TM 40 eller HSR 42

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
Husaberg FS650E 2006
Ska byta förgasare på min ktm 640, har fått ett bra pris på HSR 42 och en TM 40, vilken är att rekomendera?, 42 mm kanske blir väl bra? vill ju ha den så wheelie vänlig som möjligt=)
Har även fått ett pris på Keihin MX FCR 41 vilket är avsevärt dyrare, är det väl spenderade pengar att lägga ? eller är mikuni motsvarande?

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
På en ganska så standard 640 bör du inte ha större än 40mm. Du tappar för mycket i botten och har ändå inte flås nog i motorn för att kunna få motsvarande toppeffekt. Vill du ha lite lyxigare fugge finns alltid TMR.

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
Husaberg FS650E 2006
TomK skrev:
2502280 På en ganska så standard 640 bör du inte ha större än 40mm. Du tappar för mycket i botten och har ändå inte flås nog i motorn för att kunna få motsvarande toppeffekt. Vill du ha lite lyxigare fugge finns alltid TMR.

ok, jag har ett acropovic system, men är som sagt rädd för att tappa botten/mellan draget.. läste någonstans att man kan komopensera att den är stor med bestyckningen?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Super_moto_ skrev:
2502386 ok, jag har ett acropovic system, men är som sagt rädd för att tappa botten/mellan draget.. läste någonstans att man kan komopensera att den är stor med bestyckningen?
Du får väldigt långsamt gasflöde med en för stor förgasare. Det går inte att rädda med bestyckning. Om det är bra vrid i botten du är ute efter, så är det andra saker som behövs.

Med 42mm fugge är det toppeffekt som du kan jaga, men motorn i övrigt måste åtgärdas en hel del för att det ska finnas kraft längre ner i registret också...

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
Husaberg FS650E 2006
TomK skrev:
2503201 Du får väldigt långsamt gasflöde med en för stor förgasare. Det går inte att rädda med bestyckning. Om det är bra vrid i botten du är ute efter, så är det andra saker som behövs.

Med 42mm fugge är det toppeffekt som du kan jaga, men motorn i övrigt måste åtgärdas en hel del för att det ska finnas kraft längre ner i registret också...

ok. så jag ska med andra ord satsa på 40 mm? är det stor skillnad på en tm 40 och en keihin fcr 41 ? är det värt 3000 mer för en keihin?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Super_moto_ skrev:
2503330 ok. så jag ska med andra ord satsa på 40 mm? är det stor skillnad på en tm 40 och en keihin fcr 41 ? är det värt 3000 mer för en keihin?
Värt pengarna ? Nja, det är en lite bättre förgasare, men du kan lika gärna skaffa en Mikuni TMR40 istället om du vill ha lagrad trottel och lägre vikt. Dessutom får du ett bättre effektregister i botten med 40mm istället för 41mm. Jag skulle nog lägga de 3.000 på en fin radialpump eller ett portningsjobb (om du har den gamla toppen) istället.

Hur ser luftburken ut ? Den är ju alldeles för liten på en 640 pga batteriet, så där vinner du mycket på att kapa upp den ordentligt och hålla luftfiltret rent och minimalt inoljat.

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
Husaberg FS650E 2006
TomK skrev:
2504231 Värt pengarna ? Nja, det är en lite bättre förgasare, men du kan lika gärna skaffa en Mikuni TMR40 istället om du vill ha lagrad trottel och lägre vikt. Dessutom får du ett bättre effektregister i botten med 40mm istället för 41mm. Jag skulle nog lägga de 3.000 på en fin radialpump eller ett portningsjobb (om du har den gamla toppen) istället.

Hur ser luftburken ut ? Den är ju alldeles för liten på en 640 pga batteriet, så där vinner du mycket på att kapa upp den ordentligt och hålla luftfiltret rent och minimalt inoljat.

ok, tack så mycket för hjälpen, hänger dit en TM40 nu, så får vi se längre fram, jag har Hi Flow toppen, men av andra folks omdömen så gör det väldigt mycket att bara byta fugge.

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
TomK skrev:
2504231 Värt pengarna ? Nja, det är en lite bättre förgasare, men du kan lika gärna skaffa en Mikuni TMR40 istället om du vill ha lagrad trottel och lägre vikt. Dessutom får du ett bättre effektregister i botten med 40mm istället för 41mm. Jag skulle nog lägga de 3.000 på en fin radialpump eller ett portningsjobb (om du har den gamla toppen) istället.

