TL1000R eller inte??

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Rydde skrev:
2258540 Jag har en Tl 1000R och är faktiskt kanon nöjd. Har tidigare haft effektstarkare radfyror men tycker att effekten i min gott och väl räcker till. Tycker heller inte att det är något problem att åka runt med kompisar som har effektstarkare hojar. Huruvida man hänger med en r1a eller inte när vägen svänger beror nog mest på hur duktig man är som förare. Jag kände att jag ville ha en något udda hoj som ingen annan i här runt i trakten hade och tycker nu att jag har hittat det ultimata. Min hoj kanske toppar 270 på mätarn och jag saknar då inte dom där extra 30 km som mina tidigare hojar har toppat i. Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag haft den i ett år nu och har bara toppat den en gång. Det är det som är så skönt med denna hoj ,man känner liksom inget behov av att bröla på i 250 knyck. En Tl1000 har nåt annat som stillar ens fart behov. Om du köper en Tl1000R eller en s spelar ingen större roll det är en smaksak. Lycka till...
:tummenupp Håller med! Jag har oxå haft värsting men man har liksom inte nytta av en hoj som toppar nästan 300 särskilt ofta :brinnerup då är det faktiskt roligare med en hoj som har lite karaktär och fortfarande skaplig effekt. Man hänger ändå skapligt på värstingarna så länge som man inte gasar motorväg.
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Palmas skrev:
2258620 Jag kan inte hålla mig. :mad: Jag måste också kommentera dina funderingar på inköp. Har även tidigare retat upp TL1000R ägare med mina kommentarer.

Visst TLR:en har en mycket skön gång, ett härligt vridmoment och härligt ljud men min åsikt är att det är allt också. Den är stor, tung, trögstyrd och många av de som har köpt en som jag har pratat med vill ganska snabbt byta till något annat.

En kompis råkade ut för svårt vobbel och krachade med sin och originalmonterad styrdämpare säger väl en om "karaktären" som vissa vill kalla det.

Jag har provkört TLR:en för längesedan och tyckte redan då att körställningen var en av de jobbigaste jag har varit med om. Du får som böja dig över tanken.

Gillar du ändå ljudet och karaktären på twinnar tycker jag att du ska titta närmare på Aprilian. Har även provkört den och tycker att det är en smidigare och mer lättkörd cykel med lika bra drag, om inte bättre.

Tycker att TLR:en är klart övervärderad och 65 000,- låter väldigt dyrt för en sex år gammal hoj. Powercommander, helsystem, Öhlinare etc etc, extragrejorna betalar du nästan bara för när hojen är ny. Det ska som bara sitta på en beg hoj.

Du bestämmer ju naturligtvis själv, jag vill bara visa att det finns två sidor på myntet. Det här är min åsikt om TLR och någon annan får naturligtvis tycka annorlunda.

Lycka till med hojköpet :tummenupp Önskar att jag själv satt med liknande problem snart....




Det du nu säger är ju faktiskt inte helt fel. Min TLR är inte lika smidig som dom R1or som jag ägt men detta stör mig inte. R1an är ju extremt lätt svängd. Jag tycker inte att man ska jämföra dessa två. Vill man ha en extrem racer så ska man välja en R1a eller en zx10r eller dylikt. Tl1000R är en skön kombination av det mesta tycker jag. Den är mer lättsvängd än dom flesta hojar men ska inte jämföras med gat hojar som egentligen passar bättre på bana. När det gäller Aprillia så tycker jag att dom gör grymt läckra hojar och skulle mkt väl kunna tänka mig att köpa den senaste 06ans mille factory när den kommer ner i ett normalt begpris. Nått vobbel det harjag faktiskt inte känt av på min så det kan jag inte kommentera. När det gäller priset på 65000:- så är det på tok för dyrt. Han har säkert lagt ut en massa pengar på den men det kan man inte räkna med att få ut vid en affär. Med lite tålamod så hittar du nog en för 50-550000. Körstälningsmässigt så sitter jag bättre på Tillern än på R1a och sen så skyddar ju kåpan mkt bättre ån på R1an när man högfartstourar.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Akke skrev:
2258478 spelar det någon roll om den har powercommander? vad kan man få ut utav den då?

ja med helssystem o kn är de väl ett måste..de är väl grejerna som ökar flödet men powern som ställer bränsle luft o så..
iaf..för min körning med dessa grejer tog de aldrig slut på effekt..
drog starkt hela tiden upp emot 270 mätarfart..sen börja den sacka men inte så mycket.
(1 kugg ner fram.)
jo den gånga jag sakna efekten var då jag vart frånkörd av en volvo 850 :brinnerup
han körde snabbt kan man säga..undra vad han hade under huven :rolleyes: jag släppte vid 270-280 mens han fortsatte :3freak
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
ozeo skrev:
2259340 ja med helssystem o kn är de väl ett måste..de är väl grejerna som ökar flödet men powern som ställer bränsle luft o så..
iaf..för min körning med dessa grejer tog de aldrig slut på effekt..
drog starkt hela tiden upp emot 270 mätarfart..sen börja den sacka men inte så mycket.
(1 kugg ner fram.)
jo den gånga jag sakna efekten var då jag vart frånkörd av en volvo 850 :brinnerup
han körde snabbt kan man säga..undra vad han hade under huven :rolleyes: jag släppte vid 270-280 mens han fortsatte :3freak


Visst sitter hastighets mätningen på främre drevet på TL(R,S),SV? så om du har drevat ett kugg ner så stämmer mätaren ännu sämre än den brukar göra..även om de värkar stämma dåligt med orginal drevningen också tyvär.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Lam-Kaka skrev:
2259348 Visst sitter hastighets mätningen på främre drevet på TL(R,S),SV? så om du har drevat ett kugg ner så stämmer mätaren ännu sämre än den brukar göra..även om de värkar stämma dåligt med orginal drevningen också tyvär.

vet inte men de va nån annan på forumet som hade ne tl1000 med ett kugg ner fram som sa att mätarn inte skulle fela så tokmycket.

men hur sitter mätningen på framdrevet?
i v-låda kan jag fatta men på drevet :va



sen vad jag hört mår tl bätte av ett kugg ner fram då den orkar bättre på toppfarten.
 

Suzuki TL1000R

WWJD- What Would Jesus Do?
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
[Äin kåmma fewra leyters bleau auk woeet Seuwseuwkee gee äss äxx]
TLR:en har ju underbar karaktär.

Köpte min -99 i september förra året. Hade då gått 2800 mil. Jag har micronljuddämpare och filter på, dock ingen commander (men det är nästa investering). Gav 45000 för den och den är riktigt fin. 65 000 låter helt klart dyrt om man skall jämföra med min iaf. Dock tror jag att jag fick den till ett riktigt bra pris. Brukar väl ligga runt 55 000 om inte jag har sett helt fel.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Palmas skrev:
2258620Har även tidigare retat upp TL1000R ägare med mina kommentarer.

Struntprat retar alltid upp folk ;)

Visst TLR:en har en mycket skön gång, ett härligt vridmoment och härligt ljud men min åsikt är att det är allt också. Den är stor, tung, trögstyrd och många av de som har köpt en som jag har pratat med vill ganska snabbt byta till något annat.

De flesta TL ägare jag känner vill inte byta.
Jämfört med en sporthoj från 2006 är en TLR tung och trög styrd. Men det mesta av det går att justera bort med enkla medel. Och därefter kan man lägga lite pengar på det och får det ännu bättre. Men man kommer inte att få den lika fin som en sporthoj från 2006.
TLR'en var pinsamt dåligt inställd från fabriken. Men jag antar att det var för att den endast utvecklades under ett år. Ett års utveckling till och de hade skimsat upp den några mm där bak och höjt gaflarna i kronorna där fram. I princip gratis förändringar.
Har man pengar kan man ju dumpa rotationsdämparen och spara ett par kilos dödvikt. Finns ett par bra och billiga alternativ. Finns naturligtvis ett par dyra också, men de är marginellt bättre än de "billiga".
Vikten är jobbigare/dyrare att åtgärda, men bakdämpare och slip-on så har du fixat 10 kilo...


En kompis råkade ut för svårt vobbel och krachade med sin och originalmonterad styrdämpare säger väl en om "karaktären" som vissa vill kalla det.

Låter mer som om det var fel på hans hoj.
Jag har kört i 3 år utan styrdämpare på min TLR. Enda gången jag fått styrfladder var efter en wheelie med en sne nersättning. Men den skakade bara till lite.
R'en är en stabil konstruktion, det är ju därför den känns lite trög och tung.
S'en däremot fick ju smeknamnet "Widdow maker" på grund av sin wobbel benägenhet. Detta löstes i stort med en styrdämpare.


Jag har provkört TLR:en för längesedan och tyckte redan då att körställningen var en av de jobbigaste jag har varit med om. Du får som böja dig över tanken.

Mmm, det är ju en Suzuki...
Vill du har en touringkörställning köp en ZX9 eller något.


Gillar du ändå ljudet och karaktären på twinnar tycker jag att du ska titta närmare på Aprilian. Har även provkört den och tycker att det är en smidigare och mer lättkörd cykel med lika bra drag, om inte bättre.

Millen är en grymm hoj som jag absolut håller med om att man ska prova om man gillar Twinnar. :)
Den nya är ju dessutom super sexig. :)


Du bestämmer ju naturligtvis själv, jag vill bara visa att det finns två sidor på myntet. Det här är min åsikt om TLR och någon annan får naturligtvis tycka annorlunda.

