TL-tråden - v2 !

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
tjena och god fortsättning!
är ny på det här med twin sen i höstas, skaffade mig en Tl1000s -97 då!! har hört att det ska gå att byta kopplingskorg på dessa då den som sitter i är orginal och den slirar och hugger vid hård belastning.

men jag hittar ingen bra guide på vad jag måste plocka bort osv. för att kunna genomföra detta!
så finns det nån som skulle kunna länka till en "how to do" eller printa ihop en, så vore jag evigt tacksam!

när jag ändå skriver så kan jag passa på att fråga hur jag fäster styrdämparen när alla kåpor osv är borta och övre styrkronan...??

Tack på förhand//Robin
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
tjena och god fortsättning!
är ny på det här med twin sen i höstas, skaffade mig en Tl1000s -97 då!! har hört att det ska gå att byta kopplingskorg på dessa då den som sitter i är orginal och den slirar och hugger vid hård belastning.

men jag hittar ingen bra guide på vad jag måste plocka bort osv. för att kunna genomföra detta!
så finns det nån som skulle kunna länka till en "how to do" eller printa ihop en, så vore jag evigt tacksam!

när jag ändå skriver så kan jag passa på att fråga hur jag fäster styrdämparen när alla kåpor osv är borta och övre styrkronan...??

Tack på förhand//Robin

Här står nog något om det http://wotid.com/tls/content/view/19/56/#convert
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
ska kolla in det dära!! tack som f*n!!:D
Innan du ger dig på att byta koppling, vilket är lite meckigt, finns det flera andra bra saker att testa först.
1. Byt till Barnett-fjädrar. De är lite längre och hårdare och håller kopplingen tightare. Det löste problemet för mig när jag hade slir.
2. Se till att kopplingen är korrekt justerad. Jag har fixat en TL med kopplingsslir enbart med att justera kopplingsarmen korrekt.

Båda dessa är ca 20ggr billigare än kopplingsbyte och går väl ca 20ggr fortare också. :tummenupp
Jag har ett Barnett-kit för femfjädrad TL som du kan få för 150:- + frakt.

Utan övre styrkrona? Eller har du bara inte orginal-kronan? :va
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
Innan du ger dig på att byta koppling, vilket är lite meckigt, finns det flera andra bra saker att testa först.
1. Byt till Barnett-fjädrar. De är lite längre och hårdare och håller kopplingen tightare. Det löste problemet för mig när jag hade slir.
2. Se till att kopplingen är korrekt justerad. Jag har fixat en TL med kopplingsslir enbart med att justera kopplingsarmen korrekt.

Båda dessa är ca 20ggr billigare än kopplingsbyte och går väl ca 20ggr fortare också. :tummenupp
Jag har ett Barnett-kit för femfjädrad TL som du kan få för 150:- + frakt.

Utan övre styrkrona? Eller har du bara inte orginal-kronan? :va

ok. får prova dessa!
någon som har en bra lösning på hur jag monterar styrdämpare?
har inte orginalkronan kvar:näsblod
tack på förhand!

//Robin
 
Last edited:

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
blitt me tl

AHHHH vill ha vår , efter 3 säsonger utan båge e en tl1000r inköpt :yoparty
fick handlat mig en skönhet med acra helsystem pc3 modad luftburk o tre mod , dvs färdig modad :banana

Nu väntar jag på plusgrader så jag kan montera på kolfiberbaken jag fick med för bedömning :tummenupp
 

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
AHHHH vill ha vår , efter 3 säsonger utan båge e en tl1000r inköpt :yoparty
fick handlat mig en skönhet med acra helsystem pc3 modad luftburk o tre mod , dvs färdig modad :banana

Nu väntar jag på plusgrader så jag kan montera på kolfiberbaken jag fick med för bedömning :tummenupp

Satt db-killers i rören , var ute o bortmonterade sattygen o nu e det problem.
Efter lite test-gasande i garaget så får jag inte ner dicken :D
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Någon som streetfightat till en TLS? Har lite skrapade kåpor som jag inte känner för att ersätta med nya.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Någon som streetfightat till en TLS? Har lite skrapade kåpor som jag inte känner för att ersätta med nya.
Jorå. Och med ganska goda resultat. Inte gjort det själv dock. :rolleyes:

0109_veetwo_tls.jpg


0909_sully.jpg


1109_reddevil.jpg


0710_sam.jpg
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Tja!

