Tjuven fick fängelse

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Det var det jag gjorde, (höll honom i armen) lagen säger att du kan hålla kvar med så pass mycket "våld" som nöden kräver, detta enbart om brottet kan ge fängelse & inte böter

jag hade kunnat brotta ner honom & sitta på honom tills polisen kom & klarat mig utan något[/QUOTE]

Nej det hade du inte kunnat gjort tyvärr. Du har rätt när du skriver att man får bruka så mycket våld som nöden kräver men endast om du sett brottet begås på bar gärning och med ett kontinuerligt efterföljande, dvs springer tjuven ifrån dig och du ser honom vid ett senare tillfälle så får du inte gripa honom. Så med andra ord hade du tur som inte åkte dit för frihetsberövande åndå. Vill inte vara nån besserwisser men denna kunskap ingår i mitt jobb så det har jag faktiskt koll på. Tycker lagen är fjantig men så är den skriven. Du gjorde hur somhelst ett bra jobb :tummenupp

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
The blade skrev:
2185776
Nej det hade du inte kunnat gjort tyvärr. Du har rätt när du skriver att man får bruka så mycket våld som nöden kräver men endast om du sett brottet begås på bar gärning och med ett kontinuerligt efterföljande, dvs springer tjuven ifrån dig och du ser honom vid ett senare tillfälle så får du inte gripa honom. Så med andra ord hade du tur som inte åkte dit för frihetsberövande åndå. Vill inte vara nån besserwisser men denna kunskap ingår i mitt jobb så det har jag faktiskt koll på. Tycker lagen är fjantig men så är den skriven. Du gjorde hur somhelst ett bra jobb :tummenupp

Okey, för att rätta dig, så såg jag honon köra & inneha en stulen hoj, som därav grep honom för. (vad jag vet är detta också brottsligt, inte bara själva stölden)

dvs. jag hade rätt att använda våld, detta har jag pratat med X antal poliser om.

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
wonderwizard skrev:
2185809 Okey, för att rätta dig, så såg jag honon köra & inneha en stulen hoj, som därav grep honom för. (vad jag vet är detta också brottsligt, inte bara själva stölden)

dvs. jag hade rätt att använda våld, detta har jag pratat med X antal poliser om.

Jaja är inte ute efter nån pajkastning men då är nog poliserna som du pratat med ute och cyklar när det gäller ett civilt envarsgripande. Polisen hade fått gripa i det läget men inte en privatperson just för att du inte sett brottet begås på bar gärning. Det är bara polisen som får "misstänka" en person.
Däremot om han varit efterlyst så hade ditt gripande varit regelrätt.

"24.kap Envarsgripande
7§ 2st
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman"

SÅ ÄR DET!!!

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
The blade skrev:
2185862
"24.kap Envarsgripande
7§ 2st
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman"

SÅ ÄR DET!!!
:7peta
går ju tolka som att dom flyr om dom kör på en stulen hoj. Dvs. om du jagat ifatt dom precis efter stölden. kanske inte går att säga att dom flyr dagar efter stölden. :hihi

Last edited:

Willow

vinterhatare
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Kawa - äntligen hemma igen
wonderwizard skrev:
2183565 Ni som har följt mina bravader med stulen hoj & civila gripande vet vilka problem som finns i Helsingborg & Landskrona med omnejd.

Nu har det ÄNTLIGEN gett utdelning. :yoparty

Killen som stal min hoj & som jag även gjorde ett envarsgripande på har nu fått sin dom.

14 månaders fängelse

YEEEESSSSSSSSSSSSSS!!! Vilken seger! :banana

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
The blade skrev:
2185862 Jaja är inte ute efter nån pajkastning men då är nog poliserna som du pratat med ute och cyklar när det gäller ett civilt envarsgripande. Polisen hade fått gripa i det läget men inte en privatperson just för att du inte sett brottet begås på bar gärning. Det är bara polisen som får "misstänka" en person.

"24.kap Envarsgripande
7§ 2st

SÅ ÄR DET!!!

Jag är hemskt ledsen, jag är en dålig människa, jag har gjort ett civilt gripande av en helt oskyldig människa & tyvärr har en oskyldig människa fått fängelse, jag måste kontakta myndigheterna & få han friad omedelbart :rolleyes:

jag lägger ner. Tro vad du vill, men jag hade ryggen fri iaf.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
wonderwizard skrev:
2183565 Ni som har följt mina bravader med stulen hoj & civila gripande vet vilka problem som finns i Helsingborg & Landskrona med omnejd.

