tjyvdj**lar!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
patrick skrev:
Hej glad!
Nu blir jag sur he,he.
Det du inte vet kan du i allra högsta grad bli dömd för. Du kan ju aldrig åberopa lagvillfarelse för att få straff frihet! Se sista inlägget.

p.s "speciellt" stavas alltså med TVÅ L! Det var ju viktigt för dig med det rent språkliga?
d.s

Pat.(en habil,stringent person med ett fett normalt tugg)

Nu kommenterade iofs Gladh din första, fria tolkning. Som är fel.

Straffrihet stavas vidare utan mellanslag.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
patrick skrev:
Fel!? Kan du på ett trovärdigt sätt påvisa att du var övertygad om att du skulle dö om du int....... så är det inte fel.
Jag forskade vidare genom att tillfråga (samma som att snacka med), en tredje brottsmålsjurist.
...

Jag säger igen; Gladh citerade din första, fria tolkning. Som var fel.

Ditt citat var följande;

patrick skrev:
Svea rikes lag är underbar! Har Ni hört talats om regeln angående "nödvärnsexcess"?

Lagen tillåter endast medborgare som ingriper mot brottslingar att använda "nödvändigt" våld.

Regeln ovan säger att "i det fall den enskilde medborgaren inte kände till att han inte fick spöa skiten ur tjyven, så skall ha gå fri".(fritt tolkat)!!!!!!
...

Det är inte en stavelse i det stycket som är riktigt. Någonstans runt ditt inlägg 20 har du däremot lyckats sortera ut det rätt bra. Innan du börjar banka folk med bollträn, och uppmana andra att göra detsamma, bör du nog dock läsa på ett varv till. Nödvärnsexcess används mycket lite av domstolarna...

/juristen

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Tar man en MC-tjuv på bar gärning och det inte finns allt för många vittnen så känns det mest dumt att belasta vårat rättssystem med det. Ett basebollträ kan funka rätt bra med... Borde lära tjuven att hålla fingrarna i styr.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Kreuger skrev:
Tar man en MC-tjuv på bar gärning och det inte finns allt för många vittnen så känns det mest dumt att belasta vårat rättssystem med det. Ett basebollträ kan funka rätt bra med... Borde lära tjuven att hålla fingrarna i styr.

I ett sånt läge kan jag sätt 100 spänn på att du skulle åka för grovmisshandel,
som privat person kan du gripa på bargärning eller flyende fot och sedan kvar hålla till polis till kallas alt överlämna misstänkt skyndsamt till polis. vid skadegörelse på din egendom dvs fru barn bil mc mm gäller samma sak som om någon ger sig på dej, ang det jag läst tidigare i denna tråd vad som gäller när det är privat personer som ser brott har man som privatperson inte skyldighet att ingripa, inte änns som väktare är du skylldigt det men som ordningsvakt har du den skyldigheten att ingripa vid brott för då arbetar man i en annan myndighetsform, dvs åt polisen kan man kort sammanfatta det hela :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Wiseguy skrev:
Du kommer aldrig att kunna få igenom excess när det gäller materiella saker. Såvida det inte gäller ett brottsligt angrepp som riskerar skada/döda andra människor (tex.spränga ett kärnkraftverk).
Domstolen kommer aldrig att döma till din fördel när det gäller skyddande av din mc vid stöld.
Om man antar att förrövaren kommer att tappa kontollen över motorcykeln och volta rakt in i en grupp med dagisbarn då? :D

Om jag bankar på en motorcykeltjuv lite lätt med knytnävarna, håller fast honom tills polis kommer till platsen och sedan hävdar att eventuella blåmärken uppkommit medan jag försökt hålla fast honom?

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Esquire skrev:
Om man antar att förrövaren kommer att tappa kontollen över motorcykeln och volta rakt in i en grupp med dagisbarn då? :D

Om jag bankar på en motorcykeltjuv lite lätt med knytnävarna, håller fast honom tills polis kommer till platsen och sedan hävdar att eventuella blåmärken uppkommit medan jag försökt hålla fast honom?

