TLR går dåligt under 2000 varv/min

trahm

Rahmen
Gick med
18 May 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
TL1000R / XR650
Min TL1000R (-00) går uselt under 2000 varv/min. Den verkar missa tända både på främre och bakre cylindern om vart annat, för den går helrisigt. Har plockat ut stiften efter lite tomgångskörning och dom e båda blöta och luktar soppa. Över 2000 går den bra men kommer man för nära 2000 strecket så tappar den genast 500 varv och går dåligt. Har man choken fullt på så höjs ribban, dvs den går dåligt under 2500-3000 varv.
Jag har gått igenom alla kabelanslutningar och har satt i nya stift. Nya tändspolar och tändkablar är beställda.
Någon som har några ideer och det inte blir bättre med nya tändspolar?
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Det här låter mer som att den får för mycket bensin än problem med tändning. Speciellt eftersom stiften är blöta och den går ännu sämre om du chokar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
tycker det låter som förgasaren inte är riktigt inställd
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Men, kan det hända bara så där? Jag var ute och körde, och efter 3 mil så började problemet.

lite märkligt jo att det händer bara sådär, kan inte vara nåt i förgasaren som lossnat?, lågfartsmunstycket förslagsvis :), hur som helst får den ju på tok för mycket bensin på låga varv, och med choke får den ju ännu mer vilket gör problemet värre så börja leta i förgasaren efter fel
 

trahm

Rahmen
Gick med
18 May 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
TL1000R / XR650
lite märkligt jo att det händer bara sådär, kan inte vara nåt i förgasaren som lossnat?, lågfartsmunstycket förslagsvis :), hur som helst får den ju på tok för mycket bensin på låga varv, och med choke får den ju ännu mer vilket gör problemet värre så börja leta i förgasaren efter fel

Tack för tipsen.
En dum fråga bara...har även hojar med insprutning munstycken? Jag trodde databoxen hade full kontroll över hur mycke soppa som ska in i cylindern genom att kontrollera hur länge varje injektor skall vara öppen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
oj, bränsleinsprut på dem?, där ser man :), är det ju inte förgasaren iaf, sorry

skulle nog gissa på någe vajsing med TPS'en då (även om det står i reglerna att man inte får gissa XD) men den får iaf på tok för mycket bensin på lågvarv så något fel på tändningen är det inte
 

trahm

Rahmen
Gick med
18 May 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
TL1000R / XR650
oj, bränsleinsprut på dem?, där ser man :), är det ju inte förgasaren iaf, sorry

skulle nog gissa på någe vajsing med TPS'en då (även om det står i reglerna att man inte får gissa XD) men den får iaf på tok för mycket bensin på lågvarv så något fel på tändningen är det inte

Kanske e dags att lämna in skrotet och låta proffs justera mappningen då, och varför inte bänka hojen när man ändå e på G :)
Tack för tippset.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Om du har en power comander så är det med största sannolikhet det som gått sönder..... nej det är efi eller cdi boxen som sköter allt med soppan..... hur mycket gå det upp i temp.... om tempgivaren är sönder så får styrboxen fel värden och då blir det för mycket soppa som spridarna skickar ut..... om du förstår vad jag menar.
Insprutningen känner av motordemp på vattnet för att veta om maskinen är varm går den inte upp över 68 grader celcius så går hojen på choke läge.
 

trahm

Rahmen
Gick med
18 May 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
TL1000R / XR650
Om du har en power comander så är det med största sannolikhet det som gått sönder..... nej det är efi eller cdi boxen som sköter allt med soppan..... hur mycket gå det upp i temp.... om tempgivaren är sönder så får styrboxen fel värden och då blir det för mycket soppa som spridarna skickar ut..... om du förstår vad jag menar.
Insprutningen känner av motordemp på vattnet för att veta om maskinen är varm går den inte upp över 68 grader celcius så går hojen på choke läge.


TPS inställningen är ok. Jag har switchat om till dealer mode och läst av TPS inställningen, och det ser ok ut enligt service manualen. Jag får heller inga fel koder ifrån hojen i dealer mode, så det är inga sensorer som CDI boxen har kontaktproblem med.
Jo, jag har Power Commander på hojen. Motorn går upp i temp, så där är det inga problem.....men problemet försvinner inte heller när hojen blivit varm (83 grader celcius).
Jättetack för allas feedback hittils.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Ta bort powercomander så ska du se att hojjen kommer att gå bra sen...... vet med erfarenhet att det blir sådana fel när pc:n gett upp.
Pc:n styr tändning och bränsle så när den inte känner av läge low så blir det hel fel med bränsleblandningen.
Så koppla ur pc:n och kör utan så ska du se att den kommer att gå bra på låga varv.
Lycka till
 

trahm

Rahmen
Gick med
18 May 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
TL1000R / XR650
Ta bort powercomander så ska du se att hojjen kommer att gå bra sen...... vet med erfarenhet att det blir sådana fel när pc:n gett upp.
Pc:n styr tändning och bränsle så när den inte känner av läge low så blir det hel fel med bränsleblandningen.
Så koppla ur pc:n och kör utan så ska du se att den kommer att gå bra på låga varv.
Lycka till

En fråga bara....hur kopplar jag ur PC'n? På min hoj så är det inte bara att dra ur en kontakt. Sladdarna till PC'n är lödda direkt på kablarna till EFI'n. Kan jag stänga av PC'n genom att ansluta COM porten på PC'n till en laptop (har inte testat detta förrut), eller måsta jag klippa kablarna?
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Det låter som någon hempulare har monterat din pc: den skall pluggas i med vanliga kontakter, tar max ett par minuter att koppla i och ur pc:n.
Jag antar att du då måste klippa av kablarna till pc:n om det ska fungera..... men jag kan inte garantera nått för det du beskriver har jag alldrig varit utsatt för..... alla pc:n jag har haft att göra med har bara varit att plugga i med vanliga kontakter som vardera hoj har.
Men ta och kolla om pc:n switchar över till låg när det går på tommgång, och mellan, och hög, och kolla så att alla kablarna som är lödda sitter som dom ska.
Går den inte då så är det nog bara att fimpa kablarna och ta bort pc:.n

Lycka till/// Johnny
 

trahm

Rahmen
Gick med
18 May 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
TL1000R / XR650
Det låter som någon hempulare har monterat din pc: den skall pluggas i med vanliga kontakter, tar max ett par minuter att koppla i och ur pc:n.
Jag antar att du då måste klippa av kablarna till pc:n om det ska fungera..... men jag kan inte garantera nått för det du beskriver har jag alldrig varit utsatt för..... alla pc:n jag har haft att göra med har bara varit att plugga i med vanliga kontakter som vardera hoj har.
Men ta och kolla om pc:n switchar över till låg när det går på tommgång, och mellan, och hög, och kolla så att alla kablarna som är lödda sitter som dom ska.
Går den inte då så är det nog bara att fimpa kablarna och ta bort pc:.n

Lycka till/// Johnny


Du hade helt rätt Johnny, jag hade bara inte lyckats lista ut hur det var kopplat. Hittade papprena på PC'n och lyckades koppla bort den.....och nu fungerar hojen perfekt! Jättetack för hjälpen Johnny! Du har räddat sommaren....och även min ekonomi :)

Jättetack för hjälpen alla som kommit med förslag. Kul att se att så många engagerar sig!

Trevlig sommar på er alla och krama om varandra i trafiken :)
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Ja det var så lite så, hoppas att hojjen kommer att gå bra för dej hela sommaren så att du kan spara ihop pengar till att köpa en ny pc3:a senare.... kör försiktigt ute på vägarna... trevlig sommar
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top