TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
TLStreetfighter skrev:
2380899 En fråga till de kunniga här på forumet (Robster mfl.). Är olje givaren en tryck givare eller endast en nivå givare på TLS:en? Jag har satt på en Acewell dator på hojen och jag får inte till det helt hundra. Är det en nivågivare, så skippar jag den funktionen helt, då det är lätt att kolla nivån. Är det tryckgivare, så pillar jag vidare.

Tack på förhand.
/R
Det är en tryckgivare. Den sitter rakt in mot första oljekanalen efter filtret och mäter huvudtrycket på oljan innan den trycks upp mot topparna.
 

Evil Schrimp

Tillbaks i sporthoj träsket
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600rr -07.
Octofinger skrev:
2381097 Det är en tryckgivare. Den sitter rakt in mot första oljekanalen efter filtret och mäter huvudtrycket på oljan innan den trycks upp mot topparna.

Tackar,
Då får jag försöka lösa problemet med att lampan "halvlyser" när hojen är igång. Har kollat med originalinstrumentet att det inte är något fel på oljetrycket.
Lampan i Acewelldatorn lyser starkt när man slår på tändningen och dämpas när man startar hojen, dock slocknar den inte helt. Smådrygt faktiskt.:va

/R
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Hallå! tänkte låna tråden lite...


Är det någon som vet om en TL1000S tank, passar på en TL1000R?

Mvh, Martin.
 

TLRR

Guest
Nu ska vi ta det lilla lugna här, 97-ans TLS är inte legendarisk med mera hästar o vrid o allt som det florerat en massor om. Det började med att-97 fick TLS kritik för att vara för lik en fyrcylindrig maskin med "mycket på topp och lite där nere " som de kallade det.

På grund av en lite annan duration på kammaxlarna men inte en annan lyfthöjd på dem gjorde den mera vild på toppen men sunkig på de lägre varven.Inget stomp med andra ord,detta ändrade fabriken på till -98 (då även en strypning på förtändningen gjordes)
och ihop med att denna årsmodell kom ut så började -97 få problem med soppa i oljan och värmeproblem då ECU:n inte kände av temperaturen rätt och mappningen för tomgång (inte mera sprut på övriga varvtal) låg i för länge,därmed soppa i oljan vilket ledde till utbyte av ECU:n tillsammans med att de flyttade termostat och kännare likt de lite nyare modellerna.För att motorena inte skulle skära kort o gott,på garanti sedan monterade de även en styrdämpare.

-98 kom ju som till kännes TLR och dessa egenheter i motorn var borta i o med en förbättrad underdel av motorn + bättre oljekanaler för veven(oljekanaler från båda håll i veven)och vevstakarna samt att de gjorde dem lättare och starkare med smidda kolvar.Ambitionerna var ju trots allt att köra race med den,vilket man kan se arvet av när man börjar meka lite med TLR,det blev ju aldrig så.Mycket för den kassa bakfjädringen vilket var invationer på denna tid för nytänkande men som floppade.Sen hade de ju redan GSX750R i superbike som de valde att vidareutveckla.TL valdes bort pga för mycket utvecklingskostnader för att få ett vinnande konsept med denna bakfjädrng :arsele.

-99 är TLS motorn i stort sätt lika TLR motorn med endast lite undantag av insprutning och lite andra detaljer.
Problemet med slirande kopplingar är också en liten underskattning av motorns kapasitet av fabriken när de tunades lite,men oxå för att fabriken ville ha en så liten och lätt kopplingskorg (liten svängmassa) som möjligt.Se första modellens 5-fjäderskoppling och nyare modellers 6-fjäderskoppling.
Detta problem åtgärdades med hårdare fjädrar men oxå att de skulle fortsätta att köra på delsyntet vilket förordades på den tiden. Nu är helsyntetsoljorna bättre och kan användas med fördel,utan kanske ett par märken som envisas att ha i antifriktions kemikalier i. MEN detta är inte bara ett TL problem utan finns mycket på andra märken och kan just inte kallas barnsjukdom.Puch-rod seal eller kopplingsstavens tätning är ju ett problem främst för de som inte håller rent just i det området vid framdrevet.

efter det så är det packboxarna i framgaffeln som har varit ett gissel,vilket orsakades av en för svag låsring eller låsfjäder vilket man vill kalla den för,som hoppade ur spåret och packboxen hoppade i sin tur ur läge med oljeläckage som följd:typexempel dåliga landningar vid bakhjulskörning,vilket är en dålig företelse för just twinnar,då oljepumpen inte går att placera lika bra i dessa motorer som i radmotorer.För detta ändamål som verkar vara squiddens enda mål för hojkörnng i dag så rekomenderas en torrsumpsmörjd motor.(varför tror ni jag har en encylindrig torrsumpsmörjd hoj oxå :D ) 90% av alla vevstaksras beror på just bakhjulsåkning speciellt på -97:ans model men även på TLR.Nu återgår vi till ämnet,vill ni åtgärda packboxproblemet för alltid så montera i en låsring för -03 års TLR (USA) eller köp 2 segerringar i järnaffären för ett på 20:eek:r och slipa "öronen" på insidan lite mindre så de inte skrapar i innre gaffelbenen då lossnar de aldrig och packboxen åker ur läge,många gånger går det ju att återanväda packboxarna för dom som det händer ofta för. Sen ett litet tips,byt ut fjädern i packboxen mot en i rostfritt material så håller boxen längre.Finns på Momentum.

Bara mina 20 spänn,funderingar och erfarenhet.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TLRR skrev:
2382011 Mycket för den kassa bakfjädringen vilket var invationer på denna tid för nytänkande men som floppade.Sen hade de ju redan GSX750R i superbike som de valde att vidareutveckla.TL valdes bort pga för mycket utvecklingskostnader för att få ett vinnande konsept med denna bakfjädrng :arsele.


:hihi 8000 svenska kronor kostade det att fixa ett vinnande koncept... :yoparty
Blåa och Gula dekaler får man med i boxen :nicka

Hade de utvecklat modellen till version 2 hade aldrig den där torsions skräpet överlevt.
Och så hade de kunnat skriva -8kg på den nya modellen... :rofl

Najs utläggning av utvecklingen :tummenupp
:hej
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
TLStreetfighter skrev:
2381272 Tackar,
Då får jag försöka lösa problemet med att lampan "halvlyser" när hojen är igång. Har kollat med originalinstrumentet att det inte är något fel på oljetrycket.
Lampan i Acewelldatorn lyser starkt när man slår på tändningen och dämpas när man startar hojen, dock slocknar den inte helt. Smådrygt faktiskt.:va

/R

Tjaba!

Kul att se att du lever... började nästan bli lite orolig..... :D

Du har fått svar på din fråga redan så jag fyller bara på....

Jag hade skitit fullständigt i oljetryckslampan precis som du säger...
Har aldrig hört eller själv upplevt att någon har haft "nytta" av oljetrycks lampan så att den räddar ett motorhaveri eller liknande....

Så kör du utan efter att du precis som du säger kontrollerat att
orginalet fungerar!

Vi hörs!

Robban
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Fick mina packningar till vattenpumpen igår. Tog tag i saken och monterade de nya packningarna och vad sker?
JO till min stora förtjusning (nooot) läker (aka forsar) hon ännu mera glykol och jag har lite vitt skumm på oljan i fönstret... :mad:
Är det nu så illa så att jag måste riva skiten igen och byta packningarna? En ny packning ska väll hålla tätt? Eller är det nått enkelt misstag jag gjort? (glömt nått kanske..) Tips och synpunkter tas gärna emot, även uppmuntran skulle sitta bra :rolleyes:
Dessutom verkar oljesvettningen på vä sida inte komma från kopplingsstången... måste kolla upp det å...
Dessutom går hon som en påse nötter... ska testa att ta en annan mappning, nån som har en lite snålare än powercommanders? (kör med KN filter och effekt dämpare) eller vet ni vilken av de som följer med som e "bäst"? usch! och till råga på allt måste jag nu laga mat för jag e skithungrig!
 

