TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Så finns ju HammerIT´s bakdel, jag gillar den inte men bara för att visa att det finns färdiga alternativ för de som inte gillar originalet :dummer ;)
 

Bifogat

  • preteardown.jpg
    preteardown.jpg
    51 KB · Visningar: 79

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Trevligt!! En liten julklapp till dig själv är inte fel!! Priset går ju inte att klaga på heller tycker jag, men vad kostar ett utbyteshandtag om du skulle gå i backen?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Twosaint skrev:
ehh jag bor i örnsköldsvik, en "tung" industristad i norrland. Här finns firmor som Ö-viks rostfria, Örnalp, Alvis Hägglunds och att jag sedan jobbar på en rörgrossist rör ju till det ännu mer. så att fixa nån som gör en kopia eller knåpar ihop ett system till hojen känns inte som något problem bara hur det ska se ut


Svetsar och kapar du själv??
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TLRR skrev:
HaHaHa (Skrattar som fan) åt utrycket Megafet.Det roliga är att han har tagit fram en helt ny design på bromsskivor i uppdrag från en kund i USA att matcha OZ HL02 fälgarna.Så jag bokade dom oxå.Kommer att bli skitsnyggt + plus en bromsverkan som heter duga. :yoparty Så Jocke,vi får skruva ikapp senare härna.

:D
Hehe, får väl köra hojen ner till dig, ta alla prylarna i en följebil och ta ut en veckas semester och tokskruva i ditt garage :D:D:D

Seriöst, din hoj kommer att bli så sjukligt grym! :bow
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Twosaint skrev:
Nej inte i rostfritt, det överlåter jag åt nån annan, vi har specma som granne dom bockar rör och svetsar och har sig jag säljer det bara iom detta så får man rätt bra kontakt med verkstadsfolket. Har en polare som jobbar där han har en gammal golf cl som han har stålomspunna bromsslangar runt om på golfen =)

Turbo är alltså bara att lägga ner, pratade med MC-Express idag jobbar en kille där som åker TLR och är tydligen lite mobbad för han har inte turbo på sin hoj och hur han än vrider och vänder har han inte hittat nån plats för turbon än

Jag var i kontakt med GIK turbo förut för att kolla upp turbokonv. till min TLR. Efter att ha pratat fram och tillbaka med en snubbe som verkade grym på det där med turbokonvertering så la jag det projektet åt sidan.
För att få till det så det blir riktigt bra tyckte han att man ska sänka kompressionen som är rätt hög i TLR'en (11,5:1 tror jag det var). Detta skulle göras genom att byta kolvarna och topplockspackningen. Vilket gör att slantarna börjar rinna iväg rätt så raskt.... :(
Men om man lyckades med det så trodde han att man skulle kunna få ut strax över 200hk i en TLR vilket inte är nåt monster direkt om man jämför hur mycket dom drar ur en turbogixxer...
Men det jag helst skulle vilja uppleva är ljudet av en turbomatat TLR, hur grymt skulle inte det låta? :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TLRR skrev:
HaHaHa (Skrattar som fan) åt utrycket Megafet.Det roliga är att han har tagit fram en helt ny design på bromsskivor i uppdrag från en kund i USA att matcha OZ HL02 fälgarna.Så jag bokade dom oxå.Kommer att bli skitsnyggt + plus en bromsverkan som heter duga. :yoparty Så Jocke,vi får skruva ikapp senare härna.


Finns det bild på den där skivan?? :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Twosaint skrev:
Nej inte i rostfritt, det överlåter jag åt nån annan, vi har specma som granne dom bockar rör och svetsar och har sig jag säljer det bara iom detta så får man rätt bra kontakt med verkstadsfolket. Har en polare som jobbar där han har en gammal golf cl som han har stålomspunna bromsslangar runt om på golfen =)

Turbo är alltså bara att lägga ner, pratade med MC-Express idag jobbar en kille där som åker TLR och är tydligen lite mobbad för han har inte turbo på sin hoj och hur han än vrider och vänder har han inte hittat nån plats för turbon än


Den håller ändå inte för turbo.
HammerIt i Sydafrika (tror det var dem) har slängt på en Turbo på en TLS, och den höll tyvärr inte.


Ang det rostfria:
Jag skulle vilja ha en sådan här (se bild) till mitt M4 helsystem så jag kan slänga på orginal dämparna vid besiktnign och banåkning.

Vad skulle du uppskatta att kostnaden skulle bli??
Insidans diameter ska hålla ca 54 - 55mm
 

Bifogat

  • flange.jpg
    flange.jpg
    4.4 KB · Visningar: 192

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PutteLiten skrev:
Den håller ändå inte för turbo.
HammerIt i Sydafrika (tror det var dem) har slängt på en Turbo på en TLS, och den höll tyvärr inte.


Ang det rostfria:
Jag skulle vilja ha en sådan här (se bild) till mitt M4 helsystem så jag kan slänga på orginal dämparna vid besiktnign och banåkning.

Vad skulle du uppskatta att kostnaden skulle bli??
Insidans diameter ska hålla ca 54 - 55mm
Putte för fan... förlåt, jag skulle ju mäta på mina adaptrar åt dig :rodnar

Ytterdiametern på Akrat är ca 59-60 mm, alltså innerdiametern på adaptrarna då. Är det några mer mått du behöver? Visa på bilden isåfall. :)
 

Bifogat

  • flange.jpg
    flange.jpg
    4.6 KB · Visningar: 187

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
TLRR skrev:
HaHaHa (Skrattar som fan) åt utrycket Megafet.Det roliga är att han har tagit fram en helt ny design på bromsskivor i uppdrag från en kund i USA att matcha OZ HL02 fälgarna.Så jag bokade dom oxå.Kommer att bli skitsnyggt + plus en bromsverkan som heter duga. :yoparty Så Jocke,vi får skruva ikapp senare härna.

ja ni posers kan ju bromsa ikapp ni! :arsele

hoho

:banana
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TLRR skrev:
Det går att ordna om du vill.Vi får ta en eller två semesterdagar i samband med helg,det ställer jag gärna upp på.

