TL1000R vs. GSX1000R. Vilken ska jag välja?

magnushansson

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSX 1400
Hej.
Jag är bra sugen på att ta upp hojåkning igen och skulle gärna ta emot lite tips om dessa.

GSX1000R och TL1000R kostar ungefär lika mycket, men GSX:en har mycket bättre hk/vikt-förhållande.
Fördelen med TL1000 är väl då att effekten kommer tidigare och ett mulligare ljud?

Vilken skulle ni rekommendera?

/M

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Det är väl mest en smaksak. Gixxern har ju som sagt mer pulver och är smidigare, så om du vill köra bana sen så är ju den det bästa valet av dom två.

V-twin ljud är ju underbart, fast gixxern låter inte så hemskt den heller =)

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Enda som talar för en TL1000R är väl att försäkringen möjligtvis kan vara lite lägre, men annars finns det ingen anledning att skaffa en om man jämför med en gixxer 1000.

Sniper

Guest
magnushansson skrev:
Hej.
Jag är bra sugen på att ta upp hojåkning igen och skulle gärna ta emot lite tips om dessa.

GSX1000R och TL1000R kostar ungefär lika mycket, men GSX:en har mycket bättre hk/vikt-förhållande.
Fördelen med TL1000 är väl då att effekten kommer tidigare och ett mulligare ljud?

/M
TL1000R är en blysläde jämfört med gsxr,en och max vridet är högre på
gixxern, En lätt vinst för gixxern då den är mycket bättre på allt.
Men visst Gött ljud i TL,en är det.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
magnushansson skrev:
Hej.

/M

Vill du ha ljudet så välj V-twinen. Hade valt gsx r:n utan tvekan.

MC Doktorn

Guest
magnushansson skrev:
Hej.

/M
En vanlig missuppfattning som diskuterats i oändlighet här Vtwin vs R4

Effekten kommer inte tidigare jfr moment kurvor och effekt så ser du ganska likartad utveckling bara det att rad4 ans topp kommer senare.
Jämför K3 mot andra 10hk starkare och 10 kg lättare Vtwinnar än TL1000R så
förstår du.
Vore jag dig skulle jag glömma svullo tillern ganska snabbt då det finns bra mycket bättre twinnar.
146-0308-GSXR1000.dyno-zoom.jpg

146-0310-twin-dynohp-zoom.gif

Dvs du har ett längre register attleka med i rad4:an.

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Hittade du ingen kurva på en ostrypt mille?, eller ärligare kurva rc51 borde ej ha högre effekt än 999.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
blom skrev:
vart har du fått det ifrån :confused:
det skiljer ju inte så många tusenlappar ju..
bara genom att titta på försäljningsannonserna här på SH. så finner man TLR från 49-65000 Gixxern vet ju du att man kan få från 55 och uppåt.

MC Doktorn

Guest
Lam-Kaka skrev:
Hittade du ingen kurva på en ostrypt mille?, eller ärligare kurva rc51 borde ej ha högre effekt än 999.

Ville bara ha jämförbart från samma källa och skillnad R4-V2.

Men så klart en Mille delux kurva men jag hittade ingen :argpådato

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Konstig strypning på Millen isf som stryper till 113hk på slangen. Håndan ger rätt bra med pulver, sen har du ju som bekant skillnaden mellan olika exemplar.
För att tala till trådskaparen, en Tl har inget att hämta mot en Gixxer nånstans. P.s. det heter gsxr1000, inte gsx1000r :tungan

magnushansson

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSX 1400
OLJEKYLD GSXR skrev:
För att tala till trådskaparen, en Tl har inget att hämta mot en Gixxer nånstans. P.s. det heter gsxr1000, inte gsx1000r :tungan

Ok. Bugar och tackar.
:bow :)

blom skrev:
vart har du fått det ifrån :confused:
TL1000R, år 2000 = 50000 kr
GSXR1000, år 2001 = 60000 kr
Enligt annonserna på Blocket och andra annonssiter.

Med hänsyn taget till årsmodellen så tycker jag att det är nästan samma pris.