Nu har det ÄNTLIGEN gett utdelning. :yoparty

Killen som stal min hoj & som jag även gjorde ett envarsgripande på har nu fått sin dom.

14 månaders fängelse

så visst fan fungerar rättsapparaten. det tar tid, men fungerar :banana
(håller på att fixa fram hela domslutet så jag vet EXAKT vad han dömdes för, vet att narkotika hittades vid husrannsakan)

Finns bara tillräckligt starka bevis och/eller vittnen räcker det till fällande dom. I de flesta fall finns tyvärr inte detta!

Som du också påpekar måste domen i detta fallet innehålla bra mycket mer än stöld av mc för att utdöma ett straff på 14 månader!

Sedan är det bara att hoppas på att detta är bästa lösningen, på sikt, för alla parter!

Mvh!
// Niklas

Willow

vinterhatare
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
The blade skrev:
2185862 Jaja är inte ute efter nån pajkastning men då är nog poliserna som du pratat med ute och cyklar när det gäller ett civilt envarsgripande. Polisen hade fått gripa i det läget men inte en privatperson just för att du inte sett brottet begås på bar gärning. Det är bara polisen som får "misstänka" en person.

"24.kap Envarsgripande
7§ 2st

SÅ ÄR DET!!!

Men snälla du...även om du är väl bevandrad i juridikens skrymslen och vrår så behöver du väl inte dra upp det här. WW har redan fått rätt i det han gjort. Låt det vara bra så och ge honom cred för sitt väl utvecklade CIVILKURAGE!!!

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Willow skrev:
2186337 Men snälla du...även om du är väl bevandrad i juridikens skrymslen och vrår så behöver du väl inte dra upp det här. WW har redan fått rätt i det han gjort. Låt det vara bra så och ge honom cred för sitt väl utvecklade CIVILKURAGE!!!

Det va ju det jag gjorde från början men när wonderwizard skulle "rätta" mig som en jä-la bezzerwizzer utan att ha grepp om lagen så ville jag rätta honom tillbaks. Jag tycker att han har gjort ett skitbra ingripande och jag tror säkerligen polisen bortsåg från lagen om envarsgripande eftersom det inte är speciellt vanligt med personer som har hans civilkurage.
Jag sa från början att jag inte va ute efter nån pajkastning, ville bara göra wonderwizard medveten omdet så att han inte åker dit nästa gång.

Willow

vinterhatare
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
The blade skrev:
2186863 Det va ju det jag gjorde från början men när wonderwizard skulle "rätta" mig som en jä-la bezzerwizzer utan att ha grepp om lagen så ville jag rätta honom tillbaks. Jag tycker att han har gjort ett skitbra ingripande och jag tror säkerligen polisen bortsåg från lagen om envarsgripande eftersom det inte är speciellt vanligt med personer som har hans civilkurage.
Jag sa från början att jag inte va ute efter nån pajkastning, ville bara göra wonderwizard medveten omdet så att han inte åker dit nästa gång.

Om det bara var WW du riktade dig till hade det varit bättre att du PM.at honom om det. Eftersom jag - och många med mig - efterlyser mer civilkurage känns det lite blaha att se någon som har den egenskapen bli skriven på näsan.

Mina två cent

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
wonderwizard skrev:
2186084 Jag är hemskt ledsen, jag är en dålig människa, jag har gjort ett civilt gripande av en helt oskyldig människa & tyvärr har en oskyldig människa fått fängelse, jag måste kontakta myndigheterna & få han friad omedelbart :rolleyes:

jag lägger ner. Tro vad du vill, men jag hade ryggen fri iaf.

Va fan skärp dig. Tål du inte höra sanningen eller. Va istället glad åt att polisen bortsåg från det och att du inte åkte dit. Det enda jag va ute efter är att göra dig uppmärksam om lagen så att du inte gör bort dig i framtiden om du skulle behöva gripa någon mer. Tänkte va schysste men som vanligt på den här jävla sidan så tror folk att man hoppar på dom och spyr galla över dom när man egentligen bara vill hjälpa till.

Willow skrev:
2186879 Om det bara var WW du riktade dig till hade det varit bättre att du PM.at honom om det. Eftersom jag - och många med mig - efterlyser mer civilkurage känns det lite blaha att se någon som har den egenskapen bli skriven på näsan.

Mina två cent

Nej det hade inte alls varit bättre att PMá honom. Genom att skriva i tråden så kanske fler kunde lära sig om lagen och inte göra tabbar vid eventuella gripanden i fall någon skulle ta efter WW.

