TL-tråden - v2 !

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
säg den lycka som varar..

nu känns det som min tlr vibrerar, alltså inte twin vibrationer utan mera råa vibrationer, känns mera över 4k/rpm..
tips snälla?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
.

En teknisk fråga:
Jag tänkte packa om mina M4.
Jag vill ha dem lite "tystare" (de är helt urblåsta nu..), dvs så som de var för 8 årsedan.
Ska jag packa den ljuddämpande ullen löst eller hårt för att det ska bli tystast möjligt?

Jag e lite lam och svarar mig själv, för jag frågade lite folk IRL som jag litar på.
Men, båda svarade ungefär, du ska packa dem "lagom", för hårt så åker luften(ljudet) bara rakt igenom, och för löst så blåser du ut packningen...
Så... vad f-n i h-lvete är "lagom" :gnissla:
för de bara grinade åt mig och sa, lagom är lagom fattar du väll... :näsblod :huvet

Så, någon som har packat ljuddämparna själv?
Ricken? Gjorde inte du sådant på din när du hade Tillisen?

Jag vet i stort hur man gör, men vad är "lagom hårt"... :gnissla

:hej
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag e lite lam och svarar mig själv, för jag frågade lite folk IRL som jag litar på.
Men, båda svarade ungefär, du ska packa dem "lagom", för hårt så åker luften(ljudet) bara rakt igenom, och för löst så blåser du ut packningen...
Så... vad f-n i h-lvete är "lagom" :gnissla:
för de bara grinade åt mig och sa, lagom är lagom fattar du väll... :näsblod :huvet

Så, någon som har packat ljuddämparna själv?
Ricken? Gjorde inte du sådant på din när du hade Tillisen?

Jag vet i stort hur man gör, men vad är "lagom hårt"... :gnissla

:hej
Nepp, det gjorde jag inte.

Ha så skoj. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:gnissla
Ungefär lika skoj som att sota ut en pelletspanna skulle jag gissa...
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Jag e lite lam och svarar mig själv, för jag frågade lite folk IRL som jag litar på.
Men, båda svarade ungefär, du ska packa dem "lagom", för hårt så åker luften(ljudet) bara rakt igenom, och för löst så blåser du ut packningen...
Så... vad f-n i h-lvete är "lagom" :gnissla:
för de bara grinade åt mig och sa, lagom är lagom fattar du väll... :näsblod :huvet

Så, någon som har packat ljuddämparna själv?
Ricken? Gjorde inte du sådant på din när du hade Tillisen?

Jag vet i stort hur man gör, men vad är "lagom hårt"... :gnissla

:hej
Tjena

Jag packade om på förra tillisen jag hade och packade då...lagom..:tungan
Allvarligt, det är svårt att förklara men jag började framifrån och lindade ullen sådär..lagom.. Fan det går inte att förklara på ett bra sätt, sorry!

Du måste nog köpa ull så du har ett par gånger på dig, det gjorde jag. Linda dom en gång, kör ett tag och se hur det blev. Ändra sen lindningen så du får det resultat du vill ha.
Ha i åtanke bara att alla ljuddämpare oavsett fabrikat och körstil blåser ur sig ullen förr eller senare.
Om du blev så mycket klokare av det här vet jag inte men det går nog inte att förklara på ett bra sätt man måste "try and error" liksom.

Lycka till iaf!:tummenupp
 

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Då var hojen godkänd UA och ok att rulla med i ytterligare 24 månader! :tummenupp

Tog mig tid att byta burkar också, lite skumt att höra en TLR som låter nästan som vilken hoj som helst, helt fel. :va Fick bli ett snabbt byte igen direkt efter...

Även fast man vet att man själv alltid är mer noga än vad som är nödvändigt hos bilprovningen så är det märkligt hur denna 5 minuters process kan kännas så besvärlig, att någon ska granska ngt som du själv tycker är ok.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tjena

Jag packade om på förra tillisen jag hade och packade då...lagom..:tungan
Allvarligt, det är svårt att förklara men jag började framifrån och lindade ullen sådär..lagom.. Fan det går inte att förklara på ett bra sätt, sorry!

Du måste nog köpa ull så du har ett par gånger på dig, det gjorde jag. Linda dom en gång, kör ett tag och se hur det blev. Ändra sen lindningen så du får det resultat du vill ha.
Ha i åtanke bara att alla ljuddämpare oavsett fabrikat och körstil blåser ur sig ullen förr eller senare.
Om du blev så mycket klokare av det här vet jag inte men det går nog inte att förklara på ett bra sätt man måste "try and error" liksom.

Lycka till iaf!:tummenupp

:tummenupp Det ska nog fixa sig när jag bara får tummen loss och gör jobbet... :rolleyes:

Då var hojen godkänd UA och ok att rulla med i ytterligare 24 månader! :tummenupp

Tog mig tid att byta burkar också, lite skumt att höra en TLR som låter nästan som vilken hoj som helst, helt fel. :va Fick bli ett snabbt byte igen direkt efter...

Även fast man vet att man själv alltid är mer noga än vad som är nödvändigt hos bilprovningen så är det märkligt hur denna 5 minuters process kan kännas så besvärlig, att någon ska granska ngt som du själv tycker är ok.

Vet precis vad du menar. En hoj är lixom inte som bilen. Bilen kör man dit och får den kollad. Hojen, den har man koll på annars så åker man ju i diket...
Men i bland blir det lite tankevupra på besiktningen. För en så där 4 år sedan (dvs 2 besiktningar sedan) så hade jag ett par sketans BRA(!) diod miniblinkers fram. De var verkligen ljusstarka och bra! Men, de hade en något förljus nyans enligt den där tjurige kontrolltanten så det blev ombesiktning. Han sket fullständigt att de är TUV godkända och där med godkända i hela EU...
Jag bytte en kanelsnäcka mot ett par andra miniblinkers (de har jag fortfarande) med mer orange färg. Ska man vara ärlig så suger de hårt. Är det solsken så syns de knappt. Men de gick i genom besiktningen... :rolleyes:

:hej
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ny tech fråga:
Jag tog en tur på TL'n idag och tyckte den var lite mjuk/svajig i baken. Och när jag kom hem så tyckte jag det gnissla lite där bak när jag gungade hojen lätt i baken, men när jag satt på och gungade så gnisslade det inte, men något ljud var där.

Är det service som måste göras på Öhlinaren? Eller kan det vara någon annanstans som jag bör kolla innan jag river hela skiten och skickar in den?

:hej
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ny tech fråga:
Jag tog en tur på TL'n idag och tyckte den var lite mjuk/svajig i baken. Och när jag kom hem så tyckte jag det gnissla lite där bak när jag gungade hojen lätt i baken, men när jag satt på och gungade så gnisslade det inte, men något ljud var där.

Är det service som måste göras på Öhlinaren? Eller kan det vara någon annanstans som jag bör kolla innan jag river hela skiten och skickar in den?

:hej
Kolla bara så det inte är nåt gnissel i armen till bakbromsoket? Osannolikt, jag vet, men värt att kolla innan.

Kan vara ett tips att lyssna genom en slang, typ vanlig trädgårdsslang samtidigt som nån gungar hojen. Det är ett bra sätt att hitta exakt var ljudet kommer ifrån. Då hör du om det är från dämparn eller nåt annat.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Det är bara för att du inte fått igång den än. :D

HaHa tänk när jag får det :D
Då lär den ryta.


Liten Putte : Det sitter nållager i länkarmen som börjar rosta när fettet försvunnit.
brukar vara det som låter.
Montera isär länkaget efter du stöttat upp baken och rengör alt. byt lager och fetta in med vattenfast fett.

Såg du hade Öhlinare nu.men börja med länkaget fram till dämparen sitter garanterat lager där med.Som kan låta när olika belastningar på länkaget uppträder vid åkning som man inte kan framkalla vid enkel sittbumping stillaståendes.
:yoparty
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Putte: Om det gnisslar så är detsannolikt länkage. Om det gurglar/läker olja så är det nog dags att ren dämparen. Sen kan det va så att dämparen alddrig blivit renoverad. 10-13år med samma olja. Den kan vara i behov av en genomgång ändå.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Någon som vill köpa lite schyssta uppgraderingar till sin TL?

Kommer lägga ut på köp/sälj min ni ska na första tjing TL-bröder :)

Allt är till en TLS men vissa saker passar även på TLR finns bland annat:


Bitubo bakdämpare och styrdämpare, en svart R-sving omgjord för att passa TLS med VD bromsokshållare och brembo ok (tunnel till hållaren svetsad i svingen), VD bromsvätske behållare till bakbromsen, VD kopplingsplatta svart/alu med bultar och ringar både svarta och alu, barnett fjädrar, kopplingskåpa med siktglas, wave skivor fram och bak, röd tank och orginalkuts, bakram, gaffelben, innerskärm bak, gul framskärm mm bilder kommer om det finns intresse samt priser :)
 

Ryzzen

Newbee
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Skokloster
Hoj
Suzuki TL1000R -00
Getingarna

Då blev det ju ett byte till en riktigt bra färg då, slutet gott med andra ord... :)

Skokloster ja, själv huserar jag i knivsta, kanske en tur ngn dag då och fylla småvägarna med muller och ngn gult som susar förbi?

Absolut ska vi det, jag skall väl ta en titt nu på Onsdag på cafe't vid Venngarns slott, bla. :cool:
Vet ej om du brukar åka dit, men är det bra väder så brukar det dyka upp massor av folk. Dock så är väl 90% såna där sönderskruvade kromgjutjärnshästar som man kallar chopper. :trött
Så kommer man ditmullrande med en japansk scudmissil så brukar man kunna reta upp dom lite. :cdevil
 

215scott

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Bålsta
Hoj
98 TL 1000S Streetfighter
Delar

Hej ! Jag bor i grandgården Bålsta och är intreserad av bak bakdämparen! Om du vill släppa den till en Bålsta bo. :)
Någon som vill köpa lite schyssta uppgraderingar till sin TL?

Kommer lägga ut på köp/sälj min ni ska na första tjing TL-bröder :)

Allt är till en TLS men vissa saker passar även på TLR finns bland annat:


Bitubo bakdämpare och styrdämpare, en svart R-sving omgjord för att passa TLS med VD bromsokshållare och brembo ok (tunnel till hållaren svetsad i svingen), VD bromsvätske behållare till bakbromsen, VD kopplingsplatta svart/alu med bultar och ringar både svarta och alu, barnett fjädrar, kopplingskåpa med siktglas, wave skivor fram och bak, röd tank och orginalkuts, bakram, gaffelben, innerskärm bak, gul framskärm mm bilder kommer om det finns intresse samt priser :)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Fan, Lasse... Uppgraderingsjävulen vägrar släppa mig... :huvet

Vad kan du tänka dig att släppa svingen för? Med ok, hållare och behållare? The whole shebang så att säga... Har för mig att bara oket kostade ganska mycket?
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Fan, Lasse... Uppgraderingsjävulen vägrar släppa mig... :huvet

Vad kan du tänka dig att släppa svingen för? Med ok, hållare och behållare? The whole shebang så att säga... Har för mig att bara oket kostade ganska mycket?

ja du ett par lusentappar blir det nog kommer inte riktigt ihåg men ska kolla upp och återkomma :tummenupp
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Någon som vill köpa lite schyssta uppgraderingar till sin TL?

Kommer lägga ut på köp/sälj min ni ska na första tjing TL-bröder :)

Allt är till en TLS men vissa saker passar även på TLR finns bland annat:


Bitubo bakdämpare och styrdämpare, en svart R-sving omgjord för att passa TLS med VD bromsokshållare och brembo ok (tunnel till hållaren svetsad i svingen), VD bromsvätske behållare till bakbromsen, VD kopplingsplatta svart/alu med bultar och ringar både svarta och alu, barnett fjädrar, kopplingskåpa med siktglas, wave skivor fram och bak, röd tank och orginalkuts, bakram, gaffelben, innerskärm bak, gul framskärm mm bilder kommer om det finns intresse samt priser :)

Lite sugen på styrdämparen..
Skicka ett pm!:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top