Tonad film på bilrutor, någon som kan?

Satanja

www.facebook.com/rockphotographersatanja
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Moneyeater (R6)
Undrar om det finns någon där ute som skulle kunna hjälpa oss få på tonad film på rutorna till vår bil, och som inte kräver hur många tusenlappar som helst för det?

Vi skulle bli väldigt glada för all hjälp o tips :D

/Satanja & Haze

sofiiiii

Rödtotten
Gick med
30 Mar 2009
Hoj
R6
skulle också behöva tona min ruta bak så är också tacksam för tips :) Men min ruta bak e ju så himlans stor och rund typ så vet inte om det är möjligt att få det snyggt??? nån? :tungan

EricMetal

aka Snickarn
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
VTR Fajerstårm
Köp toningsfilm i önskad färg på mekonomen eller nån bra bildelsförsäljare, ej biltema lr ullared.

rulla ut filmen på rutornas utsida och skär med en jättevass kniv, typ brytbladskniv/mattkniv ut storleken på rutan som ska tonas.

Tvätta rutan nogrant.

Fyll en sprayflaska med ljummet/varmt vatten, häll i lite yes diskmedel.

spruta massor på rutan som ska tonas

spruta massor på toningsfilmen samtidigt som du delar den. altså som ett klistermärke tar du bort plasten och spruta på den klibbiga delen av filmen. man bör vara 2 pers till detta

nu håller du i filmen som är lite jobbig att hålla och kontrolera, var försiktig så du inte veckar den.

sätt dit filmen på rutan med den klibbiga/blöta sidan mot rutan
justera in den så att den sitter där du vill ha den

du fick säkert med en skrapa när du köpte filmen som du kan använda att pressa bort all såpa alternativt en vanlig fönsterskrapa lr gummiskrapa.

nu är det som att trycka ut bubblor från klistermärken. spruta såpavatten på filmen så den inte blir repig samtidigt som du skrapar på filmen men skrapan för att få bort såpa och bubblor på insidan av filmen..

vid större rutor ex bakruta där den kanske är rundan också bör man dela upp filmen i fler delar, skarvar gör man lämpligast vid linjerna till bakrutevärmen.

Detta kräver mycket tålamod, och mycket öl. Svordomar är att räkna med

Lycka till:tummenupp

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hört flera säga att såpa är bättre än diskmedel. Har dock ingen källa.

ädit: Annars bra beskrivning.

Köp toningsfilm i önskad färg på mekonomen eller nån bra bildelsförsäljare, ej biltema lr ullared.

rulla ut filmen på rutornas utsida och skär med en jättevass kniv, typ brytbladskniv/mattkniv ut storleken på rutan som ska tonas.

Tvätta rutan nogrant.

Fyll en sprayflaska med ljummet/varmt vatten, häll i lite yes diskmedel.

spruta massor på rutan som ska tonas

spruta massor på toningsfilmen samtidigt som du delar den. altså som ett klistermärke tar du bort plasten och spruta på den klibbiga delen av filmen. man bör vara 2 pers till detta

nu håller du i filmen som är lite jobbig att hålla och kontrolera, var försiktig så du inte veckar den.

sätt dit filmen på rutan med den klibbiga/blöta sidan mot rutan
justera in den så att den sitter där du vill ha den

du fick säkert med en skrapa när du köpte filmen som du kan använda att pressa bort all såpa alternativt en vanlig fönsterskrapa lr gummiskrapa.

nu är det som att trycka ut bubblor från klistermärken. spruta såpavatten på filmen så den inte blir repig samtidigt som du skrapar på filmen men skrapan för att få bort såpa och bubblor på insidan av filmen..

vid större rutor ex bakruta där den kanske är rundan också bör man dela upp filmen i fler delar, skarvar gör man lämpligast vid linjerna till bakrutevärmen.

Detta kräver mycket tålamod, och mycket öl. Svordomar är att räkna med

Lycka till:tummenupp

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag la 2200 för bakruta och två små sidorutor bak på min BMW X3. Dubbelkrökta/välvda bakrutor är nog i princip omöjligt att få klockrena utan erfarenhet, *bra* film och varmluftspistol. Klart värt att låta ett proffs göra det. På min ser man inte att det är film om man inte 1)vet om det och 2) letar efter man fått reda på det.

http://www.huddingesolfilm.se/

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Är Solarplexius verkligen nåt att ha? Jag har läst att det kan börja skallra och att sikten inte är den bästa + risk för imma då man ju har en luftspalt mellan plexit och rutan. Det jag läst om det gjorde att jag struntade i det. Jag kör med näst mörkaste toningsgraden vilket gör det svårt till omöjligt att se vad som är i skuffen men jag ser ändå väldigt bra ut inifrån. Grymt nöjd!

Det är precis jag orkar göra det till mig skälv men det är inte så svårt när man har gjort det några gånger bakrutan är alltid svårast men där finns annars http://www.solarplexius.se/hem.aspx har det på min!

Noving

Hej va det går!
Gick med
27 Nov 2009
Hoj
Kawasaki Z1000 -10
Jag kan koppla ihop er med en polare som gör bakruta + sidorutor för 2000-2500 beroende på bilmodell. Han är proffs på detta och använder grejor därefter.. skicka PM!

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr
Är Solarplexius verkligen nåt att ha? Jag har läst att det kan börja skallra och att sikten inte är den bästa + risk för imma då man ju har en luftspalt mellan plexit och rutan. Det jag läst om det gjorde att jag struntade i det. Jag kör med näst mörkaste toningsgraden vilket gör det svårt till omöjligt att se vad som är i skuffen men jag ser ändå väldigt bra ut inifrån. Grymt nöjd!

Har aldrig haft problem med imma och att det skallrar har jag inte märkt mer än när jag stänger bagaget och då är det bagageluckan som skallrar, men inte när jag kör eller står på tomgång har jag hört något!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha