2481495 Jag måste bara slänga in ett par frågor här...
När ska fläktarna dra igång??
Och hur varm kan motorn bli innan den tar stryk, har varit uppe på 100+ grader ett par gånger och då börjar han på att gå lite halv tokigt. senaste gången han blev så varm tyckte jag att den knackade/tickade mer en vanligt
Varför blir den varm så jäkla fort, brukar ligga runt 82-83 grader vid laglig körning men när jag stannar vid rödljus stiger tempen direkt till typ 90 och sen bara det fort sätter...
Så sammanfattningsvis, behöver jag vara orolig när jag stannar till vid rödljusen och tempen stiger till över 100 grader??
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Svaret på frågan är NEJ,fläktarna går igång en bit över 100 grader (kommer inte ihåg exakt 104-106 grader)Anledningen till at den blir varm så fort är att den inte får kylning genom fartvinden vid rödljusen.(Stora kolvar och stor massa i en motor, som har en hög trimningsgrad blir jävligt varm)Sen är ju motorn mycket inbyggd bakom kåpor o övrigt med varma avgasrör o kylare.FÖR mycket körningar över 104-106 grader så fläktarna går igång knäcker nog motorn i förtid JA
Man kan kortsluta tempgivaren genom att parallelkoppla en brytare/switch,så kan man ju starta fläktarna manuellt när man vill,exempelvis i köer och rödhjus för att slippa den otäcka känslan man får när fönstret visar över 100 grader.
Troligen en mycket bra modd om man kör mycket i stan eller har problem med varm motor.