2451018 Tänkte ta och skriva av mig lite om vad som har "hänt" med min TLS sen jag köpte den för 1,5 månad sen.
For iväg på semestern och köpte skönheten i Skövde och körde hem den till mor o far i Västerås för att sen ta med den till LUnd när ajg for hem tänkte jag. Det första jag märkte var att hon läkte olja, men det fick ajg kompensation av för säljaren. En skitschyst kille på det viset!
Bra försäljare!
Eftersom jag inte hade varesig verktyg eller plats att skruva på hos mor o far så lämnade jag in hojen, skulle ta en dag....jo visst...
In med den på tisdagmorgon och sen där för att hämta den på kvällen. Men nej då hade de inte fått tag på packningarna som skulle bytas. Hmm jaja kommer imorrn då istället, ring om det strular mera sa jag.
Nej inte klar när jag komförbi på onsdagen, inte heller när jag ringde på torsdagen och nu började det bli tajt. Jag skulle åka ner till Lund på söndagen.
Men efter lite hot och svordommar så lyckades de få tag på packningar och skruvade ihop hojen på fredagen. Bra bra, då kom vi till betalningen. Jaha nu var det plötsligt 2800 istllet för 1500 som prisförslaget var. Dock gick de efter lite förhandling med på att 1500 var rimligt
Ett jävla överpris, speciellt eftersom dom inte verkar
veta vad dom sysslar med..... trist !
Körde iväg och vad ser jo, det läcker fortfarande olja
åker tillbaka men vi kan inte hitta vad som läcker, misstänker kopplingstångspackningen... Läcker inget mycket så ajg tar hojen till landet iaf.
När ajg sedan ska iväg är bateriet dött... Hmm startade flera gånger inn hos meken men vafan... Boostar igång henne iaf och far iväg.. Sprut pang knall spruuuuutttt... Dör och så får ajg lasta upp skönheten på kärra på söndagen och skamåka ner till Lund.
Detta är normalt beteende när batteriet är dåligt laddat, även
om hojen verkar dra runt normalt så saknas den sista lilla
hastigheten för att tända.. och sedan baktänder den!
Glöm inte att kolla så insprutningsenheten sitter kvar
i insugsgummina, rätt så ofta så ploppar dom ut om hojen
baktänder! Kolla även över vakuumslangar och annat runt om
det området efter en kraftig baktändning....
Tänkte då att pc2 kanske blev nollad vid antingen batteritorsken eller boostningen. Men så var inte fallet alls. Allt som mitt latjande med chefens laptop bidrog till var att slarva bort existerande mappen.
PC2 :an kan inte nollas........
Efter detta så märkte jag även att det läkte glykol ur skvallerhålet. Beställde då packningar till detta och bytte vilket resulterade i att det nu forsade glykol ut och in i oljan.. Detta på grund av att jag knäckt keramik ringen när jag knackade in packboxen med en hylsa stl22 istället för en 23lång som jag märkte fungerade mycket bättre.
Gör om gör rätt... Nästa vända så var oljesidan fin men det droppade glykol fortfarande
Blev till att öppna igen och rengöra keramikytorna som glider mot varandra med avfettning. Nu var det tätt iaf!
Vem tipsade dig om det med ytorna på keramiken va!
Dags att ta tag i olje läckagen. På vänster sidabeställde jag packboxen till växelaxeln och packningen till dennes kåpa samt kopplingsstångspackboxen (vad heter den egentligen?) bara för att vara på säkra sidan. Var rätt så säker på att det var växelboxen som var boven.
Och ja nu verkar det vara tätt på den motorhalvan också!
Pushrod seal heter den.... köp nån extra nästa gång!
Och så till problemet med att batteriat dog, jag mätte upp det för att se om det var dåligt men det var det icke. Mätte sen regulatorn och den verkade lite latjo. Kollade även vad jag hade ut på växelströmssidan... nada. Jahap dags att öpna och se vad som kunde tänkas vara fel.
Öpnade generatorkåpan och vad möts jag av.. Jo en skruvskalle som far runt där inne och filar ner resterande bultskallar som håller rotorn och då självklart slipar ner min stator till flis SUCK.
Blev till att rengöra allt och jaga rätt på en begangnad stator på Fleninge MC skrot, vilken jag hämtade idag! Så påt idag igen.. Lirka ur den halva skruven som satt kvar i svänghjulet (inte det lättaste jag gjort men med lite våld och en skruvdragare gick det). Och så byta alla andra skadade bultar.
Snyggt jobbat, visst är det skönt när man hittar felet och
kan lösa detta själv!
På med ny stator och rengjord rotor. Pang skruva ihop allt i värsta motoGP tempo! Sen starta och va fint hon gick laddade 13,5V på tomgång och... nej 12,4V på 5000v. Och där är jag för tillfället. Väntar nu på att rickens regulator ska komma med posten och se om den fungerar. Annars blir det en vända till fleninge på onsdag.
Kvar att göra nu är att lista ut varför det kommer lite olja mellan främre cyllen och luftburken.. Men det tar vi nog i helgen
Detta är "normalt" speciellt om man ligger på övre oljemarkeringen för
då puttar gärna vevhusventilationen ut olja i luftburken som sedan
rinner ner exakt där du beskriver! Gör rent luftburken och kör sedan oljan
lite lägre på markeringen... mot " Low "
Puh nu har jag skrivit av mig lite... ni förstår att jag e sugen på att köra min älskling va? För jag ska fanimej köra TLS på knutstorp på torsdag om jag så ska montera på trampor och en dynamo!
Sorry för ev stavfel och inkorrekt svenska, men det klarar ni nog