TurningPoint

Sänker man fart får man öka volym!
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Utanför Sala
Hoj
fd TL1000R -00, numera MT-01 -06
Nu är det nära sammanbrott, hämtade bränslerelä för 320 pix och felet är fortfarande kvar. Som förut så försvinner spänningen från säkringen när jag vrider på tändningen, när tre sekunder gått och boxen slår av bränslereläet kommer spänningen tillbaka. När jag drog ur plinten som går från ECU:n och reläet till pumpen hade jag strax över 5v över säkringen när jag slog på tändningen. Jag testade också att bara koppla in styrströmmen till reläet och då hade jag 12v spänning hela tiden över säkringen. Kan det vara så j_kligt att ECU:n har givit upp? Kan jag dra en tåt direkt till pumpen från batteriet för att kolla om pumpen är trasig utan risk att jag bränner något (om jag nu inte redan gjort det)?

Ha det allihopa!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Chris: Hur såg vattenpumpsstången ut? Var det rostigt, gropigt o fult? Hur mycket vatten har du i oljan? Om stången är ful o du trycker dit allting så är det ju möjligt att den inte blir tätad som den ska, du var väl noga o såg till så att du drog en kondom eller dyl. över stången innan du monterade? Det är väl enda gången man använder dom rackarna. Bytte du papppackningen till locket oxå? Annars kan det läka där vattnet forsar över skarvarna oxå, men då räcker det med packningskladd.
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Ricken skrev:
2385021 Chris: Hur såg vattenpumpsstången ut? Var det rostigt, gropigt o fult? Hur mycket vatten har du i oljan? Om stången är ful o du trycker dit allting så är det ju möjligt att den inte blir tätad som den ska, du var väl noga o såg till så att du drog en kondom eller dyl. över stången innan du monterade? Det är väl enda gången man använder dom rackarna. Bytte du papppackningen till locket oxå? Annars kan det läka där vattnet forsar över skarvarna oxå, men då räcker det med packningskladd.

Stången såg ok ut, tänkte iaf inte på nått speciellt. Torkade ren med en trasa. (kanske ett misstag/ouppmärksamhet) :rolleyes:
Kondom? NU hoppas jag du luras lite... eller? såg ingen smajl där... :va

Såg skum uppe på oljan i nivå fönstret. Vet inte exact hur mycket vatten dock.

Bytte inte o ringen runt pumphuskåpan, stora packningen bytte jag (dock fick jag en i "alu" från handlarn. Ang packningskladd så var det fullt med sånt på de gamla packningarna. Gillar det egentligen inte... jobbigt att rengöra.

Om glykol kommer i oljan borde det inte vara olja i glykolen som kommer från skvallerhålet då? Den är nämnligen grön, fin o söt.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det ingen som vet något om passformen på en TLS-tank... borde väl passa på en TLR?

/ Martin.
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Machmud skrev:
2385122 Är det ingen som vet något om passformen på en TLS-tank... borde väl passa på en TLR?

/ Martin.

Enligt sprängskisserna är de ju inte direkt lika. Men det ser man ju på hojarna också iof. Fästena verkar annorlunda också. Kolla fotton på tankar som säljs t.ex på ebay och tlzon/tlplanet. Btw varför undrar du? Fighter?

http://www.ronayers.com/fiche/300_0...l_v_w_x.cfm?man=su&groupid=12310&parent=12280

http://www.ronayers.com/fiche/300_0...model_w.cfm?man=su&groupid=12250&parent=12210
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Om du kollar i boken så vill dom att man har nåt över stången för att skydda packboxarna gummi kan funka, kolla stången om du plockar upp igen. Kanske ska dra av den med en smärgel duk så den blir jämn o fin. Har du glykol som är fin så är ju det bra, men då är ju läckan nån annan stans.
 

jsun

När faan ska jag få tid att köra?
Gick med
2 May 2006
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki TL1000R
Krashpuckar?

Blev precis klar med kortet för en månad sedan och för att belöna mig själv :) införskaffade jag en TL1000R som jag köpte av en kompis.

Nu skulle jag vilja skaffa krashpuckar till den men jag vill inte ha vad som helst. Jag är inte intresserad av de där som ser ut som skateboardhjul. Jag vill ha något som passar in lite mer i designen.

Jag såg en GSX för några veckor sedan och den hade ett par som var skitsnygga. Dom såg ut som om de nästan var standard. De var lite mer avrundade och diskreta. Är det någon som vet om det finns nägra bra puckar till min hoj?

Kanske lite osammanhängande skrivet men jag hoppas att det finns någon själ därute som kan tänkas förstå vad jag menar :confused: :tungan

Finns den något mer som jag borde komplettera med samtidigt som rampuckarna. Styre? Gafflar? Ljuddämpare?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
-chris- skrev:
2385254 Enligt sprängskisserna är de ju inte direkt lika. Men det ser man ju på hojarna också iof. Fästena verkar annorlunda också. Kolla fotton på tankar som säljs t.ex på ebay och tlzon/tlplanet. Btw varför undrar du? Fighter?

http://www.ronayers.com/fiche/300_0...l_v_w_x.cfm?man=su&groupid=12310&parent=12280

http://www.ronayers.com/fiche/300_0...model_w.cfm?man=su&groupid=12250&parent=12210


Det var ju inge bra.

Jag tänkte köpa kraschkåpor till hojen och prova att pressa lite på bana med den, och då kan det vara smart att byta tank också. Tyvär så hittar jag bara två TLS tankar på skrotar. :(

Är det någon som har en TLR-tank liggandes?


I grund och botten så tycker jag att fästena ser ganska lika ut, det ser inte omöjligt ut att få på en TLS-tank! iofs är det bara enkla ritningar, kanske döljer sig fler hinder i verkligheten...
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
TurningPoint skrev:
2384960 Nu är det nära sammanbrott, hämtade bränslerelä för 320 pix..........säkringen. Kan det vara så j_kligt att ECU:n har givit upp? Kan jag dra en tåt direkt till pumpen från batteriet för att kolla om pumpen är trasig utan risk att jag bränner något (om jag nu inte redan gjort det)?
Ha det allihopa!

Om det skulle krisa sig så har jag en ECU till en TLR liggande
som du skall få för en hyfsad peng! :D

Angående krashpuckar så funkar det så här....

Fula puckar = fungerar......
Snygga puckar = fungerar inte....

Sedan har man sett så många skräckexempel på spräckta ramar
där puckarna är infästa plus att om dom skall fungera så måste dom vara
så jäkla stora!!!

Så ta en funderare varför du vill ha krashpuckar och vad dom verkligen
räddar för något vid en krash?

Vid en snäll lowsider så funkar dom, men o andra sidan så skadar du ofta ändå
blås o kåpor.....

Vid en elak krash med voltande hoj så kan dom göra mer skada än
nytta......

Snygga krashpuckar gör inte mer nytta än vad blås, fotpinnar o styren gör
i vanliga fall..... och snygga krashpuckar räddar inte dina blås, fotpinnar och
styren.... så varför skall man ha dom på hojen?

Mina två cent.

R
 

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Ort
Sverige
Hoj
2Hjul
Robster skrev:
2386195
Fula puckar = fungerar......
Snygga puckar = fungerar inte....

Kan ju tillägga att de dära puckarna som sitter på små vinkelfästen (så man inte behöver göra hål i kåporna) är skräp... böjer sig alldeles för lätt. Skall sitta direkt i ramen om det skall hålla.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top