TL-tråden - v2 !

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Nu är äntligen min TLR färdig!

Sommaren 2001 köpte jag en ny blå-vit TL1000R. Den hojen var jag verkligen nöjd med, men i januari 2008 kände jag att det skulle vara kul att prova nåt nytt. Valet föll på en ZX10R-07, vilket ska erkännas, det var ett monster! Men så kom det smygande: saknaden av twinens vrid och framförallt ljud! Efter lite sökande på bl a Blocket så hittade jag denna -99. Mekaniskt var den i fint skick, men kåporna hade lite repor här och var. Jag fastnade för den då bakdelen, som är från en Gixxer 1000, var mycket tufft utförd. Men detta är vad jag gjort under vintern:
Clear clutch cover från USA (vandriver)
Waveskivor från Armstrong
Stålspunna slangar fram och bak
All plast nylackad i suzukis original svart metallic
Guldeloxerade ventilhattar med TL logga
Bänkkörd på Funbike, Västerås: 129,7hk på hjulet, 112nm!

Jag är idag mycket glad och stolt över min TL! Det är min drömhoj och jag kan inte tänka mig nån annan!
Hoppas ni tycker bilderna blev bra!
MR Z.
 

Bifogat

  • P1010166.jpg
    P1010166.jpg
    251.5 KB · Visningar: 102
  • P1010165.jpg
    P1010165.jpg
    249.9 KB · Visningar: 99

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Nu är äntligen min TLR färdig!

Sommaren 2001 köpte jag en ny blå-vit TL1000R. Den hojen var jag verkligen nöjd med, men i januari 2008 kände jag att det skulle vara kul att prova nåt nytt. Valet föll på en ZX10R-07, vilket ska erkännas, det var ett monster! Men så kom det smygande: saknaden av twinens vrid och framförallt ljud! Efter lite sökande på bl a Blocket så hittade jag denna -99. Mekaniskt var den i fint skick, men kåporna hade lite repor här och var. Jag fastnade för den då bakdelen, som är från en Gixxer 1000, var mycket tufft utförd. Men detta är vad jag gjort under vintern:
Clear clutch cover från USA (vandriver)
Waveskivor från Armstrong
Stålspunna slangar fram och bak
All plast nylackad i suzukis original svart metallic
Guldeloxerade ventilhattar med TL logga
Bänkkörd på Funbike, Västerås: 129,7hk på hjulet, 112nm!

Jag är idag mycket glad och stolt över min TL! Det är min drömhoj och jag kan inte tänka mig nån annan!
Hoppas ni tycker bilderna blev bra!
MR Z.
Najs Mr Zee
Gap mod ;)
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
om man har beställt saker på nätet och det ser ut så här när man spårar paketet
Detailed Results:

Into Foreign Customs, April 12, 2010, 12:27 pm
Arrived Abroad, April 12, 2010, 12:27 pm, SWEDEN
International Dispatch, April 09, 2010, 9:04 am, ISC SAN FRANCISCO (USPS)
Arrival
Electronic Shipping Info Received, April 06, 2010
Acceptance, April 06, 2010, 6:34 pm, FORT COLLINS, CO

Menas det med att tullen har tagit det då?
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
om man har beställt saker på nätet och det ser ut så här när man spårar paketet
Detailed Results:

Into Foreign Customs, April 12, 2010, 12:27 pm
Arrived Abroad, April 12, 2010, 12:27 pm, SWEDEN
International Dispatch, April 09, 2010, 9:04 am, ISC SAN FRANCISCO (USPS)
Arrival
Electronic Shipping Info Received, April 06, 2010
Acceptance, April 06, 2010, 6:34 pm, FORT COLLINS, CO

Menas det med att tullen har tagit det då?

Den e iallfall påväg till dej, men så har de stått när ja har fått paket från USA :tummenupp
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Nu är äntligen min TLR färdig!

-- klipp --

Jag är idag mycket glad och stolt över min TL! Det är min drömhoj och jag kan inte tänka mig nån annan!
Hoppas ni tycker bilderna blev bra!
MR Z.