Man kan ju vända och vrida på saker hur man vill, men sån är lagen.
Men sen vad du eller jag gör vid ett sådant tillfälle behöver man kanske inte vara :kocko för att förstå, eller hur :gnissla :D

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Excess

Excess kan man hävda då man "svårligen kunde besinna sig". Luddigt, men enl mig helt ok att använda sig av då någon snor ens hoj framför ögonen på en.
Jag skulle inte gå fram och knacka typen på axeln säga att han ska ge fan min hoj, jag skulle bli så in i h-vete förbannad och ha svårt att besinna mig - basebollträ..
Det är viktigt att man tar dom på bar gärning. Bar gärning är innebär att man sett typen sno hojen, blir det jakt får man inte tappa ögonkopntakten med gärningsmannen. Akta dig för att banka skiten ur nån som har lyckats gömma sig eller skakat dig av sig. Även om du VET att det är han så har du inte lagboken med dig.

Surt men sant. Jag gjorde militärpolis i lumpen 02/03.

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Bulleboy skrev:
Akta dig för att banka skiten ur nån som har lyckats gömma sig eller skakat dig av sig. Även om du VET att det är han så har du inte lagboken med dig.

Ang, ta lagen i egna händer......

Saxat från GT 11/5

16-åringen från Gotland sköts i benet när han rånade en butik i Stockholm.
Nu har han dömts till vård inom socialtjänsten.
Han slipper fängelse * samtidigt som den rånade butiksägaren, döms till ett och ett halvt års fängelse för misshandel av rånaren.

Händelsen som nu har fått sitt rättsliga efterspel inträffade förra året i Stockholm. Dramat blev mycket uppmärksammat i riksmedia och debatten gällde bland annat frågan hur mycket våld ett rånoffer får ta till.
16-åringen är bosatt och skriven på Gotland men kommer ursprungligen från Stockholmsområdet. Den 22 december gick han in i en t
obaksbutik på Ringvägen i huvudstaden. Han hotade butiksägaren, en 41-årig man, med en förskärare och tvingade till sig 2950 kronor ur kassalådan.
Men butiksägaren hade tidigare utsatts för två rån och hade enligt egen utsago fått nog av rånare.
Första gången det hände tvingades han att stänga den butik han drev på den tiden.
Vid det andra rånet blev han av med 35000 kronor som han inte fick ut på försäkringen. Försäkringsbolaget ville inte längre ha honom som kund eftersom han bedrev en så pass riskfylld verksamhet.
Drog fram laddad pistol
Så den här gången var han beredd att försvara sig själv och sina pengar.
När han hade räckt över dagskassan till 16-åringen böjde han sig ner under disken och drog fram en laddad revolver. Han avlossade ett skott i taket som fick 16-åringen att fly ut på gatan. Butiksägaren rusade efter för att ta upp jakten, och avlossade flera skott med revolvern mot den flyende rånaren.
En kula träffade 16-åringen i ryggen men han fortsatte springa. Butiksägaren sköt en gång till och träffade 16-åringen med en kula som gick rakt genom höger lår, orsakade en lårbensfraktur och fällde honom till marken.
Polis och ambulans kom till platsen. Rånaren togs om hand för vård mot skottskadorna och åtalades så småningom för rånet. Men även butiksägaren anhölls, misstänkt för mordförsök.
Händelsen ledde till en rättegång i Stockholms tingsrätt som nu har dömt de båda inblandade.
Rånaren, den 16-åriga pojken från Gotland som nu har återhämtat sig helt efter skottskadorna, slipper fängelse på grund av sin låga ålder. Han ska få vård inom socialtjänsten och en veckas samhällstjänst som straff.
Den 41-årige butiksägarens straff blir betydligt hårdare. Han döms till ett och ett halvt års fängelse för grov misshandel och grovt vapenbrott. Tingsrätten anser att han gjort sig skyldig till en mycket allvarlig grov misshandel som hade kunnat döda 16-åringen. Dessutom hade han ingen vapenlicens för revolvern som han förvarade under disken för att försvara sig mot rånare.

/N

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Om man håller fast någon och har tränat kampsport, blir det samma sak då som om man har dängt till någon som hoppade på en på stan? D v s att man åker dit hårdare bara för att man hade kunskapen att faktiskt göra något utan att få stryk själv?

Stor chans att man lyckas om man först knackar tjuven på axeln och ber honom att vara snäll att sluta stjäla ens egendom och därefter måste vänta på att tjuven klipper till först innan man får göra något... kommer bara att resultera i egen sjukhusvistelse i så fall.

Urk.
/Fredrik

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM