Tom Tom Rider Gps ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
SoX skrev:
Det verkar vara skillnad på olika.
Tom Tom Rider och Mio Mitac verkar var PDA,er med en inbyggd
GPS-antenn som enbart är till för att hitta till en specifik plats.

Med Garmin Quest och liknande GPS,er kan man ju hitta tillbaka till
utgångspunkten, dvs den sparar ett "spår" i minnet som man sen kan
tanka ner i datorn. Nogrannheten bestäms av hur många punkters minne
GPS har.

Efter en vecka i Norge med en Garmin 72 i tankväskan, kunde jag när
jag kom hem tanka in spårminnet i ett kartprogram och se exakt vart
jag åkt. Sen kan man lägga in "Waypoints" efter vägen som en notering,
tex "kurvig väg".

Btw, Volkslogger görs av Garmin.

Nogrannheten bestäms inte av minnesstorleken, utan hur länge man kan spara punkter med en viss upplösning! :)

Fast visst är det fiffigt, jag brukar ta med min GPS III Pilot när jag är ute och går i skogen, ibland ihopkopplad med en EW-logger! :tummenupp

Nja, Garmin gör gps-modulen till volkslogger, resten gör dom själva! :fakta

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Nicke skrev:
Hmm... ganska jäkla dålig batteritid. Min klarar 25-30 timmar på två R6-batterier. Annars verkar den riktigt bra. Jag antar att det går att ansluta extern matning om man vill. Jag har förberett för 12v till min på hojen men det behövs knappt pga lång batteritid. Enda är väl om man vill ha backlight på hela tiden. Ska kolla lite mer på en sån där.

Jo, batteritiden är inte den bästa.. Men det är batteritiden med maximal bakgrundsbelysning och högsta volym på högtalarfunktionen. Sätter man ner dessa och kör ett par uppladdningar (min är ganska ny) så skall det bli bättre.

Dessutom har man ju 12v på hojen, så jag laddar från den om det behövs. Förmodligen så är det hårddisk funktionen som tar mest batteri, vilket förklarar den korta aktiva tiden.

Jag kan stå ut med det eftersom jag tycker att de andra funktionerna väger upp batteritid och att jag nästan uteslutande använder GPS´n med 12v tillkopplat. Dessutom kan GPS´n stänga av sig efter en viss tid om den inte har ström, exemeplvis 10 minuter (du bestämmer).

Och som sagt.. ingen plotning eller så finns på min (vad jag hittat iallafall...) Jag har inte hunnit lära mig alla funktioner än, har bara haft den några månader.

EDIT: Jag får typ 2.5-3 timmar aktiv tid på min, men enligt tillverkaren så skall det vara mellan 4.5-5.5 timmar med fullpower efter några uppladdningar. Standby är 21 dagar.

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
amullo skrev:
Jo, batteritiden är inte den bästa.. Men det är batteritiden med maximal bakgrundsbelysning och högsta volym på högtalarfunktionen. Sätter man ner dessa och kör ett par uppladdningar (min är ganska ny) så skall det bli bättre.

Dessutom har man ju 12v på hojen, så jag laddar från den om det behövs. Förmodligen så är det hårddisk funktionen som tar mest batteri, vilket förklarar den korta aktiva tiden.

Jag kan stå ut med det eftersom jag tycker att de andra funktionerna väger upp batteritid och att jag nästan uteslutande använder GPS´n med 12v tillkopplat. Dessutom kan GPS´n stänga av sig efter en viss tid om den inte har ström, exemeplvis 10 minuter (du bestämmer).

Och som sagt.. ingen plotning eller så finns på min (vad jag hittat iallafall...) Jag har inte hunnit lära mig alla funktioner än, har bara haft den några månader.

EDIT: Jag får typ 2.5-3 timmar aktiv tid på min, men enligt tillverkaren så skall det vara mellan 4.5-5.5 timmar med fullpower efter några uppladdningar. Standby är 21 dagar.
En nackdel med den där enheten måste väl vara att den inte är vattentät? Det var ett minimikrav för mig när jag köpte GPS. Lite jobbigt att behöva stanna och ta av GPSen när det börjar regna eller innan man kör igenom den feta vattengraven med offroaden :).

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929
Hoztic skrev:
Jag köpte ett "marint" uttag på biltema, ett sånt med lock på! Och en säkringshållare för såna där microsäkrigar, som satt monterad på en sladd.
Sen borrade jag hål i facket bakom batterit, under sadeln, och monterade uttaget så att själva kroppen sticker in i sidokåpan, dvs tar ingen plats, syns inte, sitter skyddad! Perfekt när man ska ladda mobilen osv när man åker lite längre! :tummenupp

Ok , smidigt ! Men är inte hojbatterierna på 6V ?? ( eller )

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
Hoztic skrev:
Lite OT, men hur funkar den på hojen? Antar att du har den i en tankväska? Syns den bra i solen? Bra mottagning?

eh ärligt.. så har jag inte hojtestat den än! :rodnar

Men tankväskan vore ju ett alternativ. ang.sändningen så jo nog har den sändning när den kommer igång å hittar sateliter .vilket den kan va lite seg med ibland! men ju mer jag lär mig om gps världen ju mer övertygad jag är om att det inte är den rätta för mig! tråkigt men sant! :(

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Jag har en Tom Tom Go till bilen.. en rolig detalj är att hela ring knutstorp är med, själva bansträckningen!!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!