GSX är tveklöst bättre på allt. Lägre vikt, mer effekt och modernare konstruktion. Men vilken är ballast att köra? Det kan du aldig få svar på genom att fråga andra, det måste du fråga dig själv, helst efter att ha testat båda.
De flesta här på SH vill åka fort på bana eller blågasa rätt fram. Då gäller 1000R.
Några skiter i att vara snabbast, då kan tillern vara ett alternativ tack vare underbar motor. Tillern har antagligen en högre andel "entusiaster" än GSX. Missförstå mig inte nu, vi är alla MC-entusiaster men det finns olika varianter på detta också. Tillern har enligt min mening större chans att anses kult i framtiden.
Om du ska provköra tiller så kan detta vara bra att veta:
Om chassiet är helt standard så kan dom upplevas som tungkörda. Åtgärdas genom sänkning fram, höjning bak och ev med ett 180-däck bak. De flesta har antagligen redan gjort detta och detsamma gäller borttag av strypning.
Såvitt det gäller vikt/effekt så skulle jag vilja påstå att det räcker åt de flesta i alla fall men jag vet att det är alldeles för lite effekt för dom som har färskt kort.
Mer info finns i TL-tråden. Så mycket info att du kommer att spy över det.
Vad jag väljer? Tillern (men så har jag redan haft två st). Tycker jag att vikt/effektförhållandet inte räcker till rakt fram så plockar jag väl fram min gamla Katana. Det är bra att ha mycket leksaker att välja bland!
Mindre bra att inte ha tid med dom.