Tolkning av Motard snack

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Går i tankar till att byta till en motard o kollar på annonser med dessa

Och då står det tex


Hojjen har gått 60timmar och kolven ca 10.
olje byte gjorts vid varje 5:e
ventilerna genomgångna varje 50:eek:nde timme
kedja och drev bytta för ca.5-10 timma sen.

I mina öron låter det som det krävs ohyggligt mycket service på hojjarna.
Själv tuggar jag bara landsväg skulle samma pedantiska skötsel krävas av ngt sånt?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
glöm racemotard om du tuggar landsväg ,xt660x eller 690 smc passar nog bättre än husa eller aprilia isåfall
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Har en Husa som jag kör gata med, har hittils inga problem med servicen som ska göras ofta! :)

Offtopic: Har undrat länge varför dessa maskiner måste servas så ofta?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Har en Husa som jag kör gata med, har hittils inga problem med servicen som ska göras ofta! :)

Offtopic: Har undrat länge varför dessa maskiner måste servas så ofta?


Det kanske du märker snart när den rasar för dig och du sket i att göra servicen som alla rekommenderar..

Annars är det ju bara att lycka till och hoppas det håller så länge som det gör. för jag är övertygad om att det håller bra mycket längre än dom 5 timmarna som rekommenderas att serva den, men jag vet inte ur länge motorn gillar det. Det kommer ju rasa för dig för eller senare för dig pga av att det inte följer service intervallerna.

Jag hoppas bara du har kvar den då så du inte hinner sälja den till någon stackare. Så du själv får stå för den kostnaden.

PS.

Sköter man servicen på husan så är det en underbar maskin att köra. Finns inte många andra maskiner som är så underhållande som den.
 
Last edited:

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Det kanske du märker snart när den rasar för dig och du sket i att göra servicen som alla rekommenderar..

Annars är det ju bara att lycka till och hoppas det håller så länge som det gör. för jag är övertygad om att det håller bra mycket längre än dom 5 timmarna som rekommenderas att serva den, men jag vet inte ur länge motorn gillar det. Det kommer ju rasa för dig för eller senare för dig pga av att det inte följer service intervallerna.

Jag hoppas bara du har kvar den då så du inte hinner sälja den till någon stackare. Så du själv får stå för den kostnaden.

PS.

Sköter man servicen på husan så är det en underbar maskin att köra. Finns inte många andra maskiner som är så underhållande som den.

Butter? Hur fick du för dig att jag inte sköter service intervallerna?
Jag undrade VARFÖR motorerna måste servas så ofta! Oljan, varför blir den "förbrukad" snabbare på dessa maskiner t.ex.?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Butter? Hur fick du för dig att jag inte sköter service intervallerna?
Jag undrade VARFÖR motorerna måste servas så ofta! Oljan, varför blir den "förbrukad" snabbare på dessa maskiner t.ex.?

Butter nej.
Undrade mest varför du ifrågasatte.
Husbaerg skriver 15:timmar serviuce i sin bok. ALLA servar den var 5:e timme, varför, tydligen håller den bättre med 5 timmars service. Varför, den får ny olja. Bättre förlaring har jag inte.

Det jag menade var, varför vänta med en service när alla säger att man ska serva den var 5:e timme. .

Det du skrev var och jag citerar "Offtopic: Har undrat länge varför dessa maskiner måste servas så ofta? "

För att det är en race motard som körs på gatan. Inte att förväcla med en Ktm 625 som är 500:a mil service på. Men å andra sidan får man bra mycket mer effekt ur hojen.
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Förmodligen blir väl oljan så väldigt varm i dessa maskiner så efter 5 timmars körning är den på gränsen till bränd. Och en bränd olja smörjer ju fortfarande bra men slagskyddet i oljan dämpas betydligt då vilket innebär att lagren kommer ta mycket mer stryk.