Jupp.
Finns inget substitut för provkörning.
EN TLR är troligtvis inget för en nybörjare eller kanske ens en förstagångs sporthojs ägare. Det ÄR skillnad på en TL och en ZXCBRR bla bla hoj. Båda typerna har sina för och nackdelar, och som nybörjare är nog en ZXCBRR bla bla enklare att leva med, och absolut enklare att köra.
När man tröttna på enkelheten och karaktärlösheten kan man ju köpa sig en TL, Mille, eller en Ducce om man har råd. :)

:hej
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
oj oj oj... mycket åsikter här.. vad ska man välja.. :confused:
funderar fram o tillbaka. :3freak
tror jag fått några cyklar att välja mellan nu känns som om jag vänt helt nu
zx9r, r1, gsx1000r tycker att cbr ser kraftiga o fina ut men överpris på dessa.
känns som ninjan från 98a är mest prisvärd..? och en annan fråga har rettorna gått ner i pris hos försäkringsbolagen? kanske är vissa modeller bara ex 98an?

tackar hittills för alla svar :tummenupp
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Akke skrev:
2262040 oj oj oj... mycket åsikter här.. vad ska man välja.. :confused:
funderar fram o tillbaka. :3freak
tror jag fått några cyklar att välja mellan nu känns som om jag vänt helt nu
zx9r, r1, gsx1000r tycker att cbr ser kraftiga o fina ut men överpris på dessa.
känns som ninjan från 98a är mest prisvärd..? och en annan fråga har rettorna gått ner i pris hos försäkringsbolagen? kanske är vissa modeller bara ex 98an?

tackar hittills för alla svar :tummenupp

Försäkringarna på alla gammla hojar typ -98:eek:r har gått ner radikalt. Jag har idag en TLS och funderar lite på att byta till en R1:a då den är lättare och har fler hästar. Nu har jag kört hoj i många år och kan utnyttja en snabbare hoj. Är du inte lika erfaren kommer du att köra lika snabbt med en TL som vilken annan hoj som helst och kan du köra så kör du från många på krokväg med en TL (inte med orginalinställning på fjädringen dock). Raktfram är den inte snabb nog. Är du duktig nog kan du köra från R1:eek:r på krokväg med en Ducce 750SS (70 kh) för det har jag gjort, hehe :rofl . Körde förövrigt 80 mil i sträck helgen som gick med TL:en och det var inga stora problem.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
ozeo skrev:
2259354 vet inte men de va nån annan på forumet som hade ne tl1000 med ett kugg ner fram som sa att mätarn inte skulle fela så tokmycket.

men hur sitter mätningen på framdrevet?
i v-låda kan jag fatta men på drevet :va



sen vad jag hört mår tl bätte av ett kugg ner fram då den orkar bättre på toppfarten.

:3freak , mja menade i v-lådan o inte på bakhjulet som på millen :död
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Akke skrev:
2262040 oj oj oj... mycket åsikter här.. vad ska man välja.. :confused:
funderar fram o tillbaka. :3freak
tror jag fått några cyklar att välja mellan nu känns som om jag vänt helt nu
zx9r, r1, gsx1000r tycker att cbr ser kraftiga o fina ut men överpris på dessa.
känns som ninjan från 98a är mest prisvärd..? och en annan fråga har rettorna gått ner i pris hos försäkringsbolagen? kanske är vissa modeller bara ex 98an?

tackar hittills för alla svar :tummenupp


Är du ung och med färskt kort så, köp något billigt som du har råd att försäkra, och sedan nästa år (nu till vintern) så kommer du har mer erfarenhet och ha lite mer kött på benen vid val av hoj.
Att köpa "värsta hojen" direkt är lite slöseri med pengar. Och så är der alltid roligt att byta hoj dessutom :)

Ta en titt på ZX750R och GSR750 oxkså. Fina hojar, men körställnignen är kanske lite väl rejsig.
Tänk också på att i princip alla "äldre" sporthojar har körts relativt hårt, många är lätt vurpade med lite små skador här och där. Kosmetica får man ta, men seriösa saker är det bara att gå ifrån. Det finns mååååånga sporthojar att köpa...

Vid provkörning testa så att hojen inte går snett vid kraftig inbromsning. Detta kan tyda på ramsne hoj. Om inte annat så betyder det meka. Och tja, köp annan hoj...
(opps, hinner inte avsluta...)

Lycka till
:hej
 

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Älmhult
Hoj
Honda 900rr i nyskick
Akke skrev:
2258909 Ja ni gjorde ju inte saken lättare nu... :confused:
Känns som man ska lägga ner projektet om TL:n...

kanske man ska fundera på dem mer vanliga cyklarna..?
CBR, ZX9R och GSX1000R?

Lyssna till hjärtat!!! Köp en TLR eller en S om det nu är en sådan du jagar.
Vad det gäller tyngd osv är inte så farligt. Visst gämför man med R1 o extrema maskiner så är den tyngre. Men att åka fort när det svänger sitter mer i huvudet än i maskinen tycker jag. Jag vet en kille som körde 8 or runt de flesta R1 på bana och han hade en Gsx-r 1100 från 91 . Där snackar vi tyngd som ett lok.
Men snabb är han. Nu kör han visserligen glidare men han smiskar på bra i alla fall kan jag säga.
Nä min erfarenhet är att det är en helt ok maskin men karaktär.
Hur snabbt kör man egentligen ?? man kör ju inte i 250 hela tiden så toppfarten behöver du nog inte oroa dig för. :D
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Jag har en TL1000S och älskar hojen, mycket för att den är egen och jag gillar outsiders (är ihop med en trebent hermafrodit som kan alla ord baklänges), skämt åsido, men att åka och äga så är tex Thundercat, CBR600 grymma exempel på helkåpehojar som är sjukt lätta att lära sig använda, snälla, förlåtande.

Sen kommer R1, GSXR600-750-1000, R6, som är sportigare, snabbare och vassare, men också lite klurigare om det är första sporthojen.

ZX9R(-97), Thunderace och GSXR1100 är relativt tunga hojar som är bekväma, även om du är reltaivt lång, tänk på att du ser "löjlig" ut om du är 1,85 cm och åker en liten hoj...och det kan bli besvärlig vinkel för ben osv.

ZX9R 98- är relativt lätt, lättkörd, stark och snabb, finns en hel del med yoshi och annat godis för billigare pengar än TL1000R.

Orsaken till mitt köp av TL1000S var att lugna ner mig, då den är rätt skön att puttra runt i 100-150 med och "glida" på 70-90 vägar, och det primära att jag tycker den är helt bisarrt snygg och cool!

Men man får kämpa och ha sig för att hänga med Ducati, R1 osv...

Köp en hoj som är inreggad senast 98 (R1, ZX9R osv) så är försäkringarna relativt billiga i allmänhet.

Tänk på vad du vill göra med hojen, vad ärdet primära? Glida till fiket och ha en cool hoj? Köra hårt på kringelkrokabulten, köra bana, högfartsleka? Köp ALLTID hoj efter behov...!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Akke skrev:
2262040 oj oj oj... mycket åsikter här.. vad ska man välja.. :confused:
funderar fram o tillbaka. :3freak
tror jag fått några cyklar att välja mellan nu känns som om jag vänt helt nu
zx9r, r1, gsx1000r tycker att cbr ser kraftiga o fina ut men överpris på dessa.
känns som ninjan från 98a är mest prisvärd..? och en annan fråga har rettorna gått ner i pris hos försäkringsbolagen? kanske är vissa modeller bara ex 98an?

tackar hittills för alla svar :tummenupp

Men har du helt gett upp tanken på en twin?? Testa Aprilia RSV Mille, du kommer att älska den :) :) Och den är fan så mkt sexigare än alla Rettor och 929 som det går 13 på dussinet av....
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
fazerfun skrev:
2262800 Men har du helt gett upp tanken på en twin?? Testa Aprilia RSV Mille, du kommer att älska den :) :) Och den är fan så mkt sexigare än alla Rettor och 929 som det går 13 på dussinet av....


jadu den såg ju inte illa ut!
vad kan man jämföra den med?
hur är försäkring,serivice och delar till den?
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Akke skrev:
2262931 jadu den såg ju inte illa ut!
vad kan man jämföra den med?
hur är försäkring,serivice och delar till den?

Sköt serviceintervall, snåla inte på oljebyten, använd inte för tunn olja, så har du en hoj som inte brukar krångla...RSV:n håller.

Mille R är generellt dyrare i försäkring, Factory superdyr, men som vanligt, jämför! Ta olika regnummer och ring runt, enda svaret du kan få på frågan om försäkring :)

http://www.blocket.se/vi/8469899.htm?ca=11_s

Fin hoj med Öhlins runtom, nya motorn, styrdämp öhlins, OZ magnesiumfälgar, slipon m.m. m.m., du kan nog få den för 67 eller liknande...

http://www.blocket.se/vi/8071737.htm?ca=11_s

Fin, inte "R"...
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Kom på en fråga till angående TL:n jag va intresserad av när jag provkörde den så när man växla ner under ca100 så kunde den ibland låsa bakdäcket någon sekund. Är detta vanligt med dem? Eller kan det vara något annat?
Det kunde hände någon gång så där men det va lika otrevligt varje gång.... :confused:
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top