Top End Oiling Kit GSX, GSXR o Bandit

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
Tjena Anders!
Min gammelgixxer från -87 där börjar markeringen på varvräknaren på 3000v/m lite svårt att veta vad man har för varv när man starta upp den men det ligger väl mellan dina rek.
 

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
wannagofast skrev:
Så detta är en vettig investering oavsett om man trimmat eller ej?
Ja om man vill minska slitaget på kamnockar & vippor liten investering mot att köpa nya kammar,vippor tror vipporna kostar en bra bit över 500:- st
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
wannagofast skrev:
Så detta är en vettig investering oavsett om man trimmat eller ej?

Följer man rätt startprocedur klarar sig kamloberna med den lilla mängd olja som finns kvar på ytorna sen förra körningen. Kör man med höglyftkammar och/eller hårdare ventilfjädrar är moddad oljeförsörjning ett måste.

Dvs, låter man motorn tugga på väldigt låga varv eller ring-ding-dinga första halvminuten efter start slits kamlober och lyftare mer än vanligt. Enkelt tips, ställ tomgång på 1500 varv istället för 1200 varv, speciellt när motorn är kall. Det finns mer skrivet om det här i andra trådar.
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Jag som är ny inom detta undrar en liten sak..
Fyller mina blåa slangar samma funktion som detta kit?
 

Bifogat

  • mindre.JPG
    mindre.JPG
    123.4 KB · Visningar: 390

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Dåliga nyheter angående toppsmörjningskiten, killen som fräser dom åt mig har varit sjuk, men nu är han på bena igen. Han ligger lite efter med några jobb men skall försöka börja med toppsmörjningskiten så fort som möjligt.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Banjobultarna till toppsmörjnings kiten är klara.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
andersbrink skrev:
1930792 Följer man rätt startprocedur klarar sig kamloberna med den lilla mängd olja som finns kvar på ytorna sen förra körningen. Kör man med höglyftkammar och/eller hårdare ventilfjädrar är moddad oljeförsörjning ett måste.

Dvs, låter man motorn tugga på väldigt låga varv eller ring-ding-dinga första halvminuten efter start slits kamlober och lyftare mer än vanligt. Enkelt tips, ställ tomgång på 1500 varv istället för 1200 varv, speciellt när motorn är kall. Det finns mer skrivet om det här i andra trådar.
gäller detta en hayabusa också?

jag har ställt tomgången på busan till 1500 för jag tycker den går mjukare å tystare då

är detta rätt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
h01hmt skrev:
2052802 gäller detta en hayabusa också?

jag har ställt tomgången på busan till 1500 för jag tycker den går mjukare å tystare då

är detta rätt?

Det gäller för i princip alla motorer som använder kamaxlar. Elektroniken i t.ex. nyare bilar ställer alltid upp tomgången lite extra vid kallstarter så att motorn inte snurrar för sakta - och det är inte för att motorn ska bli snabbare varm. Läser du användarmanualen till en bil så står där att du ska köra iväg så snart det är möjligt, för att få upp motortempen snabbast möjligt.

Finns ingen anledning till att försöka optimera hojen till ett så lågt tomgånsvarv som möjligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
andersbrink skrev:
2053039 Det gäller för i princip alla motorer som använder kamaxlar. Elektroniken i t.ex. nyare bilar ställer alltid upp tomgången lite extra vid kallstarter så att motorn inte snurrar för sakta - och det är inte för att motorn ska bli snabbare varm. Läser du användarmanualen till en bil så står där att du ska köra iväg så snart det är möjligt, för att få upp motortempen snabbast möjligt.

Finns ingen anledning till att försöka optimera hojen till ett så lågt tomgånsvarv som möjligt.

Du menar alltså att inte ens moderna motorkonstruktioner har löst oljeförsörjningen av toppen bättre? :va
Fast jag kan ju tänka mig varför, det kostar en slant, och det går delvis att gå runt. Dessutom håller prylarna säkert garantitiden ut ändå, och sen tjänar ju bara verkstäderna en massa pengar på att skiten går sönder :mad:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hoztic skrev:
2053056 Du menar alltså att inte ens moderna motorkonstruktioner har löst oljeförsörjningen av toppen bättre? :va

Det är inte bara kamaxlar som mår bra av ett lite högre tomgångsvarv, även vevaxel och vevstakar. Eftersom oljepumpen är mekaniskt driven av motorn kommer det alltid att ta tid för oljan att nå alla vitala ställen vid start då motorn varit avslagen i mer än ca 30 minuter.

Vid kallstarter finns det en enkel lösning, choken. Dvs en "automagisk" tomgångsförhöjare - om man nu inte har insprutning som sköter det själv.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Toppsmörjnings kitén kan förhoppningsvis börja leveras efter Påsk.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Har en polare som är intreserad av att köpa ett kitt av dig! så om du har flera kan du väl PM:a mig ...
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Hallå, vad tror ni om det här!!!!!!!!!!!!
Alla prylar är klara förutom dom som skulle ha M6gäng för kåpfäste. Hoppas ha dom hemma för leverans på några dagar. Jag skickar Pm med mer info till alla som anmält intresse så fort jag vet nått mer.
 

Bifogat

  • toppsm2.JPG
    toppsm2.JPG
    129.7 KB · Visningar: 170

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
gixxer_1255 skrev:
2110046 Hallå, vad tror ni om det här!!!!!!!!!!!!
Alla prylar är klara förutom dom som skulle ha M6gäng för kåpfäste. Hoppas ha dom hemma för leverans på några dagar. Jag skickar Pm med mer info till alla som anmält intresse så fort jag vet nått mer.


Snyggt jobbat, ser fram emot att ha dom monterade på hojen. :tummenupp
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Aldrig får man vara riktigt glad :( Fick prylaran idag men det saknas banjobultar till några GSX-Kit. Ni som får era prylar nu har fått PM ni övriga får tyvärr vänta. Och hur länge vet jag inte, förhoppningsvis så har bara blivit någon miss med leveransen. Jag återkommer så fort jag vet nåt mer.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top