CeltaniC skrev:
Utan tvekan Gixxern!
Hmm. Ni verkar vara rörande överens om att det är GSXR1000 som gäller...

Synd att TLR är så tung och svag då. Den är ju så grymt snygg.

http://www.vonhofs.com/TL1000R.html
Särskilt bild fyra...

/Magnus

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
magnushansson skrev:
Ok. Bugar och tackar.
:bow :)

TL1000R, år 2000 = 50000 kr
GSXR1000, år 2001 = 60000 kr
Enligt annonserna på Blocket och andra annonssiter.

Med hänsyn taget till årsmodellen så tycker jag att det är nästan samma pris.

Hmm. Ni verkar vara rörande överens om att det är GSXR1000 som gäller...

Synd att TLR är så tung och svag då. Den är ju så grymt snygg.

http://www.vonhofs.com/TL1000R.html
Särskilt bild fyra...

/Magnus
Det har ju funnits flera av dom här trådarna och svaret till dig är provkör och bestäm efter provkörning.Gixxern spöar tillern på allt utom ljud och den känslan som en V-tvin har :tummenupp

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
GSX är tveklöst bättre på allt. Lägre vikt, mer effekt och modernare konstruktion. Men vilken är ballast att köra? Det kan du aldig få svar på genom att fråga andra, det måste du fråga dig själv, helst efter att ha testat båda.

De flesta här på SH vill åka fort på bana eller blågasa rätt fram. Då gäller 1000R.
Några skiter i att vara snabbast, då kan tillern vara ett alternativ tack vare underbar motor. Tillern har antagligen en högre andel "entusiaster" än GSX. Missförstå mig inte nu, vi är alla MC-entusiaster men det finns olika varianter på detta också. Tillern har enligt min mening större chans att anses kult i framtiden.

Om du ska provköra tiller så kan detta vara bra att veta:
Om chassiet är helt standard så kan dom upplevas som tungkörda. Åtgärdas genom sänkning fram, höjning bak och ev med ett 180-däck bak. De flesta har antagligen redan gjort detta och detsamma gäller borttag av strypning.
Såvitt det gäller vikt/effekt så skulle jag vilja påstå att det räcker åt de flesta i alla fall men jag vet att det är alldeles för lite effekt för dom som har färskt kort. :D
Mer info finns i TL-tråden. Så mycket info att du kommer att spy över det. :hihi

Vad jag väljer? Tillern (men så har jag redan haft två st). Tycker jag att vikt/effektförhållandet inte räcker till rakt fram så plockar jag väl fram min gamla Katana. Det är bra att ha mycket leksaker att välja bland! :tummenupp :D
Mindre bra att inte ha tid med dom. :mad:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag har haft 2 TLR 98:eek:r var nöjd med maskinerna, har torkat av ZX-9:eek:r och en R1:a med dom och legat som ett frimärke i arslet på en Gsx-r1000 med helrör och PC i 8 mil på kurvig väg.

Har bara testat en gsx-r 1000 nån kilometer, men i höstas fick jag prova en 03:as R1:a i ca 10mil efter kurvig väg.
Kan säga att jag funderade allvarligt om jag kunde kalla TLR för en sporthoj efter det jag tror fan det är lättare att gå en brottningsmatch med Karelin.
Ok 180:s däck och en sänkning fram gör lite skillnad men R1:an var ju som en dröm att köra jämfört med TLR. Visst den är lite festlig på sitt sätt och att den mullrar fint men den låter inte vass, har stått på balkongen och sett TLR och TLS:er dundra förbi och det låter inte sportigt.

Om jag skulle köpa en TLR igen skulle det vara ett jävla superpris på den annars väljer jag något annat.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Skulle jag bara köra gata och ha mycket pengar så skulle jag nog kunna tänka mig en RC 51. Dom är ju faktiskt tokfina och brudar gillar dom, har jag hört.

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
DBS
Om du måste ta hänsyn till driftskostnader har tillern den fördelen att den kostar ca hälften att försäkra i jämförelse med gixxern...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept