TL1000 motorer

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Är det någon som vet om TL1000R motorn passar i TL1000S ramen utan problem, för det är väl samma motor men 10 kusar till?.

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Hightuned skrev:
Är det någon som vet om TL1000R motorn passar i TL1000S ramen utan problem, för det är väl samma motor men 10 kusar till?.

Den passer men innsprutet er forskjellig. ( R har to injectorer per cylinder ).
Har forresten en TL1000S motor BILLIG til salgs....

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Den passar i ramen men insprutningen går inte dit utan att göra om ett stag i ramen som går under luftburken. Sen har TLr en vattenkyld oljekylare och annan vattenpump så man måste nog trixa lite med kylaren också. Vet ej hur det är med kablaget dock. Förmodligen måste man byta kabelhärva och instrumentering också, alternativt göra om kontakterna.

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Har ingen aning om huruvida TLRns motor passar i TLSens ram men faktum är att TLRn har färre hästar än TLSen!!
Jo jag vet att Suzuki uppger 135 i TLRn och 125 i TLSen men det är en marknadsföringsgrej som Suzuki hade för sig!
Enl. en större test där mängder av hojjar är bänkade kan man läsa att TLS har 127-132 hk medans TLRn kommer som bäst upp i 123 hk :skrämd
Läs Perfomance Bikes nummer *ska kolla när jag kommer hem*

:fyllisar

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jo, TLR motor passar "enkelt" i TLS ramen.

MEN det är en del jobb med det hela.

Är du seriös i att göra det så skulle jag VERKLIGEN rekommendera dig att söka på detta på www.tlplanet.com för där är det personer som gjort det. :)

Jag tror till och med det finns en "steg för steg" med lite bilder på hur man ska göra. :)
I princip så den informationen om en TL som inte finns på TLplanet är knappt lönt att veta. Finns otroligt kompetenta personer där.
Gäller både TLS och TLR. :)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Svane skrev:
Har ingen aning om huruvida TLRns motor passar i TLSens ram men faktum är att TLRn har färre hästar än TLSen!!
Jo jag vet att Suzuki uppger 135 i TLRn och 125 i TLSen men det är en marknadsföringsgrej som Suzuki hade för sig!
Enl. en större test där mängder av hojjar är bänkade kan man läsa att TLS har 127-132 hk medans TLRn kommer som bäst upp i 123 hk :skrämd

TLS har färre hästar än TLRen. Men däremot så kan den kännas starkare vid normal körning eftersom den har bättre botten och mellanregister.
Det är i princip bara på toppen som TLRen har mer kräm.

Jag har aldrig sett eller hörtalas om en orginal TLS som har över 120 hästar på slangen...

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Med lite jobb :va får du in den i 748/916 också. Fanns nån snubbe i england som var trött på att laga sin ducce stup i kvarten :rofl , så han byggde om sin 916 och satte i TL-R motorn. Och det ska ha blivit bra dessutom.

Har läst detta på MCN:s hemsida för nått år sen.

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Svane skrev:

Knappast ett "faktum" som du säger... TLS hade med 1:a ECU:n ca 115-119 hk på slangen. Pga av barnsjukdomar etc trimmades den ner med olika versioner på boxarna så de till slut landade kring 108-112 hk. Allt detta under -97. -98 kom TLR som då bänkade kring 115-120 att jämföras med en -98 TLS som då hade sista generationens box (108-112). Det skiljer inte alltid 10 hk men R HAR mer krut och till en del även bättre prylar i motorn. Däremot är en -97 TLS med första generationens ECU klart jämbördig med en TLR. Tyvärr byttes dessa boxar under servicen och "försvann". Har själv haft både TLS (med 3 olika ECU...) och TLR så lite koll har jag trots allt...
En TLS som har ca 130 hästar är antingen körd i en väldigt okalibrerad bänk eller så är den trimmad. För att en S (och R) ska hamna där krävs iaf helsystem, mappning av sprut och lite portning.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Svane skrev:

Alltid kul när folk som inte har nån koll på TL uttalar sig....

Har sett massor av uppgifter från dynokörningar på tlplanet.com, såhär ser det ut generellt:

TLS, 110 - 115 rwhp (97:eek:rna är något starkare)

TLR, helt original 118 - 121 rwhp
(TLR med bolt-on, annat filter och ommappning 123 - 126 rwhp)

Har blivit något av en myt att S:en skulle vara starkare, faktum är att R:en faktiskt ger 5 - 10 hp mer på gummit rent generellt, men S´en har ett lite annorlunda register med mer kräm i botten.

Sen kan det ju ha hänt att de har fått något måndagsex av en R till ett test men en frisk helt original R ger ca 120rwhp och jag har då aldrig sett en helt oskruvad S som ger mer än 115rwhp.

Håller med Putte här, om du verkligen vill veta hur man gör bytet och vad som krävs så är det bara att ställa frågan på tlplanet.com

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
J-Bone skrev:
Alltid kul när folk som inte har nån koll på TL uttalar sig....

:hihi :hihi :hihi

Jag är inte så lättroad som du men visst kan det vara skoj att läsa just sådana uttalanden :rolleyes:

Och med ditt uttalalande vill du visa att du skulle vara någon som har koll????

Du är samma kålsupare som oss andra, citat "Har sett massor av uppgifter från dynokörningar på tlplanet.com..."
Precis som jag så har du också läst så vad skiljer dig från mig??? Du äger förvisso ett sådant åbäke men annars inget! Du har, enligt dina egna preferencer, precis som mig och 99% av alla andra här på forumet, NOLL KOLL!!!!!

PS. jag viskar o hoppas ingen hör mig men jag är tidigare ägare av en TLR -98....

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Svane skrev:
:hihi :hihi :hihi

Jag är inte så lättroad som du men visst kan det vara skoj att läsa just sådana uttalanden :rolleyes:

Och med ditt uttalalande vill du visa att du skulle vara någon som har koll????

Du är samma kålsupare som oss andra, citat "Har sett massor av uppgifter från dynokörningar på tlplanet.com..."
Precis som jag så har du också läst så vad skiljer dig från mig??? Du äger förvisso ett sådant åbäke men annars inget! Du har, enligt dina egna preferencer, precis som mig och 99% av alla andra här på forumet, NOLL KOLL!!!!!

PS. jag viskar o hoppas ingen hör mig men jag är tidigare ägare av en TLR -98....

Ehh... bra argumenterat där... eller nåt... :gnissla

Jag utger mig inte för att vara expert på ämnet men jag har uppenbarligen bättre koll än dig på just detta eftersom de siffror jag uppger stämmer och dina verkar tagna ur luften...

Jag har förvisso också läst mig till mycket av det jag jag kan om "åbäkena" förutom allt jag har grejat på egen hand med mitt "åbäke" men grejen är att jag har inte bara läst en artikel i en blaska, jag har researchat dem i flera år, speciellt R´en. Så jag vågar påstå att det jag skriver i ämnet är ganska så välgrundat.

Eftersom du har ägt ett "åbäke" så tycker man ju att du borde veta bättre än att hävda felaktiga uppgifter som "fakta", eller?

Jag förstår att du kände dig påhoppad när jag skrev "utan koll", och det är säkert därför du börjar med pajkastning. Du har säkert kanonkoll på en massa grejor men i just detta fallet skriver du felaktigheter och påstår sen att det är fakta, vilket upprörde mig, eftersom det inte är första gången folk häver ur sig saker om just dessa "åbäken" utan att ha tillräckligt med kött på benen först.

Ber om ursäkt om du kände dig påhoppad.

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
J-Bone skrev:
Ehh... bra argumenterat där... eller nåt... :gnissla

Jag utger mig inte för att vara expert på ämnet men jag har uppenbarligen bättre koll än dig på just detta eftersom de siffror jag uppger stämmer och dina verkar tagna ur luften...

Jag har förvisso också läst mig till mycket av det jag jag kan om "åbäkena" förutom allt jag har grejat på egen hand med mitt "åbäke" men grejen är att jag har inte bara läst en artikel i en blaska, jag har researchat dem i flera år, speciellt R´en. Så jag vågar påstå att det jag skriver i ämnet är ganska så välgrundat.

Eftersom du har ägt ett "åbäke" så tycker man ju att du borde veta bättre än att hävda felaktiga uppgifter som "fakta", eller?

Jag förstår att du kände dig påhoppad när jag skrev "utan koll", och det är säkert därför du börjar med pajkastning. Du har säkert kanonkoll på en massa grejor men i just detta fallet skriver du felaktigheter och påstår sen att det är fakta, vilket upprörde mig, eftersom det inte är första gången folk häver ur sig saker om just dessa "åbäken" utan att ha tillräckligt med kött på benen först.

Ber om ursäkt om du kände dig påhoppad.

Jag anser inte dig expert på ämnet i heller och har aldrig påstått dig vara, inte mig själv i heller...
Huruvida dina uppgifter stämmer och mina inte vill jag vara osagt. Jag uppger precis som du bara vad jag läst.
Exakta antal hk vill jag iof låta vara osagt då jag inte kommer ihåg siffrorna exakt bara att det finns en historia om att TLSen är medvetet nedskriven och vise versa...

Bara för jag ägt ett sådant "åbäke", en benämning vilken du inte bör hänga upp dig på (skrev jag ju bara för att jag var sur), så är det inte sagt att jag inte kan fara med osanningar. Iof skrev jag det felaktiga ordet "faktum" vilket kanske är fel om man uppger saker utifrån källor men om källan verkligen ljuger eller inte kan ju inte vi veta. Så att säga att jag hävdar "felaktiga uppgifter..." är väl inte riktigt rättvist?

Nog om detta, en ursäkt till J-Bone om det uppfattades som pajkastning och en till min Duccebroder Hightuned för att vi pajjade hans tråd!

Lets kiss and make up, shall we? :fyllisar

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Svane skrev:
Jag anser inte dig expert på ämnet i heller och har aldrig påstått dig vara, inte mig själv i heller...
Huruvida dina uppgifter stämmer och mina inte vill jag vara osagt. Jag uppger precis som du bara vad jag läst.
Exakta antal hk vill jag iof låta vara osagt då jag inte kommer ihåg siffrorna exakt bara att det finns en historia om att TLSen är medvetet nedskriven och vise versa...

Bara för jag ägt ett sådant "åbäke", en benämning vilken du inte bör hänga upp dig på (skrev jag ju bara för att jag var sur), så är det inte sagt att jag inte kan fara med osanningar. Iof skrev jag det felaktiga ordet "faktum" vilket kanske är fel om man uppger saker utifrån källor men om källan verkligen ljuger eller inte kan ju inte vi veta. Så att säga att jag hävdar "felaktiga uppgifter..." är väl inte riktigt rättvist?

Nog om detta, en ursäkt till J-Bone om det uppfattades som pajkastning och en till min Duccebroder Hightuned för att vi pajjade hans tråd!

Lets kiss and make up, shall we? :fyllisar

Det är taget. :) :fyllisar

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
jag har haft en TLs före den TLr jag har nu...

Båda är körda i bromsbänk (samma)

TLs 113 hk...vid 200mil
TLr 119 hk.....vid 160 mil

båda helt orginal

Last edited:

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Sen tål TLr mer stryk än TLs, tror jag. Hoppas om inte annat.
TLs har en porslinsmotor. Tål ej att tuktas hur länge som helst.
Eller så är det min körstil som tar knäcken på det mesta.... :gnissla

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...