du typ 20st åtalspunkter siktar dom in sig på de fem grövsta, knappast rabatt men endå.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De var ju kända av polisen. Enligt en bekant till mig så kan de bara fortsätta på sitt inslagna spår. De får inte ett strängare straff för att de tar några hojar till om de redan har åkt fast för ett antal innan.

Inte på något vis fakta utan bara vad jag fått berättat för mig. Men är det så blir man ju mer än lovligt förbannad på systemet.

Din bekanta har rätt om de är frisläppta i väntan på rättegång, då kan de stjäla på hur mycket de vill så länge de inte utför några grövre brott än de som de ska in till rättegång för, då de ändå inte kan dömas hårdare.
Har de däremot redan blivit dömda, avtjänat fängelsestraff och kommit ut igen så kan de inte sno hojar bäst de villl utan påföljd.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Kollegan fick sin hoj stulen i Bromma rätt nyligen, utmed Drottningholmsvägen ungefär.

Efter någon vecka rapporterade okänd medborgare till polisen att den (en hoj med sabbat tändningslås) stå övergiven & parkerad vid skolan närmast Rålambshovsparken. Men eftersom polisen tog flera dagar på sig att förmedla dessa uppgifter till ägaren så var hojen åter igen borta när ägaren väl besökte skolan.

Så, får ni Bromma-bor en hoj stulen, åk o kika vid skolparkeringen om det är några kids där som stjäl dom för att sedan åka till plugget med.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Vart i Bromma ungefär?:död
Jag orkar fan inte med sånt skit!
Säg inte att slummen har tagit sig till Bromma:(
Jag ser hojen från balkongen och det finns typ 300 nyfikna hyresgäster där jag bor:banana

Lassesthlm

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Hoj
Aprilia Tuono-14, Monster 1100 EVO, BMW F800R CF, Yamaha TT600, KTM 525 stulen, BMW 1150R Rockster, XT-500, Suzuki GS-1000, Honda 750, Honda 125.
KTM.erna verkar vara ett hett villebråd i Västerort nu, min är fortfarande borta och hoppet är nog tyvärr ute nu

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Fast har du typ 20st åtalspunkter siktar dom in sig på de fem grövsta, knappast rabatt men endå.

Om jag går och plockar på mig 20prylar hos mchandlarn, kommer fram till disken och bara blir ombedd att betala för de 5 dyraste hade jag blivit väldigt nöjd och återkommit :3freak

"cykel på tjöpet"

Hade någon stulit min hoj och åkt fast men inte blivit dömd för den handlingen för en annan hade klassats som allvarligare hade jag inte känt att jag som offer fått någon upprättelse.

Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Om jag går och plockar på mig 20prylar hos mchandlarn, kommer fram till disken och bara blir ombedd att betala för de 5 dyraste hade jag blivit väldigt nöjd och återkommit :3freak

"cykel på tjöpet"

Hade någon stulit min hoj och åkt fast men inte blivit dömd för den handlingen för en annan hade klassats som allvarligare hade jag inte känt att jag som offer fått någon upprättelse.

Hade oxå varit nöjd:D:D
Fast ang "handling på köpet" så visst så stämmer det teoretiskt. Sen när det kommer till själva domen räknas ofta andra handlingar in. För visst står det med i åklagarens papper även om det är en underlåtelse, man döms inte för dom, det är sant. Men i sin tur höjs dom grövre (oftast). Själva straffskalan är ju rätt töjbar i sverige, 6m-2år, 2år-6år som exempel.

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Fick inget namn på dem men jag vet hur de ser ut... och det är inga skolungdomar det handlar om. Missbrukare i 30 års åldern som finansierar sitt missbruk genom stölder av olika slag. Detta skedde efter spångavägen och har hänt mig förr. Har som tur är nu hojen i säkrare förvar :)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
finns det ens nåt som hjälper mot sådna? förutom nackskott(men det hjälper ju knappast individen)? känns inte som att det finns nåt som verkligen biter på folk som tex måste finansiera ett missbruk genom stöld o diverse annat. Ruset väger tyngre.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!