TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

TLRR

Guest
KAGGEN nää du,där finns bara en platt six pack,impar på brudarna :yoparty
Varför skulle den inte hålla ? Litar du inte på dig själv :näsblod

Nej sälja den får du inte göra ju.Vi finns ju här för att lösa dina problem med hojen.eller hur.Kunskap finns det från många personer här.
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Blir väldigt intresserad om tlr när man smyg läser om den på kvällarna. Hur var det med motor/effekt karraktär? Är den lika tråkig som rad 4 eller är dom mera som en 2 taktare? älskar 2 takt hihii :)

Vad ska jag kolla på för punkter om man åker och kikar på en tlr? finns det nått typ fel?

Har ni ingen film snuttar på denna hoj som ni kan dela med er, har sätt fastbikes och den är ju jätte kul att kika på :)
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
ExOffroad skrev:
2480037 Hej

Är det nån som har en Power Commander passande en TL1000 -00 till salu så kan ni höra av er till mig.

Hallo där käre granne! Om du ska ha powercommander så vill jag också ha det. Om det är nån som har ett till en TLR så hör av er.
 

TLRR

Guest
Axl45 skrev:
2480872 Blir väldigt intresserad om tlr när man smyg läser om den på kvällarna. Hur var det med motor/effekt karraktär? Är den lika tråkig som rad 4 eller är dom mera som en 2 taktare? älskar 2 takt hihii :)

Vad ska jag kolla på för punkter om man åker och kikar på en tlr? finns det nått typ fel?

Har ni ingen film snuttar på denna hoj som ni kan dela med er, har sätt fastbikes och den är ju jätte kul att kika på :)

Lika tråkig som en rad-4!!!! nä nä,det blir den aldrig,för denna tråd skulle inte ha funnits så länge som den gjort om en TL var tråkig :tummenupp Titta på alla R1-trådar som försökts hållas liv i men dött.Den enda tråd av radfyror är ju den för gammelgixxrarna som lever här. Just för de har passion för sina hojar som oxå kan moddas till det oändliga,med allt vad det innebär och kamratskap bildas likt oss på TL-tråden.:tuttar .Fan smakar ju nästan brunt efter det här.

Motorkarraktären är tvärt emot en tvåtaktare,mycket effekt o vrid från tomgång till maxvarv på ca 10-11000 varv. Jämfört med en slätstruken rad-4 så är denna motorkarraktär kul och man har ständigt ett brett flin och tinitus efter varje stopp eller åktur.:yoparty TL rockar,se tidigare inlägg ett par sidor tillbaks,där ett par personer skriver vad en provtur med en TL innebär.

Läs oxå "Ricken´s" hemsida mycket matnyttig. (Medlem Ricken under hans inlägg står det TL-köpar guiden,läs där)

tl1000larsson skrev:
2480991 for your eyes only :censored pöbeln får reda på det tids nog :såjaponken men nu ska jag :dricka

OK jag kniper käft här o på TLZ,jag lovar.:pannkyss :fyllisar
 
Last edited:

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
Jag måste bara slänga in ett par frågor här...

När ska fläktarna dra igång??

Och hur varm kan motorn bli innan den tar stryk, har varit uppe på 100+ grader ett par gånger och då börjar han på att gå lite halv tokigt. senaste gången han blev så varm tyckte jag att den knackade/tickade mer en vanligt

Varför blir den varm så jäkla fort, brukar ligga runt 82-83 grader vid laglig körning men när jag stannar vid rödljus stiger tempen direkt till typ 90 och sen bara det fort sätter...

Så sammanfattningsvis, behöver jag vara orolig när jag stannar till vid rödljusen och tempen stiger till över 100 grader??


///LuddE
 

TLRR

Guest
LuddE_ skrev:
2481495 Jag måste bara slänga in ett par frågor här...

När ska fläktarna dra igång??

Och hur varm kan motorn bli innan den tar stryk, har varit uppe på 100+ grader ett par gånger och då börjar han på att gå lite halv tokigt. senaste gången han blev så varm tyckte jag att den knackade/tickade mer en vanligt

Varför blir den varm så jäkla fort, brukar ligga runt 82-83 grader vid laglig körning men när jag stannar vid rödljus stiger tempen direkt till typ 90 och sen bara det fort sätter...

Så sammanfattningsvis, behöver jag vara orolig när jag stannar till vid rödljusen och tempen stiger till över 100 grader??
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svaret på frågan är NEJ,fläktarna går igång en bit över 100 grader (kommer inte ihåg exakt 104-106 grader)Anledningen till at den blir varm så fort är att den inte får kylning genom fartvinden vid rödljusen.(Stora kolvar och stor massa i en motor, som har en hög trimningsgrad blir jävligt varm)Sen är ju motorn mycket inbyggd bakom kåpor o övrigt med varma avgasrör o kylare.FÖR mycket körningar över 104-106 grader så fläktarna går igång knäcker nog motorn i förtid JA

Man kan kortsluta tempgivaren genom att parallelkoppla en brytare/switch,så kan man ju starta fläktarna manuellt när man vill,exempelvis i köer och rödhjus för att slippa den otäcka känslan man får när fönstret visar över 100 grader.
Troligen en mycket bra modd om man kör mycket i stan eller har problem med varm motor.:)
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
TLRR skrev:
2480585 Robster : Jag vill minnas du har ett Valve shim kit från HotCams är du nöjd med det ? Håller det bra kvalitet o stämmer måtten på tjockleken med vad det står på dom ?

Vet du om dom finns till TLR:en för de specar bara TL1000 ?

Tänkte fråga dig om jag får,innan jag mejlar dom.:)

Jodå... dom var över förväntan tycker jag, när man ser till priset!
Men o andra sidan så är det orginal som är överprisade!

Jag har gjort ett byte med dom och dom höll måtten och passformen
bra, material kvalité kan jag inte uttala mig om men många lovordar dom
och använder dom!

Det är samma till TLS som TLR.......... :7peta

Så beställ du med gott samvete......

Angående bilder och sådant så har jag haft så jävla mycket att
göra den sista månaden! Både nöje o arbete, men tid på nätet har
varit begränsad!

Men mycket hojåkning! På 2 helger körde jag över 100mil, endast på
små krokvägar!! :yoparty

Angående Wilbers så har jag både fram och bak och kan bara hålla
med TLR.... dom är SKITBRA!

Ok... då ... en liten bild!



R
 

TLRR

Guest
Robster skrev:
2481584 Jodå... dom var över förväntan tycker jag, när man ser till priset!
Men o andra sidan så är det orginal som är överprisade!

Jag har gjort ett byte med dom och dom höll måtten och passformen
bra, material kvalité kan jag inte uttala mig om men många lovordar dom
och använder dom!

Det är samma till TLS som TLR.......... :7peta

Så beställ du med gott samvete......

Angående bilder och sådant så har jag haft så jävla mycket att
göra den sista månaden! Både nöje o arbete, men tid på nätet har
varit begränsad!

Men mycket hojåkning! På 2 helger körde jag över 100mil, endast på
små krokvägar!! :yoparty

Angående Wilbers så har jag både fram och bak och kan bara hålla
med TLR.... dom är SKITBRA!

Ok... då ... en liten bild!



R

Snyggt,du behöver inga originalfilter mer.
Nu har vi fått in en bild i alla fall.

Men ventilskaften är ju tjockare på TLS och då borde inte schimsen vara av samma diameter.Ett misstag som även Suzuki gör vid köp av schims till de båda modellerna. Jag kan vara helt ute o cykla här.men jag tror inte det :D
(Ska ta måttet på diametern idag så kan vi se o stämmer det så skall det beställas igen )

Vet du eller någon annan som läser här vad som hänt Vemi gubbarna,deras hemsida verkar ju inte vara up to date ??? Har dom lagt ner.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
TLRR skrev:
2481615 Snyggt,du behöver inga originalfilter mer.
Nu har vi fått in en bild i alla fall.

Men ventilskaften är ju tjockare på TLS och då borde inte schimsen vara av samma diameter.Ett misstag som även Suzuki gör vid köp av schims till de båda modellerna. Jag kan vara helt ute o cykla här.men jag tror inte det :D
(Ska ta måttet på diametern idag så kan vi se o stämmer det så skall det beställas igen )

Vet du eller någon annan som läser här vad som hänt Vemi gubbarna,deras hemsida verkar ju inte vara up to date ??? Har dom lagt ner.
Jag kan säga att det är samma shims, när jag fick den motorn som klickade så provade jag o shimsa om med shims ifrån gamla S motorn för att se om det blev nån skillnad, och dom satt som ett smäck. Men klick sa det ändå :)

TLRR skrev:
2480806 KAGGEN nää du,där finns bara en platt six pack,impar på brudarna :yoparty
Varför skulle den inte hålla ? Litar du inte på dig själv :näsblod

Nej sälja den får du inte göra ju.Vi finns ju här för att lösa dina problem med hojen.eller hur.Kunskap finns det från många personer här.
Jag vet inte, den känns bara inte säker, nån dag nån gång så ska nog ge mig på den o se vad som behöver göras. Men än så länge så blir det bara småturer runt på parkeringen :D
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
tjoho på er igen!
Jag vill ju ha sjuk effekt på top = 2t :D
men kanske det är kul med karaktären från tlr.

Bara att åka och testa en nästa vår tror jag man börjar ju bli riktigt sugen. Är hojlös nu men kanske man köper en fiddy till vintern att leka med :p
 

TLRR

Guest
Ricken skrev:
2481820 Jag kan säga att det är samma shims, när jag fick den motorn som klickade så provade jag o shimsa om med shims ifrån gamla S motorn för att se om det blev nån skillnad, och dom satt som ett smäck. Men klick sa det ändå :)


Jag vet inte, den känns bara inte säker, nån dag nån gång så ska nog ge mig på den o se vad som behöver göras. Men än så länge så blir det bara småturer runt på parkeringen :D

Det kanske är därför den klickar då,för att du använder shimsen från TLS :arsele :)

Skämt o sido.TLR shimsen är 9,50 mm i diameter.Mät era på TLS vänligen tack.
Ronny
 
Last edited:

TLRR

Guest
Axl45 skrev:
2481979 tjoho på er igen!
Jag vill ju ha sjuk effekt på top = 2t :D
men kanske det är kul med karaktären från tlr.

Bara att åka och testa en nästa vår tror jag man börjar ju bli riktigt sugen. Är hojlös nu men kanske man köper en fiddy till vintern att leka med :p

Ja du,duger det inte med att den drar starkt på alla varvtal även på höga varvtal,så är en sport-twin inget för dig.Vill du ha ketchupeffekt så titta på en modern 600 bambustaket. För där är det som en tvåtakt.ingenting-ingenting o så allt på en gång 1000 varv innan varvstoppet.eller köp en tvåtakt.
Det är ju den motorkarraktären som alla motorbyggare vill slippa just för att den inte skall gå som en tvåtakt=taskigt vridmoment o ax från lägre varvtal.

Sen är det ju lite på vad du prioreterar(svårt ord att stavva rätt till ),körbarhet där det är krokigt utan att ligga på maxvarv hela tiden för att det skall gå fort eller om du föredrar snabbt ax rakt fram ? OM det sistnämda skulle jag ju inte rekomendera en sporthoj. Skall du köra fort rakt fram så titta på en GSX1400 o montera på en turbo samt förläng svingen.Då går det garanterat fort rakt fram med sjukt mycket toppeffekt,men räkna med att bli ifrånkörd av en sporthoj,där det inte spelar någon roll vad det är för motor på en krokig väg.:tuttar:)

En rätt tunad TLR eller en TLS som klättrar bakhjul på enbart gas från 3000 var på både 1:an o 2:an är sjukt kul.Min åsikt i alla fall och ören.
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Rydde skrev:
2480917 Hallo där käre granne! Om du ska ha powercommander så vill jag också ha det. Om det är nån som har ett till en TLR så hör av er.

Rydde.

Det medföljde en Powercomander till min hoj när jag köpte den... den passade tyvärr inte eftersom den var till årsmodell före -99. Jag lämnade den till MP-racing för att han skulle kunna sälja den till någon.

Han skall ha den kvar... den var begagnad men har aldrig suttit på min hoj. Maila MP-racing och köp den... för då får jag motsvarande rabatt hos honom när han skall riva i min hoj i vinter:D

mp-racing@swipnet.se

http://www.mp-racing.se/
 

TLRR

Guest
Jag vet inte, den känns bara inte säker, nån dag nån gång så ska nog ge mig på den o se vad som behöver göras. Men än så länge så blir det bara småturer runt på parkeringen :D[/QUOTE]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fan Ricken,låter den som den skall ? Och kamaxlarna o kompet är som det ska samt ingen sörja/spån i oljan när du byter,så är ju motorn ok.Du är bara nojjig :7peta petetesser som startmotorer och generatorer går ju ta isär utan att dela motorn o slipa upp en kontaktyta på rotorn o solinoiden så de inte felar.:)
 
Last edited:

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Rickar skrev:
2482638 Rydde.

Det medföljde en Powercomander till min hoj när jag köpte den... den passade tyvärr inte eftersom den var till årsmodell före -99. Jag lämnade den till MP-racing för att han skulle kunna sälja den till någon.

Han skall ha den kvar... den var begagnad men har aldrig suttit på min hoj. Maila MP-racing och köp den... för då får jag motsvarande rabatt hos honom när han skall riva i min hoj i vinter:D

mp-racing@swipnet.se

http://www.mp-racing.se/

Detta låter ju intressant! Dom verkar ju kunna klämma ur det där extra ur hojen dom där på Mp-racing, man kanske skulle ta hojen till dom. Hur mycket kostade det dig att få din bänkkörd. Synd att man bor så långt bort bara.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Rydde skrev:
2482941 Detta låter ju intressant! Dom verkar ju kunna klämma ur det där extra ur hojen dom där på Mp-racing, man kanske skulle ta hojen till dom. Hur mycket kostade det dig att få din bänkkörd. Synd att man bor så långt bort bara.

