TL1000R mot GSXR1100 / RF900????

GSXR 750 -95

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki TL 1000R
Har haft en GSXR1100 -98 tidigare, bytte ner mig till GSXR750 -95 blev en besvikelse... Roligare att leka med men vanlig körning kändes motoreffekten på...
Ska köpa ny nu, undrar om någon har erfarenhet av cyklarna ovan å kan rekomendera nån??? :confused:
TACK!!!!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
TLR är en betydligt modernare konstruktion än gixxern. Borde alltså vara kvickare och stadigare i chassie etc. Lite lägre effekt än gixxern men som sagt, lägre vikt också.
Har inte kört RF men en polare hade en sån, sen lånade han min första tiller för en testkörning och belv mycket imponerad av att den var så mycket smidigare än hans knarr.

Jaja, jag vet att ynglen tycker att R6 är bättre eftersom dom är ännu kvickare i chassiet men alla vill ju inte ha pocketbikes.



Edit:
TL-tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1387
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
GSXR 750 -95 skrev:
Har haft en GSXR1100 -98 tidigare, bytte ner mig till GSXR750 -95 blev en besvikelse... Roligare att leka med men vanlig körning kändes motoreffekten på...
Ska köpa ny nu, undrar om någon har erfarenhet av cyklarna ovan å kan rekomendera nån??? :confused:
TACK!!!!

Jag gick från -95ans r1100 till en tlr.
Kan ju säga att skillnade är helt underbar.
Du kommer inte sakna 1100 speciellt. Vrid finns det tidigt.. Och chassite är kanon.. Finns dock lite lätta modifieringar du bör göra på den för att få den att går riktigt fint på krokig väg.

Vill du dessutom ha mer pulver (vem vill inte det) så kan jag varmt rekomendera en pc2a samt bolton rör. Eller varför inte helssystem. Sen ska du göra en luftburksmod.. Också den mycket enkel och´myckent märkbar på tlren. Givetvis gör du den innan bänkning...

Chassie mod som annars bör göras.
Det är som så att tlen i original har en tendens driva ut i kurvorna.
För att motverka detta så chimsar du upp bakdämparen med 3-6 mm, använd stora brickor som du trär på mellan övre fästetpå dämpare och fästet i ramen.
Du kan även sänka gaffelkronan ca 10mm.
På Tlr sitter det 190 däck original. Det kan du byta till ett 180 istället...

Jag drevade dessutom upp min med ett större drev bak.. 42 kugg tror jag jag satte.
Detta gav en mycker roligare utväcxling.

Står valen mellan dessa hojar du räknat upp så finns det inget val i mitt tycke...

Lycka till
// SENSEI
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
SENSEI skrev:
Jag gick från -95ans r1100 till en tlr.
Kan ju säga att skillnade är helt underbar.
Du kommer inte sakna 1100 speciellt. Vrid finns det tidigt.. Och chassite är kanon.. Finns dock lite lätta modifieringar du bör göra på den för att få den att går riktigt fint på krokig väg.

Vill du dessutom ha mer pulver (vem vill inte det) så kan jag varmt rekomendera en pc2a samt bolton rör. Eller varför inte helssystem. Sen ska du göra en luftburksmod.. Också den mycket enkel och´myckent märkbar på tlren. Givetvis gör du den innan bänkning...

Chassie mod som annars bör göras.
Det är som så att tlen i original har en tendens driva ut i kurvorna.
För att motverka detta så chimsar du upp bakdämparen med 3-6 mm, använd stora brickor som du trär på mellan övre fästetpå dämpare och fästet i ramen.
Du kan även sänka gaffelkronan ca 10mm.
På Tlr sitter det 190 däck original. Det kan du byta till ett 180 istället...

Jag drevade dessutom upp min med ett större drev bak.. 42 kugg tror jag jag satte.
Detta gav en mycker roligare utväcxling.

Står valen mellan dessa hojar du räknat upp så finns det inget val i mitt tycke...

Lycka till
// SENSEI
Japp TL rockar + att den mullrar så jävla gott
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Hur kan man jämföra en Radfyra med en twin det är ju som att välja mellan en gris och en hund :confused:
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
SvartR1a skrev:
Hur kan man jämföra en Radfyra med en twin det är ju som att välja mellan en gris och en hund :confused:
Ehh Vänta nu... inför ett köp så jämför man mellan de tänkbara objekten....

Vad vill du ha sagt igentligen?
 
Last edited:

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
SENSEI skrev:
Ehh Vänta nu... inför ett köp så jämför man mellan de tänkbara objekten....
Vad vill du ha sagt igentligen?

Svårt att jämföra motorcyklar med så otroligt olika egenskaper. Man bör ju vara på det klara på om man vill köra twin eller radfyra, Men det är klart har man inte bestämt sig för det än så ska man ju alltid hålla dörrarna öppna. Jag skulle då ha lite smalare kriterier, Vill inte vara elak eller spydig bara så ni vet :tummenupp
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
SvartR1a skrev:
Svårt att jämföra motorcyklar med så otroligt olika egenskaper. Man bör ju vara på det klara på om man vill köra twin eller radfyra, Men det är klart har man inte bestämt sig för det än så ska man ju alltid hålla dörrarna öppna. Jag skulle då ha lite smalare kriterier, Vill inte vara elak eller spydig bara så ni vet :tummenupp

Vet inte om vilken erfarenhet du har...
När jag väljer hoj så funkar det typ så här
1. Hur vill jag köra, hur kör jag... dvs anändningsområdet.
2. Vilka hojar motsvarar det?
3. Vilka av dessa har jag ekonomi för?