Jag är sugen på att införskaffa antingen en TL1000S eller VTR1000F till säsongen då jag har förstått att det är relativt bekväma bågar för oss som är 2m långa. :)
TL1000S från 99-01 känns mest lockande, är det något man borde tänka på? Barnsjukdomarna med bakdämp och liknande borde väl ha rättats till men finns det något mer man bör tänka på?
 

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Gränsen asfalt/grus
Hoj
XRV750
Tja!

Jag är sugen på att införskaffa antingen en TL1000S eller VTR1000F till säsongen då jag har förstått att det är relativt bekväma bågar för oss som är 2m långa. :)
TL1000S från 99-01 känns mest lockande, är det något man borde tänka på? Barnsjukdomarna med bakdämp och liknande borde väl ha rättats till men finns det något mer man bör tänka på?

Är 193 lång, Relativt bekväm var ordet.. jag kör max 20 mil innan det är dags att sträcka på sig.. Men då är iofs inte min kropp den bästa kanske.. vid 19 års ålder sa sjukgymnasten att jag var stelare än en 40årig kärring:va
Funkar även bäst för mig när det går strax över vad som är lagligt på motorväg, Men det kan nog bero mycket på ovana, TLen är min första "riktiga" hoj.

Det är -98 och framåt som är uppdaterade, dock tror jag bakdämparen är samma på alla? dom flesta verkar byta till en Biturbo.

Jag har en -97 som jag bytt kopplingsfjädrar + moddat kylsystemet på, sen har jag M4 helsystem och K&N filter.
Är kanonnöjd med hojen, den har väl kanske sina brister, Men den har själ och jag älskar den!:yoparty
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Tja!

Jag är sugen på att införskaffa antingen en TL1000S eller VTR1000F till säsongen då jag har förstått att det är relativt bekväma bågar för oss som är 2m långa. :)
TL1000S från 99-01 känns mest lockande, är det något man borde tänka på? Barnsjukdomarna med bakdämp och liknande borde väl ha rättats till men finns det något mer man bör tänka på?

Jag har en -98 och efter installerat en TRE-mod upplever jag inga direkta barnsjudommar (trots orgbakdämp). Med det sagt, TRE-mod är ett måste, innan den installerades så gick hojen värdelöst på halvvarv i de lägre växlarna.

Jorå. Och med ganska goda resultat. Inte gjort det själv dock. :rolleyes:

Tack, vissa såg riktigt skapliga ut! I synnerhet nr2, den helsvarta...
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Är 193 lång, Relativt bekväm var ordet.. jag kör max 20 mil innan det är dags att sträcka på sig.. Men då är iofs inte min kropp den bästa kanske.. vid 19 års ålder sa sjukgymnasten att jag var stelare än en 40årig kärring:va
Funkar även bäst för mig när det går strax över vad som är lagligt på motorväg, Men det kan nog bero mycket på ovana, TLen är min första "riktiga" hoj.

Det är -98 och framåt som är uppdaterade, dock tror jag bakdämparen är samma på alla? dom flesta verkar byta till en Biturbo.

Jag har en -97 som jag bytt kopplingsfjädrar + moddat kylsystemet på, sen har jag M4 helsystem och K&N filter.
Är kanonnöjd med hojen, den har väl kanske sina brister, Men den har själ och jag älskar den!:yoparty

Jag har en -98 och efter installerat en TRE-mod upplever jag inga direkta barnsjudommar (trots orgbakdämp). Med det sagt, TRE-mod är ett måste, innan den installerades så gick hojen värdelöst på halvvarv i de lägre växlarna.



Tack, vissa såg riktigt skapliga ut! I synnerhet nr2, den helsvarta...

Tackar för svaren. :) Låter som att det är lite småfix men det får man väl ta, det innebär ju att man har något att göra nästa vinter iaf... :tummenupp
Får ta och kolla upp vad denna TRE-mod innebär och om det redan gjorts på eventuella köpet. Har ni stött på problem med insprutningen eller har det fungerat fint?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag har en -98 och efter installerat en TRE-mod upplever jag inga direkta barnsjudommar (trots orgbakdämp). Med det sagt, TRE-mod är ett måste, innan den installerades så gick hojen värdelöst på halvvarv i de lägre växlarna.