Jag har ingen aning om vad som är normalt pris för en bänkkörning men MP-racing klargjorde från början att han inte är billigast... men han lämnar "nöjd-kund garanti". Om man inte är nöjd får man lämna tillbaka grejorna kostnadsfritt och betalar då bara för jobbet.

Enligt mitt kvitto betalade jag 2500 för bänkningen och den handgjorda mappen, 3995 för Powecomandern och 1495 för G-pack(TRE-mod). På detta lämnade han rabatt på arbetet med 500, på Powercomandern med 500 och G-packen med 300.

Hur han räknade ut rabaten kan jag inte riktigt se på just bänkningen eftersom jag passade på att göra helservice och han tvingades byta en tändspole oxå.

Tilläggas bör att MP-racing är ett enmansföretag och jag råkade ut för en försening på ca en vecka eftersom han råkade ut för sjukdom i familjen.

I vilket fall måste jag få säga att han är VÄLDIGT serviceminded och lätt att ha och göra med. :)

Det finns lite utförligare info i mitt garage...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
TLRR skrev:
2482678 Fan Ricken,låter den som den skall ? Och kamaxlarna o kompet är som det ska samt ingen sörja/spån i oljan när du byter,så är ju motorn ok.Du är bara nojjig :7peta petetesser som startmotorer och generatorer går ju ta isär utan att dela motorn o slipa upp en kontaktyta på rotorn o solinoiden så de inte felar.:)

Det är bara nojja, det är jag ganska säker på, kanske.
Men det känns ändå inte bra.

Ska tokskruva zx9r i veckan, man kanske går lös på TL:n när man ändå håller på. Vi får se

Kram :)

Rickar skrev:
2482638 Rydde.

Det medföljde en Powercomander till min hoj när jag köpte den... den passade tyvärr inte eftersom den var till årsmodell före -99. Jag lämnade den till MP-racing för att han skulle kunna sälja den till någon.

Han skall ha den kvar... den var begagnad men har aldrig suttit på min hoj. Maila MP-racing och köp den... för då får jag motsvarande rabatt hos honom när han skall riva i min hoj i vinter:D

mp-racing@swipnet.se

http://www.mp-racing.se/
Kan nån förklara för herrn här att dom gjorde aldrig några av dom planerade uppdatingarna som skulle göras till det året, PC:n har annat nummer, ja!

Men den passar likt förbannat på din hoj. Annars är det inte till en R!!
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Ricken skrev:
2484308 Kan nån förklara för herrn här att dom gjorde aldrig några av dom planerade uppdatingarna som skulle göras till det året, PC:n har annat nummer, ja!

Men den passar likt förbannat på din hoj. Annars är det inte till en R!!

Njae... jag vet inte riktigt men...

Jag är ju som tidigare sagt ingen MEK men det hade tydligen att göra med kopplingen till databurken... någonting med USB-port eller inte...

Powercomandern som jag fick med hojen låg i en låda med en massa papper och en CD-skiva med mappar på mm.

På lådan och i pappren stod det att den passade till -99 och äldre... jag vet att Mats inte provade den på min hoj utan tog en han hade på hyllan och på den stod det -00 och framåt.

Förra ägaren sade att han lämnat hoj och powercomander till en MEK i Blekinge men att de hade gett upp eftersom de inte fick den att funka...
... kanske är till en TLS men det stod TLR på lådan :va

Whatever... ring honom och kolla... :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Rickar skrev:
2484336 Njae... jag vet inte riktigt men...

Jag är ju som tidigare sagt ingen MEK men det hade tydligen att göra med kopplingen till databurken... någonting med USB-port eller inte...

Powercomandern som jag fick med hojen låg i en låda med en massa papper och en CD-skiva med mappar på mm.

På lådan och i pappren stod det att den passade till -99 och äldre... jag vet att Mats inte provade den på min hoj utan tog en han hade på hyllan och på den stod det -00 och framåt.

Förra ägaren sade att han lämnat hoj och powercomander till en MEK i Blekinge men att de hade gett upp eftersom de inte fick den att funka...
... kanske är till en TLS men det stod TLR på lådan :va

Whatever... ring honom och kolla... :)
NÄ, jag har en redan, men jag tycler det är synd om du ska betala en massa cash för nåt som du redan hade...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top