Tm 125

Tobin TmRacing

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Tm 125
philsson skrev:
Det är min Husaberg 501. Har redan varit inne på 2st registreringbesiktningar utan framgång ändå har jag både COC intyg, vägningspapper och strypningsintyg. :(

å shit va trist..jobbigt me sånt..
men det är inte skillnad för mig med lätt mc??
Ska skicka ett brev till dom nu, och säga allt du har tagit upp. Så får jag se vad jag får för svar.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tobin TmRacing skrev:
å shit va trist..jobbigt me sånt..
men det är inte skillnad för mig med lätt mc??
Ska skicka ett brev till dom nu, och säga allt du har tagit upp. Så får jag se vad jag får för svar.
Samma gäller även för lätt MC. Har du inte ett COC intyg och ska göra alla prover själv så blir det väldigt dyrt, finns fler trådar i forumet om folk som försökt och det har ofta landat på över 10 tusen och ibland inte kommit hela vägen. Jag får önska dig lycka till.

Tobin TmRacing

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Tm 125
philsson skrev:
Samma gäller även för lätt MC. Har du inte ett COC intyg och ska göra alla prover själv så blir det väldigt dyrt, finns fler trådar i forumet om folk som försökt och det har ofta landat på över 10 tusen och ibland inte kommit hela vägen. Jag får önska dig lycka till.

Du verkar ha hel koll på detta. Vad innebär coc intyg?
Jag tycker inte att det borde vara några problem då jag har registeringsbevis från vägverket, men det stämmer nog, det du säger.

Mitt fordon får brukas på väg i samband med träning och tävling, därför tycker jag att det verkar konstigt att alla dispenser inte står med. Man tycker att man bara borde återställa dispenserna. Och sedan kunna regga in den.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tobin TmRacing skrev:
Du verkar ha hel koll på detta. Vad innebär coc intyg?
Jag tycker inte att det borde vara några problem då jag har registeringsbevis från vägverket, men det stämmer nog, det du säger.

Mitt fordon får brukas på väg i samband med träning och tävling, därför tycker jag att det verkar konstigt att alla dispenser inte står med. Man tycker att man bara borde återställa dispenserna. Och sedan kunna regga in den.
Tyvär är en E reggad hoj lika reggad som vilken annan hoj utan ägarbevis över huvudtaget ( i princip). Du kan i praktiken tjäla en hoj vilken som och E regga den i ditt namn. E registrering har inte alls lika hårda krav.

COC intyg är ett typintyg ifrån tillverkaren, tillverkaren har redan kört alla dessa prov vi snackade om på en hoj av samma modell och på så vis fått detta typintyg som gäller för alla hojar av samma modell och fabrikat. COC intyget är dessutom ett giltigt intyg på hojens ursprung förutom all annan data. Har man inte ett COC intyg så är det i princip omöjligt att registrera, E regg gör det inte lättare.

Tobin TmRacing

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Tm 125
philsson skrev:
Tyvär är en E reggad hoj lika reggad som vilken annan hoj utan ägarbevis över huvudtaget ( i princip). Du kan i praktiken tjäla en hoj vilken som och E regga den i ditt namn. E registrering har inte alls lika hårda krav.

COC intyg är ett typintyg ifrån tillverkaren, tillverkaren har redan kört alla dessa prov vi snackade om på en hoj av samma modell och på så vis fått detta typintyg som gäller för alla hojar av samma modell och fabrikat. COC intyget är dessutom ett giltigt intyg på hojens ursprung förutom all annan data. Har man inte ett COC intyg så är det i princip omöjligt att registrera, E regg gör det inte lättare.

Okej. Ska ringa till dom idag då, å försöka få dom papprena..

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Tobin TmRacing skrev:
Motorn e fin.. den drar alla andra 125 från dom åren.. e fabrikstrimmad mm..
vilken årsmodell är det (har bara skummat tråden) och var ligger hajom :va för du kanske vill ta ett race (detta säger jag bara för att vara jobbig).

men om du har pengar så föreslår jag att du köper sm-fälgar, i alla fall om du planerar att köra på gata för det blir en helt annan känsla på hojen. jag skulle inte vilja köra med 18" 21" i alla fall.

Tobin TmRacing

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Tm 125
-Rosen- skrev:
vilken årsmodell är det (har bara skummat tråden) och var ligger hajom :va för du kanske vill ta ett race (detta säger jag bara för att vara jobbig).

men om du har pengar så föreslår jag att du köper sm-fälgar, i alla fall om du planerar att köra på gata för det blir en helt annan känsla på hojen. jag skulle inte vilja köra med 18" 21" i alla fall.

