Toleranser vid klinkerläggning

Jag snor lite av tråden, hoppas det är ok för TS.

Är det nån i Borlänge området som kan kakla, klinkra och lägga golvvärme i ett badrum?

Blev golvet hantverkarna gjöt bra? Blev det bara skit med så kan man kanske räkna ut att resten inte blir särskilt bra... Tycker hantverkaren ska få chansen att göra rätt för sig innan du hotar med besiktningsmän och stämningar. I många fall så går det att snacka med folk, kunderna är det bästa ryktet man får. Håller med Dee Cati om det här med yrkesstolthet. Skulle aldrig kunna lämna en kund utan att ha gjort det bästa jag kan.

Deal

Hej
det är så tråkigt när sånt här händer och det händer tyvärr ibland. Men visst 1,5 mm fogsprång är det på 30x30 cm plattor. Men är det golvbrunn någonstans så kan ju fogsprånget vara lite mer på något ställe. Lägg en rätskiva över 2 eller flera plattor så kan du med en tumstock mäta några punkter och ta bilder. Sen kan man titta på fogbredden är den lika eller är det 1 - 4 mm variation? lägg dig på golvet och titta längs en fog slingrar den sig som en orm eller spikrak? Då kan man få en uppfattning om det är fler saker som är galet.

kom ihåg att det är du som bestämmer vad du vill ha för deal?

Tekniskt sett finns det möjlighet att lägga klinker på klinker utan att riva upp golvet om man har möjlighet till det med höjderna. Då spar du en massa jobb med att riva ut det gamla och köra till tippen.

Normalt ger man honom chansen att rätta till det som inte är utfört på ett fackmannamässigt sätt. Dvs han står för plattor och arbete för att rätta till det.

/Magnus

Om jag fattar dig rätt så får det skilja 1,5mm mellan två plattor som ligger jämte varandra eftersom vi har lagt plattor som är 30x30.

Stämmer detta får han lägga om ca 75% av golvet.

Jag har funderat på att göra en deal som ser ut på följande vis.

Alt 1: Han lägger om hela golvet och gör det rätt. Utan extra kostnad.

Alt 2: Vi kvittar. Vi betalar inget för det han har lagt och fixar allt själva via en annan firma.
Han har lagt ner ca 3,5 dags arbete på detta golvet.

Finns det fler alternativ ?

Hej
det är så tråkigt när sånt här händer och det händer tyvärr ibland. Men visst 1,5 mm fogsprång är det på 30x30 cm plattor. Men är det golvbrunn någonstans så kan ju fogsprånget vara lite mer på något ställe. Lägg en rätskiva över 2 eller flera plattor så kan du med en tumstock mäta några punkter och ta bilder. Sen kan man titta på fogbredden är den lika eller är det 1 - 4 mm variation? lägg dig på golvet och titta längs en fog slingrar den sig som en orm eller spikrak? Då kan man få en uppfattning om det är fler saker som är galet.

kom ihåg att det är du som bestämmer vad du vill ha för deal?

Tekniskt sett finns det möjlighet att lägga klinker på klinker utan att riva upp golvet om man har möjlighet till det med höjderna. Då spar du en massa jobb med att riva ut det gamla och köra till tippen.

Normalt ger man honom chansen att rätta till det som inte är utfört på ett fackmannamässigt sätt. Dvs han står för plattor och arbete för att rätta till det.

/Magnus

Vi har kommit fram till en deal.

Han åtgärdar dom felen vi har hittat utan extra kostnad.

Men han tyckte vi var ovanligt känsliga, men nu är det som så att vi redan har lagt ca 25m2 som är spikrakt och exakt i rätt höjd och detta har vi lagt själva. Men det tog ca 4v att lägga med i snitt 4h arbete varje dag.
Och han la ca 40m2 på 3dagar, så vårat tog ganska så mycket längre tid men det blev bra också.

Och varför vi anlitade denna hantverkaren och inte gjorde det själva är pga att vi inte har den tiden det skulle ta för oss att lägga 40m2 till.

Vad bra att det löste sig!
Ofta lönar det sig att tala med hantverkaren om vad man förväntar sig att slut resultatet ska bli. Jag har varit med om att folk gapar och skriker och kallar varandra för diverse saker .... det löser inget.
Sen är ju en rätt skött reklammation vägen till nästa affär.

Problemet är ofta att man förväntar sig att ett "proffs" ska veta hur det ska utföras. Man lägger över hela ansvaret på honom. Nu i lite bistra tider så blir hantverkaten gärna både Snickare, Murare, Målare och Plattis. Men en bra snickare är inte alltid en bra plattis eller vise versa.

/Magnus

Vi har kommit fram till en deal.

Han åtgärdar dom felen vi har hittat utan extra kostnad.

Men han tyckte vi var ovanligt känsliga, men nu är det som så att vi redan har lagt ca 25m2 som är spikrakt och exakt i rätt höjd och detta har vi lagt själva. Men det tog ca 4v att lägga med i snitt 4h arbete varje dag.
Och han la ca 40m2 på 3dagar, så vårat tog ganska så mycket längre tid men det blev bra också.

Och varför vi anlitade denna hantverkaren och inte gjorde det själva är pga att vi inte har den tiden det skulle ta för oss att lägga 40m2 till.

Är det bara jag som vill höra bakgrunden om detta också ?

Hur kom du i kontakt med hantverkare ?
1.Är det ett svartjobb ?
2.Är det en lärling ?
3.Är det en utlänning ?
4.Är det en yrkesman med F-skatt ?

Vad kom ni överens om innan jobbet påbörjades. Vad har ni avtalat ?

Är det nummer 1-2-3 = skyll dig själv för fan.
Är det nummer 4 så får han göra om det.

Får jag lägga dina golv i fortsättningen ? Jag gör det gladeligen om jag får hålla på "120timmar" med 25m2 och ta betalt för det. Lovar dig att det blir dom finaste golven du sett.

Seriöst, hur kan du jämför 120 timmars jobb med max 16 timmars jobb + att det nästan är dubbelt så stort. Nu blev det skit av det, men jag diggar dina jämförelser.

Last edited:
Man blir fan irriterad av att läsa allt skit alla hantverkare ställer till med.

Det enda jag kan trösta mig med är att jag kan det mesta, och resten kan kusinen och petigare snubbe får man leta efter. Det enda jag inte tar på mig är flyta golv, och el delen låter jag va.

Jobbar inom "hantverkar" yrket nu, och oftast möts man av riktigt tråkiga attityder när man från början kommer till platsen, men efter nån timma när de ser hur man jobbar så blir de helt andra människor att ha o göra med. Mycket positivare och de bara berättar alla skräckhistorier om andra hantverkare som varit där innan.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back