Tomas Olsson funnen död!

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
johangranholm skrev:
2177679 Men han gjorde något han tyckte om när han gick bort, samma som för många motorcyklister gör varje år. RIP

Huvudet på spiken. På ett icke namngivet forum fanns det människor som ansåg att sverige inte skulle bekosta vare sig eftersöket eller hemtransport av kroppen.

Undrar vad samma människor tycker om hojåkare? Att de ska ligga kvar i diket för att de själva valt en riskfylld sysselsättning?

Edit: Jag tror jag namnger det i alla fall: http://www.shortcut.nu/default.ns?l...ntribution&intContributionID=215979&blnSent=1
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Blip skrev:
2177717 Huvudet på spiken. På ett icke namngivet forum fanns det människor som ansåg att sverige inte skulle bekosta vare sig eftersöket eller hemtransport av kroppen.

Undrar vad samma människor tycker om hojåkare? Att de ska ligga kvar i diket för att de själva valt en riskfylld sysselsättning?

Edit: Jag tror jag namnger det i alla fall: http://www.shortcut.nu/default.ns?l...ntribution&intContributionID=215979&blnSent=1

Det är ju lite andra kostnader inblandade i denna räddning, det är nog det dom flesta stör sig på. Utsätter man sig för dessa faror frivilligt och sedan behöver räddningsinsatser som är svindyra kan jag förstå att man stöter på motstånd i vissa led.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
erik skrev:
2178546 Det är ju lite andra kostnader inblandade i denna räddning, det är nog det dom flesta stör sig på. Utsätter man sig för dessa faror frivilligt och sedan behöver räddningsinsatser som är svindyra kan jag förstå att man stöter på motstånd i vissa led.


Ja, var dras gränsen? Vid riksgränsen? Risk som risk tycker jag. Vi som åker hoj utsätter oss för onödiga risker som kostar samhället stora pengar (eftersom vi är så många så blir det betydande belopp av den procent som skadar sig illa).

Vad som kan ifrågasättas och kanske krävas är huruvida äventyrare har försäkringar som täcker räddningsinsatser av detta slag.

I annat fall så kan man ifrågasätta sjöräddningen när båtfyllerister hamnar i sjönöd osv. De har försatt sig i en onödigt riskabel situation och bör då heller inte (med givet resonemang) belasta samhället med kostnader för sitt beteende.

Kanske ska det vara så, jag kan hålla med till viss del i resonemanget, frågan är bara var vi ska dra gränsen. Rökning, alkohol, naturkatastrofer etc.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Blip skrev:
2178658 Ja, var dras gränsen? Vid riksgränsen? Risk som risk tycker jag. Vi som åker hoj utsätter oss för onödiga risker som kostar samhället stora pengar (eftersom vi är så många så blir det betydande belopp av den procent som skadar sig illa).

Vad som kan ifrågasättas och kanske krävas är huruvida äventyrare har försäkringar som täcker räddningsinsatser av detta slag.

I annat fall så kan man ifrågasätta sjöräddningen när båtfyllerister hamnar i sjönöd osv. De har försatt sig i en onödigt riskabel situation och bör då heller inte (med givet resonemang) belasta samhället med kostnader för sitt beteende.

Kanske ska det vara så, jag kan hålla med till viss del i resonemanget, frågan är bara var vi ska dra gränsen. Rökning, alkohol, naturkatastrofer etc.

Sjöräddningen är inte bekostad av samhället, den finansieras av ideélla bidrag. http://www.ssrs.se/
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Blip skrev:
2178658 Ja, var dras gränsen? Vid riksgränsen?
Det är väl lite det som det handlar om här, det faktum att det är långt utanför Sveriges gränser. Inom Sverige blir det räddningstjänsten uppgift att undsätta/söka efter personer oavsett om de försatt sig i onödig risk eller inte. I utlandet blir det lite annat. Visst ska vi hjälpa medborgare så gott det går, men det blir ändå ett ställningstagande.

Men vid dyliga expeditioner tycker jag att de borde ha varit förberedda för att något kan hända.

Tråkigt vilket som var det. :(
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top