Härligt Jonas! Hoppas vi ses på vägarna :tummenupp

Lite bilder på din gamla maskin, från årets första runda. Låter fantastiskt nu med Yoshimura-Micronsystemet :yoparty

04042010068.jpg


04042010070.jpg


04042010071.jpg
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Härligt Jonas! Hoppas vi ses på vägarna :tummenupp

Lite bilder på din gamla maskin, från årets första runda. Låter fantastiskt nu med Yoshimura-Micronsystemet :yoparty

[Riktigt lovely!!
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
om man har beställt saker på nätet och det ser ut så här när man spårar paketet
Detailed Results:

Into Foreign Customs, April 12, 2010, 12:27 pm
Arrived Abroad, April 12, 2010, 12:27 pm, SWEDEN
International Dispatch, April 09, 2010, 9:04 am, ISC SAN FRANCISCO (USPS)
Arrival
Electronic Shipping Info Received, April 06, 2010
Acceptance, April 06, 2010, 6:34 pm, FORT COLLINS, CO

Menas det med att tullen har tagit det då?
Allt går genom tullen/gränskontrollen. Därmed inte sagt att de kommer plocka paketet och skicka räkning till dig. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
1: Slö jämfört med Gixxern, går inte riktigt att jämföra.
2: Tung, klumpig och framtung, plogar in i kurvorna. Inte speciellt smidig är den heller.
3: Tycker du om ljudet kan man inte annat än bli nöjd. Vill du skruva mycket och lägga endel pengar på att få den bättre blir du också nöjd.
Det är helt enkelt inte en så bra hoj men antingen älskar man den eller så gör man det inte.

:hihi Så illa är det inte ändå. :)
(hittade inte orginalposten, så kommenterar till ditt inlägg istället "vtwin")

#1 Visst kan den kännas "slö" jämfört med en Gixxer, men motorn räcker till, och ska jag vara ärlig tycker jag Tillerns motor är bättre för dagligt trafik körande än de nyare (I4)sporthojarna. Men, visst, man har ju ett gäng färre hästar. Och änn färre om allt är orginal... :p
Gillar man en Twin, är Tillerns motor en av de bästa som någonsin sålts till allmänheten(imho). Ducatis nyare är ju bättre, men rätt mk dyrare i inköp och drift. (och för att blidka Ricken får vi väll säga att kåtemen är OK osså)

#2 TLR ritades 1997, det ska man tänka på när man jämför med nyare maskiner. Så helt klart är chassit sämre. Och en helt orginal-ur-boxen-TLR är rätt dåligt inställd till att börja med, så med små enkla och billiga medel kan man fixa till det värsta "felen".

Eftersom det enda som är orginal på min maskin numera är ramen, fälgarna och framgaffeln så undanber jag mig att kommentera #3. :hihi

:hej

Hmm, detta är skumt. Jag kollar på produktlistorna när det gäller Batteri till min Tiller.

Batteriet jag har i i nuläget är ett YT12A-BS, med måtten 150*87*105, men när man kollar listor på vilket batteri den ska ha så är det ett YTX12-BS med måtten 150*88*131. Det är en skillnad på 3cm i djup och då kommer inte batterikåpan att få plats.

Har för mig att detta problem uppstod för en 2 år sen när jag skulle byta förra gången, då det blev YT12A-BS istället för vad katalogerna sa att min TLR skulle ha.

Idéer? Vad har ni själva för batterier?

EDIT: Köpte ett 9Ah batteri istället, men som enligt säljaren ska ha mer "startkräm" än vad mitt förra batteri hade.

EDIT2: ...som inte passade där man sätter batterikablarna, stiften var för breda :/

Det är TLS batteriet's mått som är de större. Jag har ett Yuasa YT12A-BS. Bästa batteriet jag haft. :tummenupp
Mer startkräm är aldrig fel på en TL, för de är lite känsliga av sig :hihi
Faktiskt även under vanlig körning så kan ett dåligt batteri få hela motorn att uppträda skummt.

TLS batterierna har mer Ah än TLR batterierna, det är helt normalt. Större och tyngre tååring skräp som en TLR inte behöver ;)


:hej
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Allt går genom tullen/gränskontrollen. Därmed inte sagt att de kommer plocka paketet och skicka räkning till dig. :)

Okej får hoppa det.


Bestiktiga hojen idag. Gick ju sådärr.

Ville inte starta för mig i morse.
hade varit ute och kört dagen innan, inga problem. kommer ut på morgonen fullt på klädd och den går knappt runt på starten. försökte springa igång den med hjälp av flickvän och sedan av en komips.
Skönt med lite motion på morgongen i kylan. :p
Blev att hämta start kablar till slut.
Men den gick igenom besiktningen iallfall =)
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
:hihi Så illa är det inte ändå. :)
(hittade inte orginalposten, så kommenterar till ditt inlägg istället "vtwin")

#1 Visst kan den kännas "slö" jämfört med en Gixxer, men motorn räcker till, och ska jag vara ärlig tycker jag Tillerns motor är bättre för dagligt trafik körande än de nyare (I4)sporthojarna. Men, visst, man har ju ett gäng färre hästar. Och änn färre om allt är orginal... :p
Gillar man en Twin, är Tillerns motor en av de bästa som någonsin sålts till allmänheten(imho). Ducatis nyare är ju bättre, men rätt mk dyrare i inköp och drift. (och för att blidka Ricken får vi väll säga att kåtemen är OK osså)

#2 TLR ritades 1997, det ska man tänka på när man jämför med nyare maskiner. Så helt klart är chassit sämre. Och en helt orginal-ur-boxen-TLR är rätt dåligt inställd till att börja med, så med små enkla och billiga medel kan man fixa till det värsta "felen".

Eftersom det enda som är orginal på min maskin numera är ramen, fälgarna och framgaffeln så undanber jag mig att kommentera #3. :hihi

Hallo Putteliten... :hej

Håller med dej, de du skrev :tummenupp

Varit borta en liten stund från forumet... välkommen tillbaka:tummenupp

Okej får hoppa det.


Bestiktiga hojen idag. Gick ju sådärr.

Ville inte starta för mig i morse.
hade varit ute och kört dagen innan, inga problem. kommer ut på morgonen fullt på klädd och den går knappt runt på starten. försökte springa igång den med hjälp av flickvän och sedan av en komips.
Skönt med lite motion på morgongen i kylan. :p
Blev att hämta start kablar till slut.
Men den gick igenom besiktningen iallfall =)

Grattis :tummenupp, men jobbigt att den inte ville starta.

Ede batteriknas?
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Grattis :tummenupp, men jobbigt att den inte ville starta.

Ede batteriknas?


Tack =)

det är nog batterit som tog sovmorgon,
laddade på jobbet så får hoppas det blev bättre.


Har ett problem.
Skulle montera min undertail idag efter bes.
bara det att jag vet inte va kablarna skall gå :/
någon ägare innan mig har klippt och satt kabelskor på allt så vet inte riktigt.

Men det är till bak Lampan iallfall 1st brun kabel och 2 st svart/vita.

sen blinkersen är det ju 1gul och 1 svart till varje sida.
har diodblinkers med effekt motstånd.
gick bra på enna sidan att blinka men när jag skulle blinka åt andra sidan så slutade båda blinkerna att funka. så det jag misstänker är väll att det är kortis i ena sidan så säkrningen gick.

Vad är det försäkring till blinkersen?
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Jag satt o bläddrade bland gamla inlägg i den här tråden i torsdags, jag hamnade ungefär där plastanka fick hjälp av robban med R:en.
Man blir som nostalgisk, gråtfärdig, och sen kommer man in på inläg ifrån Octo och lasse om nakenbad i månskenet....

:hihi

På tal om nostalgi.... hej på er! :D

Jag är fortfarande vid liv.....
Nya däck, nytt batteri och hojen är klar för ännu en säsong.

Plastankan lever fortfarande och vi har kontakt men han har inte kört sedan hans bästa vän miste livet i en mc-olycka.

Garaget växer hela tiden med fler maskiner och delar.... men tiden och lusten har inte varit lika stor som tidigare.

Kul att se att här finns så många ansikten kvar i tråden som man känner igen och så mycket vi har hjälpt varandra med.

Putteliten, jag väntar fortfarande på besök ifrån dig ju! :mad:

Ha en bra dag!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
På tal om nostalgi.... hej på er! :D

Jag är fortfarande vid liv.....
Nya däck, nytt batteri och hojen är klar för ännu en säsong.

Plastankan lever fortfarande och vi har kontakt men han har inte kört sedan hans bästa vän miste livet i en mc-olycka.

Garaget växer hela tiden med fler maskiner och delar.... men tiden och lusten har inte varit lika stor som tidigare.

Kul att se att här finns så många ansikten kvar i tråden som man känner igen och så mycket vi har hjälpt varandra med.

Putteliten, jag väntar fortfarande på besök ifrån dig ju! :mad:

Ha en bra dag!
Kul o höra av dig som vanligt robban.

Vad jag mins så tog det ganska hårt på ankan när det där hände, så jag är inte förvånad över att han inte kört något.
Du får väl hälsa från oss.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
På tal om nostalgi.... hej på er! :D

---

Putteliten, jag väntar fortfarande på besök ifrån dig ju! :mad:

Ha en bra dag!


:rodnar:

Oj oj, jag tänkte faktiskt på det för inte så länge sedan... :)
Jag låvar, så fort jag ställt på hojen så ska jag leta upp din adress i eniro. (jag tappde bort PM'et där din nya adress stog)

Hallo Putteliten... :hej

Håller med dej, de du skrev :tummenupp

Varit borta en liten stund från forumet... välkommen tillbaka:tummenupp

Tackar! :)
(jobbar för mkt atm...)
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top