TL1000r VS R1 (00)

clark73

SVrocker
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Pite
Hoj
hade en Suzuki sv650s k3. miniblink,ART slip-on,TRE mod, har en Suzuki RMx250-93
Bör väl nämnas att SV1000 inte är mycke slöare än en TLR.
har ju 120 hk orginal, bara kasta på ett helsystem,pcIII så har man dem på slangen. :banana
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
clark73 skrev:
Bör väl nämnas att SV1000 inte är mycke slöare än en TLR.
har ju 120 hk orginal, bara kasta på ett helsystem,pcIII så har man dem på slangen. :banana

Är det TLS motorn på dem egentligen?

Man har ju hört tat den inte var allt för tålig för att trimma.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Hade jag köpt med hjärtat hade mitt val blivit en TLR. Hade jag köpt med hjärnan hade det blivit en R1:a. Gillar TLR:en skarpt, en av de läckraste hojar som finns tycker jag. Har dock bara provkört TLS.

/Felix
 

lille rille

HJÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!
Gick med
8 Feb 2004
Ort
SJÖBO
Hoj
HAR BÖRJAT SÖKA EFTER NY TILLER
georg skrev:
Hej allihopa!
Det är jag som är brodern.
Jag väljer inte mellan tlr och r1 (tycker inte om r1)
Då jag alldrig kört en tlr så är det inressant och veta lite om skillnaden mot r1
men jag kommer nog att köpa en tlr i vilket fall.
Jag kan bara nämna att när jag körde min tiller första gången så tyckte jag att den kändes klumpig ,rå i motorn ,å lite svår körd :)
men å andra sidan så hadde jag inte kört hoj på ett åt pga krasch.
men har nu vant mig .å den är bland dom härligaste sporthojar jag kört. :tummenupp Den går å åka långt på . :tungan

:Bugar TLR :Bugar
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som ägare utav både TL1000R och R1 så tycker man att jag borde veta, men jag har inga direkt revolutionerande åsikter att komma med.

Jag använder R1'an bara på banan, och den är snabbare, kvickare, men också lite nervös i sitt uppträdande. Med TLR'en på banan känns allt lungt och odramatiskt, även fast jag kör nästan lika fort.

Det är stor skillnad i chassie, och hur dom uppför sig när man pressar hojarna. TLR'en känns tung och stadig. Den lider lite av sin kritiserade bakdämpare, men jag tycker den funkar i dom flesta lägen. Den känns stabil, men är svår att byta spår med när man väl ligger i kurvan.
R1'an kändes nästan vinglig i början innan man vant sig ordentligt. Men nu känns den bara snabbstyrd....

Största omställningen, eller den som var svårast att vänja sig vid bankörning iaf, är nog motorkaraktären. TLR'en drar ordentligt från botten, man kör på lägre varv och kör lite mjukare. Medans R1'an kräver lite mer varv, och att man hittar rätt växlar hela tiden ut ur kurvorna. Högre upp i varv blir ju även motorn lite nervösare, och kräver lite känsligare högerhand.
R1'an har inte heller någon motorbroms att tala om, i alla fall inte i jämförelse med twinnen i TLR'en. Petar man ner en växel på TLR'en tar det nästan tvärstopp, och bakhjulet studsar och far innan man fått ner farten. På R1'an märks det knappt, särskilt inte med lite uppställd tomgång....

Suzukins växellåda känns lite "snällare" tycker jag. Växlar lungt och tyst, men känns ändå distinkt. R1'an har en lite "hårdare" låda tycker jag, det smäller och dunkar när man växlar, och det har hänt ett par gånger att jag hittar mellenlägen när jag slarvat lite med växlingarna. Har dock inte upptäckt det klassiska R1 felet ännu, med tvåans växel som hoppar ur...

Suzukins hydrauliska koppling känns också bättre än vajern på R1'an.

Men det finns inget tvivel om att R1'an är mer lämpad för aktiv körning, och körning på bana.

Om man bortser från alla känslor (som jag gärna väger in) som hojens "själ", utseende, vanlighet, kvalitet osv. Och bara ser till prestanda och egenskaper, så tycker jag man ska fråga sig vad man vekligen ska ha hojen till.
Ska du köra lite sportigt på vägen och åka runt på stan och glänsa så tycker jag faktiskt att TLR'en är ett mycket bra val.
Ska du köra mycket på bana, köra aktivt på småvägar, och vill ha en hoj med mera klipp i så blir det R1'an...

För mig är det ultimata precis som jag har det nu. TLR'en på gatan, och R1'an på bana... :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Teo skrev:
Stämmer inte alls! Bättre låda får du leta efter! Det har med halvruttna weelie försök, oftast på 98-99 att göra om tvåan är lite keff.


Så det är bra R1 ägare som är ruttna på att wheela.. tja, det var du som sa det... ;)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Silwer skrev:
Äh, erkänn nu, det där är en buss för lugn touring o ingen annat :lol


Jämfört med min XR så, ja då är Tillern en buss... :p

En Expressbuss... :lol
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
skulle egentligen vara bättre att jämföra tl:en med cbr1100 som bror har nu.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Holger skrev:
skulle egentligen vara bättre att jämföra tl:en med cbr1100 som bror har nu.


Eh.. nej, det blir ännu skevare.




Jag vet inte så mycket om R1 eftersom jag tycker de är helt ointressanta så jag uttalar mig därför inte heller om R1:eek:r

De som inte vet nåt om TLR borde anamma samma tänkande kan man ju tycka... :rolleyes:

Om du verkligen vill veta nåt om TLR så finns vi i TL-tråden och på tlplanet.com
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
J-Bone skrev:
Eh.. nej, det blir ännu skevare.




Jag vet inte så mycket om R1 eftersom jag tycker de är helt ointressanta så jag uttalar mig därför inte heller om R1:eek:r

De som inte vet nåt om TLR borde anamma samma tänkande kan man ju tycka... :rolleyes:

Om du verkligen vill veta nåt om TLR så finns vi i TL-tråden och på tlplanet.com
Tja då blir det en enda lång lovsång till TLR o tom TLS skulle jag tro.
Alla hojer har brister, helt klart.
...........
Jämförandet blackbird vs TLR är ju helt ointressant när det redan var bestämt vad som skulle köpas.
 

georg

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
Timrå
Hoj
ingen just nu
Jag tycker det är lite väl många sidor att gå igenom i tltråden :3freak
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
georg skrev:
Jag tycker det är lite väl många sidor att gå igenom i tltråden :3freak

Hur intresserad är du av att skaffa den där TLRen?

Vill du att alla ska servera alla fakta åt dig så du inte behöver anstränga dig?

Du vet man slipper ställa en hel del frågor om man söker själv efter informationen.
 

georg

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
Timrå
Hoj
ingen just nu
Silwer skrev:
Det var okänt i början av tråden att det var just en TLR som skulle införskaffas, jag trodde uppriktigt R1 var inblandat, sorry för att jag la mig i.
Vi skrev r1 för det är den sporthoj jag har att jämmföra med.
Det är intressant att höra vad andra än tlfreaks har att säga också :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Silwer skrev:
Det var okänt i början av tråden att det var just en TLR som skulle införskaffas, jag trodde uppriktigt R1 var inblandat, sorry för att jag la mig i.

Jo det var väl inblandat som jämförelse om jag inte har missförstått frågeställaren... Det enda sakliga inlägget (ang. just den jämförelsen) är ju det Macke skrev eftersom han har en av båda och har tillräckligt med kött på benen för att uttala sig om båda.

Annars menade jag bara att om han vill veta mer ingående om svagheter/styrkor/mods mm så kan nog vi TL-ägare mer om det än de som inte är så insatta (insnöade?) i hojen. Samma gäller naturligtvis R1, därför uttalar jag mig inte om R1 eftersom jag inte kan tillräckligt om den...

No harm no foul.
:tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
J-Bone skrev:
Jo det var väl inblandat som jämförelse om jag inte har missförstått frågeställaren... Det enda sakliga inlägget (ang. just den jämförelsen) är ju det Macke skrev eftersom han har en av båda och har tillräckligt med kött på benen för att uttala sig om båda.
Det håller jag med om han har båda på samma gång, bättre går nog inte tat få.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Silwer skrev:
Tja alla skaffade ju sånna.
Felet är att de drar upp hojen på ettan o krossväxlar i tvåan.


Hehe jo, men så gör även Gixxer, kawa och Honda ägare... Och de rasar inte i samma takt som R-ittor... :p

Skit samma han är ju inte ute efter en R1 i vilket fall som.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
PutteLiten skrev:
Hehe jo, men så gör även Gixxer, kawa och Honda ägare... Och de rasar inte i samma takt som R-ittor... :p

Skit samma han är ju inte ute efter en R1 i vilket fall som.

tja jag har sett alla de modellerna med dåliga lådor, frågas ofta om det på forumet tex.
R1orna är helt enkelt så många bara och har som sagt inte Suzukis snälla låda.
Nej han låter brorsan ha sin R1a, men jävlar vad han kommer bli frånåkt sen :lol
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top