TLR främre cylindern, avdragen bult, HJÄLP!

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Hmmm... många har varit där, jag med! :D

Dock drog jag inte av bulten själv utan den var avdragen när
jag fick min R motor.

Dr. Bike är ( Som vanligt! ) helt rätt på det, skruvutdragarna han pratar
om är modellen sedan är det Helicoil som gäller för att det skall funka.

Glöm alla metoder med svets, grispittar och andra mirakelmetoder på just
denna bult, mycket värme... dåliga bultar och en massa smuts gör att dom blir
ett med godset just där!

Om sedan Dr.Bike lyckas att göra detta arbete på plats så är det bara att
lyfta på hatten, jag hade tvekat..... men det skadar ju aldrig att prova först INNAN du får plocka ur motorn! :gnissla

Men som sagt... standardgrej verkar det som i TL kretsarna.....

Lycka till! :tummenupp

EDIT: Det kom ett par svar ovan här medans jag skrev, ALLA dom är helt
korrekta och perfekt beskrivna och kan mycket väl fungera! :tummenupp

Men.... tveksamt på plats med svets och gaslåga till att värma....
Motorn ur, inga problem!

Tänkte bäst att skriva att det inte var deras metoder jag beskrev som
"mirakelmetoder"..........

R
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Värm satan samtidigt som du kyler aluminiumet runtom med blött papper eller bara häller på vatten, se till att försöka få det varm på skruven ändå.

Nu fattar jag ingenting???:va

Varför skriver du så?

Det är ju så att aluminiumet utvidgar sig mer än stålet, och det är det som är det fina i kråksången.
Det medför att skruven blir mindre än det utvidgade hålet och därför går lättare att skruva ur..

Sen en annan sak och det är att man aldrig ska experimentera med akuta temperaturförändringar i motormaterial.
Det kan orsaka alvarligare skador längre fram

Klart som korvspad...
Roffe :tummenupp
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Tänk på att aluminium smälter vid ca 650°C så använd lite klingerit eller liknande för att isolera mellan plattstål åch godset.

Använd INTE grispitt!!

Okej !
Om jag hamnar i det läget att svetsning blir aktuellt vad är då klingerit... eller liknande? :confused:

Jag har iofs tänkt att ngt kanske behövs mellan godset & muttern/plattstålet, & då hade jag tänkt att använda 0.3mm bladmässing. Men jag vet inte om det gör ngn nytta, värmen kanske drar rakt igenom.

//PerWe
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Trasigt skruvförband.

Jag skulle passa mig för att gassvetsa på en bult som är gängad i alu, men det kanske bara är jag? Naturligtvis ska man inte hälla vatten under tiden man värmer, men kyler man snabbt av lossnar det lättare. Vått papper brukar jag sätta på vattenslangar osv så att de inte tar skada. Ursäkta om jag skrev lite missvisande, MVH Nick

EDIT: Vad jag minns så utvidgar sig material lika mkt både utåt som inåt när tempereturen höjs, därför borde rimligtvis hålet bli mindre också? Fast nu kanske jag drömmer, är ju valborg trots allt haha :)

VÄNTA NU!!!!!!!!!!

Jag har aldrig skrivit att man ska gassvetsa på någon pinnbult!

Jag skrev att man skull ljumma upp området runt omkring området som håller fast skruvbiten.

Nej man ska inte kyla av någonting snabbt..
Du kommer aldrig åt det som ska kylas av snabbt dvs.skruvbiten som sitter kvar i toppen...

Om du slutar att drömma och börjar tänka efter istället så kan du fundera på varför man värmer upp ett motorblock för att ta ur och sätta i kullager.

När du har tänkt färdigt, så kan du skriva och berätta vad du har kommit fram till.........
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
VÄNTA NU!!!!!!!!!!

Jag har aldrig skrivit att man ska gassvetsa på någon pinnbult!

