tomgångsproblem - nsr

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
Tja!
Jag har problem med tomgången... när jag släpper gasen dör den bara, och är sen skit svår att starta. Men när den väl är uppe i varv och jag kör går den bra. jag har hållit på och skruva på tomgångsskruven, men det blir inte bättre.
Va kan de vara för fel?

Det hände efter jag hade ankat 95 bensin, (Brukar köra med 96 vanligtvis) kan det ha något med saken att göra?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
NSR går bra även med 95 oktan.. du måste syftat på att du brukar köra på 98 antar jag föresten.
lustigt dedär med skruven.. den är orkeslös menar du eller nåt?.. har det uppkommit nu direkt eller har de blitt suxxesivt..
En tendens till att itne orka tomgång och till att bara orka vara igång på höga varv. kan tyda på att dina kolvringar har nypt fast i spåret på kolven.. men det får vi inte hoppas.. har du bra kompression eller de kanske är svårt att kolla utan kick.. kolla se om den är svår att rulla kanske funkar bra.
 

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
philsson skrev:
NSR går bra även med 95 oktan.. du måste syftat på att du brukar köra på 98 antar jag föresten.
lustigt dedär med skruven.. den är orkeslös menar du eller nåt?.. har det uppkommit nu direkt eller har de blitt suxxesivt..
En tendens till att itne orka tomgång och till att bara orka vara igång på höga varv. kan tyda på att dina kolvringar har nypt fast i spåret på kolven.. men det får vi inte hoppas.. har du bra kompression eller de kanske är svårt att kolla utan kick.. kolla se om den är svår att rulla kanske funkar bra.

ja, orkelös kan man säga. det kom ganska direkt.
och det känns som vanligt när man rullar den med växel i...
 

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
jag va ute nu och jorde rent förgasaren och så.

det verkar som det är någonting med komprissionen, för den låter konstigt när man trycker på startmotorn. det är som att den går runt för lätt... :va
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
zippo skrev:
jag va ute nu och jorde rent förgasaren och så.

det verkar som det är någonting med komprissionen, för den låter konstigt när man trycker på startmotorn. det är som att den går runt för lätt... :va
Kan inte de bero på otät kolv? (dåliga ringar?)
 

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
DJM skrev:

asså den går ju och köra fint så länge man håller varvet lite uppe (över 3000v typ) så då ska den väll inte skurit? men kolvringarna kan de ju va...

Har ni några tips inför eventuellt kolvringsbyte?
 

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
philsson skrev:
det kan vara en bidragande orsak till kass tomgång JA.. men kassa kolvringar har alla de symptomen han har..

Då är de väll lika bra att byta hela kolven när man ändå håller på, eller?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
det kan vara en bidragande orsak till kass tomgång JA.. men kassa kolvringar har alla de symptomen han har..

a men jag tycker du resonerar lite fel nu för man kan ju börja med dom enklaste ingreppen för att se om det finns något fel... lyft av tanken å titta på gummit bara eller ta bort fuge å insugs gummi och titta:)

men annars kan det säkert vara som du säger:)
 

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
RS "Alex" skrev:
a men jag tycker du resonerar lite fel nu för man kan ju börja med dom enklaste ingreppen för att se om det finns något fel... lyft av tanken å titta på gummit bara eller ta bort fuge å insugs gummi och titta:)

men annars kan det säkert vara som du säger:)

jag har jort de.. gjort rent förgasaren och kollat insusgummit. och det är lite slitet, men tätt.
Och det hörs när man trycker på startknappen att det är något annat...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
zippo skrev:
Då är de väll lika bra att byta hela kolven när man ändå håller på, eller?
det är klart det är bäst att byta allt sånt på en gång.. Sen är det kolvringarna som fyller den alra mesta delen i kompressionen men de skadar ju inte att byta kolv för de.

Ang tjuvluft så kan du kolla med en flaska startgas om den rusar i varv. om den inte gör det så är de tätt..
 

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
philsson skrev:
det är klart det är bäst att byta allt sånt på en gång.. Sen är det kolvringarna som fyller den alra mesta delen i kompressionen men de skadar ju inte att byta kolv för de.

Ang tjuvluft så kan du kolla med en flaska startgas om den rusar i varv. om den inte gör det så är de tätt..


jag har testat med startgas...
så de e väll bara o börja plocka isär... :död
nån som har några tips?

den smäller också ibland när man försöker starta...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
zippo skrev:
jag har testat med startgas...
så de e väll bara o börja plocka isär... :död
nån som har några tips?

den smäller också ibland när man försöker starta...
töm kylarvattnet innan du plockar bort cyilndern bara.. :tungan sen jaa du.. få bort packningarna hela om de är gamla så de inte sitter en massa skit när du ska dit me nya sen.. och.. titta på cylindern och kolven ta gärna lite kort på det också och lägg upp här.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
zippo skrev:
jag har testat med startgas...
så de e väll bara o börja plocka isär... :död
nån som har några tips?

den smäller också ibland när man försöker starta...
haha.. såg inte att du skrev att de smälde.. de gjorde min NS när jag körde med skuren kolv och hade samma symptom som dig i övrigt också. avgasknallar.. den ville sig inte igång så jag rullade och rullade så kom de bra många knallar innan den puttrade igång.. krävdes rätt högt varv för att inte motorn skulle dö.
 

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
philsson skrev:
töm kylarvattnet innan du plockar bort cyilndern bara.. :tungan sen jaa du.. få bort packningarna hela om de är gamla så de inte sitter en massa skit när du ska dit me nya sen.. och.. titta på cylindern och kolven ta gärna lite kort på det också och lägg upp här.

och det kan inte vara typ tändstiftet? fast de bytte jag för typ 15-20 mil sedan, så de ska de väll inte vara...
 

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
philsson skrev:
haha.. såg inte att du skrev att de smälde.. de gjorde min NS när jag körde med skuren kolv och hade samma symptom som dig i övrigt också. avgasknallar.. den ville sig inte igång så jag rullade och rullade så kom de bra många knallar innan den puttrade igång.. krävdes rätt högt varv för att inte motorn skulle dö.

ok... då e de väll ganska säkert de...
bara och börja riva...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
zippo skrev:
och det kan inte vara typ tändstiftet? fast de bytte jag för typ 15-20 mil sedan, så de ska de väll inte vara...
du kan ju alltid byta stift först och kolla.. rätt surt om de är en så liten skitsak!.

EDIT: passa på att kolla vevlagret!
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top