Sen kikar jag på dessa modeller och bestämmer mig för den jag trivs bäst med.
I detta fal så tycker killen att 750 var för klen i jmf med 1100.
I detta fall så kommer han då få en hoj som i chassit är bättre än R750 och får ett vrid liknande R1100.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
SENSEI skrev:
Vet inte om vilken erfarenhet du har...
När jag väljer hoj så funkar det typ så här
1. Hur vill jag köra, hur kör jag... dvs anändningsområdet.
2. Vilka hojar motsvarar det?
3. Vilka av dessa har jag ekonomi för?

Sen kikar jag på dessa modeller och bestämmer mig för den jag trivs bäst med.
I detta fal så tycker killen att 750 var för klen i jmf med 1100.
I detta fall så kommer han då få en hoj som i chassit är bättre än R750 och får ett vrid liknande R1100.

Helt klart men det finns ju människor som tittar på mer än praktiska förhållanden hos hojar. Jag väljer då till99% hoj efter smak. Som bekant så finns det en ganska stor klyfta vad gäller smak mellan V-twin och radfyra. Vissa skulle aldrig ens snegla på den andra beroende på vilken smak dom har.

Vad säger du? Sluttjafsat och tillbaka till ämnet :tummenupp
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
SvartR1a skrev:
Helt klart men det finns ju människor som tittar på mer än praktiska förhållanden hos hojar. Jag väljer då till99% hoj efter smak. Som bekant så finns det en ganska stor klyfta vad gäller smak mellan V-twin och radfyra. Vissa skulle aldrig ens snegla på den andra beroende på vilken smak dom har.

Vad säger du? Sluttjafsat och tillbaka till ämnet :tummenupp
Jo..
Förövrigt så beror det nog för det mesta på att de inte har provat en twin.. tex
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Eftersom den var med i trådens titel...
Hur är RF900:an i effekt och körning? Mitt ex hade en RF600R som jag körde några ggr och gillade hojen som sådan. Nu när jag letar en hyfsad hoj till bra pris så har rf900 dykt upp i tankarna med även om jag sneglar mer på en CBR900RR eller gixxer 750...
Så vad säger ni om tex en -97 rf900? Är det en hyfsad hoj att börja med ? Känns mer som sporttourer och kanske inte så sportig som de andra men jag gillade rf600 som hon hade och hur mycket skiljer det på rf600 och rf900 egentligen förutom effekten? Som ni förstår kan jag ej dessa hojar och ber allra ödmjukast om hjälp ;-)
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
GST Spyder skrev:
Eftersom den var med i trådens titel...
Hur är RF900:an i effekt och körning? Mitt ex hade en RF600R som jag körde några ggr och gillade hojen som sådan. Nu när jag letar en hyfsad hoj till bra pris så har rf900 dykt upp i tankarna med även om jag sneglar mer på en CBR900RR eller gixxer 750...
Så vad säger ni om tex en -97 rf900? Är det en hyfsad hoj att börja med ? Känns mer som sporttourer och kanske inte så sportig som de andra men jag gillade rf600 som hon hade och hur mycket skiljer det på rf600 och rf900 egentligen förutom effekten? Som ni förstår kan jag ej dessa hojar och ber allra ödmjukast om hjälp ;-)


Köp CBR900RR 96-
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
RF900 är väl lite av en doldis eftersom den inte har lika mycket "supersportframtoning" som ex vis Fireblade men det är faktiskt en rätt rapp knarr. Ex vis en av de snabbare (inom samma årskullar) 0-201 meter, antagligen beroende på hyfsat mos i puffran, 143 hk om jag inte minns fel samt tillräckligt mycket tyngd och hjulbas att inte vara hysteriskt wheelande de första 199 metrarna.
Utan egen erfarenhet så är min uppfattning att det är en bra sporttourer, lite ulv i fårakläder så att säga.
Men lyssna gärna med nån som har egen erfarenhet.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
finns en kanonfin tlr till salu i annonserna,sitter slipon på den o den är även inställd i bänk tror jag(osäker) gått ca700mil
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Robban_C skrev:
RF900 är väl lite av en doldis eftersom den inte har lika mycket "supersportframtoning" som ex vis Fireblade men det är faktiskt en rätt rapp knarr. Ex vis en av de snabbare (inom samma årskullar) 0-201 meter, antagligen beroende på hyfsat mos i puffran, 143 hk om jag inte minns fel samt tillräckligt mycket tyngd och hjulbas att inte vara hysteriskt wheelande de första 199 metrarna.
Utan egen erfarenhet så är min uppfattning att det är en bra sporttourer, lite ulv i fårakläder så att säga.
Men lyssna gärna med nån som har egen erfarenhet.

Snabb acc berodde mycket på att den hade en väldigt gynnsam utväxling. Men visst accar den. Att den ser ut som fan är ju en annan sak... Hehe
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Precis

SvartR1a skrev:
Hur kan man jämföra en Radfyra med en twin det är ju som att välja mellan en gris och en hund :confused:

Radfyra (Gris) = Skitig, ful, ylar illa, bred, ingen klass och duger bara till slakt.

Twin (Hund) = Vacker, smidig, människans bästa vän och underbar att äga.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top