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Hoj
800, blåsvart
Såja såja pojkar, inte bråka. Här kommer FACIT:

Brott där fängelse ingår i straffskalan -> vassego för envar att gripa.

Villkor -> det ska vara på bar gärning, eller på flyende fot från bar gärning. DVS. Den som griper skall ha iakttagit brottet, och ha mer eller mindre ögonkontakt med förövaren tills dess att envarsgripande sker. Det duger inte att komma några dar senare... då handlar det om misstankar och indicier, det duger inte för oss vanliga svenssons.

Du ska alltså se brottet begås. När någon redan har begått ett brått och bara befinner sig där kräver det misstanke och utredning, bla bla..

MEN.. sen har vi ju vårt sunda förnuft. Jag tycker det var jävligt bra gjort av trådskaparen att plocka svinet. Och jag kan tänka mig att det inte finns en polis eller tingsrätt i världen som skulle få för sig att straffa trådskaparen för att han gjorde en insats för samhället på detta vis... trots att lagen är skriven rätt stelt som det nu är... Jag hoppas att ja själv och alla andra skulle reagera på samma sätt som trådskaparen om situationen skulle infinna sig... :banana

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
The blade skrev:
2186887 Va fan skärp dig. Tål du inte höra sanningen eller. Va istället glad åt att polisen bortsåg från det och att du inte åkte dit. Det enda jag va ute efter är att göra dig uppmärksam om lagen så att du inte gör bort dig i framtiden om du skulle behöva gripa någon mer. Tänkte va schysste men som vanligt på den här jävla sidan så tror folk att man hoppar på dom och spyr galla över dom när man egentligen bara vill hjälpa till.

Hehe .. jag tog inte alls åt mig utan var bara lite ironisk. Sedan kan det diskuteras rätt & fel tills tråden har 25000 svar.

Men enligt POLISEN, så gjorde jag rätt, samt att min polispolare sa att jag kunde använda "hårdare tag" om han försökt sticka från mig.

Nu menar jag inte att jag skulle prygla skiten ur honom utan bara hålla honom kvar.

Sedan e jag inte rädd för en motanmälan för våld/frihetsberövande heller, då jag kan ordna fram X antal karaktärsvittnen om det skulle gå till rätten. :lol

vem tror man på ? en kille som gör ett civilt ingripande & visar lite ryggrad eller en tjuv som blir gripen på bar gärning, samt har ett digert förflutet ? :rofl

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
wonderwizard skrev:
2186982 Hehe .. jag tog inte alls åt mig utan var bara lite ironisk. Sedan kan det diskuteras rätt & fel tills tråden har 25000 svar.

Men enligt POLISEN, så gjorde jag rätt, samt att min polispolare sa att jag kunde använda "hårdare tag" om han försökt sticka från mig.

Nu menar jag inte att jag skulle prygla skiten ur honom utan bara hålla honom kvar.

Sedan e jag inte rädd för en motanmälan för våld/frihetsberövande heller, då jag kan ordna fram X antal karaktärsvittnen om det skulle gå till rätten. :lol

vem tror man på ? en kille som gör ett civilt ingripande & visar lite ryggrad eller en tjuv som blir gripen på bar gärning, samt har ett digert förflutet ? :rofl

Precis, tror inte att du skulle åkt dit om du fått en motanmälan på dig heller. Ville bara vara vänlig och skriva att man ska vara försiktig med "våldet" här i sverige. Vi har så mycket idiotlagar så det är inte sant. Återigen, bra jobbat WW :tummenupp

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
The blade skrev:
2186863 Det va ju det jag gjorde från början men när wonderwizard skulle "rätta" mig som en jä-la bezzerwizzer utan att ha grepp om lagen så ville jag rätta honom tillbaks. Jag tycker att han har gjort ett skitbra ingripande och jag tror säkerligen polisen bortsåg från lagen om envarsgripande eftersom det inte är speciellt vanligt med personer som har hans civilkurage.

Dock så finns det numera ett HD-fall med ett godkännt nödvärnsgrip där det INTE förelåg ett kontinuerligt efterföljande, vilket ledde till att det numera är accepterat bara det inte är oskäligt lång tid därefter och att gripet sker på väldigt goda grunder. PM om du vill ha fallet.
Dessutom är olaga frihetsberövande ett uppsåtligt brott, dvs rättsväsendet kräver inte att gemene man ska veta grunderna för ett envarsgripande. Inget uppsåt - inget brott.

För övrigt, WW - Rock on!! Så jävla gött! :yoparty

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...