Jag skrev att man skull ljumma upp området runt omkring området som håller fast skruvbiten.

Nej man ska inte kyla av någonting snabbt..
Du kommer aldrig åt det som ska kylas av snabbt dvs.skruvbiten som sitter kvar i toppen...

Om du slutar att drömma och börjar tänka efter istället så kan du fundera på varför man värmer upp ett motorblock för att ta ur och sätta i kullager.

När du har tänkt färdigt, så kan du skriva och berätta vad du har kommit fram till.........


Inte alla hemma, återkommer en soligare dag! Ursäktar besväret
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Okej !
Om jag hamnar i det läget att svetsning blir aktuellt vad är då klingerit... eller liknande? :confused:

Jag har iofs tänkt att ngt kanske behövs mellan godset & muttern/plattstålet, & då hade jag tänkt att använda 0.3mm bladmässing. Men jag vet inte om det gör ngn nytta, värmen kanske drar rakt igenom.

//PerWe

Som stranglefoot sa så är det ett packningsmaterial som bl a isolerar mot värme. Tänk dock på att skruven leder in värme i godset så ta det försiktigt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Sitter skruven så tokhårt att det inte går att få ut den så kan man ju alltid borra ur den till nära borrmåttet, vilket är 6.8mm för M8 och 8.5mm för M10, det är dock inte ett jobb för den darrhänte/otålige.

För det första måste man borra så nära centrum som möjligt, slipa "stumpen" plan, körna och borra in centrum med en dubbhålsborr, sedan borrar man i steg till ca en halv mm ifrån ovanst borrmått (beroende hur nära centrum man lyckats borra), man måste även försöka borra så rakt som möjligt och det kan nästan vara det svåraste.

Sedan brukar jag slipa en liten skruvmejsel så att bladet blir snett och spetsigt (se nedan), efter det börjar jobbet att "skala" ut den lilla gängade hylsa som sitter kvar, det räcker oftast att klyva den i längsled på det tunnaste stället och sedan peta/knacka och vrida ur bitar.

När man fått bort 4-5 gängor så kan man oftast gå på med en gängtapp och gänga bort resterna :tummenupp
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Sitter skruven så tokhårt att det inte går att få ut den så kan man ju alltid borra ur den till nära borrmåttet, vilket är 6.8mm för M8 och 8.5mm för M10, det är dock inte ett jobb för den darrhänte/otålige.

För det första måste man borra så nära centrum som möjligt, slipa "stumpen" plan, körna och borra in centrum med en dubbhålsborr, sedan borrar man i steg till ca en halv mm ifrån ovanst borrmått (beroende hur nära centrum man lyckats borra), man måste även försöka borra så rakt som möjligt och det kan nästan vara det svåraste.

Sedan brukar jag slipa en liten skruvmejsel så att bladet blir snett och spetsigt (se nedan), efter det börjar jobbet att "skala" ut den lilla gängade hylsa som sitter kvar, det räcker oftast att klyva den i längsled på det tunnaste stället och sedan peta/knacka och vrida ur bitar.

När man fått bort 4-5 gängor så kan man oftast gå på med en gängtapp och gänga bort resterna :tummenupp


Den här varianten känns svårast av dem alla, men om alla andra möjligheter är körda så kanske man testar.

Men att borra mitt i centrum & dessutom rakt då man ligger illa på golvet & borrar snett uppåt ........ är precis som du säger inte lätt :gnissla

Men jag har iaf börjat bearbeta skruven, har borrat ett Ø2,5mm hål rakt igenom så kan jag kan få in 5-56 bakom skruven, trycker lite då & då på med lite tryckluft i förhoppning att det ev trycker in lite 5-56 i eventuella öppningar & sen på med ny 5-56.
Tänkte hålla på så i några dagar tills det är dags för skruvutdragarmomentet.
Vet inte om 5-56 gör ngn nytta i detta fall men tycker att det är värt att testa.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Den här varianten känns svårast av dem alla, men om alla andra möjligheter är körda så kanske man testar.

Men att borra mitt i centrum & dessutom rakt då man ligger illa på golvet & borrar snett uppåt ........ är precis som du säger inte lätt :gnissla

Men jag har iaf börjat bearbeta skruven, har borrat ett Ø2,5mm hål rakt igenom så kan jag kan få in 5-56 bakom skruven, trycker lite då & då på med lite tryckluft i förhoppning att det ev trycker in lite 5-56 i eventuella öppningar & sen på med ny 5-56.
Tänkte hålla på så i några dagar tills det är dags för skruvutdragarmomentet.
Vet inte om 5-56 gör ngn nytta i detta fall men tycker att det är värt att testa.

Har du kommit så långt i processen så kan du investera i något som heter "krypfett".
Det är kanon i dom här lägena.

Pressa eller spraya in i hålet beroende på villken sort du får tag i.
Sen stänger du igen hålet så att fettet vill krypa i gängorna istället.

efter ett dygn så är det bara att pilla ut skruven med hjälp av en tång.
Lycka till
Roffe:tummenupp
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Har du kommit så långt i processen så kan du investera i något som heter "krypfett".
Det är kanon i dom här lägena.

Pressa eller spraya in i hålet beroende på villken sort du får tag i.
Sen stänger du igen hålet så att fettet vill krypa i gängorna istället.

efter ett dygn så är det bara att pilla ut skruven med hjälp av en tång.
Lycka till
Roffe:tummenupp


Krypfett.... Skall genast ut & söka för att se vad & vart man kan hitta ngt.
Tack för tipset. :tummenupp

Edit några timmar senare.
Sökt & hittat men det var inte lätt att kunna köpa ngt så här på 1:a maj.
Vad jag kunde få tag i var OK:s spray MOS2 .
Egentligen hade jag velat få tag i CRC:s spray vid samma namn.
Så bort med 5-56 & dit med MOS2 .
Nu är det bara vänta & se om det ev gör ngn nytta.
 
Last edited:

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?

Jag lovar att tala om vilken metod som funkade.

Vet inte vilken metod som hade funkat bäst denna gång.
Den här skruven hade förmodligen ingått wedlock med aluminiumet i toppen & det var inte menat att den skulle ut.

Dr-Bike:s utdragare orkade inte riktigt med skruven den här gången, ..men nu är den urborrad & det är bara att kila iväg & shoppa lite Helicoil insatsgängor.

Tack för alla goda tips den här gången.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Aluminiumpasta eller ??

Efter helicoilning idag så är det dags att montera tillbaka rören igen.

& fått tipset att använda alupasta för att underlätta senare demonteringar.

Nu är det så att jag har tillgång till MOLYKOTE 1000 pasta/fett på jobbet.
Arbets området för den pastan är -30°c till +1100°c.

Ngn som vet om detta är ngt bra att ha/använda ?

Vi använder det till att smörja bla skruvarna som håller hårdmetalls skären på plats i fräsar.

+1100° & tål höga tryck låter iaf inte fel.

Ngn som testat & vet, eller vet iaf ?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Både molykote, grafitfett, molyfett, alu-pasta eller kopparfett gör jobbet.
Grattis till den lyckade utoperationen!

/J
Efter helicoilning idag så är det dags att montera tillbaka rören igen.

& fått tipset att använda alupasta för att underlätta senare demonteringar.

Nu är det så att jag har tillgång till MOLYKOTE 1000 pasta/fett på jobbet.
Arbets området för den pastan är -30°c till +1100°c.

Ngn som vet om detta är ngt bra att ha/använda ?

Vi använder det till att smörja bla skruvarna som håller hårdmetalls skären på plats i fräsar.

+1100° & tål höga tryck låter iaf inte fel.

Ngn som testat & vet, eller vet iaf ?
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top