vet inte om det är så, spekulerar bara lite :)
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
en race maskin e så mycke häftigare på alla punkter men som nån sa liten oljemängd i maskin.
Går ju inte att jämföra med tex ktm lc4 motorer där effekten e lägre o inte lika viktbesparad på massa punkter i motorn.
Med vridet som e i maskinerna så skapas de alltid små små metal spån o glöm inte att husaberg motorn inte har avskiljd växelådsolja tänk dig all skit från lameller o lamell korgar osv så jag hade inte fuskat en sekund med oljebytena
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Liten oljevolym + högt effektuttag = större slitage på olja och motor

Konstigare än så är det inte....
Frågan är ju bara hur mycket det(i många fall)närmast maniska oljebytandet påverkar livslängden på motorn egentligen?Jag kör alltid längre än 5 timmar mellan bytena och har aldrig haft ett oljerelatrat ras på någon Husaberg.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Alla motarder kräver betydligt mycket mer service än en sporthoj.. Sen är husa och liknande racemotarder mycket mer krävande än en lc4 eller dylikt men det är ju en fråga om hur rolig hoj man vill ha och hur mycket jobb man vill lägga ner :)
 

dardevil

Up the irons!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Bang cook
Hoj
Maico 490 Super Edition
Vill du ha en säker hoj så är det en Japs som gäller men vill du vara med dom tuffa killarna
i mekar boden så köper du Husa.
Så enkelt är de men givetvis är en Husa roligare när den väl inte står på mek stubben för service.
 

690Eeee

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Mursta
Hoj
Husa 650
Åkt husa 650 i en månad nu (40 timmar) och skulle gärna serva skrället varannan timme om jag kunde få 15 kusar till.

Det är så sjukt kul varje gång man startar den och om jag vill ta mig nånstans i xt660 tempo tar jag bussen.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
så mao blir det inte billigare att ägen en motard än en SH med tanke på hur mycket mer service man behöver lägga på dem?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
så mao blir det inte billigare att ägen en motard än en SH med tanke på hur mycket mer service man behöver lägga på dem?
Om du tänkt dig en Husaberg 650 eller något liknande som gathoj blir det knappast billigt i längden.KTM LC4 eller Yamaha XT660 kostar väl däremot inte särskilt mycket att hålla igång.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Om du tänkt dig en Husaberg 650 eller något liknande som gathoj blir det knappast billigt i längden.KTM LC4 eller Yamaha XT660 kostar väl däremot inte särskilt mycket att hålla igång.

När jag körde husa betalade jag 105kr i månaden för "helförsäkring."
Servicen kostade 150kr. För sakens skull så kan vi då säga att jag servade den 2gånger i månaden.
Totalt månads kostnad 405kr.
Totalt månads kostnad 1071krom du kör 100tim om året inkl hel försäkrad.

Om man nu bara leker med tanken att man skulle kör 100tim om året med husan, så att man måste göra stora servicen " byta kolv osv" Låt oss säga att det kostar 8000kr "jag vet inte"

Mina yamaha R6 kostade 1650kr halvföräkring i månaden. 3300kr Helfärsäkring
1000mila servicen på den kostar 3000-3500kr

Säg att jag kör 1000mil om året med sporthojen.
Total månads kostnad halvförsäkrad. 1920kr
Total månads kostnad helföräkrad. 3570kr

Sen tillkommer ju däck osv, men det är nog lika mycket slitage på båda hojarna.

Så det är ju billigare än att åka sporthoj.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
jag betalar lite drygt 2k/månaden för hel+drift, vill ha ner kostnaderna iom att jag ska börja plugga o inte ha samma inkomst.

Surt får leta vidare efter annan typ av hoj då
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
jag betalar lite drygt 2k/månaden för hel+drift, vill ha ner kostnaderna iom att jag ska börja plugga o inte ha samma inkomst.

Surt får leta vidare efter annan typ av hoj då
Ja 2k/månad i totalkostnad för hojjen matchar du nog inte med en lite "rejsigare" motardhoj om du inte åker väldigt sparsamt.Men varför inte kolla på något mer gatanpassat?
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top