Tack för erbjudandet, men jag ska iallafall försöka ha det mesta gjort
redan innan vägarna börjar bli torra och grusfria. Vi får väl se hur det artar sig framåt vårkanten. :) :fyllisar
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
TRE-mod

Ett litet varningens ord om TRE-modden, låt oss säga att man mappar om insprutet och gör en bänkkörning (oftast på 4:e växeln) och får en kurva på detta. Om man sedan låser/lurar systemet till att tro att 6:ans växel är i hela tiden så har man en fetare blandning än den man justerade in vid bänkningen. Jag har frågat runt lite angående insprutet och hur det funkar. Vid låg belastning tas hänsyn tillo trycket i luftboxen och vid tung högerhand styr TPSen/spjället blandningen och kompensationen för SRADen är en fetare blandning på 5:an och 6:an. Resultatet blir en annan tändkurva?? och en fetare blandning. Jag har läst att om man justerar TPSen och synkar insugen så blir hojen bättre på låga varv. jag är skeptisk, har någon sett kurvor som visar att TRE-modden funkar?? känner ni någon skillnad som gjort det??? har läst om flera som knappt kände någon skillnad.

TLRR!!! grymma bromscylidrar....vill oxå ha... :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
1LiterDuckEater skrev:
Ett litet varningens ord om TRE-modden, låt oss säga att man mappar om insprutet och gör en bänkkörning (oftast på 4:e växeln) och får en kurva på detta. Om man sedan låser/lurar systemet till att tro att 6:ans växel är i hela tiden så har man en fetare blandning än den man justerade in vid bänkningen. Jag har frågat runt lite angående insprutet och hur det funkar. Vid låg belastning tas hänsyn tillo trycket i luftboxen och vid tung högerhand styr TPSen/spjället blandningen och kompensationen för SRADen är en fetare blandning på 5:an och 6:an. Resultatet blir en annan tändkurva?? och en fetare blandning. Jag har läst att om man justerar TPSen och synkar insugen så blir hojen bättre på låga varv. jag är skeptisk, har någon sett kurvor som visar att TRE-modden funkar?? känner ni någon skillnad som gjort det??? har läst om flera som knappt kände någon skillnad.

TLRR!!! grymma bromscylidrar....vill oxå ha... :tummenupp

min blev klart bättre (mjukare) i bottenregistret efter TPS justering och Spjällhussynkning.

TRE´n är det svårt att säga nåt om, min har en brytare på/av och när jag är medveten om det så tycker jag att den drar något bättre när den är på men ibland glömmer jag bort den i av-läget och tycker att den går riktigt bra iallafall, så det kan ju lika gärna vara inbillning.... :confused:
Vissa påstår sig uppleva stor skillnad med TRE men det är nästan alltid på amerikanska hojar så det kan ju vara någon skillnad på europa och usa hojar kanske?? min fanns det t ex ingen pair-valve på vilket det alltid gör på usa hojarna...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:
Putte för fan... förlåt, jag skulle ju mäta på mina adaptrar åt dig :rodnar

Ytterdiametern på Akrat är ca 59-60 mm, alltså innerdiametern på adaptrarna då. Är det några mer mått du behöver? Visa på bilden isåfall. :)


Det är lungt. :)

M4 har bara 55mm där du har 59-60. Och Yoshi hade 57.

59-60mm är litta stort för M4.

Jag håller på och försöka hitta på något som jag kan slänga in i rören (db eaters) som jag kan ha på bana och besiktning. :)

Har inte råd att köpa något ett tag framöver. Fick lite extra räkningar... :lol
Putte ==> Fattig. :tummenner
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Vad var det där för sinnessjuk bromscylinder? Jag har också ISR-prylar på min, men det ser inte alls ut så där :(

Angående TRE-moden så bör man göra den innan man bänkar, då blir det inga problem. Jag gjorde om min så att 1-5 tror CDE:en att det är 5:an 6 som vanligt.
Får se om det funkar nått bra sen...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag har hela kittet med 6-kolvsok, men körde lite med skivorna tillsammans med orginaloken, grym skillnad.

så här ser min ut:
 

Bifogat

  • ISR-handtag.JPG
    ISR-handtag.JPG
    110.2 KB · Visningar: 85

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
I vilket fall ser den coolare ut.

Här kommer lite mer bilder på hojen. Har blivet lite omplanering då jag inte hinner lacka några kåpor i vår, så det bli svarta orginalkåpor, och några poleerade fälgar hinner jag inte heller med, men mattsvarta blev skitfräckt det med :tummenupp
Har nästan polerat alla småbitar nu, har inte så många dagar på mig nu innan det bär iväg till Afrika, som jag nämnde tidigare.
 

Bifogat

  • dämpare.JPG
    dämpare.JPG
    73.3 KB · Visningar: 82
  • tlprojekt05.JPG
    tlprojekt05.JPG
    83.2 KB · Visningar: 76
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Wohoo!! Mina übercoola T-shirts kom som en tidig julklapp!
 

Bifogat

  • IMGP0291_2.jpg
    IMGP0291_2.jpg
    52.2 KB · Visningar: 55
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top