Menar du att det inte är värt en portning om man har nya highflow toppen??

Bifogat

• DSC00934.JPG
    DSC00934.JPG
    127.3 KB · Visningar: 99
  • DSC00936.JPG
    DSC00936.JPG
    98.6 KB · Visningar: 90
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Bushmyra skrev:
2593286 Menar du att det inte är värt en portning om man har nya highflow toppen??

Det är vad jag oxå hört från initierat håll, men om dessa bilder är en high-flowtopp, så vill iaf JAG påstå att det finns att göra! :)

Bushmyra

Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
Dr.Bike skrev:
2593634 Det är vad jag oxå hört från initierat håll, men om dessa bilder är en high-flowtopp, så vill iaf JAG påstå att det finns att göra! :)
BRA! ska försöka hinna slänga toppen på bussgodset idag eller imorrn:tummenupp

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bushmyra skrev:
2593286 Menar du att det inte är värt en portning om man har nya highflow toppen??
Den nya toppen är en förbättring jämfört med den gamla, men visst kan man göra ytterligare förändringar. Men skillnaden är inte alls lika märkbar som för den som har en gammal LC4. När jag ser bilderna, så kan jag konstatera att det finns en del detaljer som inte ser ut som min smått bearbetade topp (men den har iofs större avgasventiler, är kraftigt planad och har en rejskam - vilket gör att portningen är avstämd för just min konfiguration och krav på körbarhet).

När jag fått ordning på verkstan i källaren, så ska det bli en stor vinterservice på KTM:en och då kan jag säkert skaka fram bilder för de nyfikna.

Bushmyra

Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
TomK skrev:
2593852 Den nya toppen är en förbättring jämfört med den gamla, men visst kan man göra ytterligare förändringar. Men skillnaden är inte alls lika märkbar som för den som har en gammal LC4. När jag ser bilderna, så kan jag konstatera att det finns en del detaljer som inte ser ut som min smått bearbetade topp (men den har iofs större avgasventiler, är kraftigt planad och har en rejskam - vilket gör att portningen är avstämd för just min konfiguration och krav på körbarhet).

När jag fått ordning på verkstan i källaren, så ska det bli en stor vinterservice på KTM:en och då kan jag säkert skaka fram bilder för de nyfikna.
ok jag hajar min tanke är att porta, byta förgasare, kam och kanske byta till högkomp kolv

Dr.Bike

Guest
andersbrink skrev:
2593648 Dr.Bike? Våffå blästar du insuget? Ivfsh bör du kika på JULA's nya tryckluftsdrivna pennslip http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=770897214&pf_id=SE-071002&dept_id=SE-071

Funkar himla smutt med 3 mm HM roterande filar.

Tjaa, det har varit den hittills bästa metoden att få en schysst lite porig yta, men jag har gått ifrån glasbläster och är nu uppe på grov korund!
Ytan blir grövre, men långt ifrån originalets gjutgodsporighet.
Ska kolla pennslipen! :tummenupp
Tackar för tipset!

Edit: Har kikat! Åker dajrecKt! och köper en! (jula ligger turligt nog på min väg till och från jobbet!)

Last edited:

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
Super_moto_ skrev:
2502229 Ska byta förgasare på min ktm 640, har fått ett bra pris på HSR 42 och en TM 40, vilken är att rekomendera?, 42 mm kanske blir väl bra? vill ju ha den så wheelie vänlig som möjligt=)
Har även fått ett pris på Keihin MX FCR 41 vilket är avsevärt dyrare, är det väl spenderade pengar att lägga ? eller är mikuni motsvarande?

jag investerade i en tm40 och bestyckning. hade slipon innan.
öppet luftfilter. gjorde gooo skillnad med annan förgasare...skall klämma in en G1 kam i vinter så är jag nog nöjd sen.

Bushmyra

Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
zajt skrev:
2603881 jag investerade i en tm40 och bestyckning. hade slipon innan.
öppet luftfilter. gjorde gooo skillnad med annan förgasare...skall klämma in en G1 kam i vinter så är jag nog nöjd sen.
vart hittar man kammarna då ? har sökt men hittar inga kamaxlar!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha