TL-tråden - v2 !

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Jag gjorde rent luftfiltret i går, det var pinsamt skitigt. Fullt med flugor och blommor mm:crash
Vad gör de två de vacumklockorna på luftburen ? En slang hade hoppat/lossats vid en T-förgrening, vad innebär det?
Jag satte tillbaka slangen, bra eller dåligt?

Får jag bättre bottenvrid eller kommer den gå sämre ?

De e väl bra! :) Dom vacuumklockorna som sitter på luftburken, styr två st flappar som sitter i tunnlarna till ram-luften.. Dom stängs vid låga varv i ettan-treans växel.. Inte hundra på varvtalen eller vilka växlar, men de gör dom iaf.. Man kan modda bort dom, plus en massa trams i form av vaccumslangar och vaccumutjämningsbehållare.. Men det finns utförliga beskrivningar här:

http://www.jiffypark.com/tl/airbox/airbox.htm
http://tl1000rmods.blogspot.se/2010/09/joe-v-airbox-mod-second-step.html

Vet inte om det ger bättre effekt/vrid, men motorn får ju mer luft iaf... Å sen hör man insugen bättre! :yoparty
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har läst på lite, jag låter den vara orginal. Det är väl fint om den är snäll på låga varv.

Jag får antagligen klaffarna att stänga nu när jag satte tillbaka slangen.Blir det sämre kan man ju ta bort den igen.
Strypningarna är i alla fall borta i "förgasarna".
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
En tanke/undran bara.. Kan man rädda den dåliga tomgången med att ändra på luftskruvarna som sitter på TLSen? Ja vet att dom ska vara 1 1/2 varv ut vid TPS å TB-synk, men sen då? Dom måste ju va till nån nytta annars? Vad är mest troligt: att den behöver mer luft för att hålla tomgången eller mindre?:confused:
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Mekade dit en ny undertail i helgen när det ändå va taskigt väder. Blev riktigt bra om jag får säga det själv. :)
DSC_0156.jpg
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
En tanke/undran bara.. Kan man rädda den dåliga tomgången med att ändra på luftskruvarna som sitter på TLSen? Ja vet att dom ska vara 1 1/2 varv ut vid TPS å TB-synk, men sen då? Dom måste ju va till nån nytta annars? Vad är mest troligt: att den behöver mer luft för att hålla tomgången eller mindre?:confused:
Svarar på min egen fråga! :banana
Har läst mig till att man kan använda dom till att finjustera TB'na när man balanserar... Om man inte får det jämnt vid låga varv med "synkskruven" men vid 2k varv, så kan man sätta tomgången på 1200 å sen finjustera på dom istället för synkskruven.. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Låter gött!!!
TPSen kan dock behöva ha sig en inställning.. :tummenupp

Smidigt att ha en switch till dealer mode där framme! Har letat efter ett ställe att sätta den på, kanske e ett alternativ att flytta den ända fram! Blir ett projekt till, då.. :)

Jag har min dealermode switch under sadeln.

dealermode switch.jpg

Men, jag hade kålfiberkuts när jag monterade den där, och med original kutsen blet det lite plirrigt att komma åt det. (PS: det är den där blåa lilla manicken som knappt syns.. det är baksidan av min switch, på undersidan/nedåt sitter spaken/switchen)
Det viktigaste är iallafall att du kan komma åt den utan att använda nyckeln. :) (för stänger du av hojen nollställs ju felmeddelanden, som du säkert vet. :) )
Cmxiens ställe är klart smartare än mitt, men kablar var ju redan dragna dit och jag hade en switch där sedan tidigare ägare så jag var lat och satta bara dit en ny med befintligt kablage...

:hej
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tackar. :Bugar Det vet jag inte än får bli nästa års bekymmer. Men mätte lite och kanske med en snäll bes.man så kanske det går. :tungan

Jag har också ett par blinkers i "lufthålen". Men, mina M4 täcker dem rakt bakåt och gick inte igenom besiktningen. Men, jag la till ett par extra.. så nu har jag 4 blinkers bak... :hihi

2009_Maj_DSC00115.jpg

Problemet med så där snyggt uppdragna burkar är ju att de är helt opraktisk när det kommer till snygg blinkers placering... :gnissla
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Jag har min dealermode switch under sadeln.

View attachment 401729

Men, jag hade kålfiberkuts när jag monterade den där, och med original kutsen blet det lite plirrigt att komma åt det. (PS: det är den där blåa lilla manicken som knappt syns.. det är baksidan av min switch, på undersidan/nedåt sitter spaken/switchen)
Det viktigaste är iallafall att du kan komma åt den utan att använda nyckeln. :) (för stänger du av hojen nollställs ju felmeddelanden, som du säkert vet. :) )
Cmxiens ställe är klart smartare än mitt, men kablar var ju redan dragna dit och jag hade en switch där sedan tidigare ägare så jag var lat och satta bara dit en ny med befintligt kablage...

:hej
Funderare åsså på att sätta den där.. Mest av lathet, jiter inte dra kablar igen.. Hållt på med de halva vintern.. :)
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Putte: :drool sikken läckerbit.
Rando: fick du grejerna?
Jonst: tar 30s att dra kabeln på vänster sida av ramen.. väl värt det nät du får en felkod!

Fick delarna från lack idag.. bilder kommer!☺
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Jag har också ett par blinkers i "lufthålen". Men, mina M4 täcker dem rakt bakåt och gick inte igenom besiktningen. Men, jag la till ett par extra.. så nu har jag 4 blinkers bak... :hihi

View attachment 401734

Problemet med så där snyggt uppdragna burkar är ju att de är helt opraktisk när det kommer till snygg blinkers placering... :gnissla

Jag har mina blinkers sitter på nummerplåten, små söta blinkers, problemet är att dom blinkar i 180! Då säger dom som vet du måste byta relä, då säger jag fixa det då, då säger dom att det gick inte så bra, då säger jag, skit samma! Visst går det att fixa, mäta osv vet inte säkert att dom är godkända, köpta på eBay 2296.jpg

Innan hade jag original blinkers men dom stack ut så pass att dom blev i princip uppbrända!469.jpg
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Faaan, Tomas, ja blir så avis på M4-piporna... Får bli ett par såna i framtiden.. Men nu e hojen nästan färdig (igen) för säsongen! Fixat min läckande oljeplugg idag.. Gängade upp den till M15x1.5... Ny olja å allt, den gamla va svart som natten... Ska ja bara invänta lite pengar, sen blir de nya sulor å besiktning!:banana
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Jo va ute o rastade moppen!!! En kort tur förbi Vika o *ÅKE*o heja! Det va dammiga (sandiga) vägar så tare lungt när ni rastar mopparn första ggrna nu på våren :) . Ingen åskvärme men ok
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Faaan, Tomas, ja blir så avis på M4-piporna... Får bli ett par såna i framtiden.. Men nu e hojen nästan färdig (igen) för säsongen! Fixat min läckande oljeplugg idag.. Gängade upp den till M15x1.5... Ny olja å allt, den gamla va svart som natten... Ska ja bara invänta lite pengar, sen blir de nya sulor å besiktning!:banana


M4 helsystem är godis broder! (min nästbästa förbättring) struligt med dB killer bara, får bli diskboll lindat i ståltråd till besiktningen i sommar om ingen ger något bättre förslag, villsäga!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top