Har inte så mycket pengar i nuläget, men funderar på om någon skulle vilja byta med mig. Har ett par excel fälgar. Va borde man sälja ett par sånna fälgar för?

Hajom ligger 5mil från göteborg/varberg/borås.
Det är en 95 utagen 96..

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Tobin TmRacing skrev:
Har inte så mycket pengar i nuläget, men funderar på om någon skulle vilja byta med mig. Har ett par excel fälgar. Va borde man sälja ett par sånna fälgar för?

Hajom ligger 5mil från göteborg/varberg/borås.
Det är en 95 utagen 96..
begagnade excel cross fälgar för man väl ungefär 1-2k mindre för än för ett par excel sm fälgar. kolla lite på blocket.

aha okej, då kanske vi ses i sommar trots allt.

Tobin TmRacing

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Tm 125
-Rosen- skrev:
begagnade excel cross fälgar för man väl ungefär 1-2k mindre för än för ett par excel sm fälgar. kolla lite på blocket.

aha okej, då kanske vi ses i sommar trots allt.

Okej..
I sommar blir det mycket körning i göteborg.

Tobin TmRacing

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Tm 125
Dom e sega på vv. så jag har tyvärr inte fått några svar än.. Ska bli inressant att se va dom skriver..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tobin TmRacing skrev:
Dom e sega på vv. så jag har tyvärr inte fått några svar än.. Ska bli inressant att se va dom skriver..
De har som policy att svara på mail inom 24h, men glöm det! Ring istället.
Vänta föresten du ska få mail adressen till en snubbe....

EDIT: hakan.jagmar@bilprovningen.se Mycket kunnig person, skicka ett mail till honom med alla dina frågor. Jag avråder dig dock starkt att skippa registreringen.

Tobin TmRacing

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Tm 125
EDIT: hakan.jagmar@bilprovningen.se Mycket kunnig person, skicka ett mail till honom med alla dina frågor. Jag avråder dig dock starkt att skippa registreringen.[/QUOTE]
Självklart ska jag regga den om det går. Annars blir det nån annan hojj..
Tack för emailadressen!!

Tobin TmRacing

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Tm 125
philsson skrev:
Kan du uppdatera om hur det går?

Ja det ska jag göra, så fort som möjligt.
Kollade igår om jag fick svar från bilprovningen, men det hade blivit något fel med hotmail, så brevet hade aldrig skickats.

Det var ett företag som sa att de kunnde strypa min enduro för 1500spänn.´
Hyffsat pris va??

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tobin TmRacing skrev:
Ja det ska jag göra, så fort som möjligt.
Kollade igår om jag fick svar från bilprovningen, men det hade blivit något fel med hotmail, så brevet hade aldrig skickats.

Det var ett företag som sa att de kunnde strypa min enduro för 1500spänn.´
Hyffsat pris va??
Ja det är ett ok pris, men till vilken nytta? Ströp själv min hoj hos en verkstad men de intyget jag fick av dem är inte värt något varken för bilprovningen eller för generalagenten för den delen. Se till att du får klartecken på ALLT innan du börjar lägga ut pengar och försäkra dig om att du har folk du kan referera till om du skulle göra något du fått anvisning om som inte är rätt. Strypa ner hojen kan du alltid göra, om du har bänkningspapper eller redan godkänd strypning så kan du få ner effekten på papperet men den förblir E regg. Kolla vad du bör göra för att få den LV reggad.

Tobin TmRacing

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Tm 125
Okej. fick svar nu. Generalgenten måste intyga att kraven för lätt mc uppfylls.
Frågan är hur lätt det är att få det intyget?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Tobin TmRacing skrev:
Okej. fick svar nu. Generalgenten måste intyga att kraven för lätt mc uppfylls.
Frågan är hur lätt det är att få det intyget?

Ring och kolla bara.
Det är vell bara ett papper som dom skickar ut?

Tobin TmRacing

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Tm 125
Jag återkommer när jag vet något om reggandet..

någon som har några tips på va jag kan göra med hojjen?

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
tobin tmracing in da house:
någon som har några tips på va jag kan göra med hojjen?

Börja med att slå Marco Bernasconi på Berna Import i Strängnäs en signal, han är TM importör i Sverige och snacka med honom, han vet nog en del om vilka papper du behöver och om det överhuvudtaget går att lösa.....

DP says: Berna Import 0152-10758......

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...