TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
500 i grundavgift o sen timtid på det sa mecken om insprutjusteringen, 1h förmodligen.

Men jag å Håman ska ge oss på det där i morrn o så får vi se om vi får till det, en sparad slant är en tjänad slant :D
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Hej! Jag undrar hur service intervallerna är på en TLR och vad som ska fixas vid respektive service och vad kostnaden är. Om det är nån som ruvar på en servicebok som är oskriven så är jag intresserad. Min är väck.
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Fan jag måste vara helt oduglig :confused:

Nu har jag bytt packningarna till vattenpumpen två gånger. Vilket har inneburit att det gått från en liten läcka av glykol till en stor och sedemera tillbaka till en liten....

Gamla packningen var lagad med packklister.
Första packingen jag bytte hade jag spräckt den mekaniska packningen på,då jag slog in den med en hylsa som var för liten (22). Så nu tog jag en större och längre, 23lång.

Pumpaxeln var fin så jag gick över den lite snabbt med våtslip och fortsatte.
Jag bankade packingen i botten, använde flytande packning i botten på den mot godset.. satt på allt försiktigt och fint och nu läcker det igen... ALLT såg fint och bra ut, jag kollade flera gånger...men... SUCK läckage igen

Va fan vill den här hojen :va

men ja e int bitter :mad:
 

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
Rydde skrev:
2416822 Hej! Jag undrar hur service intervallerna är på en TLR och vad som ska fixas vid respektive service och vad kostnaden är. Om det är nån som ruvar på en servicebok som är oskriven så är jag intresserad. Min är väck.


100, 600, 1200, 1800, 2400...osv.

vad som görs är väl det vanliga olja, oljefilter, luftfilter (kanske nån som vet bättre) men när jag lämnade in min för 1200 mils service sa han att det var ventiljustering men det verkade inte som han visste vad han höll på med (det var första och sista gången han såg röken av mej):mad:
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
-chris- skrev:
2417005 Fan jag måste vara helt oduglig :confused:

Nu har jag bytt packningarna till vattenpumpen två gånger. Vilket har inneburit att det gått från en liten läcka av glykol till en stor och sedemera tillbaka till en liten....

Gamla packningen var lagad med packklister.
Första packingen jag bytte hade jag spräckt den mekaniska packningen på,då jag slog in den med en hylsa som var för liten (22). Så nu tog jag en större och längre, 23lång.

Pumpaxeln var fin så jag gick över den lite snabbt med våtslip och fortsatte.
Jag bankade packingen i botten, använde flytande packning i botten på den mot godset.. satt på allt försiktigt och fint och nu läcker det igen... ALLT såg fint och bra ut, jag kollade flera gånger...men... SUCK läckage igen

Va fan vill den här hojen :va

men ja e int bitter :mad:
Man ska inte behöva nån form av pack-klister på den "mekaniska" tätningen, dvs den som tätar kylvattnet. Den tätningen består av två delar, i fichen numrerade 3 (17470-02F00) och 2A (17533-02F00).


2A är som en bricka med gummi på en sida och keramik på den andra. 3 har en keramikring som är fjäderbelastad. Det två keramikdelarna sitter mot varandra, och det är egentligen de som står för det riktiga tätandet.

Det skulle vara att man eventuellt skulle lägga nån form av klister på gummisidan av 2A, men det har då inte behövts för mig. Jag tror inte att det ska vara nåt sånt. Gummit på 2A ska klara att täta. Jag har för mig att jag knackade in 3 med ett dorn mot godset.

Det är nr 4, oljetätningen, som man brukar kunna skada på pumpaxeln. Vattentätningarna tätar inte mot axeln på samma sätt så de har inte det problemet vad jag vill minnas.

Det är väl bara att göra om, göra rätt?
Jag missade första gången genom att vända 2A fel väg så att gummit låg mot 3, då slipades gummit ner och den läkte som ett såll... :huvet

Hoppas det här hjälpte nåt iaf...
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Angående läckande vattenpumpar och Octofingers fina
inlägg....

Detta är en av dom få saker jag har sluppit byta ( Än så länge )

Men vad jag har läst är att keramikytorna är ruskigt känsliga
för fett!!

Man skall inte ens ta på dom ytorna med fingrarna utan dom
skall vara helt kemiskt rena ifrån fett o flott!

Kan vara en tanke?

R
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
-chris- skrev:
2417005 Fan jag måste vara helt oduglig :confused:

Nu har jag bytt packningarna till vattenpumpen två gånger. Vilket har inneburit att det gått från en liten läcka av glykol till en stor och sedemera tillbaka till en liten....

Gamla packningen var lagad med packklister.
Första packingen jag bytte hade jag spräckt den mekaniska packningen på,då jag slog in den med en hylsa som var för liten (22). Så nu tog jag en större och längre, 23lång.

Pumpaxeln var fin så jag gick över den lite snabbt med våtslip och fortsatte.
Jag bankade packingen i botten, använde flytande packning i botten på den mot godset.. satt på allt försiktigt och fint och nu läcker det igen... ALLT såg fint och bra ut, jag kollade flera gånger...men... SUCK läckage igen

Va fan vill den här hojen :va

men ja e int bitter :mad:
Men det är i oljan vattnet hamnar?
Eller är det bara ur skvaller hålet?
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Jag la klister mellan 2A och impellern och sen mellan 3 och godset för att minimera risken för läckage. Jag tyckte precis som du octo att det inte borde behövas bakom 3an då det sitter en ring med tätmaterial runt metalringen som ansluter mot godset, om du förstår vad jag menar? Men byxlen och hängslen var min tanke :)

Första vändan hade jag knäckt keramik ringen på 3an vilket resulterade i en flodvåg.

Jag ska testa att banka in den ännu mer imorrn med ett dorn. Rädd bara för att det blir ojämt så därför jag tog en hylsa...
Då passar jag på att rengöra keramikytorna med nått fettlösande också!

Läcker bara ut glykol ur skvallerhålet nu, vet inte varför det kom in genom oljepackningen förut.. axeln var som sagt fin. Men nu har det slutat iaf.

Jag tackar för alla snabba svar! Ni e toppen pojkar! (ja för int fan är vi riktiga män man när vi leker med motorcyklar :D )
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Om det bara är ut igenom skvaller hålet så är det inte så mycket som kan va fel.

Då bör det vara kontakten mellan 2A och 3 som är felet, om jag inte har fel.
Har du dragit impellern ordentligt?
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Så då står hojjen på lack :) , har även fått hem dekalerna (silver) som ska läggas på den korniga svartmettalic sprutade ytan som lägger sig på plåten..tror d kommer bli mumsigt :)


(bild på dekalerna...som man inte ser så mkt av igentligen + moppen före lackering , p.s den var vurpad på grus..därav lack)
 

Bifogat

  • Silver dekaler.JPG
    Silver dekaler.JPG
    100.7 KB · Visningar: 63
  • Moppen1.JPG
    Moppen1.JPG
    94.1 KB · Visningar: 63

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
ZtreetFajter skrev:
2418896 Så då står hojjen på lack :) , har även fått hem dekalerna (silver) som ska läggas på den korniga svartmettalic sprutade ytan som lägger sig på plåten..tror d kommer bli mumsigt :)


(bild på dekalerna...som man inte ser så mkt av igentligen + moppen före lackering , p.s den var vurpad på grus..därav lack)
Du får se till o posta bilder när den väl är klar, vart målar du den nånstans?

Jag var i stan i lördags, käkade på max och hade en liten "incident" i kurvan vid shell :D

(Inte jag utan en kompis)
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
ZtreetFajter skrev:
2418896 Så då står hojjen på lack :) , har även fått hem dekalerna (silver) som ska läggas på den korniga svartmettalic sprutade ytan som lägger sig på plåten..tror d kommer bli mumsigt :)


(bild på dekalerna...som man inte ser så mkt av igentligen + moppen före lackering , p.s den var vurpad på grus..därav lack)

Hej! Var fick du tag i dekalerna och vad kostade dom.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det här är ingen hoj, det ä en parodi...
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Ricken skrev:
2420851 Det här är ingen hoj, det ä en parodi...

Kanske dax att ge dig ett skambud och en
resa till Skåneland så kan du köpa lite
billig smuggelsprit med dig hem för dom
5000:- som du skall få för hojen av mig?! :D

Frågan är om inte frimärkssamling är ett alternativ?

Vad har nu hänt? * nyfiken *

R
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag gick ut igår o skulle köra iväg hem till H_man o så skulle vi hjälpas åt o justera mitt insprut.

När jag kommer ut så bara kör startmotorn stopp. Inte klick, utan stopp.
Jag tänkte att det kanske är batteriet så jag laddade det över natten, men inte faan hjälpte det.

Så Henke sa att han skulle komma hit så skulle vi kika lite på det på eftermiddagen.

Och Henke kom hit, och kikade.

Vi rörde inte ens en skruv, men jag tror att Henke skrämde igång henne, för det släppte när han var här :D Respekt!

Så vi får väl se om det händer igen nån gång, funderar på om det vart nån kugg fel på startmotor och kransen.
Annars har jag ingen aning...:confused:

Men tack för erbjudandet Robban:arsele (skitstövel du kan väl erbjuda mig din hoj istället för o suga ur den lilla livskraft jag har kvar) :mad:
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Behöver ladd-regulator

hej nån som har en laddregulator/likriktare liggande eller vet var jag kan få tag i en, antingen en äkta tl eller om någon annan passar?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top