Tomgången höjdes plötsligt

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Var ute och lekte med enduron ute på en åker förra helgen. Efter en timmes körning höjde sig tomgången och var omöjlig att få ned. Detta hände väldigt plötsligt på rakan mellan två kurvor. Min första tanke var att det var soppatorsk på G, men icke. Sedan misstänkte jag tjuvluft, men inte det heller. Det slutade med att jag fick skruva ned tomgången med tomgångsskruven för att kunna fortsätta köra som vanligt.

Efter att jag hade skruvat ned tomgången inbillar jag mig att hojen inte svarar lika bra på gas från tomgång. Tycker mig känna ett visst tvekande. Känns som hojen får för lite bensin från låga varv, vilket är konstigt pga att den har gått bra tidigare och att tomgångsmunstycket är relativt stort. Känns också som effektregistret har flyttats upp något (sämre effekt i botten men bibehållen effekt på högre varv).

Vad kan detta bero på? Misstänkte att luftskruven hade skruvat på sig själv, men tycker det verkar långsökt att den skulle skruva in sig själv. Har det kanske satt sig något skit i munstycket? Vad kan det annars vara.
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Nu vet jag inte om du har CV förgasare men kan det vara en trottel som fastnat?

/a
 

ström 1

Vet du va du har Hedlund ..taskig timing
Gick med
4 Jan 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
KTM 660
Feljusterad chokewire kan det vara eller att wiren ligger klämd eller spänd.:tummenupp
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
aLcATRAZ skrev:
2654073 Nu vet jag inte om du har CV förgasare men kan det vara en trottel som fastnat?

/a
Det är en CV-förgasare. Om trotteln fastnar, går det att köra som vanligt då? Hojen går ju som vanligt nu förutom en viss tvekan bara.

ström 1 skrev:
2654081 Feljusterad chokewire kan det vara eller att wiren ligger klämd eller spänd.:tummenupp

Nej choke och wirar har jag kollat.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
kraschandburn skrev:
2654090 Rengör förgasarna och återkom om den inte hjälper.

Ja, jag får nog göra det. Fan jag hinner ju aldrig köra, dagarna är ju alldeles för korta och nu ska man behöva ödsla en kväll på att skruva förgasare. :(
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
om tom-gången har höjts så får ju motorn mindre luft än normalt..

dock verkar det som nå knas med förgasaren om den helt plötsligt höjdes bara...
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
UrbanTiger skrev:
2654628 Det heter inte ton-gång :gnissla

Om tomgången höjs så kan det vara ett tecken på att motorn får för mycket luft i förhållande till bränslemängden. Eller att den får för lite luft i förhållande till luftmängden.

Börja att kolla så den inte får tjuvluft. Efter det så kolla tomgångsmunstycket så det inte är igensatt med nått litet skit.

nöjd???:tummenupp :D
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Nu har jag rengjort alla munsycken och satt ihop igen. Var ute och körde en ordentlig runda idag, men inbillar mig fortfarande att hojen var starkare från botten förut (kanske beror på vädret). Lyckades få något högre tomgång vid ett tillfälle, men den gick ned av sig själv efter några sekunder. Vad kan anledningen vara till detta? Ingen tjuvluft vad jag har märkt. Hojen går något snålt på maxgas, så jag ska investera i ett nytt huvudmunstycke, men det kan väl knappast påverka tomgången.....
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
UrbanTiger skrev:
2657769 Najs :tummenupp
Har du kollat så att bränslefiltret inte innehåller en massa småskit?
Alltså om du brassar i helvet så förbrukas bensinen i flottörhuset fortare än vad det rinner till med låg nivå som följd. Låg nivå i flottörhudet ger mager blandning både när du brassar i helvet och när du just släpper av gasen helt. Sen tar det ett antal sekunder innan nivån är återställd och tomgången går ner.

Alltså kolla kolla bränslefiltret. Sitter antagligen integrerat i bränslekranen men det kan du nog kolla upp innan du meckar isär.
Detta kan vara förklaring på båda dina problem.

Har du stulit bensin ur gräsklipparn, LR :gnissla



:yoparty

Ska kolla flödet ur bensinkranen...Båda ggr som höjd tomgång har uppstått har jag öst på ganska friskt. Men efter första gången sänkte jag tomgången på tomgångsskruvnen och körde sedan vidare. Senast rättade det till sig själv.

Och det heter inte flottörhudet:tungan
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Skrotnisse skrev:
2659910 Kan vara flottören som kärvar.

Har också funderat på det. Har provkört efter ytterligare mekande med förgasaren och har ännu inte råkat ut för höjd tomgång igen. Låter nog förgasaren vara nu, så får jag se vad som händer..

Jag hatar förgasare, de lever sina egna liv och är bara till bekymmer. :6surkart
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top