Tack, vissa såg riktigt skapliga ut! I synnerhet nr2, den helsvarta...
Jo, Sullys hoj är helt vansinnigt grym. Otroligt genomarbetad.
Den sista - Sams - är inte helt fel heller. Han har monterat enkelsving, byggt helt eget avgassystem och dessutom har han byggt kompressormatningen. :Bugar

Tja!

Jag är sugen på att införskaffa antingen en TL1000S eller VTR1000F till säsongen då jag har förstått att det är relativt bekväma bågar för oss som är 2m långa. :)
TL1000S från 99-01 känns mest lockande, är det något man borde tänka på? Barnsjukdomarna med bakdämp och liknande borde väl ha rättats till men finns det något mer man bör tänka på?
Lång å lång... Är själv 167 cm kort(?) och håller ganska många mil på TLS. Fäller man bara undan k*ken lite så når man till styret. :D

Jag föreslår -99 eller senare om du inte känner för att börja med att meka. Redan 98'an hade ordnat massa barnsjukdomar med kylsystem, styrdämparfäste, koppling, motorlager etc, och går du på en 99'a så är du säker att det inte är en 97-specad som sålts 98. Har sett ett par såna.
Bakdämparn är dock samma genom åren. Lite tyngre personer verkar kunna tycka mindre illa om orginalbakdämparen. Själv upplevde jag det som natt och dag efter att ha monterat Bitubon. Inte lika stötig och mindre svaj i snabba kurvor.

Några "måste"-moddar är väl aktiv TRE och Rifleman's 1/5 insert.

Tackar för svaren. :) Låter som att det är lite småfix men det får man väl ta, det innebär ju att man har något att göra nästa vinter iaf... :tummenupp
Får ta och kolla upp vad denna TRE-mod innebär och om det redan gjorts på eventuella köpet. Har ni stött på problem med insprutningen eller har det fungerat fint?
Insprutet funkar bra. Dock äter den tändstift om man inte kör NGK Iridium eller Bosch UR3CC (eller vad f*n de nu heter... Ricken lär väl hoppa in vilken sekund som helst och rätta mig... :hihi)

Fräscha stift och välladdat batteri så går den som en klocka. Bokstavligt talat. Tickar mycket och högljutt. :)
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jo, Sullys hoj är helt vansinnigt grym. Otroligt genomarbetad.
Den sista - Sams - är inte helt fel heller. Han har monterat enkelsving, byggt helt eget avgassystem och dessutom har han byggt kompressormatningen. :Bugar


Lång å lång... Är själv 167 cm kort(?) och håller ganska många mil på TLS. Fäller man bara undan k*ken lite så når man till styret. :D

Jag föreslår -99 eller senare om du inte känner för att börja med att meka. Redan 98'an hade ordnat massa barnsjukdomar med kylsystem, styrdämparfäste, koppling, motorlager etc, och går du på en 99'a så är du säker att det inte är en 97-specad som sålts 98. Har sett ett par såna.
Bakdämparn är dock samma genom åren. Lite tyngre personer verkar kunna tycka mindre illa om orginalbakdämparen. Själv upplevde jag det som natt och dag efter att ha monterat Bitubon. Inte lika stötig och mindre svaj i snabba kurvor.

Några "måste"-moddar är väl aktiv TRE och Rifleman's 1/5 insert.


Insprutet funkar bra. Dock äter den tändstift om man inte kör NGK Iridium eller Bosch UR3CC (eller vad f*n de nu heter... Ricken lär väl hoppa in vilken sekund som helst och rätta mig... :hihi)

Fräscha stift och välladdat batteri så går den som en klocka. Bokstavligt talat. Tickar mycket och högljutt. :)

Ok vad bra att veta! :) Kollar även på TLR, tror ni denna skulle fungera? Ibland är benen för långa så knäna tar i vid kåpornas utbucktningar och blir då rätt obekvämt, fast det är väl bäst att prova innan man dömer ut. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top