Tomgång zxr 750 -89.

axeljohan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Suzuki Hayabusa -2005
Hej jag har en kawasaki zxr 750 -89 som jag har lite problem med. När jag är ute och kör med den och jag släpper gasen och den skall gå ner på tomgång så tar det en stund innan den går ner på tomgångsvarv från 3000 varv. När varvtalet har sjunkit till tomgångsvarv (ca 1000-1100 varv) så håller sig varvtalet jämt, vad kan det bero på? skall den här modellen bete sig så här? Jag har tänkt att plocka av tanken och inspektera insugningsgummina efter sprickor, jag har också tänkt inspektera vakuumgummina under trottellocken efter eventuella sprickor , kan det bero på något av det här eller beror det på något annat? Jag vore tacksam för hjälp, axeljohan.

Last edited:

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Lånar din tråd när det ändå är samma cykel jag har. Är det bara min som blir obehagligt jobbig å köra i allt över 5000 varv? Känns som den ska ramla isär=P

Ska ut och köra lite imorn, ska kolla om min beter sig som din då så får du lite svar iaf

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
har ju också en sån!:)
över 5kk varv ska det inte kännas som den ska gå sönder... kanske lite obalans nån stanns! runt 9-10kk rpm börjar det kännas som den är smått stressad!

ang tomgång:
min är lika dan om jag har tomgången förhögt ställd! sen när jag sänkt den till ca 1000rpm så funkar det som det ska! vet inte vad det beror på men du kan ju testa att sänka tomgången.

//Robin

DOCen

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2008
Hoj
Daytona T595 stunt
Jo, det kan bero på dom sakerna men jag tycker det låter som förgasarna behöver synkas.

/Andreas

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Låter som en bra åtgärd att inspektera gummi till att börja med.
Det kan vara smutsiga lågfartsmunstycken också.

Mats

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
över 5kk varv ska det inte kännas som den ska gå sönder... kanske lite obalans nån stanns! runt 9-10kk rpm börjar det kännas som den är smått stressad!

Hmm tror bestämt jag får hitta ngn som har lite bättre koll än mig, känns som smärtgränsen på min går runt 6k rpm.
Får försöka hitta ngn i uppsala som är en riktigt klippa å kan testa å säga om de är jag som är sne eller hojjen :tungan

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Känner igen det där med den knepiga tomgången från min gamla ZXR. När man synkade förgasarna, som jag gjorde ganska ofta, blev det bättre men inte helt bra. Eventuellt skulle man kunna justera luftskruvar och grejer i bänk, alltså för respektive cylinder men jag tyckte inte att det var värt besväret riktigt.

Jag skulle vilja säga att det inte borde vara några problem alls att dra den ändå till varvstoppet. Min gamla gjorde strax över 240 i verklig fart utan någon som helst dramatik.

Last edited:

KK-72

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
zxr 750-89
Min gröna var likadan med tomgången, körde en sommar sedan blev den svårstartad som fan när den var kall. Då var det dags att börja leta fel, och kom fram till att ventilspelet på insugssidan var obefintlig.
Efter justering av ventilspel så förvann både tomgångs o startproblem.
Kan ju vara något att kolla upp iallafall eftersom det är ett ganska vanligt problem på zxr...
//KK-72

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...